• Anonym (Ej firad)

Ignorerad på födelsedagen

Min storasyster, utan att prata med mig först, styrde upp en 70-årsfest för en av oss syskons kusiner som jag inte träffat på över 15 år, på min födelsedag. Han fyller egentligen veckan innan. Det är inte meningen att jag ska firas vid det tillfället, utan det är för honom. Han bor i ett grannland och kommer till Sverige för att hälsa på en släkting. Det var dessutom hans eget önskemål att bli firad i Sverige och han valde mitt födelsedagsdatum till sin festdag,   

Jag går inte på den festen, utan kommer att fira med son med flera. Jag har dessutom haft ett tufft år efter en separation, där exet ghostade mig efter 18 år, så jag har varit ganska så nere och så struntar min syster och mina syskon i min födelsedag. Jag tycker det är otroligt grymt att göra så. 

Hur hade du känt och hade du offrat din födelsedag för en, som du knappt känner och inte har något gemensamt med? 

• Svar på tråden Ignorerad på födelsedagen
  • Anonym (S)

Jag tänker att han valde den dag som passade bäst i hans resa och inte för att ta över din dag. Själv firar jag ofta en annan än vanligt så kanske har jag andra glasögon men jag tänker att det inte var så medvetet utstuderat elak iaf.

• Anonym (Rut)

Nu bryr jag mig inte personligen över huvud taget om att bli firad. Jag är 45 och det är länge sedan min födelsedag kändes viktig. Jag brukar göra nåt stillsamt med mina barn eller med min särbo. Mer än så behövs inte. 

Att släktingen vill träffas då är väl helt sonika för att han var i Sverige då så det låter inte superkonstigt. Låter inte som nån gjort så för att vara elak utan snarare att det passade logistiken och reseschemat. 

• Anonym (Ej firad)
    Anonym (S) skrev 2026-04-20 18:51:38 följande:

Jag tänker att han valde den dag som passade bäst i hans resa och inte för att ta över din dag. Själv firar jag ofta en annan än vanligt så kanske har jag andra glasögon men jag tänker att det inte var så medvetet utstuderat elak iaf.

Det var ett mycket olyckligt val av datum. En syster till mig fyller 70 år tre dagar efter honom. Min syster tycker inte heller det är kul. Vi känner knappt den kusinen och har ingen kontakt med varandra. Det är ju bekvämt för honom att slippa ta ansvar för sitt firande.

Jag fyllde 65 förra året och blev knappt gratulerad av nån i familjen fast vi är många syskon. 

Min yngsta syster som jag varit otroligt generös mot på hennes födelsedagar har uteslutit mig på hennes tre senaste födelsedagar, för att en annan syster inte ville träffa mig. Vi är sex systrar. 

Så att när de sen planerar in kusinens födelsedagsfirande på min födelsedag känns inte kul. Varför just min födelsedag av alla 10 syskon? 

Jag kommer ändå ha en trevlig födelsedag, men jag hade velat träffa några av mina syskon på min riktiga födelsedag. 

• Anonym (S)
    Anonym (Ej firad) skrev 2026-04-20 19:39:22 följande:

Det var ett mycket olyckligt val av datum. En syster till mig fyller 70 år tre dagar efter honom. Min syster tycker inte heller det är kul. Vi känner knappt den kusinen och har ingen kontakt med varandra. Det är ju bekvämt för honom att slippa ta ansvar för sitt firande.

Jag fyllde 65 förra året och blev knappt gratulerad av nån i familjen fast vi är många syskon. 

Min yngsta syster som jag varit otroligt generös mot på hennes födelsedagar har uteslutit mig på hennes tre senaste födelsedagar, för att en annan syster inte ville träffa mig. Vi är sex systrar. 

Så att när de sen planerar in kusinens födelsedagsfirande på min födelsedag känns inte kul. Varför just min födelsedag av alla 10 syskon? 

Jag kommer ändå ha en trevlig födelsedag, men jag hade velat träffa några av mina syskon på min riktiga födelsedag. 

För att han styrde datumet med sin resa och ingen trodde nog att du skulle vara så noga med att bli firad eller firad på exakt rätt dag i din ålder. Kan låta hårt men det är knappast medvetet elakt som sagt. 65 är inte jämt men jag tycker att nära familj bör gratta iaf även om man inte firar ihop. Med många syskon borde det inte vara något nytt att alla inte kan fira en viss dag. Uteslutningen är givetvis inte roliga alls men jag tror du läser in mycket mer i just denna situation än vad det är.
  • Anonym (Rut)

Jag tror inte ritkigt att jag förstår.

Du har alltså massor av syskon. 

Ska en av dem arrangera kusinens födelsedag hemma hos sig? 

Ska alla dina syskon gå på kusinens fest istället för på din fest? 

Du nämner ju åtminstone ett annat syskon som också är missnöjd med att kusinen ska firas. Kan inte hon komma till dig då isället för kusinens? Hon verkar ju ändå intr vilja gå på det.

Är man så många syskon tänker jag generellt att man får räkna med att alla inte alltid kan komma. Jag har bara två systrar men det funkar inte ens alltid för oss att få ihop nåt som funkar. Ena fyller på sommaren när vi andra ofta har semester och är bortresta. En anna. Har fullt upp med barnens aktiviteter och kan nästa aldrig komma etc. Inget jag bryr mig ett dugg om. Jag tycker som sagt ändå inte att det är superviktigt. Jag blir glad för ett grattismess. 

Jag tycker också att du ska fundera lite över sin inställning till din egna födelsedag. För de flesta vuxna är det inte superduktiga. Varför är det så stort för dig? Sånt var väl vitkgit när man var liten. För dig verkar det vara väldigt viktigt att folk ska komma hem till just dig och fira dig. De flesta jag känner firar på sin höjd när de fyller jämnt. 

Och varför är du generös mot en av dina syskon varje födelsedag när hon inte uppmärksammar dig? Sluta att dalta med henne då. 

Och fortfarande kunde de väl inte planera in kusinens fest vid nån av dina andra syskons födelsedagar. Det var ju den veckan han var hemma. Det skrev du ju själv. Du framstår nästan som lite barnslig. 
  • Anonym (Ej firad)
    Anonym (Rut) skrev 2026-04-20 22:04:03 följande:
    Jag tror inte ritkigt att jag förstår.

Du har alltså massor av syskon. 

Ska en av dem arrangera kusinens födelsedag hemma hos sig? 

Ska alla dina syskon gå på kusinens fest istället för på din fest? 

Du nämner ju åtminstone ett annat syskon som också är missnöjd med att kusinen ska firas. Kan inte hon komma till dig då isället för kusinens? Hon verkar ju ändå intr vilja gå på det.

Är man så många syskon tänker jag generellt att man får räkna med att alla inte alltid kan komma. Jag har bara två systrar men det funkar inte ens alltid för oss att få ihop nåt som funkar. Ena fyller på sommaren när vi andra ofta har semester och är bortresta. En anna. Har fullt upp med barnens aktiviteter och kan nästa aldrig komma etc. Inget jag bryr mig ett dugg om. Jag tycker som sagt ändå inte att det är superviktigt. Jag blir glad för ett grattismess. 

Jag tycker också att du ska fundera lite över sin inställning till din egna födelsedag. För de flesta vuxna är det inte superduktiga. Varför är det så stort för dig? Sånt var väl vitkgit när man var liten. För dig verkar det vara väldigt viktigt att folk ska komma hem till just dig och fira dig. De flesta jag känner firar på sin höjd när de fyller jämnt. 

Och varför är du generös mot en av dina syskon varje födelsedag när hon inte uppmärksammar dig? Sluta att dalta med henne då. 

Och fortfarande kunde de väl inte planera in kusinens fest vid nån av dina andra syskons födelsedagar. Det var ju den veckan han var hemma. Det skrev du ju själv. Du framstår nästan som lite barnslig. 

Barnslig? Det här handlar inte om att vara barnslig. Jag har varit utfryst och utstött i massor med år pga att systrarna inte gillade mitt ex. Vår yngsta syster har betett sig väldigt odrägligt och varit full när de andra firat henne. Ändå firade dom henne tre ggr när hon fyllde 65 fast hon gjorde bort sig varje gång.

Jag är djäkligt besviken och förbannad på mina syskon och har bestämt mig för att inte fira någon av dom mer, förutom den systern som ska fylla 70 tre dagar efter vår kusin. 

Jag skulle inte bli lika upprörd om jag inte blivit så orättvist behandlad. 

• Anonym (tänk)

Ärligt talat så spelar det inte så stor roll för mig att bli firad på min födelsedag, eller att eventuellt firande sker på den specifika dagen.

Utan relationen är väl egentligen det som sker däremellan. Så om din relation med dina syskon är lite sådär, då gör firandet på födelsedagen varken till eller ifrån. Eller om de finns där i vått och torrt, stöttar dig varje dag, då är inte heller själva födelsedagen viktig.

Fundera istället över hur du ska gå vidare med allt jobbigt som du varit med om på sistone, fundera över vilka som finns där för dig, på riktigt. Och fokusera på dem. Om de glömt din dag och struntar i dig annars så är det den relationen ni har. Bygg inte upp en fantasi kring att just firandet har någon betydelse för relationen.

Min pappa hör BARA av sig när jag fyller år och till jul. Jag räknar inte det som en relation, det är bara fasad. Hade hellre haft en äkta relation och bortglömd födelsedag om jag fått välja. 

Anonym (Ej firad) skrev 2026-04-20 22:20:36 följande:

Barnslig? Det här handlar inte om att vara barnslig. Jag har varit utfryst och utstött i massor med år pga att systrarna inte gillade mitt ex. Vår yngsta syster har betett sig väldigt odrägligt och varit full när de andra firat henne. Ändå firade dom henne tre ggr när hon fyllde 65 fast hon gjorde bort sig varje gång.

Jag är djäkligt besviken och förbannad på mina syskon och har bestämt mig för att inte fira någon av dom mer, förutom den systern som ska fylla 70 tre dagar efter vår kusin. 

Och varför tror du att denna födelsedag skulle vara annorlunda? Sluta tro att ni har en relation, gå vidare utan dem. Det är hårt och svårt, men du har inget val. De finns inte i ditt liv. 
  • Anonym (Mmm)

Förstår inte varför du trodde att det skulle vara annorlunda denna gång?

Visst är det tråkigt att ni har så dåliga relationer i er familj, men detta har ju inget med er kusin att göra, inte ens hans fel. 
  • Jemp

Så om vi omformulerar:
    en släkting som sällan är i landet fyller jämnt och bokar in ett firande som råkar sammanfalla med din födelsedag. En annan släkting, som inte heller brukar fira din födelsedag, hjälper till med festen. 

När bjöd du in dina syskon? Kan du inte byta dag?

• Mandel

Fyller du jämt och har flaggat för att du ska ha större firande som en del gäster nu inte kommer att kunna komma på?

Är det vanlig födelsedag och personen är i landet just den dagen och normalt inte är i landet var och varannan vecka, så förstår jag faktiskt inte varför du inte ser det som ett kul tillfälle att få komma bort på fest och slippa fixa med en massa och få fokusera på lite annat än att du blivit lämnad på ett brutalt sätt.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (E)

Jag har egentligen bara en fråga, brukar du bjuda in syskonen "jag fyller ju år om två veckor och tänkte bjuda på middag/fika, alternativt gärna gå ut och äta tillsammans om ni är lediga?", eller förväntar du dig att någon annan ska styra upp och planera?

Jag förstår att din syster ordnar festen för kusinen men du kan inte jämföra när han bor i ett annat land. Vill man att folk ska komma och fira så får man bjuda in dem helt enkelt, koftan behöver inte vara så tung

• Anonym (tänk)

Det låter som att ni har komplicerade relationer er emellan. Så jag tycker att du ska försöka ta ett steg tillbaka från dem och inte låta deras handlingar styra dig och ditt mående så mycket. Låt dem ha sin liv, och lev ditt eget liv. Fira din dag som du vill och strunta i att systrar hit och dit väljer som de gör. 
  • Anonym (Rut)

Nu blev allt om möjligt ännu mera konstigt. Du har varit utfryst, utstött och de har betett sig odrägligt. Och nu är du besviken på att de inte ska fira din födelsedag? Hur kommer det sig ens att du vill fira din födelsedag med dessa jobbiga personer? Nej jag fattar faktiskt ännu mindre just nu. 

Här har vi alltså massor av svar från personer i tråden som tycker att födelsedagar bland vuxna ibland är onödigt. Att de räcker med de närmaste i familjen. Att man har förståelse för om släktingar inte alltid kan komma, alla har fullt upp med sitt, man kan inte alltid åka på alla kalas. Eller vissa som inte ens firar sina födelsedagar. 

Men sen har vi ts som så gärna vill fira sin födelsedag att hon blir besviken att personer som i år har behandlar henne dåligt inte kommer. 

Sen undrar jag vad ni har för traditioner runt födelsedagsfirande. Att ett av dina syskon anordnar kusinens firande är inte jättekonstigt. Han bor inte här, kommer vara på genomresa och får hjälp av någon som bor här. Låter rimligt. 

Men hur gör ni med varandras födelsedagar? För jag får känslan av att ni andra styr upp och fixar när någon fyller år och att det var det du förväntade dig i år. Och det låter konstigt. Man fixar väl sina egna fika/bjudningar/kalas när man fyller år. Vet ingen i min bekantskapskrets som räknar med att andra ska styra upp. 

Möjligtvis föräldrar till barn som är lite mitt emellan barn/vuxenliv. Och möjligtvis nån överraskningsfest till npn som fyller 50. Men även de har i regel anordnat saker själva och bjudit in.

Sen förstår jag inte alls varför du har jamsat och gjort dig till och ställt upp och fixat för dina syskon när du aldrig får nåt tillbaka och tom blir utfryst. Sluta genast med det.  Låter som du försöker få nåt godkännande som aldrig kommer att komma. 
  • Anonym (Rut)
    Mandel skrev 2026-04-21 12:28:59 följande:

Fyller du jämt och har flaggat för att du ska ha större firande som en del gäster nu inte kommer att kunna komma på?

Är det vanlig födelsedag och personen är i landet just den dagen och normalt inte är i landet var och varannan vecka, så förstår jag faktiskt inte varför du inte ser det som ett kul tillfälle att få komma bort på fest och slippa fixa med en massa och få fokusera på lite annat än att du blivit lämnad på ett brutalt sätt.

Detta undrar jag också över. Har ts planerat ett stort kalas samma datum och nu krockar det med kusinens kalas och alla släktingar sitter nu i kläm för man vet inte vilket kalas man ska välja?

Eller hade ts förväntat sig att andra ska styra upp hennes firande men isället styrde de upp kusinens firande? 

Så var klämmer skon? Att släktingar är dubbelbokade eller att ts, en vuxen person, inte får ett kalas anordnat? 

För det första tycket jag att man styr upp sina egna kalas.
    Undantaget är kusinen som bara är på resa i landet. För det andra, om man förväntar sig att få ett kalas uppstyrt så känns det dumt att lägga de förhoppningarna på några syskon som brukar frysa ut en. 
  • Anonym (Rut)

Förstår inte varför det är viktigt ens om man har bra relationer. Eller har ni alltid stora släktkalas så fort nån fyller år? Ni är ju dessutom många syskon. Gör ni nåt annat än att springa på släktkalas hela tiden? Har ni inget annat liv? Tycker det låter jättejobbigt att förväntas fira alla sina släktingar varje gång de fyller år när man är en så stor skara dessutom. Fira när ni fyller jämnt istället.

Men nu har.ni dessutom inte en bra relation. De fryser ut, beter sig dåligt, en vill inte ens träffa dig, de flesta grattar inte ens dig. Och dessa syskon vill du alltså gärna träffa på din födelsedag?
Svar på tråden Ignorerad på födelsedagen