Anonym (Ej firad) skrev 2026-04-20 19:39:22 följande:
Det var ett mycket olyckligt val av datum. En syster till mig fyller 70 år tre dagar efter honom. Min syster tycker inte heller det är kul. Vi känner knappt den kusinen och har ingen kontakt med varandra. Det är ju bekvämt för honom att slippa ta ansvar för sitt firande.
Jag fyllde 65 förra året och blev knappt gratulerad av nån i familjen fast vi är många syskon.
Min yngsta syster som jag varit otroligt generös mot på hennes födelsedagar har uteslutit mig på hennes tre senaste födelsedagar, för att en annan syster inte ville träffa mig. Vi är sex systrar.
Så att när de sen planerar in kusinens födelsedagsfirande på min födelsedag känns inte kul. Varför just min födelsedag av alla 10 syskon?
Jag kommer ändå ha en trevlig födelsedag, men jag hade velat träffa några av mina syskon på min riktiga födelsedag.
Jag tror inte ritkigt att jag förstår.
Du har alltså massor av syskon.
Ska en av dem arrangera kusinens födelsedag hemma hos sig?
Ska alla dina syskon gå på kusinens fest istället för på din fest?
Du nämner ju åtminstone ett annat syskon som också är missnöjd med att kusinen ska firas. Kan inte hon komma till dig då isället för kusinens? Hon verkar ju ändå intr vilja gå på det.
Är man så många syskon tänker jag generellt att man får räkna med att alla inte alltid kan komma. Jag har bara två systrar men det funkar inte ens alltid för oss att få ihop nåt som funkar. Ena fyller på sommaren när vi andra ofta har semester och är bortresta. En anna. Har fullt upp med barnens aktiviteter och kan nästa aldrig komma etc. Inget jag bryr mig ett dugg om. Jag tycker som sagt ändå inte att det är superviktigt. Jag blir glad för ett grattismess.
Jag tycker också att du ska fundera lite över sin inställning till din egna födelsedag. För de flesta vuxna är det inte superduktiga. Varför är det så stort för dig? Sånt var väl vitkgit när man var liten. För dig verkar det vara väldigt viktigt att folk ska komma hem till just dig och fira dig. De flesta jag känner firar på sin höjd när de fyller jämnt.
Och varför är du generös mot en av dina syskon varje födelsedag när hon inte uppmärksammar dig? Sluta att dalta med henne då.
Och fortfarande kunde de väl inte planera in kusinens fest vid nån av dina andra syskons födelsedagar. Det var ju den veckan han var hemma. Det skrev du ju själv. Du framstår nästan som lite barnslig.