• Anonym (Tyllblomma)

Världen rasar och nu börjar jag nå en insikt om min väninna

Vet inte hur jag ska börja, men jag tycker att det är jättesvårt att prata ut med en vän om hur jag upplever vår relation. 

Jag står nu inför en avgrundsdjup sorg, då båda mina föräldrar har fått varsin dödsdom inom loppet av ett år. Jag är deras enda barn och står väldigt ensam i den sorgen och allt runtomkring deras sjukdomar och kommande död. Dessförinnan har jag haft ganska tufft på många sätt. Men - jag har aldrig velat lägga detta i knät på mina vänner och har alltid sett till att ta detta med professionellt samtalsstöd. 

I min närhet har jag haft denna vän.

En väldigt fin vän som jag börjar ge upp om då hon aldrig känns riktigt närvarande. Otroligt svårt för att sätta gränser, vilket medför att alla i hennes omgivning lägger anspråk på hennes tid och uppmärksamhet. Detta har pågått i många år och jag har aldrig krävt något av henne, har alltid försökt att visa tålamod och förståelse för hennes situation Knappt begärt egentid med henne och har aldrig begärt av henne att finnas där för mig. 

Det här mönstret har pågått under många år..

Vi kan aldrig ses utan att hennes man är med. Vi kan aldrig prata i telefon utan att hennes man drar i henne och eller hennes barn stör. När vi för en gångs skull träffas kan vi aldrig prata ostört och samtalet avbryts minst 10 ggr av antingen man eller barn. När barnen fortfarande var små, kunde förstå.. men nu är våra barn närmare 11-12 år gamla. 

Hennes man älskar att prata, hålla långa utläggningar. Men när hans sällskap öppnar munnen är han snabb på att avbryta, överrösta och prata om annat. Även hennes fokus försvinner då och mycket av deras uppmärksamhet kretsar kring ett av barnen, där minsta pip från barnet orsakar stor stress och oro hos föräldrarna. 

Vi har hittat på mycket tillsammans med familjerna men merparten av tiden har hennes man styrt vad vi ska göra och var. Gärna där han trivs bäst. 

De senaste åren har jag och min vän setts kanske max 2-3 ggr på tu man hand och då ringer alltid hennes man och avbryter vår träff eftersom det är så jobbigt hemma. Och hon släpper allt och far hem. -Men vi var väl ändå klara här va?

När jag föreslår en aktivitet, tvingas hon be honom om lov. Det blir snabbt ett nej;
    -  Nä, för du och jag ska ju iväg då, svarar han åt henn. - Så det datumet kan du inte..!
    Det visar sig senare att datumet är ledigt för dem båda, men tveksamheten stannar kvar. 

Därtill ska hon ta hand om såväl man som barnen, sina föräldrar och syskon och hela hennes tillvaro präglas av oro, ångest och att aldrig räcka till. Jag har alltid försökt att finnas där, stötta henne och påminna om att det är ok att sätta gränser för sin egen skull också.. men hennes liv snurrar på i 200%. 

Nu börjar jag nå den sorgliga insikten att vi börjar glida ifrån varandra, för det finns ingen tid för vår vänskap. Jag vill inte såra henne och jag vill som sagt inte kräva något av henne. 

Det är inte hennes ansvar att mitt liv ser ut som det gör just nu, såklart. Men jag  hemskt trött när jag märker att hon inte ens får prioorite en vän i nöd ens en 40 minuter.. Det är första och enda gången jag på riktigt hade behövt hennes stöd? 
  • Svar på tråden Världen rasar och nu börjar jag nå en insikt om min väninna
  • Olssdotter
    Anonym (tyck) skrev 2026-04-21 09:18:30 följande:

Hon har alltså en jättejobbig situation med man och barn som drar i henne, andra som förväntar sig en massa. Och nu sitter du här och gnäller att hon inte finns för dig och dina bekymmer. 

Tycker att du är en dålig vän som bara lägger mer på hennes rygg istället för att stötta henne. Hur har du funnits för henne under alla år.

Mannen låter toxiskt och säkert har han en agenda att isolera henne från vänner så att hon inte har nånstans att vända sig. Och han verkar lyckas, nu även med dig. 

Håller helt med.

Samtidigt är situationen kanske för jobbig för TS nu för att ha förståelse för väninnans situation.

TS, din vän verkar vara kontrollerad av sin man och ändå vilja finnas för dig i denna situation. Du kanske kan få stöd på annat håll?
  • Anonym (tyck)
    Olssdotter skrev 2026-04-21 11:04:35 följande:
    Håller helt med.

Samtidigt är situationen kanske för jobbig för TS nu för att ha förståelse för väninnans situation.

TS, din vän verkar vara kontrollerad av sin man och ändå vilja finnas för dig i denna situation. Du kanske kan få stöd på annat håll?

Absolut, just nu är inte läge för TS att fundera över väninnan. Men tidigare verkar vänskapen ha gått upp på att TS försökt få vännen att bry sig men utan att se väninnans situation annat än utifrån att det varit besvärligt för TS.

Åh så jobbigt att vännen har en kontrollerande man och nästan är utmattad, så att hon inte kan finnas för mina behov, typ. 
  • Anonym (vanir)

TS, det verkar vara lika synd om din väninna, som om dig. Ja, hon skulle behöva lära sig sätta gränser, men främst för sin egen skull. Som flera redan har skrivit, låter det som hon utplånar sig själv samt lever i en toxisk relation med en man som styr och ställer och inte tar ansvar.

Jag beklagar din situation TS, men du får söka stöd på annat håll.

• Anonym (Tyllblomma)
    Anonym (vanir) skrev 2026-04-21 12:04:12 följande:

TS, det verkar vara lika synd om din väninna, som om dig. Ja, hon skulle behöva lära sig sätta gränser, men främst för sin egen skull. Som flera redan har skrivit, låter det som hon utplånar sig själv samt lever i en toxisk relation med en man som styr och ställer och inte tar ansvar.

Jag beklagar din situation TS, men du får söka stöd på annat håll.

Tack <3 Jo, så är det. Hon verkar ha det tufft, hon också. Och har haft under många år, tror jag. Det är förmodligen ett helt normalt förhållande för henne.. 
    Nu menar jag inte enbart situationen där jag behöver stöd, utan en väninna överlag som inte har tid att ens höras.. 
  • Anonym (Caroline)
    Anonym (Tyllblomma) skrev 2026-04-21 12:12:36 följande:
    Tack <3 Jo, så är det. Hon verkar ha det tufft, hon också. Och har haft under många år, tror jag. Det är förmodligen ett helt normalt förhållande för henne.. 
    Nu menar jag inte enbart situationen där jag behöver stöd, utan en väninna överlag som inte har tid att ens höras.. 

Men om du börjar sätta gränser i er relation så kan det ju vara ett stöd för henne att förstå att hennes och hennes partners relation (eventuellt) inte heller är särskilt sund. Och ger henne lite insikter.

Jag har levt med en sån person som alltid skulle bestämma om allt, även om han överhuvudtaget inte var inblandad. Och även om det inte blev så att han bestämde i slutändan så var det alltid ett sånt tjafs... det kunde aldrig bara funka bra liksom?

Om jag sa att tredje helgen i oktober ska jag till Göteborg (ekonomiska eller tidsmässiga hinder fanns ej) så var det direkt .. ah men då ska ju vi xx eller nä men det är kanske lite tidigt att bestämma nu...
    Jag sket förstås i det men det förtog nästan hela glädjen och känslan. Och sen när det började närma sig så var det ett jävla liv. Trots att helgen fortfarande var obokad och inte på något sätt inkräktade på vår relation, vi kunde umgås både helgen före och helgen efter men då var det såklart JUST DEN helgen som var så himla viktig av någon anledning.

Man kan inte låta folk hålla på så, för som sagt då är det underförstått att det är okej!
  • Anonym (tyck)
    Du ska såklart sätta de gränser du behöver i er vänskap och för ditt eget liv. Men hennes beteende kanske inte enbart är hennes, utan beror på att hon är i en relation och situation där hon är bunden och att hon är överhopad redan som det är.

Du verkar bara se hennes situation utifrån hur den drabbar dig, inte utifrån hur den drabbar henne. Du vill att hon ska finnas för dig trots att det är tydligt att hon inte kan det. Så hur bra vän är du och har varit till henne egentligen?
  • Lynx123

Din vän lever i en relation där hennes man kontrollerar henne totalt. Kanske finns där även misshandel. Det kan du inte lösa, men det förklarar hennes beteende.

Jag tycker gott att du kan berätta allt det du skriver för henne. Det ger dig möjlighet att sedan dra dig undan, men kanske också får henne att känna sig sedd. Hon mår nog jättedåligt också.

• Anonym (Caroline)
    Lynx123 skrev 2026-04-21 16:28:38 följande:

Din vän lever i en relation där hennes man kontrollerar henne totalt. Kanske finns där även misshandel. Det kan du inte lösa, men det förklarar hennes beteende.

Jag tycker gott att du kan berätta allt det du skriver för henne. Det ger dig möjlighet att sedan dra dig undan, men kanske också får henne att känna sig sedd. Hon mår nog jättedåligt också.

Kanske en bra ide att skriva ett brev?
    Stäm träff så att inte maken är där och hittar brevet. Låt henne läsa det du tänker kring er och hennes situation om du (TS) har svårt att få ur dig orden annars?
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Ha ett bra liv) skrev 2026-04-21 07:42:44 följande:

"Eftersom du är ett mähä och lever endast på din mans villkor som en slav istället för att kunna umgås som en normal människa i några timmar utan att din familj bölar efter dig så orkar jag tyvärr inte vara vän med dig längre.

Du kan inte vara en bra vän för någon som ni beter er."

"Du är ett mähä" är kanske ingen bra öppning på ett viktigt ömsesidigt samtal.

Prata ut, absolut. Men utgå ifrån dig själv. Att du saknar en bättre kontakt, att du blir stressad av ni inte får vara ifred för man och barn ens ett par timmar. Att det minskar din glädje med att umgås med henne.

Det är mindre av attack och kan få henne att tänka till. Förbered gärna med att tänka igenom några konkreta exempel då sånt här har hänt. Hon kommer att be om det.
  • Anonym (d)

Maken verkar väldigt kontrollerande. Kommer inte barnen att bli mer självständigare inom närmsta åren eller är det nedsättningar involverade? Förstår att du vill ha support men just nu verkar inte väninnan ha exakt vad du vill ha att ge men fortfarande bry sig om dig.

• Anonym (Ha ett bra liv)
    Goneril skrev 2026-04-21 09:26:11 följande:
    Jo, det är ju rätt, det är den bittra sanningen även om du uttrycker dig lite skarpare än jag skulle göra. Väninnan har utplånat sig själv, hon blir fullkomligt nedtryckt av mannen och barnen tycks ha imiterat honom. Väninnan kan inte av egen kraft bli mer självständig i förhållandet; hon behöver hjälp.TS behöver också stöd, men hur kan hon förvänta sig det av någon som är helt under isen och inte förfogar över sin tid? Jag föreslår att TS bokar en utflykt eller ett restaurangbesök och att ni talar ut med varandra, avstängda mobiler. 
    Mina skarpa ord var faktiskt triggern som gjorde att en bekant tog sig loss från en kontrollerande man.

Ingen hade sagt sanningen rakt i hennes ansikte på det sättet förut.
  • Kvittning
    Din väninna lever troligen i en ett mardrömsförhållande där hennes man totalt äger hennes tid och hennes vänner har övergett henne. 

Jag förstår att du har det tufft just nu, men det är ändå tufft av en sådan typ som är naturlig som vuxen. Våra föräldrar blir gamla, sjuka och dör och det är något vi alla får uppleva vilket självklart är fruktansvärt jobbigt, men det är ändå naturliga händelser i alla vuxna människors. 

Din väninna är fånge i ett liv som ingen kan önska och hon är det utan något synligt slut. 

Så frågan i detta handlar inte om vilken vän din väninna är till dig utan vilken vän du vill vara till din väninna. 

Vill du vara ytterligare en av de vänner som känner att hon inte ställer upp tillräckligt för dig och därför överger henne?

Eller vill du vara den vännen som kan vara ett ljus i mörkret och bara finnas där för henne utan några krav tillbaka?

Att du inte ser er vänskap som en vågskål av ett givande och ett tagande mellan henne och dig, utan att du ser på hennes situation som en vågskål där hon ger allt hon har till familjen och inte har någon som ger något till henne. Och att du i detta kan vara den som väger upp hennes vågskål till att vara i alla fall en person som ger istället för att tar. Och att du kan vara den personen för henne eftersom att du har andra i ditt liv som kan ge dig stöd och att du egentligen inte behöver just hennes stöd. 
  • Anonym (C)

Det här är mer allvarligt än man tror. Vänninans man stärker sin makt över henne genom att se till att hon inte har andra nära kontakter. Det handlar om kontroll och ju mindre andra kontakter hon har, ju mer är hon under hans kontroll. Det är klassiskt.

Eftersom du ändå funderar på att avsluta med henne så kan du passa på att tala om för henne vad du ser och att du uppfattar att det är takik från mannens sida. Och säga att du finns för henne om hon vill bryta sig loss någon gång i framtiden.

Kanske att hon kommer på andra tankar när hon i 45-årsåldern börjar bilda mindre oxitycin (hormon som ökar biindningen till andra).

• Anonym (C)

Jag tror att det är vänninans man som får barnen att ringa till henne när hon är utanför huset. När barnen vill ha eller frågar något i de situationerna så säger han troligen "det får du fråga mamma om" eller låter bli att svara. Då kommer barnet att ringa mamman. 

• KimLinnefeldt
    Anonym (C) skrev 2026-04-22 08:30:38 följande:

Det här är mer allvarligt än man tror. Vänninans man stärker sin makt över henne genom att se till att hon inte har andra nära kontakter. Det handlar om kontroll och ju mindre andra kontakter hon har, ju mer är hon under hans kontroll. Det är klassiskt.

Eftersom du ändå funderar på att avsluta med henne så kan du passa på att tala om för henne vad du ser och att du uppfattar att det är takik från mannens sida. Och säga att du finns för henne om hon vill bryta sig loss någon gång i framtiden.

Kanske att hon kommer på andra tankar när hon i 45-årsåldern börjar bilda mindre oxitycin (hormon som ökar biindningen till andra).

En kompis klagar ibland på sitt förhållande. I andra andetag framgår det att han ägnar mycket tid och omsorg om sin exfru. När hon ringer svarar han alltid. Hon ringer om allt möjligt. De är med i samma förening och driver frågor gemensamt. Han pratar mer om henne än om sin nuvarande (som han levt med i fem år).

Vi grabbar påpekade detta för honom, att det är inte så konstigt om Evelina inte riktigt släpper in honom i sitt liv. Han har ju inte lämnat Agneta!

Vet inte om det hjälper, men det är en god gärning att ibland berätta för någon om vad man ser. Om inte vänner gör det - vem ska göra det?
  • Anonym (Kanske…)

Ett annat perspektiv: Väninnan kanske inte får ut så mycket av er relation, och inte är så intresserad av att umgås med dig? Hon kanske har svårt att vara ärlig med det och gör sig oanträffbar istället 

• Anonym (C)
    Anonym (Kanske?) skrev 2026-04-22 10:34:57 följande:

Ett annat perspektiv: Väninnan kanske inte får ut så mycket av er relation, och inte är så intresserad av att umgås med dig? Hon kanske har svårt att vara ärlig med det och gör sig oanträffbar istället 

Fast det är ju mannen som gör henne oanträffbar. Och vänninan har förlorat kontakten med flera av sina tidigare vänner, förutom TS

Visst kan någon dra sig tillbaka från vänskap med någon annan, men TS väninna verkar dra sig tillbaka från allt utanför familjen.
Svar på tråden Världen rasar och nu börjar jag nå en insikt om min väninna