• Anonym (Vadgorman)

Vad gör jag?

Hej,

För en månad sedan var livet som vanligt. Sedan dess har min fru begärt skilsmässa, sagt att hon inte har några känslor kvar för mig och ska nu bo på hotell med en annan man halva veckan medans jag tar hand om barnen. 

Vi har två små barn (4 och 6 år), hus, bilar och massor gemensamma vänner. Livet har varit tufft de senaste åren med krävande barn, och jag trodde det började ljusna nu och vi kunde börja spendera mer tid med varandra. Vi bråkar aldrig och har alltid behandlat varandra väl. 

Hon tycket det är upp till mig att sköta detta snyggt för barnen nu, men jag är så djupt sårad så jag vet inte om jag kan? 

• Svar på tråden Vad gör jag?
  • Anonym (Podd)

Vad är alternativet?
    Av egen erfarenhet privat och yrkesmässigt så är det ingen som vinner på att man spelar fulspel, förtalar eller liknande. Särskilt gentemot barn.
    Man kan få bära hundhuvudet i många år men då med den stoltheten att man i varje fall gjort sitt bästa. Sen får andras beslut stå får dem.
    Ibland får man upprättelse, ibland inte.
    Sånt är livet.
    Ibland får man bara ta det, det tillhör att vara människa (och vuxen) och hoppas på karma.

Det finns en jättebra podd i ämnet, Skilsmässopodden. Två vettiga vuxna som gått igenom detta och som dels reflekterar sinsemellan och dels tar upp lyssnarbrev i varje avsnitt. Hoppas du kan få lite tips där.

Skilsmässopodden

• KimLinnefeldt

Sätt gränser. Du kan kräva att hon flyttar ut varannan vecka, inte att du ska vara något slags nanny medan hon har sex med sin nya. Kanske kan du själv flytta ut när det är hennes vecka.

Fokusera på barnen. Lägg upp allt utifrån att de ska må så bra som möjligt. Berätta att mamma behöver ha lite semester ibland. 

Gråt, skrik, sörj, känn ångesten. Res dig sen och ha en vanlig dag. Gå i och ur din kris, se till att ha "randiga dagar".

Den kris du är inne i kommer att ändra karaktär, du kommer igenom den och ett nytt liv väntar. Det kan bli väldigt mycket bättre än det du haft, med en ny, snäll, vacker, lojal partner.

• Shameless

Stackare, lider med dig! Så hon har alltså gått bakom ryggen på dig med den där snubben? 

Vad menar hon med att "sköta detta snyggt för barnen nu"? Tänkte hon på eventuella konflikter eller att du ska låtsas vara glad och att allt är frid och fröjd? Har ni berättat för barnen ännu? 

Hoppas du har några goda vänner som du kan prata med, alternativt en kurator, är inte sunt att sitta ensam i den stormen av känslor som kommer med en separation. 

• Anonym (Vadgorman)
    Shameless skrev 2026-04-22 02:44:55 följande:

Stackare, lider med dig! Så hon har alltså gått bakom ryggen på dig med den där snubben? 

Vad menar hon med att "sköta detta snyggt för barnen nu"? Tänkte hon på eventuella konflikter eller att du ska låtsas vara glad och att allt är frid och fröjd? Har ni berättat för barnen ännu? 

Hoppas du har några goda vänner som du kan prata med, alternativt en kurator, är inte sunt att sitta ensam i den stormen av känslor som kommer med en separation. 

Ja det kan man säga. Precis, eventuella konflikter är upp till mig nu. Vi har inte berättat för barnen än. Kan knappt titta på henne efter att hon kom hem från hotellvistelsen. 

Som tur är har jag otroligt många som stöttar i det här, och när jag läser om gaslightning, otrohet och nån enklare form av psykisk misshandel så känner jag mig träffad, har aldrig kunnat se det förut när man är mitt i det. 

Allting är tydligen mitt fel, och jag är en fruktansvärd person som gör så här mot henne. #förvirrad

• Anonym (,,,)

Hon måste vara bra störd för att vara så gränslös.
    Se till att göra bodelning snabbt så att du blir av med kärringen. Vägra passa barnen själv när hon har sina knulldagar. Boka in något kul till dig istället.

Svar på tråden Vad gör jag?