Kortreklamation när man lämnat över kortet tillfälligt
Hej, jag undrar om man kan ha rätt att få tillbaka pengarna från banken, om en bedragare har lurat en att lämna över bankkortet till honom. Kortet är alltså inte stulet eller spärrat. Det som hände är att jag var utomlands och skulle ladda mitt resekort på ortens kollektivtrafik i en automat, men förstod ingenting då det inte fanns några instruktioner på engelska.
En väldigt trevlig man kom fram och skulle "hjälpa" mig. På något sätt tog han ett större belopp från mitt bankkonto, samtidigt som jag ändå inte fick några markeringar på kortet. Har senare läst att det är en vanlig scam där, de är så fingerfärdiga att man inte märker att de laddar sitt eget kort, och så får man tillbaka ett tomt. Det finns tydligen människor som inte gör annat än att vakta över de här automaterna och lura turister, och polisen gör ingenting för de får en del av vinsten - det är så korrupt.
Jag har polisanmält och poliskvinnan jag pratade med sa att jag hade rätt till ersättning från banken, men banken säger att jag själv är ansvarig för transaktionerna? Tydligen hade jag kunnat få ersättning om jag hade ljugit att kortet blivit stulet... det är väl det man ska göra nästa gång i så fall.