• Anonym (Turisten)

Kortreklamation när man lämnat över kortet tillfälligt

Hej, jag undrar om man kan ha rätt att få tillbaka pengarna från banken, om en bedragare har lurat en att lämna över bankkortet till honom. Kortet är alltså inte stulet eller spärrat. Det som hände är att jag var utomlands och skulle ladda mitt resekort på ortens kollektivtrafik i en automat, men förstod ingenting då det inte fanns några instruktioner på engelska.

En väldigt trevlig man kom fram och skulle "hjälpa" mig. På något sätt tog han ett större belopp från mitt bankkonto, samtidigt som jag ändå inte fick några markeringar på kortet. Har senare läst att det är en vanlig scam där, de är så fingerfärdiga att man inte märker att de laddar sitt eget kort, och så får man tillbaka ett tomt. Det finns tydligen människor som inte gör annat än att vakta över de här automaterna och lura turister, och polisen gör ingenting för de får en del av vinsten - det är så korrupt.

Jag har polisanmält och poliskvinnan jag pratade med sa att jag hade rätt till ersättning från banken, men banken säger att jag själv är ansvarig för transaktionerna? Tydligen hade jag kunnat få ersättning om jag hade ljugit att kortet blivit stulet... det är väl det man ska göra nästa gång i så fall. 

• Svar på tråden Kortreklamation när man lämnat över kortet tillfälligt
  • Aniiee

Ja, förlåt, men är man så oansvarig att man ger kortet till en främling så får man tusan i mig skylla sig själv.

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (Turisten)
    Aniiee skrev 2026-04-24 15:23:49 följande:

Ja, förlåt, men är man så oansvarig att man ger kortet till en främling så får man tusan i mig skylla sig själv.

Jaha. Jag antar att du är pigg, trygg, utvilad och mätt där du sitter nu. Dessa bedragarare lever ju på att turister kan vara stressade, trötta, ha jetlag, redan ha gått mycket och ha ont i fötterna, känna sig desperata efter att kunna åka kollektivt. Och så förstår man inte ett ord av språket. Och så kommer en - som det verkar - väldigt trevlig person som vill hjälpa. Men DU skulle förstås aldrig gå på det...
  • Aniiee
    Anonym (Turisten) skrev 2026-04-24 15:41:22 följande:
    Jaha. Jag antar att du är pigg, trygg, utvilad och mätt där du sitter nu. Dessa bedragarare lever ju på att turister kan vara stressade, trötta, ha jetlag, redan ha gått mycket och ha ont i fötterna, känna sig desperata efter att kunna åka kollektivt. Och så förstår man inte ett ord av språket. Och så kommer en - som det verkar - väldigt trevlig person som vill hjälpa. Men DU skulle förstås aldrig gå på det...
    Äh, dra in näsan. Jag har rest mycket mer, längre och på mycket tightare schema än du någonsin kommer göra. Inte ens när jag var ung och dum och vaken i 50 timmar i streck för att komma i tid till 4 flygbyten var jag så borta att jag gav ifrån mig mitt fucking bankkort. Vad tänker du ge bort härnäst? Jag kan ta det, jag skulle väl förvalta det bättre än du..
    Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (l)

Jag hade garanterat kunnat göra det men jag hade som du fått inse att det var oansvarigt och ett misstag... Inte mer att göra åt det, du gav kortet frivilligt.

• Anonym (Turisten)
    Anonym (l) skrev 2026-04-24 16:53:20 följande:

Jag hade garanterat kunnat göra det men jag hade som du fått inse att det var oansvarigt och ett misstag... Inte mer att göra åt det, du gav kortet frivilligt.

Ja, fast enligt polisen som tog upp anmälan så har jag ersättningsanspråk. Frågan är då om det är polisen eller Handelsbanken som har fel?
  • Anonym (J)
    Anonym (Turisten) skrev 2026-04-24 17:20:19 följande:
    Ja, fast enligt polisen som tog upp anmälan så har jag ersättningsanspråk. Frågan är då om det är polisen eller Handelsbanken som har fel?
    Att ha ersättningsanspråk är inte samma sak som att ha rätt till ersättning. Det är att vilja ha ersättning.
  • Noname00
    Du gjorde fel, det är bara glömma det och leva vidare.
  • Anonym (Erfaren_man)

Det var ju absolut inte bankens fel, så varför tycker du att de ska ta smällen istället för dig?

• Anonym (Madde)

Fy fasen vad surt! Jag har också gjort liknande dumma misstag när jag varit trött och förvirrad. Tyvärr är det oftast inte mycket man kan göra åt saken.

• Anonym (Turisten)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2026-04-24 18:21:37 följande:

Det var ju absolut inte bankens fel, så varför tycker du att de ska ta smällen istället för dig?

Nä, men det är det ju aldrig när man gör kortreklamation. Läs på!
  • Anonym (Turisten)
    Anonym (Madde) skrev 2026-04-24 18:33:14 följande:

Fy fasen vad surt! Jag har också gjort liknande dumma misstag när jag varit trött och förvirrad. Tyvärr är det oftast inte mycket man kan göra åt saken.

Det är bara så trist att det alltid ska finnas människor som har ögonen öppna för sådant, och försöker utnyttja det. Den mannen såg inte alls fattig och svältande ut heller för den delen, tvärtom: han var välklädd och välvårdad och talade jättebra engelska. Så han lever antagligen gott på det här. Och bara lokalpolisen får sina tio procent (20?) så får han vara ifred. 
  • Anonym (Nissan)

Jättetråkigt det du råkade ut för, och jag hade förmodligen kunnat göra samma sak om jag varit tillräckligt trött och förvirrad. Så jag klandrar dig inte alls. 

Däremot tror jag det är svårt att få tillbaka pengarna från banken, när det de facto är du som lämnade ifrån dig kortet. 

• Tow2Mater

Du kan vara tacksam att han inte länsade hela ditt bankkonto. En av orsakerna till att man ska använda kreditkort och inte bankkort - det är lättare att stoppa och sedan bestrida en kreditkortsbetalning än att forsoka få tillbaka något som dras direkt från ett bankkonto.

• EpicF
    Eftersom du frivilligt lämnade ifrån dig ditt bankkort så har du tyvärr inte rätt till ersättning från banken/Handelsbanken, så varken har rätt. 

Du får vara inse att du gjorde ett dumt misstag och stå för konsekvenserna. Lära dig av ditt misstag. 
  • EpicF
    Anonym (Turisten) skrev 2026-04-24 18:48:28 följande:
    Nä, men det är det ju aldrig när man gör kortreklamation. Läs på!
    Fast det är inge kortreklamation i ditt fall. Du frivilligt gett ditt kort til en vilt främmande person. Den perosn du ska kräva ersättning av är den personen som tog pengar från dig. 
Svar på tråden Kortreklamation när man lämnat över kortet tillfälligt