• Anonym (Jonna)

10 dagars bebis ingen sömn alls på nätterna

Mitt barn är 10 dagar gammalt och jag känner mig helt slutkörd. Hon sover nästan ingenting på nätterna utan vill bara ligga vid bröstet konstant. Varje dag somnar hon inte förrän runt 05 på morgonen. Min man försöker avlasta mig så mycket han kan, men han ska upp och jobba redan 07 så nätterna blir väldigt tunga för mig.

Jag vet att så här små bebisar inte har några rutiner ännu och att de inte kan skilja på dag och natt, men jag undrar ändå om det finns någonting jag kan göra för att underlätta.

Jag helammar, men det känns ofta som att hon inte blir mätt. Jag upplever att hon mest får i sig luft och trots att jag kan amma henne hur länge som helst så gnäller hon ändå, särskilt på nätterna. Hon suger på sina händer, gråter och verkar aldrig riktigt komma till ro.

På dagarna däremot sover hon hur länge som helst och det går knappt att väcka henne, vilket gör att allt blir ännu mer upp och ner.

Jag känner mig så värdelös just nu och som att ingenting jag gör hjälper. Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få, för jag är helt slut både fysiskt och mentalt.

Jag vill tilllägga att hon alltid släpper bröstet under amning då och då
  • Svar på tråden 10 dagars bebis ingen sömn alls på nätterna
  • Anonym (Heidi)

Det är helt normalt. Jisses bebisen är 10 DAGAR, för 1,5 vecka sen låg hon fortfarande i magen. Det man gör är att sova när bebisen sover, så sover bebisen på dagarna sover man då. 

• Anonym (S)

Så var det för oss med. 
    Vår äldsta ville amma hela nätterna. Mina bröstvårtor var svarta och han var ändå aldrig nöjd. 
    Visade sig att han inte fick i sig tillräckligt.

Vi började ge extra tillskott i kopp.
    Ammade först och sen tillskott.
    Vi fick råd av BB och bvc om hur länge jag skulle amma på varje bröst och hur mycket vi skulle ge extra.
    Detta gjorde enorm skillnad. Nöjd bebis och mamma som fick sova.
    Han började sova hela nätter redan vid en månads tid.

• lövet2

Vissa barn föds med omvänd dygnsrytm. Det bästa du kan göra är att kliva upp normal tid på morgnarna, leva normalt vardagsliv utan att smyga runt i halvmörker, och så i stället ta tupplurar under dagarna. Babyn anpassar sig nämligen till omgivningens dygnsrytm ganska fort. Du kommer att upptäcka att hon somnar allt tidigare på nätterna, och efter ett par månader har hon antagligen ungefär samma rytm som de flesta spädbarn; sover hyfsat på natten, bra på förmiddagen, pigg på eftermiddagen och vaken men supergnällig på kvällen. 

• Anonym (Det ordnar sig)

Amma på, lita på din kropp, din mjölkproduktion håller fortfarande på att ställa in sig efter bebis efterfrågan. Låt henne snutta och vara nära på natten. Sov med henne när hon sover på dagen, det kommer rätta till sig med tiden. Just nu har hon ingen uppfattning om dag och natt, som någon annan skrev så låg hon för 1,5 vecka sedan fortfarande i magen! Och be genast din man att ta ut sina 10 pappadagar så att ni är två som kan hjälpas åt. Varför jobbar han redan?!

Njut av din lilla bebis och stressa inte. Hon låter helt normal ❤️❤️

• Anonym (Skillnaden mellan skit och choklad)

Därför finns pappadagar. Är din man idiot helt och hållet eller varför är han inte ledig nu och hjälper dig?

Min man sparade ihop semester så att han maxade semesteruttaget året vi fick barn och var ledig 10 veckor ihop med mig för att lära känna den nya bebisen.

• Anonym (Samma)

För mig var det likadant med äldsta. 

Helammade inte men från att hon ?tog natt? vid kl 03. så gick det stegvis 01, 23, 21 och sen vid 20-tiden.. det vikti var att försöka skapa rutiner. Vill du att natt-tid ska vara vid exempelvis 20-tiden? Ta på pyjamas då och läs samma saga. håll sedan mörkt och lugnt. 

på dagtid låt bebis sova i dagsljus. ha ljud och ljus igång. Det främjar att komma in i rätt dygnsrytm. 

Svar på tråden 10 dagars bebis ingen sömn alls på nätterna