• Anonym (Okunnig)

En med lån till brf-köp, en utan.

Vi står inför ett BRF-köp. Lägenheten kostar cirka 6 miljoner kronor. Min sambo har kapital att gå in med kontant. Det har inte jag, utan får ta lån för min del. 

I praktiken innebär det att han får minskat kapital, medan jag får högre kostnader (men slipper minskat kapital då vi inte behöver gå in med kontantinsats). Jag får ju stå för ränta och amortering själv (men får också ränteavdraget själv). Avgift delar vi självklart på.

Vad finns för risker för mig med upplägget? Eller är det enbart positivt?

• Svar på tråden En med lån till brf-köp, en utan.
  • Anonym (Bocken)
    Anonym (Okunnig) skrev 2026-04-25 14:32:57 följande:

Vi står inför ett BRF-köp. Lägenheten kostar cirka 6 miljoner kronor. Min sambo har kapital att gå in med kontant. Det har inte jag, utan får ta lån för min del. 

I praktiken innebär det att han får minskat kapital, medan jag får högre kostnader (men slipper minskat kapital då vi inte behöver gå in med kontantinsats). Jag får ju stå för ränta och amortering själv (men får också ränteavdraget själv). Avgift delar vi självklart på.

Låter som ett vettigt upplägg att ni lägger in 50% var och sedan äger halva lägenheten. Att han sedan lägger in en stor del kontakt medan du lånar till hela, eller en stor del, av din del spelar ingen större roll tänker jag. 

Du får visserligen betala mer i ränta, men han går miste om en hel del ränta eller ökning av sitt kapital om han t.ex. köpt aktier för sina pengar istället. Inflationen kommer med tiden att "äta upp" ditt lån, så det är du som tjänar mest på detta upplägg skulle jag säga.
  • Anonym (T)
    Anonym (Okunnig) skrev 2026-04-25 14:32:57 följande:

Du går in med risken att bostadsvärdet faller kraftigt och du får sotter med lån som överstiger värdet på bostaden. Kan vara en nackdelnom du vill separera t.ex,  eller flytta.

Men jag tror att en lag som infördes efter finanskrisen gör att banker inte kan kräva in den summa på lånet som överstiger din andel av värdet på bostaden längre. Så länge du sköter återbetalningen på lånet som vanligt. Kolla upp det, men jag tror att den lagen har trätt i kraft för ett par år sedan. 
  • Anonym (Räntehöjningar)
    Anonym (T) skrev 2026-05-04 12:49:57 följande:
    Du går in med risken att bostadsvärdet faller kraftigt och du får sotter med lån som överstiger värdet på bostaden. Kan vara en nackdelnom du vill separera t.ex,  eller flytta.

Men jag tror att en lag som infördes efter finanskrisen gör att banker inte kan kräva in den summa på lånet som överstiger din andel av värdet på bostaden längre. Så länge du sköter återbetalningen på lånet som vanligt. Kolla upp det, men jag tror att den lagen har trätt i kraft för ett par år sedan. 
    Vad är det för lag? Aldrig hört talas om - säljer man för lägre än lånet blir det ju en restskuld? Vem ska betala den om inte låntagaren?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Räntehöjningar) skrev 2026-05-04 13:24:43 följande:
    Vad är det för lag? Aldrig hört talas om - säljer man för lägre än lånet blir det ju en restskuld? Vem ska betala den om inte låntagaren?
    Det finns ingen sådan lag, man får alltid betala av sitt lån även om lägenheten är mindre värd än lånet. 
  • Anonym (T)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2026-05-04 14:50:26 följande:
    Det finns ingen sådan lag, man får alltid betala av sitt lån även om lägenheten är mindre värd än lånet. 
    Nej, nej, nu missförstod ni.

Det klart att man inte får rabatt på lånet!

Men tidigare kunde banken kräva en klumpsumma av låntagaren som motsvarade den summa som bostadsvärdet hade sjunkit. Alltså dem summa på lånet som det inte fanns täckning för i bostadsvärdet, när bostadspriserna hade sjunkit.

Jag har för mig att de inte kan göra det nu, utan bara man som låntagare sköter sitt lån kan de inte kräva någon klumpsumma av låntagaren.
  • Anonym (Kalmar)
    Anonym (???) skrev 2026-04-26 21:05:59 följande:

Var bor man om man har nästan 12 000 i boendekostnad?
    Jösses!

PH76 skrev 2026-04-26 23:34:14 följande:
    Det är inte mycket i Stockholm eller Göteborg.
    Även i "mindre" städer så är inte 12 000kr en speciell "herrejösses" hög boendekostnad... eller, man kan förvisso tycka att den är "hög" men då har man nog inte koll på vad en sedvanliga "hyres-tre", eller "bostadsrätts-trea" idag kostar...

antingen i hyra, eller i ränta, amortering och månadsavgift....

poängen med en "3:a" är ju att man är två... är man inte två så får man antigen "bo mindre"... eller så får man ha en högre lön och vara beredd på att betala därefter...

• Anonym (Räntehöjningar)
    Anonym (T) skrev 2026-05-04 15:52:19 följande:
    Nej, nej, nu missförstod ni.

Det klart att man inte får rabatt på lånet!

Men tidigare kunde banken kräva en klumpsumma av låntagaren som motsvarade den summa som bostadsvärdet hade sjunkit. Alltså dem summa på lånet som det inte fanns täckning för i bostadsvärdet, när bostadspriserna hade sjunkit.

Jag har för mig att de inte kan göra det nu, utan bara man som låntagare sköter sitt lån kan de inte kräva någon klumpsumma av låntagaren.
    Aha ok. Ja det blir väl i praktiken ett blancolån istället, utan säkerhet.
  • Fiona M
    Anonym (Okunnig) skrev 2026-04-27 19:41:17 följande:

Att bo kvar som hyresgäst är inte ett alternativ, på grund av processen och styrelsen. Det kommer inte vara roligt att vara hyresgäst hos dessa människor. 

Det påverkar så klart min ekonomi mycket mer, när jag får ökade månadskostnader. Det kommer påverka min möjlighet att åka på semester med min sambo  barnen  och att göra saker för mig själv. Jag hade föredragit att äga bostaden olika och att jag får en mindre del av eventuell vinst. 

Han håller stenhårt på mitt och ditt, så jag respekterar att jag självfallet betalar min del av hushållets kostnader. 

Måste ni bo där?
    Låter rimligare att ni hittar annat boende där din ekonomi inte påverkas så negativt.
  • Anonym (T)
    Anonym (Räntehöjningar) skrev 2026-05-04 17:24:59 följande:
    Aha ok. Ja det blir väl i praktiken ett blancolån istället, utan säkerhet.
    Inte säkert att banken ville bevilja låntagaren ett stort blancolån. Under 1990-talskrisen blev det katastrof för en del, när bostadspriserna föll mycket. 

Men som sagt, jag tror att det finns möjlighet att ligga kvar med det gamla bostadslånet nu, bara man sköter sina betalningar. Trots att värdet på bostaden har gått ner. Men det behöver kollas upp.
  • Anonym (?)

varför 50/50 om du inte har ekonomin? jag har hört om upplägg som 5/95 och 10/90  hos bekanta när man haft olika ekonomiska förutsättningar. 
    det viktigaste är att räkns på vad den lösning din sambo pushar för innebär för dig. I kronor och ören, bästa och sämsta scenario. Räkna på hur det funkar att betala om du blir arbetslös. Jag förstår känslorna runt ombildningen och värdet går troligen upp på sikt men ska du sitta med säg hundratusen i räntekodtnad per år ärdet inte självklarten vinst på några års sikt.  Att hyra av banken är inte självklart det bästa. hur mycket vill du ha kvar till annat än boendet?

mest bekymmersamt tycker jag det låter med er bristande kommunikation. Din sambo verkar köra my way or the highway. har du frågat rent ut hur han föreslår att ni gör om din ekonomi inte räcker till både hälftenköp och ekonomisk trygghet/marginal för guldkanter?

har det gjorts oberoende besiktning av skicket på huset så att inte renoverings- eller repararionsbehov snart blir en överradkning?  När kommer man att behöva byta tak, göra stambyte etc åtgärder som ofta innebär stora avgiftshöjningar? vet flera som inte räknat alls med sådant.

• Anonym (Okunnig)
    Anonym (?) skrev 2026-05-04 18:15:45 följande:

varför 50/50 om du inte har ekonomin? jag har hört om upplägg som 5/95 och 10/90  hos bekanta när man haft olika ekonomiska förutsättningar. 
    det viktigaste är att räkns på vad den lösning din sambo pushar för innebär för dig. I kronor och ören, bästa och sämsta scenario. Räkna på hur det funkar att betala om du blir arbetslös. Jag förstår känslorna runt ombildningen och värdet går troligen upp på sikt men ska du sitta med säg hundratusen i räntekodtnad per år ärdet inte självklarten vinst på några års sikt.  Att hyra av banken är inte självklart det bästa. hur mycket vill du ha kvar till annat än boendet?

mest bekymmersamt tycker jag det låter med er bristande kommunikation. Din sambo verkar köra my way or the highway. har du frågat rent ut hur han föreslår att ni gör om din ekonomi inte räcker till både hälftenköp och ekonomisk trygghet/marginal för guldkanter?

har det gjorts oberoende besiktning av skicket på huset så att inte renoverings- eller repararionsbehov snart blir en överradkning?  När kommer man att behöva byta tak, göra stambyte etc åtgärder som ofta innebär stora avgiftshöjningar? vet flera som inte räknat alls med sådant.

Vår kommunikation brister inte. Han är tydlig med att han inte vill göra annat än dela 50/50 och jag har inget intresse av hans pengar heller. Jag är i nuläget intresserad av risker med upplägget att jag står på lånedelen och han tar av sina kontanta medel. Alternativet som jag ser det, är olika ägande och att jag självklart får ut mindre pengar vid separation eller försäljning. 

Jag vet inte vad som gjorts. Processen har varit stängd och vi har fått väldigt lite information. 
    Fiona M skrev 2026-05-04 17:34:37 följande:
    Måste ni bo där?
    Låter rimligare att ni hittar annat boende där din ekonomi inte påverkas så negativt.
    Ja, vi behöver bo kvar i närheten och det här är det billigaste alternativet. Flyttar vi, får barnen inte gå kvar i skola och vi är inte intresserade av att byta nu. 
  • Anonym (T)

Om du tycker att lånet blir för högt, om du skulle få problem att betala av på det om du blir arbetslös eller sjukskriven en längre tid, så är ju en lösning att gå in med en lägre andel än 50 % som din andel av huset.

• Anonym (Okunnig)
    Anonym (T) skrev 2026-05-04 19:30:28 följande:

Om du tycker att lånet blir för högt, om du skulle få problem att betala av på det om du blir arbetslös eller sjukskriven en längre tid, så är ju en lösning att gå in med en lägre andel än 50 % som din andel av huset.

Men det är detta som han inte vill. För mig hade det absolut varit rimligt, jag har på intet sätt pushat för att jag ska få ta del av hans pengar vid försäljning.
  • Anonym (Magnus)

Den bästa lösningen är väl att han går in med kapitalet och så delar ni rakt av på resterande kostnad?
    Det är ju inte rättvist att kvinnan ska stå för allt bara för att mannen har kapital att gå in med. 

• Anonym (T)

Det enklaste är ju om var och en äger 50 %. Men om lånekostnaden blir hög i förhållande till TS lön, och hon dessutom riskerar att inte klara av lånet om hon skulle bli långtidssjuk eller arbetslös, så är det ju inte en bra id'e. 

Fördelen med att äga en andel i huset är ju att TS följer med upp i värdestegringarna på bostaden. Det gör hon ju inte om hon betalar någon slags hyra till partnen. Då får han hela värdestegringen.

Om det blir en stark inflation så är fastigheter ett bra ställe att ha pengar sparade i. 

Det är också bra om man som ägare av ett hus vet att man kommer att bo där länge. Det kan komma perioder av tillfälliga nedgångar i bostadspriserna och det är trist att sälja då, om man inte får ut det man betalat från början och sedan har ett lån på en högre summa. 

• Anonym (T)

Läste nu att TS partner inte kan tänka sig att äga mer än 50 % av huset. Så då tvingas TS ta ett högre lån än hon egentligen vill.

I så fall får ni hitta ett billigare boende, som matchar bådas resurser om ni måste dela lika på inköpskostnaden.

Att pusha någon att köpa dyrare hus än de tycker sig har råd med är faktiskt rätt dåligt enligt min mening.

Om partnen är rädd för att sambolagen ska tvinga honom att ge TS av hans andel om ni separerar, så kan ni avtala bort sambolagen. Det kan en jurist hjälpa er med. Man skriver att avtal där det står att var och en har rätt till den andel av värdet på huset som de gick in med vid köpet. Det går utmärkt att göra. 

• Anonym (Okunnig)
    Anonym (T) skrev 2026-05-04 20:53:27 följande:

Läste nu att TS partner inte kan tänka sig att äga mer än 50 % av huset. Så då tvingas TS ta ett högre lån än hon egentligen vill.

I så fall får ni hitta ett billigare boende, som matchar bådas resurser om ni måste dela lika på inköpskostnaden.

Att pusha någon att köpa dyrare hus än de tycker sig har råd med är faktiskt rätt dåligt enligt min mening.

Om partnen är rädd för att sambolagen ska tvinga honom att ge TS av hans andel om ni separerar, så kan ni avtala bort sambolagen. Det kan en jurist hjälpa er med. Man skriver att avtal där det står att var och en har rätt till den andel av värdet på huset som de gick in med vid köpet. Det går utmärkt att göra. 

Det är en ombildning det handlar om, så det är inte så enkelt som att hitta ett billigare boende. Hyresrätt i rätt storlek området är omöjligt att få tag på och att köpa något annat blir ännu dyrare. Min sambo pushar inte mig att köpa något vi inte har råd med, utan blir det ombildning måste vi köpa (jag vet att det går bra att bo kvar, men styrelsen beter sig som rövare och banditer och det skulle vara vidrigt att bo som hyresgäst). 
Svar på tråden En med lån till brf-köp, en utan.