Anonym (?) skrev 2026-05-04 18:15:45 följande:
varför 50/50 om du inte har ekonomin? jag har hört om upplägg som 5/95 och 10/90 hos bekanta när man haft olika ekonomiska förutsättningar.
det viktigaste är att räkns på vad den lösning din sambo pushar för innebär för dig. I kronor och ören, bästa och sämsta scenario. Räkna på hur det funkar att betala om du blir arbetslös. Jag förstår känslorna runt ombildningen och värdet går troligen upp på sikt men ska du sitta med säg hundratusen i räntekodtnad per år ärdet inte självklarten vinst på några års sikt. Att hyra av banken är inte självklart det bästa. hur mycket vill du ha kvar till annat än boendet?
mest bekymmersamt tycker jag det låter med er bristande kommunikation. Din sambo verkar köra my way or the highway. har du frågat rent ut hur han föreslår att ni gör om din ekonomi inte räcker till både hälftenköp och ekonomisk trygghet/marginal för guldkanter?
har det gjorts oberoende besiktning av skicket på huset så att inte renoverings- eller repararionsbehov snart blir en överradkning? När kommer man att behöva byta tak, göra stambyte etc åtgärder som ofta innebär stora avgiftshöjningar? vet flera som inte räknat alls med sådant.
Vår kommunikation brister inte. Han är tydlig med att han inte vill göra annat än dela 50/50 och jag har inget intresse av hans pengar heller. Jag är i nuläget intresserad av risker med upplägget att jag står på lånedelen och han tar av sina kontanta medel. Alternativet som jag ser det, är olika ägande och att jag självklart får ut mindre pengar vid separation eller försäljning.
Jag vet inte vad som gjorts. Processen har varit stängd och vi har fått väldigt lite information.
Fiona M skrev 2026-05-04 17:34:37 följande:
Måste ni bo där?
Låter rimligare att ni hittar annat boende där din ekonomi inte påverkas så negativt.
Ja, vi behöver bo kvar i närheten och det här är det billigaste alternativet. Flyttar vi, får barnen inte gå kvar i skola och vi är inte intresserade av att byta nu.