Egen tid och träning
Ni par som har småbarn, hur ofta är ni iväg och tränar eller ägnar tid åt er hobby och eran partner är hemma och tar hand om barn och hem?
Ni par som har småbarn, hur ofta är ni iväg och tränar eller ägnar tid åt er hobby och eran partner är hemma och tar hand om barn och hem?
Typ aldrig. Partnern hade ca en vecka per år iväg utan barn, jag hade ca två veckor per år iväg med barn.
En kort period under småbarnsåren var vi iväg en gång i veckan var. Det funkade inte så bra, så vi prioriterade om. Träning fick vi göra som korta pass hemma istället när vi kunde komma åt.
Vi prioriterade träningstid/social egentid och var båda iväg 2 ggr per vecka för träning och sen någon afterwork eller träff med kompisar ibland. Vid stora fester som bröllop eller så hade vi avlastning av farmor (som var jättefrivillig) eller ibland mormor.
Svärfar var inte ens engagerad i sina egna barn när de var små, han tjänade pengar och tyckte att det fick räcka, så ingen hand räcktes upp där för att ta hand om barnbarn. Min egen far är en galen tyrann som man inte vill släppa i närheten av barn eller djur, inget av hans barn vill ha med honom att göra.
-
Så visst blev det färre tillfällen med hobbies de åren och det var vi beredda på.
Alla får offra sig, ingen får sova- det är verkligheten med småbarn.
1 gång i veckan för mig. Sjöng i kör. Makens aktivitet styrde han själv och var mer spontant och kunde ha med sig ena barnet ibland. Mer sommarakivitet än vinter men kanske snitt varannan vecka. (Hobby).
"Problemen" för oss att ha egna aktiviteter krockadevar när barnen fick egna aktiviteter samma dagar och behövde skjuts.
Ut och gick med bsrn i vagn gjorde vi ofta. Det är ju också motion.
Jag tränar fyra gånger i veckan. Min partner inget.
När barnen var små så var det i stort sett aldrig, men det går över. Nu är de 11 och 14, jag tränar 5 dagar i veckan och frun 2-3, ingen av oss har några problem att möta upp med vänner för en middag eller åka iväg en långhelg eller en vecka ibland.
Min vän undrar vad ni tycker är rimligt när barnen är 4 och 6 år?
Hennes man tränar gym 6-7 dagar i veckan och under allsvenskasäsongenär han iväg varje helg en hel dag och tittar på fotboll.
Han tränar aldrig när barnen sover utan alltid efter jobbet.
Han tycker inte detta är något konstigt alls.
Vi tärnar ca 5 pass i veckan var, så då byter vi av varandra. Oftast är vi bort ca en timme var, på helgen kan det blir ett par timmar var. Om vi springer i skogen kan vi ibland springa varannat varv var. Under tiden man vilar leker man med barnen i skogen eller äter mellanmål.
Hennes man tränar gym 6-7 dagar i veckan och under allsvenskasäsongenär han iväg varje helg en hel dag och tittar på fotboll.