• Anonym (Anonym)

SSRI mot ångest(GAD)

Har någon provat SSRI mot ångest? Jag har GAD och har blivit erbjuden det ett par gånger på vårdcentralen, men inte vågat testa.

Jag lever ett liv med mycket oro, katastroftankar och några fobier, men har gjort en fin karriär och klarar mig bra i samhället. Jag rör inte alkohol, tobak eller andra droger, tränar regelbundet och är helt fri från mediciner. Jag har inte varit sjukskriven mer än en handfull dagar dom senaste 20 åren.

Ibland tänker jag att det hade varit skönt med SSRI om jag kunde ha samma ångestnivå som alla andra, men när jag läser på blir jag genast osäker.

Först och främst fastnar jag på att NNT för SSRI är 7, dvs bara var 7.e person med GAD blir hjälpt av medicinen. Det är ca 45% som blir bättre av medicinen,. men i placebogruppen blir 35% bättre av sig själv.

Det andra är att det verkar starta en kedja med olika mediciner, man får snabbverkande ångestdämpande under insättning, man får prova andra SSRI för att den första inte hjälper, och jag känner inte att jag är intresserad av att leva på det sättet.

Det tredje är att medicinen är beroendeframkallande, många får kraftiga utsättningssymptom när dom försöker sluta. Det här tycker jag att vården har missat att informera om.

En del skriver om att dom känner sig avdomnade, eller trubbiga av medicinen, jag behöver kunna vara skärpt på jobbet och kan inte riktigt ta en medicin som gör mig slö på det sättet. En del säger att dom känner att dom är i en glasbubbla, vilket låter obehagligt.

Den sista anledningen är nog alla som har skrivit att vissa mediciner är ett "rävgift" och andra som säger samma sak om dom medicinerna som den personen rekomenderat. Vissa säger tom att deras läkare avråder från en del SSRI, jag har inte riktigt kompetensen att avgöra.

Är jag ensam med mina funderingar?

• Svar på tråden SSRI mot ångest(GAD)
  • TvillingmammaVästgöte

Jag skulle inte äta medicin om jag vore du. Testa terapi istället. MCT Metakognitiv terapi rekommenderar jag. Kostar en del men om du har bra jobb så har du nog råd. Sertralin äter min mamma. Hon har en vanlig biverkning som är muntorrhet och det är katastrof för tänderna. Hon har också gått upp kraftigt i vikt sen hon började med tabletterna . Mentalt gör de dock stor skillnad. Så hon måste äta dem. Eftersom hon har Alzheimers kan hon inte gå i terapi. 

Svar på tråden SSRI mot ångest(GAD)