• Anonym (Bengt-Åke Fikonsten)

Okej att vägra sex?

Ni har blivit kära, förälskat er, flyttat ihop, och har sex ofta i flera år. Plötsligen vill partnern inte längre ha sex. Du är 40 år och kan ha 40 års sexuell energi framför dig. Men partnern säger nej.

Är det okej att bryta sexkontraktet? Utan att föreslå någon åtgärd för att partnern ska vara nöjd? Som att gå till terapeut, hitta vägar att ändå väcka lusten, eller öppna upp förhållandet för älskare/älskarinnor?

Man kan inte tvinga sig till sex. Men är det okej att tvinga partnern till att leva resten av livet sexlöst?

• Svar på tråden Okej att vägra sex?
  • Anonym

Man kan inte tvinga någon att leva utan sex.

Man är fri att lämna förhållandet.

• Anonym (L)

Jag ställde ultimatin.
    Antingen löser vi det eller så går vi skilda vägar. Det blev det senare och jag fick intrycket att hon inte trodde jag menade allvar.  Du kan inte tvinga henne ha sex men du kan lämna henne och skaffa sex på annat håll.

• Anonym (Bengt-Åke Fikonsten)
    Anonym (L) skrev 2026-04-28 19:57:58 följande:

Jag ställde ultimatin.
    Antingen löser vi det eller så går vi skilda vägar. Det blev det senare och jag fick intrycket att hon inte trodde jag menade allvar.  Du kan inte tvinga henne ha sex men du kan lämna henne och skaffa sex på annat håll.

Ja, det kan ju låta drastiskt, men om det är tillräckligt viktigt för en så finns kanske ingen annan lösning.

Pratade med en kompis idag vars fru just sagt att hon inte vill ha sex något mer. Han sliter med frågan, eventuellt är han inte tillräckligt beroende av sex för att ställa ultimatum eller lämna.

Vi är olika...
  • Anonym (.)

Att människor och deras relationer förändras genom åren är helt naturligt. 

Ibland förändras man på ett sätt som gör att förhållandet inte fungerar längre. Sånt är livet.

• Tecum

Nej det är inte okej, om man vill fortsätta relationen och är mån om att partnern mår bra. Som jag ser det är det ett "kontraktsbrott", för att använda din terminologi och avtalet måste omförhandlas. Separation, öppet förhållande, mötas på halva vägen eller gilla läget.

• Anonym (L)
    Anonym (Bengt-Åke Fikonsten) skrev 2026-04-28 20:14:49 följande:
    Ja, det kan ju låta drastiskt, men om det är tillräckligt viktigt för en så finns kanske ingen annan lösning.

Pratade med en kompis idag vars fru just sagt att hon inte vill ha sex något mer. Han sliter med frågan, eventuellt är han inte tillräckligt beroende av sex för att ställa ultimatum eller lämna.

Vi är olika...
    Kan man tänka sig leva utan sex är det helt ok att fortsätta men annars så måste man ju göra något.
  • Anonym (Rut)
    Anonym (Bengt-Åke Fikonsten) skrev 2026-04-28 17:28:01 följande:
    Okej att vägra sex?

Ni har blivit kära, förälskat er, flyttat ihop, och har sex ofta i flera år. Plötsligen vill partnern inte längre ha sex. Du är 40 år och kan ha 40 års sexuell energi framför dig. Men partnern säger nej.

Är det okej att bryta sexkontraktet? Utan att föreslå någon åtgärd för att partnern ska vara nöjd? Som att gå till terapeut, hitta vägar att ändå väcka lusten, eller öppna upp förhållandet för älskare/älskarinnor?

Man kan inte tvinga sig till sex. Men är det okej att tvinga partnern till att leva resten av livet sexlöst?

Klart det är ok att vägra sex.

Men kanske inte så smart att vägra lösningar (terapeut etc) om man är rädd om relationen. 

För man riskerar ju så klart att bli lämnad om sex är viktigt för den andra.
  • Anonym (Rut)

Sen måste man ju ha en diskussion om varför det blivit så. 

Jag ville inte ha sex med mitt ex efter några år. Hans oerhört oattraktiva sidor som visade sig när han söp och hur han alltid generellt gaslightade mig fick all sexuell lust att dö för mig. Han blev totalt oattraktiv tillslut. 

Hade han på riktigt velat lyssna på mig någon gång kanske han hade förstått var problemet låg. Kanske hade han kunnat göra något åt det med hjälp av terapi etc. Kanske hade jag kunnat få tillbaka lusten. Kanske hade förhållandet kunnat räddas. 

Var han intresserad av att ändra något? Nej. Ville jag ha sex med honom? Nej.

Ändå går han fortfarande och tror att problemet var att min sexlust dog. Han förstod aldrig att det var andra problem som kom först. Som lade grunden till olusten.

Han skulle bara veta hur kåt jag är på min nya man. Hur ofta jag vill ha sex med honom. Hur våt han gör mig. Hur ofta jag nåste onanera när han är bortrest för att jag saknar honom så mycket. 

• Anonym (Kvinna)

Nej, jag tycker inte att det är okej att vägra försöka hitta en lösning. Då hade jag lämnat.

• New  Dawn

Det handlar sällan om att "vägra sex".
    En relation är mer komplex än så. 
    Varför vill du vara tillsammans med någon du inte har sex med?
    Vill du inte hellre, antingen jobba på er relation, eller vara tillsammans med någon som vill ha sex med dig? 

Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
Svar på tråden Okej att vägra sex?