• Anonym (Funderar)

Tror ni min höga lön gör det svårare för mig att få ett nytt jobb?

Hej!
    Jag jobbar inom en kommunal verksamhet och har ca 3000-5000kr mer i lön än genomsnittet i min profession. Det är ju positivt förstås, men nu har jag börjat fundera på konsekvenserna av det.
    Min fundering är hur potentiella nya chefer inom samma kommun skulle se på detta? Tänker chefer att en person med högre lön bör prestera bättre än andra och därmed blir mer intressant? Eller föredrar man en med lägre lön för det helt enkelt blir billigare?
    Händer det att chefer ger så hög lön för att anställda ska bli mindre attraktiva bland andra chefer?

Ni som har erfarenheter eller tankar om det här får gärna svara!

• Svar på tråden Tror ni min höga lön gör det svårare för mig att få ett nytt jobb?
  • Ectea

På en ny anställning blir nuvarande lön ointressant
    Jag är chef och rekryterar såklart en del
    Sällan talar vi om nuvarande lön utan löneanspråk till sökt tjänst 
    Ibland kommer man överens, ibland är anspråket för högt och jag kan inte möta det av olika anledning 

Du är ju inte garanterad att för alltid ha med dig lönen när du byter anställning 

• Anonym (?)

Risken är snarare att ingen ny chef kan matcha din nuvarande lön vilket ger dig alternativen gå ner i lön eller tacka nej till nytt jobb. 

• PH76
    Anonym (?) skrev 2026-04-28 22:24:07 följande:

Risken är snarare att ingen ny chef kan matcha din nuvarande lön vilket ger dig alternativen gå ner i lön eller tacka nej till nytt jobb. 

Eller kanske gå upp i roll och ansvar?
  • Anonym (Ruter dam)

Det stämmer att en högre lön kan ge en inlåsningseffekt. Jag har själv tackat nej till ett par jobb p.g.a. för dålig lön, för vill man inte betala vad jag är värd så är jag inte intresserad.

Jag höjde då lönen för den som fick jobbet eftersom jag påpekade för den arbetsgivaren att de säkert kunde anställa någon utan jobb, men inte behålla en person särskilt länge, på den lönen.

Säg nej till "kvinnolön" och hitta istället en roll eller en arbetsgivare som för dig framåt.

• TvillingmammaVästgöte

Ja, för mig hade det den effekten. Jag lyckades inte få något nytt jobb med samma lön, tackade nej flera gånger pga lönen , till slut gick jag ner i lön eftersom jag verkligen ville byta. Sen tog det lång tid att komma upp i lön.

• Anonym (Maria)
    Ectea skrev 2026-04-28 22:16:02 följande:

På en ny anställning blir nuvarande lön ointressant
    Jag är chef och rekryterar såklart en del
    Sällan talar vi om nuvarande lön utan löneanspråk till sökt tjänst 
    Ibland kommer man överens, ibland är anspråket för högt och jag kan inte möta det av olika anledning 

Du är ju inte garanterad att för alltid ha med dig lönen när du byter anställning 

Jag vet inte hur det är inom kommunen, men där jag jobbar kan man inte sänka lönen även om man byter tjänst. Så kan det nog vara inom kommunen också och då tänker TS att om hon har en hög lön kommer nästa chef vara tvingad att punga ut med den lönen om hon stannar inom kommunen. Då kan det vara något som ligger henne i fatet när hon söker nya tjänster. 
  • TvillingmammaVästgöte

Jag ångrar att jag gick med på att gå ned i lön. Jag skulle inte haft så bråttom att byta utan väntat ut rätt tillfälle. Gräset är sällan så mycket grönare på den andra sidan! 

• Anonym (123)

Nu jobbar jag inom privat verksamhet men jag har sista året fått tacka nej till 2 arbeten för att de inte kan möta mitt lönekrav. Att jag saknar högskoleutbildning ligger säkert mig fatet också även om jag har en ganska gedigen erfarenhetsbas.

Pengar är inte allt men det är skönt med de där extra slantarna.

• Anonym (Funderar)

Osäkert om kommunen får sänka lönen (är ju inget jag vill heller såklart). Jag vet iallafall att olika enheter inte får locka med högre lön, då det blir konkurrens.

Svar på tråden Tror ni min höga lön gör det svårare för mig att få ett nytt jobb?