• Anonym (Jag)

Blir det mycket mer invandring med de rödgröna?

Jag står nära S i många frågor men är rädd att de inte kommer att hålla fast vid sin strama migrationspolitik i samarbetet med mp, c och v. Eller vad tror ni?

• Svar på tråden Blir det mycket mer invandring med de rödgröna?
  • KillBill

Om de rödgröna vinner valet så är det slut med att utvisa unga kvinnnor som är väletablerade  i Sverige till bödlarna i Iran och det är något som alla Svenskar borde välkomna.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill

Dom här två syskonen skickade SD och regeringen till Iran innan Migrationsverket tillfälligt stoppade utvisningarna till Iran pga kriget..

• Piggen87

Förmodligen kommer främst MP riva upp mycket av invandringspolitiken. Då kommer Sverige att gå under om så sker. 

Det börjar bli dags för S+SD att bilda regering. Synd att det inte kommer att hända.

• Anonym (,,,)
    Anonym (Jag) skrev 2026-04-29 19:07:23 följande:
    Tycker att det du skriver är viktigt! Men jag vill inte ha mer skattesänkningar för de rika på bekostnad av sjuka och arbetslösa mm

Räcker med att både högern och vänstern har haft massinvandring men med SverigeModeraterna blir det social misär ovanpå det. Som i USA.

Åkesson ljög när han sa att han skulle gå i opposition om Moderaterna rörde arbetslöshetsförsäkringen mitt i rekordhög arbetslöshet.

• UngGubbeinorr

Ingen större skillnad, i de flesta fall är vi bundna av internationella avtal. Just nu har vi en invandring som är negativ, fler flyttar ut än vad som flyttar in. Ihop med vår demografi är det bekymmersamt.

• KillBill
    Piggen87 skrev 2026-04-29 20:20:18 följande:

Förmodligen kommer främst MP riva upp mycket av invandringspolitiken. Då kommer Sverige att gå under om så sker. 

Det börjar bli dags för S+SD att bilda regering. Synd att det inte kommer att hända.

Svammel. Miljöpartiet satt i regeringen när invandringen verkligen starmades åt dvs. år 2015/2016 och har visat att man förmår att ta ansvar för Sverige. 
  • Anonym
    KillBill skrev 2026-04-29 20:39:59 följande:
    Svammel. Miljöpartiet satt i regeringen när invandringen verkligen starmades åt dvs. år 2015/2016 och har visat att man förmår att ta ansvar för Sverige. 
    Lyssna på vad de säger idag år 2026
  • KillBill

Tack för länken! Denna nyhet visar hur extrem invandringspolitiken har blivit.

Det är ju absurt att Sverigedemokraternas och regeringens politik resulterar i att unga ukrainska kvinnor utvisas till ett land i krig, medan föräldrarna får stanna i Sverige.

Anastasiia pratar perfekt svenska och är väletablerad men utvisas ändå. Jag rekomenderar alla att se inslaget: 

www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/18-ariga-anastasiia-utvisas-till-krigets-ukraina-splittras-fran-sin-familj

• Anonym (Jag)
    KillBill skrev 2026-04-29 20:47:11 följande:

Tack för länken! Denna nyhet visar hur extrem invandringspolitiken har blivit.

Det är ju absurt att Sverigedemokraternas och regeringens politik resulterar i att unga ukrainska kvinnor utvisas till ett land i krig, medan föräldrarna får stanna i Sverige.

Anastasiia pratar perfekt svenska och är väletablerad men utvisas ändå. Jag rekomenderar alla att se inslaget: 

www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/18-ariga-anastasiia-utvisas-till-krigets-ukraina-splittras-fran-sin-familj

Hårt i det enskilda fallet men tycker inte att myndiga barn till personer som fått arbetstillstånd automatiskt ska få stanna faktiskt. Vill vi hålla strömmen till Sverige i schack behöver vi nog vara hårda. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (,,,) skrev 2026-04-29 20:30:42 följande:

Räcker med att både högern och vänstern har haft massinvandring men med SverigeModeraterna blir det social misär ovanpå det. Som i USA.

Åkesson ljög när han sa att han skulle gå i opposition om Moderaterna rörde arbetslöshetsförsäkringen mitt i rekordhög arbetslöshet.

Håller med! 
  • KillBill
    Anonym (Jag) skrev 2026-04-29 20:53:14 följande:
    Hårt i det enskilda fallet men tycker inte att myndiga barn till personer som fått arbetstillstånd automatiskt ska få stanna faktiskt. Vill vi hålla strömmen till Sverige i schack behöver vi nog vara hårda. 

Att SD vill skicka ut unga kvinnor till bödlar i Iran eller till krigets Ukraina kan vara en förklaring till att de har börjat förlora stöd i opinionen. Det är en politik som rimliga människor uppfattar som vidrig..

• Anonym (Jag)
    KillBill skrev 2026-04-29 21:01:22 följande:

Att SD vill skicka ut unga kvinnor till bödlar i Iran eller till krigets Ukraina kan vara en förklaring till att de har börjat förlora stöd i opinionen. Det är en politik som rimliga människor uppfattar som vidrig..

Grunden är ju att familjen inte har asylskäl. Tråkigt med iranier som hamnade i kläm innan de utvisningarna pausades.
  • Anonym (J)
    UngGubbeinorr skrev 2026-04-29 20:33:39 följande:

Ingen större skillnad, i de flesta fall är vi bundna av internationella avtal. Just nu har vi en invandring som är negativ, fler flyttar ut än vad som flyttar in. Ihop med vår demografi är det bekymmersamt.

Nej, när det gäller arbetakraftsinvandringen från utomeuropeiska länder, så är vi inte bunda av några avtal. Tillsammans med deras anhöriga som också får uppehållstillstånd, så är det en betydande grupp. 

Jag fattar inte varför man inte har satsat hårdare på alla som bor här i Sverige. Så att man satsat på utbildning/fortbildning, så att många höjt sig en nivå från sin nuvarande, och kunde ta de lediga jobb som finns här idag. Slappt att göra så, samhället som helhet får betala för det på olika sätt. 
  • KillBill
    Anonym (Jag) skrev 2026-04-29 21:03:44 följande:
    Grunden är ju att familjen inte har asylskäl. Tråkigt med iranier som hamnade i kläm innan de utvisningarna pausades.

Det stämmer inte. I flera uppmärksammade fall, unga iranska kvinnor som har utvisats eller hotas av utvisning till Iran, och en ukrainsk kvinna som ska skickas tillbaka till ett land i krig. har familjerna fått stanna, medan ungdomarna utvisas ensamma och det är djupt orimligt.

Att det blivit så här är ingen slump. Det är en direkt följd av att Sverigedemokraterna och regeringen 2023 tog bort bedömningsgrunden "särskilt ömmande omständigheter" ur utlänningslagen. När den möjligheten försvann blev det också omöjligt för rättsinstanserna att fatta beslut som hade kunnat förhindra den här typen av orimlig beslut.

• Anonym (Jag)
    KillBill skrev 2026-04-29 22:44:30 följande:

Det stämmer inte. I flera uppmärksammade fall, unga iranska kvinnor som har utvisats eller hotas av utvisning till Iran, och en ukrainsk kvinna som ska skickas tillbaka till ett land i krig. har familjerna fått stanna, medan ungdomarna utvisas ensamma och det är djupt orimligt.

Att det blivit så här är ingen slump. Det är en direkt följd av att Sverigedemokraterna och regeringen 2023 tog bort bedömningsgrunden "särskilt ömmande omständigheter" ur utlänningslagen. När den möjligheten försvann blev det också omöjligt för rättsinstanserna att fatta beslut som hade kunnat förhindra den här typen av orimlig beslut.

Menade familjen i det här exemplet inte har asylskäl. Och det är inget regeringen har bestämt. 

Är inte tillräckligt påläst för att uttala mig om alla fall det berör men tycker i stort att vi behöver vara hårda för att inte locka hit fler. Det är tillräckligt komplicerat att minska asylinvandringen (vi är med i EU) utan att skapa stor flyktingvåg till Sverige igen. 

Med det sagt så tänker jag inte rösta på högersidan av andra skäl.
  • Anonym (H)

Det kommer saknas arbetskraft i Sverige om det inte föds fler barn eller om vi inte får in arbetskraftsinvandring. Så jag hoppas ju på att invandringen ökar igen. Annars lär vi ju få jobba tills vi blir 70+. Det behövs folk inom främst vården. Tyvärr har ju S blivit rätt mycket höger, så jag har svårt att veta om jag vill rösta på dem. Tycker att C och MP i dagsläget har bäst politik gällande invandring.

• Anonym (H)

Glömde tillägga: jag tror ju alltså inte på att svenska kvinnor (eller västerländska kvinnor och kvinnor i Asien överlag) framöver kommer vilja föda fler barn. Kvinnor vill helt enkelt göra annat med sina liv och det behöver respekteras. Alltså behövs invandring. Om nu inte en betydlig stötte del av svenskarna börjar jobba inom vården så klart.

• Dr Nail

Det hoppas jag verkligen! Det är det jag tänker rösta på. Det vi behöver just nu, direkt, är mer folk, mer kompetens och mindre av denna inavlade fuckfest som Sverige har blivit.

• Anonym (J)
    Anonym (H) skrev 2026-04-29 23:22:14 följande:

Det kommer saknas arbetskraft i Sverige om det inte föds fler barn eller om vi inte får in arbetskraftsinvandring. Så jag hoppas ju på att invandringen ökar igen. Annars lär vi ju få jobba tills vi blir 70+. Det behövs folk inom främst vården. Tyvärr har ju S blivit rätt mycket höger, så jag har svårt att veta om jag vill rösta på dem. Tycker att C och MP i dagsläget har bäst politik gällande invandring.

Ja kanske, men AI kommer förmodligen ta en del jobb, utan att de blir ersatta av andra nya jobb. 

Vi har en hög arbetslöshet idag. All energi borde sättas in på att människor kom i arbete, med hjälp av utbildningar/fortbildningar på olika nivåer. Arbetslöshet föder många problem. 
Svar på tråden Blir det mycket mer invandring med de rödgröna?