Anonym (.) skrev 2026-04-30 12:12:43 följande:
Passar på att ta upp att alla hundar jag hört bitit/attackerat, eller människor som blivit bitna av hundar, har alla varit 'små knähundar'. Det är dessa som inte uppfostras av vanliga människor som kanske är hundovana eller rättare hundolämpliga. Hatar när människor behandlar hundar som människor och daltar med hundar som att det är synd om den om de inte får äta hamburgare med familjen ex.
Alla hundar som gjort utfall mot mig, sprungit efter mig och attackerat mot cykel, slänger sig i kopplet har varit små skithundar med olämpliga -vanliga- ägare.
Detta talas för lite om. Tycker inte alla borde få skaffa hund och de borde bli utbildade först
Ni kommer säkert många säga att vissa kamphund raser minsann gör stor skada. Detta borttar inte alla små hundar som i Vardagen ställer till, de är fler , attackerar fler, och kommer under radarn för att de kan ofta hållas kvar i kopplet och vanliga människor är ägarna.
Det går ju inte att jämföra eftersom en knähund inte kan bli LIVSfarlig annat än för ett litet barn, och då bara också om ingen vuxen eller större barn finns i närheten och kan ingripa. Och den situationen ska inte uppstå ändå, man ska aldrig lämna ett så litet barn utan tillsyn.
Vi måste absolut förbjuda kamphundsraserna, och egentligen tycker jag att man även skulle kunna införa en storleksgräns för hur stor/tung hund som en vanlig människa får ha. Jag menar en som inte är specialutbildad och använder hunden i sitt arbete på något sätt. Det handlar ju inte "bara" om de människor som faktiskt dödas och skadas av hundar på riktigt, utan även om alla som begränsas i sina liv p.g.a. att de är rädda för stora hundar i sin omgivning.