• Anonym

Varför inte avliva hunden?

Varför försöka omplacera en hund som blivit omplacerad flera gånger pga att hunden är aggressiv och har beteendeproblem? Hunden är stor och stark och är utåtagerande och bits. En tidsfråga innan något riktigt allvarligt händer. När inte ens den som gråter och vill att hunden ska omplaceras , inte själv vill behålla hunden pga problembeteeenden? 
    Hunden måste ju lida om den är så aggressiv och har beteendeproblem, ytterligare omplacering och miljöombyten. Varför inte låta hunden få somna in? Den som föreslår den mest humana lösningen blir avstängd i facebookgrupper för omplaceringshundar. 

• Svar på tråden Varför inte avliva hunden?
  • Anonym (F)
    Anonym skrev 2026-04-30 11:03:06 följande:
    Varför inte avliva hunden?

Varför försöka omplacera en hund som blivit omplacerad flera gånger pga att hunden är aggressiv och har beteendeproblem? Hunden är stor och stark och är utåtagerande och bits. En tidsfråga innan något riktigt allvarligt händer. När inte ens den som gråter och vill att hunden ska omplaceras , inte själv vill behålla hunden pga problembeteeenden? 
    Hunden måste ju lida om den är så aggressiv och har beteendeproblem, ytterligare omplacering och miljöombyten. Varför inte låta hunden få somna in? Den som föreslår den mest humana lösningen blir avstängd i facebookgrupper för omplaceringshundar. 

Alla hundar går inte att rädda, även om fler än man tror gör det. En del människor ser allt i svart och vitt.

Om hundvana människor inte kan få hunden att bli lugn, så är det nog inte så mycket att göra. 
  • Anonym (.)

Passar på att ta upp att alla hundar jag hört bitit/attackerat, eller människor som blivit bitna av hundar, har alla varit 'små knähundar'. Det är dessa som inte uppfostras av vanliga människor som kanske är hundovana eller rättare hundolämpliga. Hatar när människor behandlar hundar som människor och daltar med hundar som att det är synd om den om de inte får äta hamburgare med familjen ex.
    Alla hundar som gjort utfall mot mig, sprungit efter mig och attackerat mot cykel, slänger sig i kopplet har varit små skithundar med olämpliga -vanliga- ägare.
    Detta talas för lite om. Tycker inte alla borde få skaffa hund och de borde bli utbildade först

Ni kommer säkert många säga att vissa kamphund raser minsann gör stor skada. Detta borttar inte alla små hundar som i Vardagen ställer till, de är fler , attackerar fler, och kommer under radarn för att de kan ofta hållas kvar i kopplet och vanliga människor är ägarna.

• Anonym (Hundrehabiliterare)
    Anonym (.) skrev 2026-04-30 12:12:43 följande:

Passar på att ta upp att alla hundar jag hört bitit/attackerat, eller människor som blivit bitna av hundar, har alla varit 'små knähundar'. Det är dessa som inte uppfostras av vanliga människor som kanske är hundovana eller rättare hundolämpliga. Hatar när människor behandlar hundar som människor och daltar med hundar som att det är synd om den om de inte får äta hamburgare med familjen ex.
    Alla hundar som gjort utfall mot mig, sprungit efter mig och attackerat mot cykel, slänger sig i kopplet har varit små skithundar med olämpliga -vanliga- ägare.
    Detta talas för lite om. Tycker inte alla borde få skaffa hund och de borde bli utbildade först

Ni kommer säkert många säga att vissa kamphund raser minsann gör stor skada. Detta borttar inte alla små hundar som i Vardagen ställer till, de är fler , attackerar fler, och kommer under radarn för att de kan ofta hållas kvar i kopplet och vanliga människor är ägarna.

Ofta handlar det om att små hundar inte respekteras utan hanteras som leksaker, lyfts hur som helst etc samt att de ofta köps mer som en accessoar eller "hushundar" utan tanke på att även små hundar har samma behov av stimulans och aktivering som stora hundar, mer än om "uppfostran".
  • Anonym (.)
    Anonym (Hundrehabiliterare) skrev 2026-04-30 12:48:15 följande:
    Ofta handlar det om att små hundar inte respekteras utan hanteras som leksaker, lyfts hur som helst etc samt att de ofta köps mer som en accessoar eller "hushundar" utan tanke på att även små hundar har samma behov av stimulans och aktivering som stora hundar, mer än om "uppfostran".
    Det är det jag menar
  • Anonym (M.)

Det går ju inte att jämföra eftersom en knähund inte kan bli LIVSfarlig annat än för ett litet barn, och då bara också om ingen vuxen eller större barn finns i närheten och kan ingripa. Och den situationen ska inte uppstå ändå, man ska aldrig lämna ett så litet barn utan tillsyn.

Vi måste absolut förbjuda kamphundsraserna, och egentligen tycker jag att man även skulle kunna införa en storleksgräns för hur stor/tung hund som en vanlig människa får ha. Jag menar en som inte är specialutbildad och använder hunden i sitt arbete på något sätt. Det handlar ju inte "bara" om de människor som faktiskt dödas och skadas av hundar på riktigt, utan även om alla som begränsas i sina liv p.g.a. att de är rädda för stora hundar i sin omgivning. 
  • Lönnsirap

Det bryter mot vissa människor självbild att gå och avliva ett djur på grund av beteenden, så då vill man ge hunden en chans till. 

Och i en grupp med människor som håller på med omplaceringar finns det naturligt inte bara en människa som tycker att det är väldigt viktigt med ytterligare en chans, eller två till vissa individer. Utan uppenbarligen har den som tog hunden förra gången inte vad som krävs för att få bort beteendet, men inte heller vad som krävs för avlivning. 

• Anonym (Hundrehabiliterare)
    Anonym (.) skrev 2026-04-30 13:01:41 följande:
    Det är det jag menar
    Nja, du talar om daltande och uppfostran och att äta hamburgare med familjen. Jag har rehabiliterat otaliga hundar av både små och stora raser. Min minsta 2 kgs har egen stol vid bordet. Inte fan biter hon nån för att jag delar eller inte delar min köttbit med henne, handlar om helt andra saker. Det är heller inte att behandla en hund som en människa att inkludera den i allt* (*missförstå mig rätt) man gör även måltider, hundar är flockdjur.

Små aggressiva hundar är absolut ett problem (hundägarna) liksom attackerande golden retrievers som köps som familjehundar som man låter ungjävlar klänga o klättra på hur som helst utan respekt för djuret.

Det tar inte bort att stora hundar gör långt mycket större och potentiellt livsfarlig skada än små hundar.
  • Anonym (F)

De som allvarligt skadar människor brukar vara typ kamphundar, med breda korta huvuden. Det kom en utredning fram till.
  • Anonym (l)

Håller med i sak men jag förstår varför omplaceringsgrupper inte tillåter det. Eskalerar säkert nog med konflikter utan massa avlivningsdiskussioner..

• Tecum

Håller med TS, aggressiva hundar ska avlivas. Omplacerade eller ej, de har det i sig och något oväntat eller oförutsägbart kan utlösa en attack igen.

Tycker polisen borde vara hårdare, när en person blivit skadad av en främmande hund bör första alternativet vara avlivning. Bara vid speciella förmildrande omständigheter kan den få vara kvar.

Et exempel från verkligheten, en stor hund attackerade en mindre hund och dess ägare blev skadad då han försökte rädda sin hund. Attackhundens ägare, en äldre kvinna, orkade inte hålla hunden utan den slet sig. Vid utredningen visade det sig att hunden varit aggressiv vid andra tillfällen och ägaren var ålagd att ha munkorg på hunden när de var utomhus. Den hade hon "glömt" vid tillfället för attacken...

Alltså två fel, en dokumenterat aggressiv hund och en inkompetent ägare. Självklart ska hunden avlivas och ägaren böta. Men inget händer...

• Anonym (M.)
    Tecum skrev 2026-04-30 20:14:39 följande:

Håller med TS, aggressiva hundar ska avlivas. Omplacerade eller ej, de har det i sig och något oväntat eller oförutsägbart kan utlösa en attack igen.

Tycker polisen borde vara hårdare, när en person blivit skadad av en främmande hund bör första alternativet vara avlivning. Bara vid speciella förmildrande omständigheter kan den få vara kvar.

Et exempel från verkligheten, en stor hund attackerade en mindre hund och dess ägare blev skadad då han försökte rädda sin hund. Attackhundens ägare, en äldre kvinna, orkade inte hålla hunden utan den slet sig. Vid utredningen visade det sig att hunden varit aggressiv vid andra tillfällen och ägaren var ålagd att ha munkorg på hunden när de var utomhus. Den hade hon "glömt" vid tillfället för attacken...

Alltså två fel, en dokumenterat aggressiv hund och en inkompetent ägare. Självklart ska hunden avlivas och ägaren böta. Men inget händer...

Ja, det verkar som om avlivningsbesluten inte följs upp? Ägaren får tillbaka hunden med ordern att låta avliva den, men ingen kontrollerar att det sker. Och sedan biter hunden ett till barn eller en till mindre hund...
  • Dr Nail
    Anonym (M.) skrev 2026-05-01 04:38:41 följande:
    Ja, det verkar som om avlivningsbesluten inte följs upp? Ägaren får tillbaka hunden med ordern att låta avliva den, men ingen kontrollerar att det sker. Och sedan biter hunden ett till barn eller en till mindre hund...
    Staten måste ju kunna ta hunden och döda den, känner man? Varför ens lämna tillbaka den till ägaren? Konstigt.
  • Anonym (M.)
    Dr Nail skrev 2026-05-01 09:22:05 följande:
    Staten måste ju kunna ta hunden och döda den, känner man? Varför ens lämna tillbaka den till ägaren? Konstigt.
    Sverige ÄR konstigt.
  • Tecum
    Hundar är viktigare än människor...
  • Aniiee
    I Sverige är det så att hundar anses vara egendom, ungefär som en cykel eller en TV. Men de kan aboslut beslagtas av polisen, som då överför hunden till Länsstyrelsen i aktuellt län/region. Sedan är det domstol som avgör om hunden ska återlämnas till ägare, omplaceras eller avlivas. Ca 200 hundar avlivas av länsstyrelsena varje år, av olika skäl. 
    Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (Vovv)

Jag håller med, det är märkligt. Ännu märkligare tycker jag det är när samma människor äter både grisar och kor utan problem. Hur får man hop det i sitt huvud? 

Svar på tråden Varför inte avliva hunden?