• Anonym (Fundersam)

Hur få ett förhållande att fungera när båda har barn fast inte samtidigt

Älskar min partner men har svårt att se hur det här ska fungera på sikt ..
    Vi har båda barn men inte samtidigt.. 
    Vissa barnlediga vardagar tsm som vi tar tillvara på men helgerna är osynkade. 
    Jag spenderar mycket tid med han och hans barn på min barnfria helg men känner att det inte fungerar så åt andra hållet.. 
    Är det så mycket begärt att spendera helgen hos mig och mina barn emellanåt ? 

• Svar på tråden Hur få ett förhållande att fungera när båda har barn fast inte samtidigt
  • Anonym (Em)
    Anonym (Fundersam) skrev 2026-05-02 14:12:54 följande:
    Hur få ett förhållande att fungera när båda har barn fast inte samtidigt

Älskar min partner men har svårt att se hur det här ska fungera på sikt ..
    Vi har båda barn men inte samtidigt.. 
    Vissa barnlediga vardagar tsm som vi tar tillvara på men helgerna är osynkade. 
    Jag spenderar mycket tid med han och hans barn på min barnfria helg men känner att det inte fungerar så åt andra hållet.. 
    Är det så mycket begärt att spendera helgen hos mig och mina barn emellanåt ? 

Vill han ha den typen av förhållande där barnen inkluderas? Alla vill ju inte det.

Jag och min man har jobbat för att synka barnveckorna så mycket det går. 
  • Anonym (Ellen)

Om du föreslår en helg med sig och dina barn vad säger han då? 

Detta känns ändå som en rimlig dealbreaker man måste ha klart för sig innan man inleder ett förhållande.  Er kommunikation verkar saknas . 

• Fredstein

Vad är problemet? Låter som ett toppenupplägg för alla.  Det är väl jättebra att barnen får tid med sin egen förälder, och slipper tussas ihop i en bonuskonstellation varannan vecka? Sedan kan du välja att vara med din kille och hans barn när du inte har dina, eller så gör du andra grejer på egen hand eller med dina vänner? Och han samma. Att det sedan är svårt att få till barnfri tid för romance hör liksom till när man har barn, men det får man ju lösa med barnvakt eller tjänster/gentjänster med släkt och vänner.

• Fjäril kär

Kommunicera, Kommunicera, Kommunicera... 

Samt att båda har en vilja att kompromissa och hitta lösningar. 

Kompromissa handlar ju om att förhandla sig fram till en vinst för båda parter oavsett vad den består av. 

• Anonym (Fundersam)
    Fredstein skrev 2026-05-02 15:06:52 följande:

Vad är problemet? Låter som ett toppenupplägg för alla.  Det är väl jättebra att barnen får tid med sin egen förälder, och slipper tussas ihop i en bonuskonstellation varannan vecka? Sedan kan du välja att vara med din kille och hans barn när du inte har dina, eller så gör du andra grejer på egen hand eller med dina vänner? Och han samma. Att det sedan är svårt att få till barnfri tid för romance hör liksom till när man har barn, men det får man ju lösa med barnvakt eller tjänster/gentjänster med släkt och vänner.

Jättebra upplägg om man har barnen samtidigt vilket vi inte har. Det jag känner blir lite snett i det här är att han gärna vill att jag är där på hans barnhelg men sen ganska svagt intresse åt andra hållet så att säga.. då prioriteras egentid och kompisar 
  • Anonym (Fundersam)

Och skulle vi välja bort att ses med barn ses vi typ en gång varannan vecka..då kan man lika gärna skita i seriöst förhållande och skaffa sig en kk i min värld 

• Anonym (M)
    Anonym (Fundersam) skrev 2026-05-02 17:05:13 följande:

Och skulle vi välja bort att ses med barn ses vi typ en gång varannan vecka..då kan man lika gärna skita i seriöst förhållande och skaffa sig en kk i min värld 

Kanske lika bra, han verkar bara vilja umgås på sina premisser. Ha sin egentid när han inte har barnen och sedan sällskap/avlastning när han har barnen. 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Fundersam) skrev 2026-05-02 17:05:13 följande:

Och där har du svaret...   

Ni verkar onekligen ha olika syn på vilken relation ni faktiskt har.  

Sätt ner foten och ställ krav så har du svaret på hur han egentligen ser på dig . 
  • Anonym (Jag förstår hobom)
    Anonym (Fundersam) skrev 2026-05-02 17:03:15 följande:
    Jättebra upplägg om man har barnen samtidigt vilket vi inte har. Det jag känner blir lite snett i det här är att han gärna vill att jag är där på hans barnhelg men sen ganska svagt intresse åt andra hållet så att säga.. då prioriteras egentid och kompisar 
    Det låter som att du vill umgås precis hela tiden ? Om han nu har behov av egentid och kompisar, när ska han få tid till det menar du, om du kräver att han ska vara med dig och dina barn på dina barn helger?

Låter som att ni har olika förväntningar på relationen och att ni behöver kommunicera bättre kring det. Det finns inget rätt och fel i hur mkt eller lite man ses, utan ni måste ju komma fram till vad som funkar för er.
  • KimLinnefeldt
    Fjäril kär skrev 2026-05-02 15:19:51 följande:

Kommunicera, Kommunicera, Kommunicera... 

Samt att båda har en vilja att kompromissa och hitta lösningar. 

Kompromissa handlar ju om att förhandla sig fram till en vinst för båda parter oavsett vad den består av. 

Just så.

Min erfarenhet säger: Flytta inte ihop för tidigt, det kan vara jättejobbigt och nöta ner kärleken. Styvfamiljen är bland det mest komplicerade man kan ge sig på - praktiskt, ekonomiskt, känslomässigt.

Var rädda om varandra.
  • Anonym (slapp)
    Anonym (Fundersam) skrev 2026-05-02 17:03:15 följande:
    Han vil ha en ny mamma till sina ungar, så att han slipper vara lika mycket pappa. Och han vill inte vara pappa till dina.

Jag skulle dra öronen åt mig om jag var du. Om ni flyttar ihop så kommer du att vara den enda föräldern, till både dian och hans barn. Medan han umgås med vänner och slappar på soffan. 

Sen kan jag tycka att man inte måste tränga sig på en familj bara för att man är ihop med föräldern. Barnen skulle kanske hellre ha en helg med bara pappa istället för att ha dig med hela tiden. 
Svar på tråden Hur få ett förhållande att fungera när båda har barn fast inte samtidigt