Angående aktuella diskussioner om AI, vad använder du det till? Är det främst i jobbet eller mest privat?
professionellt håller jag på att att bygga en stor modell (också AI, men inte generativ AI) som jag hoppas kunna hjälpa oss förstå hur olika sjukdomar uppstår. Jag använder Claude code och codex för att skriva mycket av den kod/pipelines som behövs.
Privat leker jag mycket med AI-agenter just nu. Ett projekt jag börjat med är en chattapp för familjen med en AI agent som hjälper oss i vardagen på olika sätt.
Sen massa annat förstås. 10 senaste konversationeena med ChatGPT (helt ärlig, tråkig lista):
-kritik av en novell jag skrivit
-hjälp att generera en framsida på samma novell
-mer kritik av samma novell
-sammanfattning av kommentarerna på en FL-tråd då jag inte orkade läsa alla själv (den om hon som använde mjölk med klumpar till pannkaka)
-guidelines för läkemedelsbehandling, olika diagnoser
-generering av en skämtbild till twitter
-förslag på tema för en vägg med foton jag ska göra
-fråga kring Apples textprediktion (som nu predikterar mycket bättre än tidigare, men ofta helt galet)
-Lång konversation kring bla OpenAIs fest (som jag helt klart borde blivit inbjuden till men inte blev), den där JP Morgan historien (galet att ingen trodde på honom för att hon ser bättre ut), Michael jacksons näsa (den föll tydligen inte av bokstavligen, mer kollapsade) och mina hypoteser kring popuoationsgenetik.
-fråga/diskussion kring en scen i en bok jag skriver
Använde du ChatGPT eller Gemini mycket och vilket av dem tycker du är bäst? Har du ofta fått fel eller ett bristfälligt svar när du frågat om något?
chatGPT / codex och Claude just nu. Inga fel på Gemini, de är bäst på olika saker och det varierar från vecka till vecka. Jag försöker begränsa mig till tre. Saknar Gemini då och då.
Jag har använt genAI sen innan ChatGPT, så ja, jag har fått många fel, ibland med verkliga konsekvenser. Jag har blivit bättre på att prompta och modellerna har blivit bättre, så nu blir det inte fel på samma sätt, men fortfarande dagligen när det gäller det professionella, givetvis (den dagen det INTE blir fel längre är den dagen jag går hem för gott, antar jag).
Tror du att människors hantverk (konst, skulptur, skrivande, musik m.m.) kommer att bli "överflödiga" nu när AI kommer att kunna skapa allt?
nja. Hantverken i sig har nog varit överflödig väldigt länge. Det är generellt personen/historien bakom hantverken som säljer, och så kommer det nog fortsätta vara och det kommer säkert bli ännu mer märkbart framöver.
Är du orolig för att AI ska göra många fler arbetslösa?
definiera orolig. Det kommer att hända, förstås. Det kommer att hända mig personligen. Det är inte en utveckling som jag personligen kan påverka, det enda jag kan göra är att försöka anpassa mig. men ja, något slags nervositet känner jag förstås.