• Anonym (Aifrågor)

Vad använder du AI till?

Angående aktuella diskussioner om AI, vad använder du det till? Är det främst i jobbet eller mest privat?

Använde du ChatGPT eller Gemini mycket och vilket av dem tycker du är bäst? Har du ofta fått fel eller ett bristfälligt svar när du frågat om något?

Tror du att människors hantverk (konst, skulptur, skrivande, musik m.m.) kommer att bli "överflödiga" nu när AI kommer att kunna skapa allt?

Är du orolig för att AI ska göra många fler arbetslösa?

• Svar på tråden Vad använder du AI till?
  • Anonym (Äldre svenska)

Jag använde AI när jag skriver en roman. En karaktär talar latin när han vill vara högfärdig, men jag kom på att det blir roligare att bara använda en translator så att latinet blir fel, han talar det inte på riktigt utan memoriserar fraser så jag slutade med AI. Google translate blir mycket "styltigare" och sämre vilket jag räknar som bättre.

• Aniiee

Jag använder AI privat, främst för att lossa på kreativa blockader. Att ha stories på gång med AI kickar igång mig, och så kan jag skriva det jag egentlien vill skriva. Jag har upptäckt att jag gör detta på ett lite annorlunda/ speciellt sätt jämfört med andra som använder ai till kreativt skrivande.

Jag använder främst Claude, men även ChatGPT, Gemini, Copilot (som kör chatGPT) och deepseek. Ofta har jag samma konvo igång på alla, för att se skillnaderna och om historieen tar ewn annan vändning någonstans. Claude gillar jag bäst, för den svävar inte iväg lika mycket på eget bevåg utan håller sig till att vara "in character" och reagera på det jag skriver. Deepseek har jag som tvåa, för den är inte "rädd" för att bli lite vagt spicy ibland. 

Ja och nej. Folk är oehört kritiska mot AI-genererad konst i alla kategorier. Jag tror att vad som kommer hända där är att de som inte bryr sig inte kommer bry sig och de som bryr sig kommer börja betala premium för människors hantverk.

Nej, faktiskt inte, men jag tror att efter omställningssmärtor i hela samhället, kommer ai ha tagit över vissa branscher mer eller mindre helt, medan människor ägnar sig åt det vi idag redan har skrikit efter i tre decennier, dvs. yrken kring människor. Kanske optrimisrtiskt av mig....

ursäktsa den ovanligt illa skrivna texten, ssitter barnvakt oc har en bebis sovande på mig.

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (Dino)
    Anonym (Aifrågor) skrev 2026-05-03 16:40:36 följande:
    Vad använder du AI till?

Angående aktuella diskussioner om AI, vad använder du det till? Är det främst i jobbet eller mest privat?

Använde du ChatGPT eller Gemini mycket och vilket av dem tycker du är bäst? Har du ofta fått fel eller ett bristfälligt svar när du frågat om något?

Tror du att människors hantverk (konst, skulptur, skrivande, musik m.m.) kommer att bli "överflödiga" nu när AI kommer att kunna skapa allt?

Använder AI till nästan allt numera.

Sällan jag besöker forum. Får alltid mycket bättre hjälp och svar av AI.

Bra för att skriva mail dessutom.
  • Anonym (Villsluta)

Mest avancerade saker inom el och lödning. Men också felsökningscheman och sånt. Men lite inte fullt ut så säker vidare källor om jag är osäker på nåt.

Men också när jag söker specifika saker. T.ex ämnen och diskussioner på reddit.
    Försöker använda det så opersonligt det bara går.

Använder absolut inte AI för konst och tycker det nog är nog det läskigaste eftersom jag också upplevt att hjärnan blir lite bekväm och lat när ai bara radar upp information. Tycker faktiskt det är lite läskigt.

Så hag vill sluta och börja läsa böcker igen.

• Anonym (Aifrågor)
    Anonym (Villsluta) skrev 2026-05-03 17:12:05 följande:

Mest avancerade saker inom el och lödning. Men också felsökningscheman och sånt. Men lite inte fullt ut så säker vidare källor om jag är osäker på nåt.

Men också när jag söker specifika saker. T.ex ämnen och diskussioner på reddit.
    Försöker använda det så opersonligt det bara går.

Använder absolut inte AI för konst och tycker det nog är nog det läskigaste eftersom jag också upplevt att hjärnan blir lite bekväm och lat när ai bara radar upp information. Tycker faktiskt det är lite läskigt.

Så hag vill sluta och börja läsa böcker igen.

Jag har varit/ är inne på samma spår. AI dödar människors kreativitet eftersom "allt går att skapa med AI".

Fanns en Uti-vår-hage-serie där en person skulle föreställa en stereotyp av förespråkande av datorisering, som raljerade över att Falo (en av seriens huvudkaraktärer) skrev poesi för hand, "Idag kan du slänga in ett poesiprogram i datorn och den skapar poesi" Om allt kan "skapa sig självt" genom dator/ digitaliseringen så blir ju snart allt mänskligt görande överflödigt. Jag tror tyvärr det kommer att leda till att människor som skulle må bra av att känna sig kreativa, mår sämre eftersom folk tutar i dem att iom AI så behöver du inte vara kreativ eller skapande.
  • klyban

Mestadels för hitta siffror, för det är mycket enklare där.

I övrigt så är AI allt som oftast rena skräpet.

Fick tanken kanske AI kan hjälpa mig med ett fel på bilen, det slutade med den pratar om delar som inte ens existerade på min bil.

Dock är det intressant att det finns en del som tror AI alltid är korrekt, eller de som tror posta AI-text är ett argument för något.

AI kommer såklart bli bättre, men idag för en hel del så är det rena skräpet och för att många verka tro den alltid är korrekt.
    Påminner lite om internet i starten när det börja breda ut sig, och hur en del inbillade sig, "det står på internet, därför måste det stämma.".

Och vi ser samma med AI, och en del fattar inte ens om man vinklar frågan åt var håll, så kan man två helt skilda svar och på en fråga som alltid borde ge samma svar.
    Det är så man kan börja dubbelkolla om AI kanske kanske är rätt ute, och kollar om man vinklar frågan på annat sätt och om det ger samma svar.
    Gör det inte detta, ja, då berättar det att AI inte ens vet.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • BeBey

Jag använder det mest till studier. Och konsten skapar jag också där för studier, när det krävs att skapa bildspelet och det behövs att illustrera information. Tänker det passar perfekt, eftersom på nätet kan jag sällan hitta någon passande bild i bra kvalitet, horisontal och med innehållet som passar perfekt. 

Men frågar också många personliga saker, mestadels hjälper väldigt mycket.

• Trent
    Aniiee skrev 2026-05-03 17:06:08 följande:

Jag använder AI privat, främst för att lossa på kreativa blockader. Att ha stories på gång med AI kickar igång mig, och så kan jag skriva det jag egentlien vill skriva. Jag har upptäckt att jag gör detta på ett lite annorlunda/ speciellt sätt jämfört med andra som använder ai till kreativt skrivande.

Jag använder främst Claude, men även ChatGPT, Gemini, Copilot (som kör chatGPT) och deepseek. Ofta har jag samma konvo igång på alla, för att se skillnaderna och om historieen tar ewn annan vändning någonstans. Claude gillar jag bäst, för den svävar inte iväg lika mycket på eget bevåg utan håller sig till att vara "in character" och reagera på det jag skriver. Deepseek har jag som tvåa, för den är inte "rädd" för att bli lite vagt spicy ibland. 

Ja och nej. Folk är oehört kritiska mot AI-genererad konst i alla kategorier. Jag tror att vad som kommer hända där är att de som inte bryr sig inte kommer bry sig och de som bryr sig kommer börja betala premium för människors hantverk.

Nej, faktiskt inte, men jag tror att efter omställningssmärtor i hela samhället, kommer ai ha tagit över vissa branscher mer eller mindre helt, medan människor ägnar sig åt det vi idag redan har skrikit efter i tre decennier, dvs. yrken kring människor. Kanske optrimisrtiskt av mig....

ursäktsa den ovanligt illa skrivna texten, ssitter barnvakt oc har en bebis sovande på mig.

Den sista meningen i första stycket, vilken otroligt onödig information. Och taffligt försök till ett riktigt konstigt backdoor bragging. Och dessutom sannolikt totalt inkorrekt. 
  • InteMinFörstaCirkus
    professionellt håller jag på att att bygga en stor modell (också AI, men inte generativ AI) som jag hoppas kunna hjälpa oss förstå hur olika sjukdomar uppstår. Jag använder Claude code och codex för att skriva mycket av den kod/pipelines som behövs.

Privat leker jag mycket med AI-agenter just nu. Ett projekt jag börjat med är en chattapp för familjen med en AI agent som hjälper oss i vardagen på olika sätt.

Sen massa annat förstås. 10 senaste konversationeena med ChatGPT (helt ärlig, tråkig lista):

-kritik av en novell jag skrivit
    -hjälp att generera en framsida på samma novell
    -mer kritik av samma novell
    -sammanfattning av kommentarerna på en FL-tråd då jag inte orkade läsa alla själv (den om hon som använde mjölk med klumpar till pannkaka)
    -guidelines för läkemedelsbehandling, olika diagnoser
    -generering av en skämtbild till twitter
    -förslag på tema för en vägg med foton jag ska göra
    -fråga kring Apples textprediktion (som nu predikterar mycket bättre än tidigare, men ofta helt galet)
    -Lång konversation kring bla OpenAIs fest (som jag helt klart borde blivit inbjuden till men inte blev), den där JP Morgan historien (galet att ingen trodde på honom för att hon ser bättre ut), Michael jacksons näsa (den föll tydligen inte av bokstavligen, mer kollapsade) och mina hypoteser kring popuoationsgenetik. 
    -fråga/diskussion kring en scen i en bok jag skriver

chatGPT / codex och Claude just nu. Inga fel på Gemini, de är bäst på olika saker och det varierar från vecka till vecka. Jag försöker begränsa mig till tre. Saknar Gemini då och då. 
    Jag har använt genAI sen innan ChatGPT, så ja, jag har fått många fel, ibland med verkliga konsekvenser. Jag har blivit bättre på att prompta och modellerna har blivit bättre, så nu blir det inte fel på samma sätt, men fortfarande dagligen när det gäller det professionella, givetvis (den dagen det INTE blir fel längre är den dagen jag går hem för gott, antar jag).

nja. Hantverken i sig har nog varit överflödig väldigt länge. Det är generellt personen/historien bakom hantverken som säljer, och så kommer det nog fortsätta vara och det kommer säkert bli ännu mer märkbart framöver. 

definiera orolig. Det kommer att hända, förstås. Det kommer att hända mig personligen. Det är inte en utveckling som jag personligen kan påverka, det enda jag kan göra är att försöka anpassa mig. men ja, något slags nervositet känner jag förstås. 
  • InteMinFörstaCirkus
    InteMinFörstaCirkus skrev 2026-05-03 22:21:25 följande:
    chatGPT / codex och Claude just nu. Inga fel på Gemini, de är bäst på olika saker och det varierar från vecka till vecka. Jag försöker begränsa mig till tre. Saknar Gemini då och då. 
    Jag använder AI så mycket att jag tydligen även börjat räkna som en AI. Jag försöker begränsa mig till TVÅ, skulle det stå. 
  • InteMinFörstaCirkus
    Trent skrev 2026-05-03 22:15:55 följande:
    Den sista meningen i första stycket, vilken otroligt onödig information. Och taffligt försök till ett riktigt konstigt backdoor bragging. Och dessutom sannolikt totalt inkorrekt. 
    Har sett personen beskriva hur han/hon använder AI tidigare och det var faktiskt annorlunda. Sen är det väl väldigt många som hittat sina egna unika sätt i och med tanke på att promptande är något vi främst lär oss genom eget experimenterande just nu (till skillnad från mycket annat där man lär sig grunderna i skolan och/eller efter en viss etablerad modell). Jag uppfattade hur som helst inte att det var menat som något slags skryt. 
  • Aniiee
    InteMinFörstaCirkus skrev 2026-05-03 23:53:57 följande:
    Har sett personen beskriva hur han/hon använder AI tidigare och det var faktiskt annorlunda. Sen är det väl väldigt många som hittat sina egna unika sätt i och med tanke på att promptande är något vi främst lär oss genom eget experimenterande just nu (till skillnad från mycket annat där man lär sig grunderna i skolan och/eller efter en viss etablerad modell). Jag uppfattade hur som helst inte att det var menat som något slags skryt. 
    Menade absolut inte att låta skrytsam. Snarare ett klagande på mig själv, då jag ofta har svårt att relatera i diskussioner om kreativt skrivande. Det är som att sitta och hävda att brunört är lila till människor som aldrig sett något annat än namnet och bestämt hävdar at de inte kan vara lila, för de heter brunört.

Jag har märkt att folk ibland uppfattar saker jag skriver som skryt fast det inte är menat så. Förmodligen en aspie-grej.

Definitivt två "me problem".
    Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (Sigge Shakespeare)

Använder mest Gemini, och mer och mer:

- Som sökmotor, mer effektivt än Google

- Ställer frågor om olika faktasaker, med min röst, och får röstsvar

- Gör ibland affischer och låter AI göra en illustration. Inte lika bra som äkta foto elelr konst, men snabbt, gratis och utan upphovsrätt.

- Testat att låta AI skriva en revyssketch och en teaterpjäs. Chockerande bra resultat, som jag sen bearbetar och förbättrar.

- Nyligen börjat mata in sångtexter i appen Suno som tonsätter, arrangerar och agerar sångare. Chockerande bra resultat.

• Shameless

Använder det främst för att lära mig nya saker, för att få detaljerade instruktioner. Är förbaskat ohändig men har börjat lära mig att mecka tack vare AI. Använder det ofta istället för att googla saker då det blir mer ingående och direkta svar istället för att kasta bort tid och söka efter svar själv. 

• Shameless
    Shameless skrev 2026-05-04 22:24:44 följande:

Använder det främst för att lära mig nya saker, för att få detaljerade instruktioner. Är förbaskat ohändig men har börjat lära mig att mecka tack vare AI. Använder det ofta istället för att googla saker då det blir mer ingående och direkta svar istället för att kasta bort tid och söka efter svar själv. 

Använder ChatGPT, betalversionen. Värt varenda krona. 
  • Anonym (Sigge Shakespeare)
    Shameless skrev 2026-05-04 22:25:42 följande:
    Använder ChatGPT, betalversionen. Värt varenda krona. 
    Skillnad mellan gratis- och betalversionen?
  • Anonym (Techne)

Jobbet, Copilot betalkonto.

Senaste veckan:
    Snabbt hitta rätt i mailen eller hitta viss bilaga som man fått för månader sen, snabbt hitta rätt inställningar i Office när saker krånglar, skapa formelark i Excel för att utvärdera linearitet för UV-lampor, räkna om gränser på kalibreringscertifikat för att US-enheter är jobbiga och formulera statement till kund, analysera mätfel som en leverantör gjort, snabbt kolla i en standard vad som står om ett visst ämne, slå ihop PDF-filer (vilka vanliga personer behöver betal-Adobe längre- de får det nog jobbigt!), lära kollegor slå ihop PDF-filer med copilot så jag slipper göra det åt dem från nu, skapa presentation om ämne x, jämföra filer med många kryssrutor för att snabbare hitta skillnader/misstag osv.

Det finns AI-svar som sparar tid om man bara har lite tålamod.

• Anonym (AB)

Mest GitHub Copilot på jobbet plus lite ChatGPT för mer allmänna frågor.

Sedan kör jag mycket ChatGPT privat plus Grok ibland när ChatGPT är för pryd för att svara. :D

Det blir en himla massa promptande under dagarna.

De ljuger och hittar på hela tiden... det gäller att verkligen ha hyfsad koll på dem. 

Svar på tråden Vad använder du AI till?