Anonym (ofiraren) skrev 2026-05-03 19:46:36 följande:
Slår ni ihop firanden, högtider o dyl som infaller tätt inpå varandra?
Ja, gör ni det? Hur tätt ska dagarna infalla för att ni ska slå ihop de isf? Gör ni olika om det ex handlar om ett barns födelsedag som infaller nära en högtid, gentemot en vuxen?
Jag undrar då jag aldrig varit mycket för firanden överlag (barndonstrauman), men nu är jag tillsammans med en tjej som gillar firanden, och juni kommer bli väldigt körigt med Nationaldag, första skolavslutningen för hennes barn, födelsedag, födelsedag och midsommar.
Barns examen, födelsedag odyl prioriterar vi alltid. Det är deras högtidsdag och de ska få vara i centrum. Vill barnet slå ihop kalaset med en kompis eller syskon gör vi det. Lite beroende på kan vi flytta själva firandet/kalaset till en mer passande dag.
Vuxna mer flexibelt. Beroende på önskemål och omständigheter kan det bli väldig minimalt, tårta med familjen. Vi har flyttat vuxnas firande långt, flera veckor.
Andra högtider nationaldag, midsommar firar vi efter vad vi känner för och har ork till. Nationaldagen nästan aldrig. Midsommar har varierat mellan årligt återkommande stor släktfest på landet till en stilla midsommarlunch hemma på balkongen.