• Anonym (ofiraren)

Slår ni ihop firanden, högtider o dyl som infaller tätt inpå varandra?

Ja, gör ni det? Hur tätt ska dagarna infalla för att ni  ska slå ihop de isf? Gör ni olika om det ex handlar om ett barns födelsedag som infaller nära en högtid, gentemot en vuxen?

Jag undrar då jag aldrig varit mycket för firanden överlag (barndonstrauman), men nu är jag tillsammans med en tjej som gillar firanden, och juni kommer bli väldigt körigt med Nationaldag, första skolavslutningen för hennes barn, födelsedag, födelsedag och midsommar. 

• Svar på tråden Slår ni ihop firanden, högtider o dyl som infaller tätt inpå varandra?
  • En glad tjej
    Anonym (ofiraren) skrev 2026-05-03 19:46:36 följande:

Ja, gör ni det? Hur tätt ska dagarna infalla för att ni  ska slå ihop de isf? Gör ni olika om det ex handlar om ett barns födelsedag som infaller nära en högtid, gentemot en vuxen?

Jag undrar då jag aldrig varit mycket för firanden överlag (barndonstrauman), men nu är jag tillsammans med en tjej som gillar firanden, och juni kommer bli väldigt körigt med Nationaldag, första skolavslutningen för hennes barn, födelsedag, födelsedag och midsommar. 

Ja,  det händer. Både jag, min dotter och systerdotter fyller år i maj. Vi kommer ha ett gemensamt kalas då ingen är särskilt sugen på att lägga tre dagar på kalas. Supersmidigt, tycker vi!
  • Anonym (C)

Vi har alltid ett litet firande hemma, på själva födelsedagen, men släktkalasen blir lite när det passar. Det kan både bli att flera personer firas samtidigt och att en person blir firad flera gånger, av olika delar av släkten.

• Anonym (Nilsson)

Ja det har hänt beroende på anledning. 

Min exman och jag fyllde år med bara dagar emellan och då slog vi alltid ihop våra firanden med undantag för jämna födelsedagar .

Nationaldagen firades aldrig så den helgen var en vanlig helg bara 

Mitt yngsta barn fyller år 10 juni och många år infaller  den alltid på samma dag som skolavslutningen så vi har firat båda delarna samma dag.  Först går vi på skolavslutningen med ballonger och flaggor  och sen går vi hem och resten av dagen är födelsedag  med släkt och paket.  Rätt skönt faktiskt då äldre släktingar inte behöver stressa på morgonen till skolan utan vi möts hemma istället. 

Samma sak med övriga släktingar och familj.  I vår släkt har man gift sig på midsommar så vi har alltid firat släktens  bröllopsdagar istället för midsommar.  Släktfest på jämna dagar. 

• Anonym (Isabella)

Vi har också mycket i juni! Barnen fyller år mellan skolavslutning och midsommar. Vi har oftast haft gemensamt släktkalas för dem. Barnkalas separat, så klart. Skolavslutningen har inte firats mer än typ glass och jordgubbar till efterrätt el. dyl. Nationaldagen har vi inte heller firat, och inte vår bröllopsdag heller, som också infaller i juni. 

• Fjäril kär

Som tidigare sagt så har vi också slagit ihop vissa högtider med varandra.  

Men det har också förekommit att släkten i omgångar vill fira samma person så en människa har kunnat fira sin födelsedag 4 gånger vissa år för att alla inte kunnat fira den gemensamt.  

Julen har automatiskt blivit i omgångar då vi haft bonusfamilj med flera olika föräldrar och flera syskon/morföräldrar etc  som behöver synkas.. vissa år har varit extrema då vi haft "julafton" fyra dagar i rad för att barn kommit och gått i omgångar.  

Skolavslutning hos oss har inte alltid firats då vi inte alltid kunnat vara lediga den dagen från jobb. En mormor har ryckt in och hämtat från skolan , ätit en glass på vägen hem och så har vi kanske hämtat pizza på kvällen och thats it. 

Påsk har min familj inte brytt sig om alls överhuvudtaget.  Barnen har fått påskägg men det är allt. Kanske nån middag hos farmor typ. 

Vissa saker har vi fått kompromissa om och viss saker har vi ett år inte firat alls och istället väntat till året efter. Livet händer liksom och ibland måste vardag gå före firande..  det är nåt jag lärt mina barn. 

• Anonym (Födelsedag)

Vi har två med samma födelsedag och de har firats tillsammans med familjen på själva födelsedagen. Ibland med två tårtor. 

• Anonym (?)
    Anonym (ofiraren) skrev 2026-05-03 19:46:36 följande:

Barns examen, födelsedag odyl prioriterar vi alltid. Det är deras högtidsdag och de ska få vara i centrum. Vill barnet slå ihop kalaset med en kompis eller syskon gör vi det. Lite beroende på kan vi flytta själva firandet/kalaset till en mer passande dag.

Vuxna mer flexibelt. Beroende på önskemål och omständigheter kan det bli väldig minimalt, tårta med familjen. Vi har flyttat vuxnas firande långt, flera veckor.

Andra högtider nationaldag, midsommar firar vi efter vad vi känner för och har ork till. Nationaldagen nästan aldrig. Midsommar har varierat mellan årligt återkommande stor släktfest på landet till en stilla midsommarlunch hemma på balkongen.
  • Anotherone
    Anonym (C) skrev 2026-05-03 20:24:18 följande:

Vi har alltid ett litet firande hemma, på själva födelsedagen, men släktkalasen blir lite när det passar. Det kan både bli att flera personer firas samtidigt och att en person blir firad flera gånger, av olika delar av släkten.

Ungefär så gör vi också.
    Ibland önskas det inget släktkalas (av den som fyller) men nån liten överlämning av present kan ske i samband med påsk, midsommar eller vad det nu kan vara.
Svar på tråden Slår ni ihop firanden, högtider o dyl som infaller tätt inpå varandra?