Anonym (Min sambo?) skrev 2026-05-04 15:31:45 följande:
Är typ så jag undrar om det är min sambo som skrivit här!
Från en kvinna och mamma i en liknande relation kan jag iaf säga att småbarnsåren är tuffa både fysiskt och psykiskt. När barnen sover vill jag inget hellre än att få ha min kropp ifred. Få ha det helt tyst i huvudet ett tag och bara göra något hjärndött.
Vet inte hur er uppdelning ser ut och jag uppfattar att män/ pappor ofta tänker att de anstränger sig för att avlasta men i det stora hela så är det "bare minimum" . Ge henne utrymme ett tag, ta barnen en lördag och pk iväg själv och hitta på något kul och ge henne en dag för sig själv att bara vila, det hade iaf i min situation varit den absolut finaste gåvan min sambo skulle kunna ge mig just nu.
Jag längtar absolut tillbaka till ett vanligt samliv men att ligga för att man "måste" när man är helt slut och känner sig äcklig och obekväm i kroppen och det kryper under huden pga stess och att man inte har sin kropp ifred en enda sekund med barn, nej, det blir bara fel och inte så man vill att den stunden ska vara.
Sen prata ut ordentligt. Beskyll henne inte för att vara grinig eller tråkig, utan fråga om det är något hon behöver eller något ni skulle kunna ändra i er rutin för att få en stund tillsammans. Berätta att du saknar det som varit och även henne - för det låter som att du gör det?
Är hon trots det ointresserad eller inte villig att kommunicera så skulle jag kanske tänka ett varv till och även fråga hur hon ser på er relation och hur ni ska gå vidare för att båda ska må bra.
Precis det här!
Vi för den här diskussionen hemma just nu med en 3-månaders. Min sambo saknar samlivet extremt mycket och vill gärna ligga nära och pikar om sex. Vi har pratat tusen gånger om att just nu känner jag mig inte bekväm i min kropp och har inte en enda stund för mig skälv där jag inte har ?beredskap? mellan 22.00-16.30.
Jag tror det är svårt för partnern att förstå hur det känns. Min sambo säger ofta ?men bebisen sover ju typ hela dagarna?. Ja, oftast på mig. Lägger jag ner för att göra något annat, typ gå på toaletten, måste det göras snabbt. Fattar ni pappor hur stor skillnad det är mellan att behöva kissa på 30 sek för att slippa försöka trycka ut det med bebis skrikande och att i lugn och ro kunna sitta på jobbet och scrolla instagram medan du bajsar? Hon är nästan konstant på mig. Jag älskar att amma och mysa med henne, men de få timmarna på kvällen behöver jag oftast få ha min kropp för mig själv. Den har dessutom inte varit min på 9 månader innan hon tittade ut heller.
När de blir lite större kanske de inte sover på en längre, men de behöver hjälp, ska tröstas, bäras, klättras på en osv.
Till TS, ge det lite tid. Tänk på att all tid du skrollar på toa och på raster det behöver hon ?ta igen? på kvällen. Det är hennes chans till att vidga sin dag utanför mammarollen. Hon är förmodligen helt slut och orkar inte något annat.
skapa förutsättningar för att få till det nån gång ibland genom Att avlasta henne och kanske till och med skaffa barnvakt. Men sänk kraven på hur ofta det ska ske. Honvet förmodligen att du vill mer och hon har dåligt samvete över det och känner sig kanske lite pressad även om du inte menar det. Så känner i alla fall jag, trots att vi pratar om det.