• Anonym (Ella)

Kompis hotar att göra en orosanmälan om jag inte lämnar

Min kompis säger att min man är alkoholist och säger att jag är oansvarig som låter mina tonåringar vara själva hemma med min man när han är berusad.

Om Socialtjänsten skulle få in en sådan anmälan, vad skulle dom göra då?? 

Största svikaren är min vän, hon säger att om jag inte lämnar gör hon en anmälan 

• Svar på tråden Kompis hotar att göra en orosanmälan om jag inte lämnar
  • Anonym (Lösning)
    Anonym (Bella) skrev 2026-05-07 18:42:33 följande:
    Även vuxna kan gilla mjölk!
    Som jag exempelvis, till vardags dricker jag mest Pepsi Max eller vatten till maten. Men en frukost utan mjölk är ingen frukost.

Äter jag ute på lunchrestaurang idag så dricker jag mjölk till maten.

Vinet spar jag till helgens godare middagar.
    Mjölk är inte något som serveras på restauranger i andra länder. Att "de inte ens hade mjölk" är helt normalt och har inget med vin att göra. 
  • Xenia
    Anonym (Ella) skrev 2026-05-04 19:01:29 följande:

Min kompis säger att min man är alkoholist och säger att jag är oansvarig som låter mina tonåringar vara själva hemma med min man när han är berusad.

Största svikaren är min vän, hon säger att om jag inte lämnar gör hon en anmälan 

Utan att ha läst tråden undrar jag vem som är den störtsta svikaren här?

Din man som driver för mycket och sviker barnen och dig?

Du som står helt på din mans sida och sviker dina barn?

Varför säger din kompis att din man är alkohollst om det inte finns någon sanning bakom? Bara för att vara elak?
  • Xenia
    Anonym (Ella) skrev 2026-05-04 19:01:29 följande:

Utan att ha läst tråden undrar jag vem som är den störtsta svikaren här?

Din man som driver för mycket och sviker barnen och dig?

Du som står helt på din mans sida och sviker dina barn?

Varför säger din kompis att din man är alkohollst om det inte finns någon sanning bakom? Bara för att vara elak?
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Lösning) skrev 2026-05-07 18:51:43 följande:
    Mjölk är inte något som serveras på restauranger i andra länder. Att "de inte ens hade mjölk" är helt normalt och har inget med vin att göra. 
    Tror inte att jag uttryckt mig så om lunchrestaurangen i Frankrike faktiskt, orkar inte gå igenom och kolla men högst sannolikt inte.
    Det var ingen som frågade efter det oavsett, inte jag heller.
  • EpicF
    ClumsySmurf skrev 2026-05-07 16:54:37 följande:
    Riktiga män sväljer
    Inte de som har ett genuint vinintresse och är sk vinsmakare. 
  • Agda90

Den största svikaren här är DU. Du sviker dina barn!

1-2 flaskor vin är INTE normalt att dricka. Din sambo är alkoholist och du är medberoende som förnekar det. 

Och jo man blir berusad på så mycket vin, man blir faktiskt ganska rejält full av den mängden!

• Anonym (Ella)
    Agda90 skrev 2026-05-08 09:50:22 följande:

Den största svikaren här är DU. Du sviker dina barn!

1-2 flaskor vin är INTE normalt att dricka. Din sambo är alkoholist och du är medberoende som förnekar det. 

Och jo man blir berusad på så mycket vin, man blir faktiskt ganska rejält full av den mängden!

Det blir inte alla. alla tål olika mängder faktiskt. En del vinglar ju efter ett glas 
  • EpicF
    Anonym (Ella) skrev 2026-05-08 13:48:20 följande:
    Det blir inte alla. alla tål olika mängder faktiskt. En del vinglar ju efter ett glas 
    Och din man blir berusad och tål därför inte den mängden. 
  • Anonym (Copiloten)

Fråga: Vad har en vuxen man med normalvikt för promillehalt om han dricker två flaskor vin under en dag?

Copilot: Det är en ganska rejäl mängd vin för en dag, och svaret beror helt på tempot. Kroppen förbränner nämligen alkohol i en ganska konstant takt, oavsett om man dricker kaffe, dansar eller sover.

Här är en uppskattning för en man på ca 80 kg som dricker två flaskor vin (totalt 1,5 liter, ca 12,5 % alkohol):

1. Om allt dricks på en gång (Extremfall)

Om mannen skulle svepa båda flaskorna snabbt (vilket är direkt farligt), skulle promillehalten teoretiskt nå:

Ca 2,0 ? 2,5 promille.

Status: Kraftig berusning, balanssvårigheter, risk för minnesluckor och kräkningar.

2. Om det sprids ut över en dag (12 timmar)

Detta är ett mer realistiskt scenario för en "heldag". Kroppen förbränner i snitt 0,15 promille per timme.

Total mängd alkohol: Två flaskor vin motsvarar ungefär 12?13 "standardglas" (12 cl).

Förbränning: Under 12 timmar hinner kroppen förbränna ungefär 8?10 av dessa glas.

Resultat: Mannen skulle sannolikt ligga på en jämn nivå omkring 0,5 ? 1,0 promille under större delen av dagen.

Status: Märkbart påverkad, sämre reaktionsförmåga och omdöme, men kan framstå som "fungerande" om han har hög tolerans.

Viktiga faktorer som spelar in

Mat: Att dricka på tom mage ger en snabbare och högre promilletopp.

Vätskebalans: Alkohol är vätskedrivande; vatten mellan glasen sänker inte promillen, men lindrar baksmällan.

Förbränningstakt: $0,15$ promille i timmen är ett genomsnitt. Det går inte att stressa på processen med träning eller bastu.

Varning: Med två flaskor vin i kroppen tar det lång tid innan man är körklar. Om drickandet slutar vid midnatt kan det fortfarande finnas alkohol kvar i blodet långt in på förmiddagen nästa dag.

• Anonym (Barnen?)
    Anonym (Cabernet) skrev 2026-05-07 16:06:08 följande:
    Kulturkrock.

Han är från Frankrike där vin är en normal måltidsdryck.

Här i Sverige finns det de som menar att man inte får dricka alkohol alls runt barn. Inte ens runt äldre barn, som i övre tonåren.

Låt din före detta vän göra som hon vill med saken så lever ni i familjen ert liv. 

Högst tveksamt att soc tänker lägga sig i men det känns förstås skit att ens behöva ha med dem att göra.
    Tvivlar också på att Soc agerar. De gör inget vid allvarlig psykisk ohälsa så länge det finns en fungerande förälder. Vet inte om de bedömer alkoholproblem hårdare men det finns ju inget i TS som tyder på att mannen skulle vara våldsam eller elak eller så. Men det är stora mängder alkohol.
  • Anonym (Cabernet)
    Anonym (Barnen?) skrev 2026-05-08 18:01:56 följande:
    Tvivlar också på att Soc agerar. De gör inget vid allvarlig psykisk ohälsa så länge det finns en fungerande förälder. Vet inte om de bedömer alkoholproblem hårdare men det finns ju inget i TS som tyder på att mannen skulle vara våldsam eller elak eller så. Men det är stora mängder alkohol.
    Och vad vi vet från tråden så finns det heller ingen dokumenterad misskötsel.

Bara TS fd vän som fått för sig att mannens franska vindrickande är fel och att TS därför måste lämna honom.
  • Anonym (Solsidan)

Om det är barnen man är orolig för måste deras åsikt vara grunden för åtgärd/inte åtgärd tycker jag, eftersom de är rätt stora.

Vad säger dina barn TS om du frågar dem när mannen inte är närvarande?

Känner de sig otrygga med honom när han är berusad?
    Gör och säger han olämpliga saker?
    Har de/ deras aktiviteter drabbats av att han inte kunnat köra som utlovat pga sitt drickande?

Min familj kom för sent till en släktbegravning en gång för att styvfar inte var i skick att köra. Det är typiskt sånt som jag tycker borde leda till krav på behandling om inte kvinnan i relationen är ett menlöst mähä eller hotad med våld.

Svar på tråden Kompis hotar att göra en orosanmälan om jag inte lämnar