Omöjligt att göra rätt som svärmor?
Måste säga att jag efter att ha följt det här forumet ett tag är lite deppad över min eventuella framtida som svärmor och farmor.
Så många trådar som beklagar sig över hur dålig hon är, hur hon gör fel, hur hon inte är engagerad, nästa tråd över hur hon lägger sig i. Med glada hejarop om att farmor/svärmor ska hålla tassarna borta och att det såklart är rimligt att det är ens egen mamma/mormor som ska vara där.
Men om mannen tycker något annat, att han också vill vända sig åt sina föräldrar, då är han en mansbebis som ska stötta sin fru före. Men klagar han på något hans svärmor gör, då är han elak och otacksam.
Jag känner bara att synen på mammor till killar är som något ont som katten släpat in, aom man träffar på nåder. Och jag förstår inte det. Och det har faktiskt gjort att jag känt mig lite hopplös, att oavsett hur jag skulle göra så kommer jag ändå ses som värdelös.
Varför är diskussionen så här? Inte konstigt att folk jublar över de som får döttrar och säger"försök igen" till de som får söner, om det verkligen anses som man är mindre värd, medvetet elak och som någon som helst ska hålla sig borta som mamma till killar.
Jag har inte sett samma gnäll från män någonstans på sina svärmödrar, där man vill kasta ut henne, förbjuda henne att komma på besök och att allt hon gör är fel - och jag har ändå svårt att se att hälften av alla mammor vore sämre än den andra hälften.
Såklart finns det urkassa svärmödrar och farmödrar, men ALLA kan inte vara det.
Jag har bara svårt att se att jag skulle behandla mina barns respektive olika om jag haft söner eller döttrar.