• Anonym (Vego)

Förskola erbjuder inte vegansk kost

som vi gärna vill lyfta till diskussion. Vi har fått besked om att vegansk kost inte erbjuds, vilket vi tycker är lite förvånande.

För oss handlar vegansk kost både om värderingar och om vad vi anser är en hållbar och hälsosam livsstil. Samtidigt vet vi att många förskolor idag redan anpassar måltider efter allergier, religiösa skäl och andra behov vilket vi uppskattar.

Därför undrar vi:
    Vad är skälen till att vegansk kost inte erbjuds? Har vi haft otur med de vi varit på eller är det en generell regel?

Vi är absolut öppna för dialog och vill gärna hitta en lösning som fungerar för både verksamheten och barnets behov. Kanske finns det fler som har liknande önskemål eller erfarenheter?

• Svar på tråden Förskola erbjuder inte vegansk kost
  • Anonym (Frida)

Vegansk kost kan vara mer krävande att tillaga. Det är enklare att till exempel ersätta fläsk med kyckling eller utesluta nötter ur kosten, eller att ersätta komjölk med havremjölk. Om vegansk kost inte går att tillaga på ett sätt som täcker hela behovet av näring är det svårt att rättfärdiga att den ska serveras.

Det beror såklart var förskolan får sin mat från. Om det skulle finnas möjlighet att själv bekosta vegansk mat är väl det ett alternativ. Men om maten tillagas i storkök och förskolan måste hålla den budgeten blir det svårare.

• Anonym (Vego)
    Anonym (Frida) skrev 2026-05-05 14:04:07 följande:

Vegansk kost kan vara mer krävande att tillaga. Det är enklare att till exempel ersätta fläsk med kyckling eller utesluta nötter ur kosten, eller att ersätta komjölk med havremjölk. Om vegansk kost inte går att tillaga på ett sätt som täcker hela behovet av näring är det svårt att rättfärdiga att den ska serveras.

Det beror såklart var förskolan får sin mat från. Om det skulle finnas möjlighet att själv bekosta vegansk mat är väl det ett alternativ. Men om maten tillagas i storkök och förskolan måste hålla den budgeten blir det svårare.

Vi har förståelse för att det kan upplevas som mer komplext att planera och tillaga vegansk kost, särskilt inom ramar som budget, storkök och rutiner. Samtidigt är vår uppfattning att vegansk kost idag är relativt etablerad och att det finns näringsberäknade riktlinjer som visar att den kan vara fullvärdig även för barn, förutsatt att den planeras på rätt sätt.

Precis som du nämner görs redan anpassningar för allergier och andra behov, vilket också kan innebära viss extra planering. Därför tänker vi att det kanske inte enbart handlar om svårighetsgrad, utan också om vilka prioriteringar och lösningar som anses möjliga inom verksamheten.

Vi är nyfikna på om frågan om vegansk kost har utretts tidigare, och vilka konkreta hinder som i så fall identifierats, är det främst ekonomi, logistik eller osäkerhet kring näringsinnehåll?

För oss är det viktigt att hitta en lösning som fungerar i praktiken, och vi är öppna för olika alternativ, till exempel dialog kring hur måltiderna planeras eller om det finns sätt att underlätta för verksamheten.

• Anonym (f)
    EpicF skrev 2026-05-05 16:09:19 följande:

Varför starta en till tråden om samma ämne? 

Likadan, samma kategorier, 2 minuter senare. Vad tror du? 
  • Anonym (Siv)

Som någon påtalat och som du själv är inne på så handlar det till stor del om vart maten tillagas, på förskolan eller kommer från storkök.
    På vår förskola lagas allt av kocken från grunden och alla barn får sin specialkost ( även pedagogerna) oavsett vad det är.
    Även barn med selektivt ätande får annat om de ej vill äta av lunchen, då är alternativet smörgås dvs hårt bröd med pålägg.
    Så jag tror att det beror och skiljer sig mycket mellan förskolorna vilka resurser och möjligheter dem har att anpassa maten efter barnens olika behov.
    Kolla med komunen där ni bor om dem känner till någon förskola som är öppna för vegetarisk kost.

• EpicF
    Anonym (f) skrev 2026-05-05 16:58:07 följande:
    Likadan, samma kategorier, 2 minuter senare. Vad tror du? 
    Det är därför jag frågar ts, för att jag undrar. Jag har mina misstankar dock. 
  • Anonym (f)
    EpicF skrev 2026-05-05 18:34:11 följande:
    Det är därför jag frågar ts, för att jag undrar. Jag har mina misstankar dock. 
    TS får svara om hn vill men det är tydligt att inlägget inte verkar skickats ordentligt och då postats igen...
Svar på tråden Förskola erbjuder inte vegansk kost