-
Har ett litet dilemmaBehöver råd!!'har precis fått barn med min partner och har oxå tre barn sen tidigare med en annan man så detta är vårt första gemensamt. Vårt liv relation tillsammans har varit lite upp o ned då han var otrogen från början men förlät honom sedan fick vi barn. många ggr undrar jag om det var fel att ta tillbaks honom men nu är vi här. har en son som är autistisk som inte trivs riktigt med min partner och bor ofta hos min mamma. min mamma har inte problem med detta utan tar alltid emot min son med öppna armar. Min partner tycker min autistiske son är jobbig och dom klickar inte med varandra. Men mina två andra döttrar kommer han överens med. Nu är det så att min pappa har blivit dement och vi har fått in han på boende vilket var väldigt känslomässigt. Tillsammans bodde de på ett plusboende och nu måste min mamma flytta därifrån då det är 65+. Jag har sagt åt henne att hon kan testa bo med oss då vi bor i ett stort hus där mamma kan få bo i gästrum om det känns bra för henne. Vi har en väldigt bra relation o pratar minst en gång varje dag. Hon har ställt upp mkt för mig när jag har haft det svårt bådeEkonomiskt och känslomässigt, jag har fått flytta in till henne flera ggr när jag och mitt ex separerade fram o tillbaks o hon har aldrig räknat kronor utan köpt mat kläder till mina barn o varit väldigt generös. Hon hjälpte oss ekonomiskt med att köpa huset och har hjälpt oss flera ggr med pengar. Nu har min man problem med att hon ska få bo med oss. Och jag känner att det är jobbigt. Mamma vill inte vara ensam och jag vill inte lämna hon själv heller: hon har ingen annan och jag har ingen annan än henne heller. Vad är rätt o vad är fel? Har anpassat mig väldigt mkt efter min mans önskemål i livet men detta önskar jag från honom. Han tycker det är skit jobbigt att min mamma ska bo med oss. Men samtidigt kan jag känna att han får ju offra sig. Eller ? Känns så hemskt nu när pappa också flyttat in på boende. -
Svar på tråden Kan mamma flytta ihop med oss ?
-
Jag har redan beskrivit det. Där hennes mamma flyttade in i en uthyrningslägenhet i deras hus från en annan del av landet.Anonym (Pia) skrev 2026-05-06 20:21:45 följande:vi har ett fint band o en annan familjekultur. Här i Sverige pratar familjer knappt med varandra. Så är det inte om man kliver utanför landet: jag vill inte att min mamma bor med mig men hon vill det o då vill jag lösa det. Min man förstår inte vår norm eller kultur och vill heller inte göra det: han tycker om sin egen norm o vill helst ha det på det viset. många ggr när han är förbannad är hans svordomar just svartskalle och neger o just i detta sammanhang när diskussionen dyker upp med honom o hans morsa som alltid ska lägga sig i o stötta honom så är det mycket kultursnack om oss. O jag hoppas varenda svensk inte tänker på detta sätt, det räcker för dom att ha kontakt en gång i veckan. För oss skulle det aldrig funka
finns det verkligen ingen som känner någon som bott med svärmor ?; -
Vi har fått för oss att du accepterar det för att du INTE HAR SKILT DIG ÄN.Anonym (Pia) skrev 2026-05-06 20:15:20 följande:Det är väl klart att jag inte accepterar det. Vart har du fått för dig att jag gör det ? jag vill oxå mkt saker i mitt liv. jag har anpassat mig o gett upp saker för honom, varför kan han inte göra det för mig tillfälligt ?
Entendes? -
Ja, för då blev du bunden till honom på ett annat vis och han kunde släppa masken.Anonym (Pia) skrev 2026-05-07 07:32:05 följande:Vi har varit ihop i ca 5 år. Vi var särbos från början och träffades när jag var barnfri mina veckor. det började med att vi bodde tsm varannan vecka , då var barnen hos sin pappa. han fick börja träffa barnen långsamt o lära känna dom. sen flytta Han in på heltid. allt var bra tills jag i princip blev gravid så börja han visa hur han kände -
Det hela är lite som ett experiment, ts finner det intressant att se hur det ska gå hädanefter, inte ett ord om skilsmässa.beli skrev 2026-05-07 09:11:11 följande:Vi har fått för oss att du accepterar det för att du INTE HAR SKILT DIG ÄN.
Entendes? -
Självklart. Jag har funderat på det många ggr. Om skilsmässa. Senaste tjafset vi hade var idag om sonen. Han ska åka på läger i helgen med funktionsgruppen men har blivit förkyld. Maken vill att han åker ändå för att ha kul men innerst inne känns det som att han vill bli av med honom för att han inte ska stå i hans väg ? Jag vet inte. Han är iaf livrädd att sonen ska gå nära bebisen då sonen är lite klumpig pga motoriks svårigheter. Men ibland funderar jag på om det är jag som överdriver. o förstorar saker. För han har så bra argument? Jag vet inte alls längre. Är trött också
-
Han är 12 år
-
Har han bra argument? Vilka då? Att din son är mongoloid, din mamma ett fetto och att han yrar om n*grer och sv*rtskallar? Res dig kvinna!Anonym (Pia) skrev 2026-05-07 10:07:53 följande:Självklart. Jag har funderat på det många ggr. Om skilsmässa. Senaste tjafset vi hade var idag om sonen. Han ska åka på läger i helgen med funktionsgruppen men har blivit förkyld. Maken vill att han åker ändå för att ha kul men innerst inne känns det som att han vill bli av med honom för att han inte ska stå i hans väg ? Jag vet inte. Han är iaf livrädd att sonen ska gå nära bebisen då sonen är lite klumpig pga motoriks svårigheter. Men ibland funderar jag på om det är jag som överdriver. o förstorar saker. För han har så bra argument? Jag vet inte alls längre. Är trött också
-
Det är förmodligen precis som du misstänker att han inte vill ha din son kvar hemma. Med tanke på de åsikter han har uttryckt om honom.Anonym (Pia) skrev 2026-05-07 10:07:53 följande:Självklart. Jag har funderat på det många ggr. Om skilsmässa. Senaste tjafset vi hade var idag om sonen. Han ska åka på läger i helgen med funktionsgruppen men har blivit förkyld. Maken vill att han åker ändå för att ha kul men innerst inne känns det som att han vill bli av med honom för att han inte ska stå i hans väg ? Jag vet inte. Han är iaf livrädd att sonen ska gå nära bebisen då sonen är lite klumpig pga motoriks svårigheter. Men ibland funderar jag på om det är jag som överdriver. o förstorar saker. För han har så bra argument? Jag vet inte alls längre. Är trött också
Och nej,du överdriver inte. Där typiskt för sådana män att ha bra argument för saker och få sin partner att känna skuld och att de överdriver.
Att han visar dessa sidor när ni har fått barn är också typiskt då han tror sig ha dig fast och att du inte kommer att lämna.
Så visa din son den respekten att lämna och gör det så snart du kan.
Ta hjälp och stöd om du inte klarar det själv.
Du vill väl inte heller att bebisen ska växa upp och lära sig att det är så en kvinna och hennes barn ska behandlas? -
Nu får det f*n vara nog. Din man kallar din son för ett fruktansvärt öknamn som inte ska användas överhuvudtaget. Han förolämpar din mor för hennes utseende.Anonym (Pia) skrev 2026-05-06 07:48:35 följande:Nej jag börjar förstå att det är e omöjlighet för honom. Jag har försökt fråga om han kan bygga en liten stuga bredvid så hon får sitt eget space men han kommer få ha henne i huset ändå säger han. Jag kan inte ens fantisera om hur jag skulle lägga fram detta för mamma då hon skulle bli så såra. samtidigt funderar jag över det någon skrev i tråden om enhet. Hur är man en enhet tillsammans? Hur ska det känns egentligen? Stör mig nå fruktansvärt på min partner just nu? i vintras när jag var höggravid bodde mamma med oss ett litet tag pga jag har 3 barn på heltid och var höggravid o hjälpte oss. Då vart han på fyllan en kväll o brast ut att han mär så dåligt för att den feta jäveln bor här alltså min mamma och att han skäms över min son den mongoliden? så jag vet att han känner så en ynka sanning. Men min mamma är världens snällaste o hae gjort så mkt för mig. Därför jag känner så starkt. När jag låg i skilsmässa pga otrohet med barnens pappa tog hon in mig o tre barn o vi fick bo med henne. Så jag är henne tacksam förevigt
Nu är det för f*n dags att du väljer ditt barn som du faktiskt satt till världen. Du har ett ansvar gentemot honom. Situationen är så pass illa att ditt eget barn inte vill vara I SITT EGET HEM. -
"Det är förmodligen precis som du misstänker att han inte vill ha din son kvar hemma"molly50 skrev 2026-05-07 12:59:41 följande:Det är förmodligen precis som du misstänker att han inte vill ha din son kvar hemma. Med tanke på de åsikter han har uttryckt om honom.Anonym (Pia) skrev 2026-05-07 10:07:53 följande:Självklart. Jag har funderat på det många ggr. Om skilsmässa. Senaste tjafset vi hade var idag om sonen. Han ska åka på läger i helgen med funktionsgruppen men har blivit förkyld. Maken vill att han åker ändå för att ha kul men innerst inne känns det som att han vill bli av med honom för att han inte ska stå i hans väg ? Jag vet inte. Han är iaf livrädd att sonen ska gå nära bebisen då sonen är lite klumpig pga motoriks svårigheter. Men ibland funderar jag på om det är jag som överdriver. o förstorar saker. För han har så bra argument? Jag vet inte alls längre. Är trött också
Och nej,du överdriver inte. Där typiskt för sådana män att ha bra argument för saker och få sin partner att känna skuld och att de överdriver.
Att han visar dessa sidor när ni har fått barn är också typiskt då han tror sig ha dig fast och att du inte kommer att lämna.
Så visa din son den respekten att lämna och gör det så snart du kan.
Ta hjälp och stöd om du inte klarar det själv.
Du vill väl inte heller att bebisen ska växa upp och lära sig att det är så en kvinna och hennes barn ska behandlas?
Om det inte är en fredags tråd.
misstänker hon eller försöker hon släta över det? -
Nej, det är inte vanligt att bo med sina föräldrar. Det kan förekomma, men inte alls ofta. Så för de flesta så skulle det nog kännas väldigt konstigt att bo så. Utom om föräldern råkar stå helt utan boende och då bor hos barnet tillfälligt, i väntan på att flytta in i en egen lägenhet.Anonym (Pia) skrev 2026-05-06 20:21:45 följande:vi har ett fint band o en annan familjekultur. Här i Sverige pratar familjer knappt med varandra. Så är det inte om man kliver utanför landet: jag vill inte att min mamma bor med mig men hon vill det o då vill jag lösa det. Min man förstår inte vår norm eller kultur och vill heller inte göra det: han tycker om sin egen norm o vill helst ha det på det viset. många ggr när han är förbannad är hans svordomar just svartskalle och neger o just i detta sammanhang när diskussionen dyker upp med honom o hans morsa som alltid ska lägga sig i o stötta honom så är det mycket kultursnack om oss. O jag hoppas varenda svensk inte tänker på detta sätt, det räcker för dom att ha kontakt en gång i veckan. För oss skulle det aldrig funka
finns det verkligen ingen som känner någon som bott med svärmor ?;
Däremot är det en del som bor nära sina föräldrar och många har nära och tät kontakt med dem. Får hjälp med att hämta barnen från förskolan vissa dagar t.ex. Många som har barn önskar nog att de bodde nära sina föräldrar.
Om föräldern är gammal och sjuk är daglig kontakt vanligt, t.ex. ett telefonsamtal. Det är väldigt många som hjälper sina föräldrar mycket med olika saker i deras hem. Är föräldern sjuk så brukar hemtjänsten inte alls räcka till.
Så din sambos inställning i den frågan är inte jättekonstig i mina ögon.
Men det finns andra saker som du berättar om honom som gör mig orolig. Det är inte vanligt att skrika okvädningsord till sin sambo, som han verkar göra. Eller vara allmänt nedlåtande mot sin partners kultur när det gäller mat, musik och firande av högtider t.ex. Där brukar man komma fram till en kompromiss.
Eller vara elak mot funktionsnedsatta barn. -
Utsätt inte din mamma för detta! Han kommer naturligtvis att få fler utbrott på fyllan.
Din son har det nog sannolikt bättre hos mormor. -
Jag tycker det verkar som att hon försöker släta över det. Med tanke på att hon inte har lämnat honom trots att han beter sig som ett rövhål.ClumsySmurf skrev 2026-05-07 17:44:04 följande:"Det är förmodligen precis som du misstänker att han inte vill ha din son kvar hemma"
Om det inte är en fredags tråd.
misstänker hon eller försöker hon släta över det?