• Anonym (Håret går av)

Skillnaden på hårolja, silikondroppar och leave in balsam?

Mitt långa helt obehandlade hår är helt förstört av att tvättas i vatten från en brunn då vi inte har kommunalvatten. 

Jag är ganska ljusblond egentligen men det blir mörkt och missfärgat av brunnsvattnet och när jag använder ett speciellt schampo för simmare så blir det mycket ljusare igen som det ska vara och är naturligt. 

Det är flottigt och äckligt hela tiden fast det är nytvättat. Livlöst liksom. 

Håret går av fast fast det får massor av inpackningar och balsam. Båda tjejerna som klipper mig har reagerat på av håret är så slitet och ser avrivet ut. 

Jag är försiktig med håret och gör inga fel och har bra frisörsprodukter så det är det där jäkla vattnet som ställer till det. 

Nu måste jag börja använda något efter schampo och balsam som sitter i hela dagen. 

Vad är skillnaden och vad är bäst av hårolja, silikondroppar och leave in balsam för att det inte ska gå av och hålla längderna fina?

• Svar på tråden Skillnaden på hårolja, silikondroppar och leave in balsam?
  • Lönnsirap
    Hårolja, silikondroppar och leave in balsam är ju alla tre produkter som lägger sig uppe på håret och på så sätt ska skydda. 

Men det låter ju snarare som du behöver tvätta ditt hår på ett sätt så du blir av med föroreningen ni har i vattnet. Och spontant skulle jag säga vattenfilter, eller duscha på gymmet/jobbet. 

Googlar man verkar ketchup och bikarbonat/askorbinsyra vara huskurer för att få bort mineraler ur håret och det verkar ju finnas en hög med produkter just anpassat för problem med vatten. 

Min erfarenhet är att hårolja lätt blir fär fett, medan leave in produkter inte alltid fungerar tillfredsställande. Så jag har båda. Silikon tyckte jag inte var bra, men det kan ha varit för att produktutvecklingen när jag valde hårrutin faktiskt inte kommit igång tillräckligt. 
  • Anonym (Vattenlab)

Har du tagit vattenprover på brunnen...? Kan ju vara bra att veta vad det är som är så skadligt för håret så du antingen kan installera ett extra filter eller hitta någon bra kur mot just det ämnet som verkar skada ditt hår. Det låter ju spontant som metaller och/eller kalk som ställer till det. Kalk är väl ingen fara men vissa metaller ska man ju vara försiktig med, om dricker vattnet från samma brunn. Oavsett finns det åtgärder att ta till för att minska mängden i vattnet, snarare än lindra symptomen i håret. 

Jag har också egen brunn, de flesta jag känner (bor ute i obygden) har egen brunn och ingen har vittnat om problemen du beskriver. Men så är man också noga med att ta prover med jämna mellanrum. 

Dessutom... Om du har i en produkt efter att du tvättat håret så sitter väl, vad det nu är du har som skadar håret, kvar i håret? Att kapsla in med någon ytterligare produkt tror jag inte hjälper i så fall. Spontant låter det ju som att det bästa vore att skölja i renat vatten/vatten på dunk eller dylikt så du får bort skadliga ämnen.

• Anonym (Håret går av)
    Lönnsirap skrev 2026-05-05 15:56:32 följande:
    Hårolja, silikondroppar och leave in balsam är ju alla tre produkter som lägger sig uppe på håret och på så sätt ska skydda. 

Men det låter ju snarare som du behöver tvätta ditt hår på ett sätt så du blir av med föroreningen ni har i vattnet. Och spontant skulle jag säga vattenfilter, eller duscha på gymmet/jobbet. 

Googlar man verkar ketchup och bikarbonat/askorbinsyra vara huskurer för att få bort mineraler ur håret och det verkar ju finnas en hög med produkter just anpassat för problem med vatten. 

Min erfarenhet är att hårolja lätt blir fär fett, medan leave in produkter inte alltid fungerar tillfredsställande. Så jag har båda. Silikon tyckte jag inte var bra, men det kan ha varit för att produktutvecklingen när jag valde hårrutin faktiskt inte kommit igång tillräckligt. 
    Jag hittade ett schampo just för att ta bort mineraler etc och det gjorde ju susen eftersom att jag plötsligt hade min gamla ljusa blonda färg tillbaka efter bara en schamponering. Men man får inte använda det mer än högst 2 gånger i månaden då det sliter på håret något enormt . Det börjar lätt klia i hårbotten på mig (sen alltid) så jag kan bara använda parfymfritt schampoo (begränsat urval) men balsam är okej parfymerat så jag är lite begränsad med att testa nya schampon. 

Menar du att du växlar mellan olja och leave in balsam? Mitt hår blir lätt fett utan något alls så olja är uteslutet tror jag. Jag har använt bra silkondroppar förut och köpt igen men vet inte om det bara gör håret bättre på djupet eller om det bara ser ut så. Kanske testar leave in balsam först. 

Vattenfilter har vi beställt som man ska sätta vid duschen. Vi har någon slags filtersystem redan för hela huset också men jag vet inte exakt vad men det kommer en man och tittar på det i veckan. 
  • Anonym (Håret går av)
    Anonym (Vattenlab) skrev 2026-05-05 16:13:10 följande:

Har du tagit vattenprover på brunnen...? Kan ju vara bra att veta vad det är som är så skadligt för håret så du antingen kan installera ett extra filter eller hitta någon bra kur mot just det ämnet som verkar skada ditt hår. Det låter ju spontant som metaller och/eller kalk som ställer till det. Kalk är väl ingen fara men vissa metaller ska man ju vara försiktig med, om dricker vattnet från samma brunn. Oavsett finns det åtgärder att ta till för att minska mängden i vattnet, snarare än lindra symptomen i håret. 

Jag har också egen brunn, de flesta jag känner (bor ute i obygden) har egen brunn och ingen har vittnat om problemen du beskriver. Men så är man också noga med att ta prover med jämna mellanrum. 

Dessutom... Om du har i en produkt efter att du tvättat håret så sitter väl, vad det nu är du har som skadar håret, kvar i håret? Att kapsla in med någon ytterligare produkt tror jag inte hjälper i så fall. Spontant låter det ju som att det bästa vore att skölja i renat vatten/vatten på dunk eller dylikt så du får bort skadliga ämnen.

Vi har inte tagit prover på vattnet. Men vi dricker inte brunnsvattnet. Det ser klart ut och luktar ingenting alls men jag vet att det inte betyder att det är tipptopp men det duger för dusch och tvättmaskinen åtminstone. 

Det måste vara metaller och kanske järn som ställer till det. Håret blev mycket ljusare av en schamponering med specialschampo för just metaller, klor etc. 

Vi har filter av något slag och något som gör vattnet mjukare och kanske något mer jag inte har koll på. Det kommer en man och ska titta på allt i veckan och se att allt funkar osv. När vi installerade nya filter etc 2022 sa samma man att vi hade allt vi behövde då i alla fall. 

Det är ganska vanligt att få problem med håret vid egen brunn, hårfärgen, att man tappar hår och att det börjar gå av som mitt hår. 

Jag fattar hur du tänker med att det skadliga sitter kvar men samtidigt måste ju vissa/rätta produkter hjälpa mitt hår oavsett brunnen? Det lär ju inte bli bättre av att göra ingenting angående produkter. 

Det står att man kan skölja håret i köpt eller destillerat vatten men jag undrar om man kan tvätta och skölja som vanligt i duschen och sen innan man kliver ur duschen låta ett par liter köpevatten skölja över skallen/håret. Vad tror ni?

Vi har beställt ett filter för duschen också. 
  • Lönnsirap

Jag blandar 1-2 droppar hårolja i min leave-in produkt, men har torrt hår som behöver mycket för att inte bli frissigt, dvs helt andra problem än det du beskriver. 

Hade mitt hår blivit såsom du beskriver hade jag inte ansett att det hade fungerat för min hårtvätt, utan sett över möjligheten att tvätta håret på ett gym, eller på jobbet tills jag fått filter på plats. 

När jag var i Tyskland så var vattnet väldigt hårt, men då visste min vän som var med att det var bra med lite vinäger i sista sköljningen, utifrån att hon var uppväxt där och "alla" visste detta. Så jag tänker att grannarna och de som du känner med brunn i närområdet troligtvis har fler tips än vi. Likaså är det med hårprodukter, du behöver något som fungerar på din hårkvalité. 

• Anonym (Håret går av)
    Lönnsirap skrev 2026-05-06 06:09:04 följande:

Jag blandar 1-2 droppar hårolja i min leave-in produkt, men har torrt hår som behöver mycket för att inte bli frissigt, dvs helt andra problem än det du beskriver. 

Hade mitt hår blivit såsom du beskriver hade jag inte ansett att det hade fungerat för min hårtvätt, utan sett över möjligheten att tvätta håret på ett gym, eller på jobbet tills jag fått filter på plats. 

När jag var i Tyskland så var vattnet väldigt hårt, men då visste min vän som var med att det var bra med lite vinäger i sista sköljningen, utifrån att hon var uppväxt där och "alla" visste detta. Så jag tänker att grannarna och de som du känner med brunn i närområdet troligtvis har fler tips än vi. Likaså är det med hårprodukter, du behöver något som fungerar på din hårkvalité. 

Tyvärr kan jag bara tvätta håret hemma. Nu har någon varit här och tittat på allt och det var inget fel på vattnet förutom att det var _lite_ hårt. Så han försökte åtgärda det. 

Filter för duschen är på ingång så jag hoppas det hjälper. Jag ska försöka med ett leave in balsam också. Jag har oerhört fint hår, kvaliteten fint alltså som en baby, så det kräver ju kanske mer ju äldre jag blir. Kanske ett balsam med keratin eller protein kan vara bra också för att bygga upp det lite och stärka det. Jag får testa mig fram. 

Jag ska prata med ett par grannar också och se vad dom säger. 

Har ni förslag på leave in balsam för fint hår ni gillar så får ni gärna skriva det. 
  • Anonym (I)

Koka vattnet och sen tvättar du håret med det. Problemet löst. 

• Anonym (johanna)

Börja tvätta håret på badhuset eller liknande. 

Det är nog enklare än att förstöra håret med en massa produkter och dåligt vatten.

Svar på tråden Skillnaden på hårolja, silikondroppar och leave in balsam?