Anonym (röra röra) skrev 2026-05-07 01:01:50 följande:
Ok, korten på bordet. Förlåt att jag lurades/var vag i TS, men situationen är ju lite speciell på sätt och vis.
Vi är tre vuxna med tvillingbebisar. Dvs inget jobb med anställda, utan bara vanlig, jobbig vardag, där alla försöker överleva. Det går så där just nu, allt är flytande, där Snoken och Rådjur då och då är i luven på varandra av ren trötthet och Ankan (jag) mest bara försäker hålla ihop och även försöker styra upp, om inte annat så för min egen skull. De andra är lite i läget "barnen är för små för scheman", vilket, ja, men VI är ju inte det.
Uppgifta A är att vara den som främst tar hand om barnen, Uppgift B är att backa upp kring barnen och även försöka ta hand om bombnedlaget vi kallar hem ink se till att alla har mat, och uppgift C är att vila så man orkar med A och B.
Det hela försvåras också lite av att både jag och Snoken har varsin sjukdom som påverkar till viss del, Snoken har reumatiska sjukdomar sedan barndomen som ibland gör det svårt fysiskt, att lyfta och andra saker, och jag har ME som påverkar orken. Båda sjukdomarna går lite i skov.
Så, nu vet ni.
Så föräldrarna tar det stora ansvaret och varvar uppgift A och B. De får sova och vila när de kan.
Där du, som icke-förälder, kan hjälpa till med är att regelbundet avlasta föräldrarna 2-4 timmar i streck så att de kan sova eller ta hand om sig själva och varandra. Om barnen äter ersättning så kan du tex varannan dag ta barnen mellan 6 och 10 på morgonen och varannan dag mellan 18 och 22 på kvällen.
Lägger du utöver det dagligen en timme på städning av hemmet och en timme på måltidsprep med lite allmän handräckning vad det gäller barnen så ger du föräldrarna en bra chans att få upp näsan över ytan.
Ett annat förslag är att säga till föräldrarna exakt hur mycket du orkar hjälpa till och fråga dem hur du kan använda den tiden så att det hjälper dem bäst. Att tänka på är dock att om man är helt slut så är det svårt att tänka klart, prioritera och lösa problem, så det är ibland mest effektivt att se till att de får lite ostörd sömn och först därefter börja brainstorma om vilket upplägg som kommer att funka i längden.
Lycka till för alla i den nya familjen!!