• Anonym (röra röra)

Hur fördela så det blir rättvist?

Hjälp mig här!

Tre personer, Vi kallar dem Ankan, Snoken och Rådjur. De har ett jobb där det ingår 3 olika uppgifter, A, B och C. Alla tre sakerna behöver göras varje dag, där A är den tyngsta uppgiften och C är den lättaste, och för att orka med A måste man ibland få göra C. B-uppgifterna kan avbrytas om den som gör A behöver hjälp.

Hur får vi till det här på något slags rullande schema?

• Svar på tråden Hur fördela så det blir rättvist?
  • Anonym (Malin)

Du skriver att den som gör A måste få göra C _ibland_, men hur ofta är ibland? Kan man byta varje dag, eller varje timme, eller med några timmars mellanrum? Har ni några fasta raster eller andra hålltider?

• Anonym (röra röra)
    Anonym (Malin) skrev 2026-05-05 21:16:34 följande:

Du skriver att den som gör A måste få göra C _ibland_, men hur ofta är ibland? Kan man byta varje dag, eller varje timme, eller med några timmars mellanrum? Har ni några fasta raster eller andra hålltider?

Det bästa är om man får göra C en hel dag, men en halv dag kan också funka. Mindre än så är för lite.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (röra röra) skrev 2026-05-05 21:38:45 följande:
    Det bästa är om man får göra C en hel dag, men en halv dag kan också funka. Mindre än så är för lite.
    Men då är det väl bara att låta arbetsuppgifterna rotera mellan de tre personerna i ordning? Typ så här:
    Måndag: Ankan A, Snoken B Rådjur C
    Tisdag: Ankan B, Snoken C Rådjur A
    Onsdag: Ankan C, Snoken A Rådjur B
    Torsdag: Ankan A, Snoken B Rådjur C
    Fredag: Ankan B, Snoken C Rådjur A
    Veckan därpå börjar Ankan med C osv.
  • Anonym (röra röra)
    Anonym (Malin) skrev 2026-05-05 21:48:04 följande:
    Men då är det väl bara att låta arbetsuppgifterna rotera mellan de tre personerna i ordning? Typ så här:
    Måndag: Ankan A, Snoken B Rådjur C
    Tisdag: Ankan B, Snoken C Rådjur A
    Onsdag: Ankan C, Snoken A Rådjur B
    Torsdag: Ankan A, Snoken B Rådjur C
    Fredag: Ankan B, Snoken C Rådjur A
    Veckan därpå börjar Ankan med C osv.
    Ja, kanske. Och så lördag och söndag också.

Jag skriver tråden lite i frustration, tänker kanske inte riktigt klart.
  • Anonym (Helene)

Kan två personer hjälpas åt med A så att det blir lättare för båda och går snabbare? Sen kan de göra C när A är klart? Den som inte gör A/C gör B. 

• Anonym (Fråga)
    Anonym (röra röra) skrev 2026-05-05 21:57:38 följande:

Men du anstränger dig för att göra det rättvist vilket jag respekterar och önskar fler gjorde. Jag antar det är för de anställdas skull. Skulle det gå att fråga dem vad de tycker? Ofta vet de som jobbar med något vad som funkar och vad de behöver och ser förbättringar som skulle kunna göras.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (röra röra) skrev 2026-05-05 21:57:38 följande:

Det är inget vanligt jobb (lönearbete) det handlar om, eller? För då jobbar man ju inte alla dagar i veckan, hela tiden...? Men alla tre jobbar alla dagar? Jag fattar nog inte riktigt... 
  • Jemp

Och de jobbar samma pass? Då är det väl bara att ha ett rullande schema så man gör varje uppgift var tredje dag. 

Eller missar jag nåt?

• Anonym (röra röra)

Ok, korten på bordet. Förlåt att jag lurades/var vag i TS, men situationen är ju lite speciell på sätt och vis.

Vi är tre vuxna med tvillingbebisar. Dvs inget jobb med anställda, utan bara vanlig, jobbig vardag, där alla försöker överleva. Det går så där just nu, allt är flytande, där Snoken och Rådjur då och då är i luven på varandra av ren trötthet och Ankan (jag) mest bara försäker hålla ihop och även försöker styra upp, om inte annat så för min egen skull. De andra är lite i läget "barnen är för små för scheman", vilket, ja, men VI är ju inte det.

Uppgifta A är att vara den som främst tar hand om barnen, Uppgift B är att backa upp kring barnen och även försöka ta hand om bombnedlaget vi kallar hem ink se till att alla har mat, och uppgift C är att vila så man orkar med A och B.

Det hela försvåras också lite av att både jag och Snoken har varsin sjukdom som påverkar till viss del, Snoken har reumatiska sjukdomar sedan barndomen som ibland gör det svårt fysiskt, att lyfta och andra saker, och jag har ME som påverkar orken. Båda sjukdomarna går lite i skov.

Så, nu vet ni.

• Anonym (L)
    Anonym (röra röra) skrev 2026-05-07 01:01:50 följande:

Ok, korten på bordet. Förlåt att jag lurades/var vag i TS, men situationen är ju lite speciell på sätt och vis.

Vi är tre vuxna med tvillingbebisar. ...

TS, visst är det så att du själv inte är förälder till barnen utan att du hamnat i den här situationen för att du älskar den här familjen och vill hjälpa dem?

Förlåt om jag missuppfattat och det inte är du som ligger bakom de trådar jag läst tidigare. Men det känns viktigt att klargöra för att inte folk i tråden ska börja skuldbelägga dig och ifrågasätta varför du satt barn till världen.
  • Anonym (C)

Vi är tre vuxna med tvillingbebisar. Dvs inget jobb med anställda, utan bara vanlig, jobbig vardag, där alla försöker överleva. Det går så där just nu, allt är flytande, där Snoken och Rådjur då och då är i luven på varandra av ren trötthet och Ankan (jag) mest bara försäker hålla ihop och även försöker styra upp, om inte annat så för min egen skull. De andra är lite i läget "barnen är för små för scheman", vilket, ja, men VI är ju inte det.

Uppgifta A är att vara den som främst tar hand om barnen, Uppgift B är att backa upp kring barnen och även försöka ta hand om bombnedlaget vi kallar hem ink se till att alla har mat, och uppgift C är att vila så man orkar med A och B.

Det hela försvåras också lite av att både jag och Snoken har varsin sjukdom som påverkar till viss del, Snoken har reumatiska sjukdomar sedan barndomen som ibland gör det svårt fysiskt, att lyfta och andra saker, och jag har ME som påverkar orken. Båda sjukdomarna går lite i skov.

Så, nu vet ni.

Rullande dagschem, en dag A, en dag B och sen en dag C. Blir man sjuk byter man dag
  • Anonym (Hilda)

Så, nu vet ni.

Uppgift C är inget man har tid med som småbarnsförälder. 2 pers gör A, 1 gör B och så byts man om.

I många fall finns det en förälder som tar hand om tvillingar och hem, det funkar också. 

• Jemp

Så, nu vet ni.

Varför har ni valt att dela upp det just så?
  • Anonym (L)
    Anonym (Hilda) skrev 2026-05-07 07:50:58 följande:

Uppgift C är inget man har tid med som småbarnsförälder.  

Jo, de allra flesta föräldrar vilar tillräckligt mycket för att orka ta hand om sina barn. Annars hade de ju inte kunnat ta hand om barnen. 

Det som händer till sist, om man inte får tillräckligt med vila, är att kroppen tvångsvilar åt en. Det är ingen bra idé att köra på så hårt att man till sist inte är fysiskt förmögen att ta sig ur sängen.
  • Jemp
    Anonym (L) skrev 2026-05-07 09:15:46 följande:
    Jo, de allra flesta föräldrar vilar tillräckligt mycket för att orka ta hand om sina barn. Annars hade de ju inte kunnat ta hand om barnen. 

Det som händer till sist, om man inte får tillräckligt med vila, är att kroppen tvångsvilar åt en. Det är ingen bra idé att köra på så hårt att man till sist inte är fysiskt förmögen att ta sig ur sängen.

Men de flesta är inte lediga från föräldraskapet under några heldagar i veckan. 

Man kan ju också lägga upp det så att man hjälps åt mer regelbundet med barnen så det blir inte lika slitigt och kan ta mindre pauser under dagen. Turas om med sovmorgon, få lite ro under dagen, egentid med ett barn, etc. Därför blev jag nyfiken på varför ts m familj valt att dela upp det just så här. 

• Anonym (röra röra)
    Anonym (L) skrev 2026-05-07 06:51:21 följande:
    TS, visst är det så att du själv inte är förälder till barnen utan att du hamnat i den här situationen för att du älskar den här familjen och vill hjälpa dem?

Förlåt om jag missuppfattat och det inte är du som ligger bakom de trådar jag läst tidigare. Men det känns viktigt att klargöra för att inte folk i tråden ska börja skuldbelägga dig och ifrågasätta varför du satt barn till världen.
    Jo, fast om jag säger det så kommer alla bara dumförklara mig för att jag bryr mig om och hjälper min familj istället för att prata om det TS handlar om, dvs få vardagen att fungera.
  • Anonym (röra röra)
    Jemp skrev 2026-05-07 10:58:02 följande:

Men de flesta är inte lediga från föräldraskapet under några heldagar i veckan. 

Man kan ju också lägga upp det så att man hjälps åt mer regelbundet med barnen så det blir inte lika slitigt och kan ta mindre pauser under dagen. Turas om med sovmorgon, få lite ro under dagen, egentid med ett barn, etc. Därför blev jag nyfiken på varför ts m familj valt att dela upp det just så här. 

Det är inget vi gör, utan något jag funderar/filar på just för att det där andra inte fungerar.
  • Anonym (Lilla O)

Så, nu vet ni.

Så föräldrarna tar det stora ansvaret och varvar uppgift A och B. De får sova och vila när de kan.

Där du, som icke-förälder, kan hjälpa till med är att regelbundet avlasta föräldrarna 2-4 timmar i streck så att de kan sova eller ta hand om sig själva och varandra. Om barnen äter ersättning så kan du tex varannan dag ta barnen mellan 6 och 10 på morgonen och varannan dag mellan 18 och 22 på kvällen. 

Lägger du utöver det dagligen en timme på städning av hemmet och en timme på måltidsprep med lite allmän handräckning vad det gäller barnen så ger du föräldrarna en bra chans att få upp näsan över ytan. 

Ett annat förslag är att säga till föräldrarna exakt hur mycket du orkar hjälpa till och fråga dem hur du kan använda den tiden så att det hjälper dem bäst. Att tänka på är dock att om man är helt slut så är det svårt att tänka klart, prioritera och lösa problem, så det är ibland mest effektivt att se till att de får lite ostörd sömn och först därefter börja brainstorma om vilket upplägg som kommer att funka i längden.

Lycka till för alla i den nya familjen!!
  • Anonym (L)
    Anonym (röra röra) skrev 2026-05-07 12:19:47 följande:
    Jo, fast om jag säger det så kommer alla bara dumförklara mig för att jag bryr mig om och hjälper min familj istället för att prata om det TS handlar om, dvs få vardagen att fungera.
    Ja, du har en poäng där. Och jag måste medge att jag själv också har svårt att hålla mig till ämnet.

Om du får till ett schema, tror du att föräldrarna skulle följa det då? För jag har fått intrycket att det är lite där som skon klämmer: att de inte vill/förmår ta tag i det som ska göras. Eller har jag missuppfattat?

Om ni bestämmer er för att ta barnen var tredje dag var eller att ta två fyratimmarspass var per dygn, kommer det att hålla? 
  • Anonym (Tvillingar)

Som tvillingförälder så säger jag att du är guld värd som hjälper till. 

Med det sagt, hur gamla är tvillingarna? Ammas eller flaskas de? Hur synkade ör de små? Jobbar den ena föräldern eller är de lediga med varsitt barn? Hur sover de små på nätterna?

Om de är hyfsat synkade så passar man på att vila när barnen vilar. Du som extraperson kan då hjälpa till att plocka, fixa, tvätta eller se till att det finns mat att värma. Om de små inte sover annat än i vagn/sele så gå ut med dem och den hemmavarande föräldern får vila. Om barnen dessutom flaskas så kan du vara ute rätt länge. 

Den arbetande föräldern får antingen ta hand om barnen eller hushållet när denne kommer hem (helst barnen så de bygger ett band). Då kan du och den hemmavarande föräldern hjälpas åt att plocka iordning. 

Nätterna får man helt enkelt dela på. Ofta kan det finnas en naturlig uppdelning om en är mer kvällspigg och en mer morgonpigg. 

De första månaderna men mina små sov jag när barnen sov om vi inte var på långpromenad med hunden. Sedan la jag mig för kvällen samtidigt som barnen då jag tog nätterna. Jag hanterade sömnbrist bättre än deras pappa gjorde då därav den uppdelningen. Vuxenrelationen fick helt enkelt stå tillbaka ett tag.

Svar på tråden Hur fördela så det blir rättvist?