• Tom Araya

Bästa rock-/powerballaden?

Vilken är genom tiderna den bästa balladen inom kategorin rock/hårdrock?

Jag har lämnat några förslag som jag vill att du röstar på.

Länkar för dig som inte hört låtarna eller behöver påminnas om hur de låter (och hur bra de är).

Tycker du att det finns andra, bättre rockballader, skriv och länka gärna i inlägg, men rösta ändå på den låt av dessa du tycker är bäst.

Nazareth - Love hurts

Scorpions - Still loving you

Metallica - Nothing else matters

Prince - Purple rain

Helloween - A tale that wasn't right

Guns n roses - November rain

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bästa rock-/powerballaden?
  • DimScene

Jag skulle nog säga The show must go on med Queen, fast den känns lite uttjatad. X Japan har bra powerballader med, även om jag för tillfället är mätt på dom också. 

• Tom Araya
    Anonym (Kvarlevor) skrev 2026-05-06 19:43:11 följande:
    Men precis. Ibland undrar jag vad det är för "kvarlevor" från en annan tid som frekventerar forumet. Nazareth är ju typ på farfars tid.
    ...för att inget har kommit senare som slår dessa. Flört
  • Mayjel

Egentligen inte min typ av genre men jag säger ändå Meatloaf, med låten där han i musikvideon spelar odjuret, mot nån snygg modellkvinna (skönheten). Fin melodi som gör en lite tårögd.

• Anonym (Kvarlevor)
    Tom Araya skrev 2026-05-06 23:34:47 följande:
    Fast "Love Hurts" är ingen bra låt. Den är sådär 70-taligt pinsamt känslosam. Man riktigt hör vilken haschdimma de lever i.
  • Mayjel

I'd Do Anything For Love (But I Won't Do That). Kollade nyss upp, glömmer lätt låttitlar av nån anledning. 

• Anonym
    Men precis. Ibland undrar jag vad det är för "kvarlevor" från en annan tid som frekventerar forumet. Nazareth är ju typ på farfars tid.
    Det kan vara så att det inte bara är ungdomar som hänger här i forumet kanske?
  • Dr Nail
    Tom Araya skrev 2026-05-06 17:13:57 följande:
    Helloween - 'A tale that wasn't right' borde vara den minst sönderspelade av dessa. Har aldrig hört den på radio eller tv.
    Lyssnade. Den var väl inte så kul? Ingen melodi.
  • Dr Nail
    Vad ska man lyssna på idag då? Allt låter ju som skräp! När de rapar och håller på.
  • Anonym (Håkan)
    Tom Araya skrev 2026-05-06 23:34:47 följande:
    Det har det ju gjort i mängder..  inte mycket av dom gamla  är egentligen särskilt  BRA rent musikaliskt  utan folk lyssnar pga minnen och nostalgi , lathet och dålig smak. 

Det är väl så att vi gamla stofiler inte vill/vågar/ids  släppa taget om alla snuttefiltar från förr  och envist vägrar lyssna på nåt nyare än 1984 .. vi går på Sweden Rock och betalar 3000 spänn för att höra EN hostig gammal dänga från förr vi kan skråla med i med en öl i handen och lagom halvpackad....och resten är "skräp" vi inte ens ids engagera oss i fast det kan vara en gigantisk nutida artist med massa hits.  

En smärtsam insikt är ju att en del gamla ballader aldrig blev mer än one hit Wonder av artister vi alla har glömt..  
  • ClumsySmurf
    Anonym (Håkan) skrev 2026-05-07 14:44:14 följande:
    Det har det ju gjort i mängder..  inte mycket av dom gamla  är egentligen särskilt  BRA rent musikaliskt  utan folk lyssnar pga minnen och nostalgi , lathet och dålig smak. 

Det är väl så att vi gamla stofiler inte vill/vågar/ids  släppa taget om alla snuttefiltar från förr  och envist vägrar lyssna på nåt nyare än 1984 .. vi går på Sweden Rock och betalar 3000 spänn för att höra EN hostig gammal dänga från förr vi kan skråla med i med en öl i handen och lagom halvpackad....och resten är "skräp" vi inte ens ids engagera oss i fast det kan vara en gigantisk nutida artist med massa hits.  

En smärtsam insikt är ju att en del gamla ballader aldrig blev mer än one hit Wonder av artister vi alla har glömt..  
    Det enda jag kan relatera till i ditt inlägg är "minnen", men jag kommer knappt ihåg själva powerballaderna så jag kan inte bestämma mej.
    Jag lyssnade på Nazareth förra veckan

• Tom Araya
    Dr Nail skrev 2026-05-07 14:00:57 följande:
    Lyssnade. Den var väl inte så kul? Ingen melodi.
    Du är tondöv, det finns hur mycket melodi som helst i den låten. Skrattande
  • Tom Araya
    Det har det ju gjort i mängder..  
    Nämn några, så folk här faktiskt får jämföra.
    Ingen av de i denna omröstning kan väl räknas som "one hit wonder"!?
  • Dr Nail
    Tom Araya skrev 2026-05-07 15:28:44 följande:
    Du är tondöv, det finns hur mycket melodi som helst i den låten. Skrattande
    Ja på samma sätt som hissmusik har 'melodier' 🎶🤘 Inget som sätter sig iaf. Nothing else matters - där har vi en melodi!
  • Anonym (Limpa)
    Mayjel skrev 2026-05-06 23:59:15 följande:

I'd Do Anything For Love (But I Won't Do That). Kollade nyss upp, glömmer lätt låttitlar av nån anledning. 

Two out of three ain´t bad är mer powerballadig om vi pratar Meatloaf tycker jag.
  • Tom Araya
    Dr Nail skrev 2026-05-07 16:06:36 följande:
    Ja på samma sätt som hissmusik har 'melodier' 🎶🤘 Inget som sätter sig iaf. Nothing else matters - där har vi en melodi!
    Det finns ingenting i 'Nothing else matters' som sätter sig bättre/snabbare än 'A tale that wasn't right', det handlar bara om vad som tilltalar var och en.
    Jag kan slå vad om att du hört den förstnämnda tiotals el.er hundratals fler gånger... Hur många gånger har du hört den sistnämnda, för att jämföra med?
  • Aniiee

Av de, Nothing Else Matters. Gärna denna version:

Men annars håller jag mig nog till min j-rock för rockballader.

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
Svar på tråden Bästa rock-/powerballaden?