Överviktig 2-åring - erfarenhet av att växa in i sin vikt?
Hej!
Jag är mamma till en fantastisk 2-åring.
Han älskar mat och rensar alltid tallriken, ber om mer, säger ofta att han är hungrig. Vi har gett honom mycket mat men vart mycket restriktiva med sötsaker - ingen fika, ingen glass, inget godis, endast vatten (ibland lättmjölk) att dricka.
Han har alltid varit större sedan han föddes, men mellan BVC:s 1,5-2,5-årskontroller ökade han betydligt i vikt och ligger nu på ?övervikt? vilket BVC flaggade för när vi var där senast. Han är det största (rundaste) barnet i vilket sammanhang vi än är i känns det som.
Vi fick rådet från BVC att begränsa portionerna genom att erbjuda endast grönsaker efter att han ätit 1-2 portioner. Samt även att prata med förskolan om detta vilket vi gjort. Tyvärr är förskolans mat ren skit, vilket inte var något vi tänkte på när vi valde förskola. Vi planerar att flytta inom ett år men innan dess kommer vi inte byta förskola. Jag tror förskolans mat är en stor anledning till varför han är överviktig (men jag kanske lever i förnekelse).
Vi har även blivit ännu mer restriktiva med maten - inga tropiska frukter, ingen ultraprocessad mat, undviker rött kött, endast nyckelhålsmärkt och fullkornsprodukter osv osv.
Gjort är gjort och det går inte att backa bandet. Men vi hoppas att han ska kunna ?växa in i sin vikt? om vi är supernyttiga. Vissa dagar oroar jag mig så mycket för detta och idag är en sådan dag..
Finns det någon där ute som gjort samma resa och fått sitt barn att ?växa in i sin vikt? och vill dela med sig till en orolig mamma? ❤️