Psykologens läxa: böcker och tv-spel ????
Jag har en 16- snart 17-årig dotter som alltid varit lite svår. Alltid ganska inbunden och tystlåten, och samtidigt väldigt egen och självständig. Vi som föräldrar har väl varit lite blåögda, lite låt-gå runt henne då vi har ett till barn med större/mer tydliga problem. Dottern har alltid "skött sig" och klarat skolan och fritidsintressen bra, i våra ögon, medan lillebrors skolgång ofta varit en kamp.
Dottern började gymnasiet i höstas och som vanligt går det utmärkt med studierna, men det saknas så att säga kompisar. Men efter höstslovet märkte jag att hon hade svårt att komma iväg igen, och sen efter jullovet var det totalt stopp och hon har mått väldigt dåligt, och jag förstår nu att det är sen ganska länge..
För att komma till sak, hon har äntligen fått komma till en psykolog, efter lång kö. Hon var där andra gången idag, och fått en läxa. Den läxan är att läsa böcker och spela TV-spel. Jag måste säga att jag är väldigt förvånad och undrar om det är någon annan som fått något liknande från en psykolog. Jag kan inte säga att min bild av att avhjälpa dåligt mående genom att läsa böcker och spela TV-spel, vilket hon ju redan gör?
Jag kan ju inte fråga psykologen heller. Jag vet att hon inte ljuger då hon fick ett block av psykologen där hon ska skriva vad hon läser och spelar, som psykologen har skrivit i.