Anonym (Asexuell kvinna) skrev 2026-05-09 19:11:26 följande:
Jag har haft två stadiga förhållanden på några år vardera före sambon. Ingen har behandlat mig illa eller pressat mig att ställa upp på något jag inte vill. Däremot har jag haft sex även om jag inte riktigt velat för att jag tänkt att det är så här det ska vara i ett par. I åtminstone ett av förhå bidrog min asexualitet till att det tog slut. Han kände sig avvisad när jag inte ville ha sex. Jag fattade inte att han tog det så personligt, att han trodde att bara för att jag inte ville ha sex med honom var jag inte kär i honom längre.
.Du skrev att ni hade normalt mycket sex tills efter graviditeten. Varför? Du skrev tidigare som anledning att det
inte fanns någon plats att bete sig som typ djur. Men om det fanns tid/plats då? Anonym (Asexuell kvinna) skrev 2026-05-09 19:11:26 följande:
Jag är helt säker på att jag är asexuell men av och till funderbar jag på hur det är att vara sexuell. Pratar aldrig om sånt här med mina vänner men har pratat en del med sambon. Men ibland är det intressant att få input från andra så därför ställde jag en fråga här.
Lite mer angelägen fråga är väl hur ni ska gå vidare. Din man vill troligen ha ett sexliv.
Jag förstår inte varför vissa här hänger upp sig på att jag inte gillar sex och att jag inte skrev det från början. Jag har många gånger läst typ ?mot slutet av förhållandet tände jag inte på honom och då blev det svårt att ha sex, till slut funkade det inte alls att ha sex?. Det är väl också att beskriva att man inte gillar sex?
Nej. Du beskriver bara vad du läst om andra.
Min sambo ville förstå varför jag inte kan tänka mig att ge honom oralsex. Han pressade inte, ville bara veta. Då sa jag att skulle du kunna tänka dig att suga på en snopp? Jag riktigt såg hur det gick upp ett ljus för honom och hur han äcklades av tanken på att ge en man oralsex. ?Javisst ja, du tänder ju inte på mig? sa han. Han visste ju att jag inte tänder sexuellt på honom men det var som att han inte tänkt hela vägen vad det innebär.
Fast han väl vill inte heller gosa/hångla med en man?Som du vill.
Det är faktiskt många kvinnor som inte gillar att suga. Även om de tänder på mannen.
Bara för att du är asexuell behöver du inte ha svårt att se en penis. Däremot är det ett stort hinder för er
Man kan absolut suga någon man inte tänder på. Jag personligen gjorde det mycket hellre, än ha penetrerande sex, på mitt ex när den relationen var död.
Kvinnor som trott att de inte gillar sex men blivit som kaniner när de träffat en ny man har ju separerat. Då måste väl förhållandet ha varit dåligt även på andra sätt, annars hade de ju inte separerat. Och så träffade de en ny och sexlusten kom tillbaka. Men jag har inget intresse av att separera. Vi har det mycket bra i övrigt.
Nej relationen i övrigt behöver inte vara dåligt, förutom att de blivit mer vänner, mer som kompisar eller syskon. Eller så blir hon bara förälskad i en annan man. Eller så är mannen otrogen, eller vill skiljas tex pga ett bristfälligt sexliv.
Om du inte vill separera måste du fundera på hur ni ska lösa situationen . Är din man redo att leva utan sex? Ska han få ha sex med andra? Eller kan ni hitta ett sätt att ha sex där du låter den fysiska beröringen tända dig. Vilket uppenbarligen går. Om du blir tänd kanske det funkar att ha samlag också. Men då måste du vilja hitta den känslan.
Definitionen på asexualitet är att man inte tänder sexuellt på andra människor. Följden av det är att man inte har någon drift eller längtan att ha sex med andra. Asexualitet föds man med. Om man tidigare tänt på andra sexuell, om man tidigare känt sig dragen till andra sexuellt är man med största sannolikhet inte asexuell utan det är något annat som hänt: dålig relation, klimakteriet, depression osv. Det finns asexuella som har sexdrift, känner att ?det är dags?. Men de fixar det med onani och har inget intresse av att dra in någon annan i det. Jag har dock ingen sådan drift. Asexuella kan också reagera på fysisk stimulering som jag gör, men eftersom man inte har drift eller egentligt intresse brukar det efter ett tag kännas ointressant och även märkligt, till och med frånstötande
Du har fel. Vissa asexuella kan lika gärna som de onanerar, vilja ha sex. Du behöver nog läsa på om asexualitet.
Sista meningen är väl som du känner nu, och då är det viktiga för dig, just nu... men blanda inte in andra asexuella.