• Anonym (Mor)

Råd om hål i öronen

Vi funderar på att låta barnet ta hål i öronen. Jag har fått några råd om att gå till en piercare, men hittar ingen tydlig information om att det egentligen skulle vara bättre? Mer hörsägen än tydlig och fastslagen information, så att säga. Någon som vet mer?

Jag funderar också på och det egentligen är för sent att ta hål nu, om man tänker på sommaren som kommer. I juli och framåt kommer barnet vilja bada och simma. Det kanske är för tidigt, och bättre att vänta tills i vinter? Terminer går inte på grund av kontaktsport och jag är inte säker på att det är klokt att tejpa nytagna hål heller. 

Någon med råd?

• Svar på tråden Råd om hål i öronen
  • Anonym (M.)

Ja: ta inga hål. Det är onödigt. Om hon fortfarande vill detta när hon kommer upp i tonåren, så kan hon göra det då. När hon har slutat leka och bada (eller själv förstår att hon måste avstå från detta och kan göra en genomtänkt bedömning om det är värt det), och när hon kan sköta hålen själv.

Jag kan inte förstå att infödda människor i civiliserade länder fortfarande gör detta på sina barn....

• Anonym (Mor)
    Anonym (M.) skrev 2026-05-08 14:36:02 följande:

Ja: ta inga hål. Det är onödigt. Om hon fortfarande vill detta när hon kommer upp i tonåren, så kan hon göra det då. När hon har slutat leka och bada (eller själv förstår att hon måste avstå från detta och kan göra en genomtänkt bedömning om det är värt det), och när hon kan sköta hålen själv.

Jag kan inte förstå att infödda människor i civiliserade länder fortfarande gör detta på sina barn....

Nu är det en tonåring vi har att göra med, men tack för din inskränkta åsikt!
  • Jemp

Vi valde att göra hos piercingstudio.
    Argumenten jag har tagit del av har främst att göra med att det blir bättre läkning, enklare såryta osv med nål/piercing jämfört med pistol. 

Rekommendationen vi fick var att inte bada på 2 månader, sen har vi behövt vänta ytterligare lite så jag hade väntat tills efter sommaren. 

• Anonym (Mor)
    Jemp skrev 2026-05-08 15:14:49 följande:

Vi valde att göra hos piercingstudio.
    Argumenten jag har tagit del av har främst att göra med att det blir bättre läkning, enklare såryta osv med nål/piercing jämfört med pistol. 

Rekommendationen vi fick var att inte bada på 2 månader, sen har vi behövt vänta ytterligare lite så jag hade väntat tills efter sommaren. 

Tack för svar. Ja, det kanske är bäst att vänta till efter sommaren (eller november när träningen är slut). 
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Mor) skrev 2026-05-08 14:29:42 följande:
    Råd om hål i öronen

Vi funderar på att låta barnet ta hål i öronen. Jag har fått några råd om att gå till en piercare, men hittar ingen tydlig information om att det egentligen skulle vara bättre? Mer hörsägen än tydlig och fastslagen information, så att säga. Någon som vet mer?

Jag funderar också på och det egentligen är för sent att ta hål nu, om man tänker på sommaren som kommer. I juli och framåt kommer barnet vilja bada och simma. Det kanske är för tidigt, och bättre att vänta tills i vinter? Terminer går inte på grund av kontaktsport och jag är inte säker på att det är klokt att tejpa nytagna hål heller. 

Någon med råd?

Tar man hål med pistol slås det hål på huden med våld, pistolen är dessutom omöjlig att göra helt steril och kan ge infektioner. En nål är ihålig och gör ett faktiskt hål på ett betydligt skonsammare sätt som inte gör lika ont och läkningen är ofta bättre. Jag skulle absolut gå till en piercare om jag skulle ta fler hål själv eller låta ett barn/tonåring ta hål.

Vill du ha mer info om för och nackdelar att ta hål med pistol vs nål finns det massor av info online.
  • Anonym (Piercing)

Du har fått bra svar ovan!

Dock ang bad så sa "vår" piercare (haha, stavning?!) att man kan bada tidigare än så. Ett par veckor skulle undvikas men prata med den ni gör det hos för de kan svara bättre på det. Det är framförallt poolbad och simhallar man ska undvika då det kan finnas bakterier där. Hav och sjö gick bra betydligt tidigare än så. 

Sköter man det väl så läker det rätt fort. Har du något problem så är de väldigt duktiga på att ge hjälp och råd. 

Han var väldigt noga och mätte upp också så hålen kom rätt. 

Ang pistolen så har många för tjocka örsnibbar så det är inte alltid det blir rätt. Jag har ibland sett en del som har hål som sitter lite snett och vågat fråga en del. Uteslutande så har de gjorts med pistol. 

• Anonym (f)

Säger som Alice att det finns mängder av information om detta online. Så nej, att välja pistol borde inte få vara ett alternativ.

• Anonym (Mor)

Tack för era svar! Det lutar absolut åt piercare, även om den informationen jag hittat främst kommer från piercare själva. Det är i min värld lite som att gå till BMW och fråga om de tycker att jag ska köpa Volvo eller BMW. 

Vi har också bestämt att ta det i november. Jag hann få svar från en piercare som jag mejlat för ett tag sen, som svarade att man inte ska bada på 4-6 veckor, men som någon skrev ovan, saker kan ju ske. Dottern är ett vattendjur som älskar att bada, så det vore trist att riskera säsongen. 

• Anonym (f)
    Anonym (Mor) skrev 2026-05-08 16:45:54 följande:

Tack för era svar! Det lutar absolut åt piercare, även om den informationen jag hittat främst kommer från piercare själva. Det är i min värld lite som att gå till BMW och fråga om de tycker att jag ska köpa Volvo eller BMW. 

Vi har också bestämt att ta det i november. Jag hann få svar från en piercare som jag mejlat för ett tag sen, som svarade att man inte ska bada på 4-6 veckor, men som någon skrev ovan, saker kan ju ske. Dottern är ett vattendjur som älskar att bada, så det vore trist att riskera säsongen. 

Ja, piercare brukar brinna för ämnet. Du ser inte frisören med pistolen göra samma sak. Det räcker för mig hur själva håltagningen påverkar örat med alla som har problem med hålen,sneda, klumpar och så vidare... räcker det inte för dig?
  • Anonym (Mor)
    Anonym (f) skrev 2026-05-08 16:58:51 följande:
    Ja, piercare brukar brinna för ämnet. Du ser inte frisören med pistolen göra samma sak. Det räcker för mig hur själva håltagningen påverkar örat med alla som har problem med hålen,sneda, klumpar och så vidare... räcker det inte för dig?
    Jag har tittat väldigt lite på andras örsnibbar, så jag har dålig koll. När jag själv tog hål, på stenåldern, kunde man göra det med pistol hos närmsta frisör, eller bränna en nål hemma. Jag var för feg för att göra det själv och fick gå till frisören. Numera kan man ju göra det på gemene apotek, så jag tänkte att det kanske utvecklats sen 90-talet. 
Svar på tråden Råd om hål i öronen