Anonym (Förklara) skrev 2026-05-10 16:15:54 följande:
NPF skalan är bred med många olika diagnoser i dem.
Nu pratar jag om de barnen som inte förstår att mamma tex lägger ut en lång vägg med DETALJERAD TEXT om hur sjuk barnet är med en bild på barnet.
_Jag har syskon med NPF _och jag skulle aldrig lägga ut information för allmän beskådan för att få likes.
Om jag frågar " XX får jag ta bild på dig nu när du är sjuk och beskriva i detalj om hur kräks? Så skulle inte mitt syskon förstå vad jag menade.
Skriv om situatuionen men lämna barnet utanför och skriv inte i detalj om hur barnet mår eller ser ut
Anonym (Förklara) skrev 2026-05-10 17:27:01 följande:
___Finns inget som skriker Münchhausen by proxy när en förälder dokumenterar sina sjuka barn likt en dokumentär i flera delar online.___
Jag förstår att många NPF föräldrar är frusterade av bristande system i både skolan, sjukvården, myndigheter m.m
Vet hur mycket mina föräldrar fick slåss för mitt syskon när de levde.
Var frustrerad av systemet, prata av dig men använd inte barnet som rekvisita och visa inte upp dem när de ligger i en sjukhusäng.
-XX är sjuk och vi behöver vara på sjukhuset ett tag. Har jag inget emot, kort text utan bild räcker då många släktingar håller kontakt via sociala medier.
-XX är sjuk ( detaljerad beskrivning på hur barnet är sjuk och detaljerar allting under besöket med flera bilder ) för allmän beskådan känns fel.
Du förklarar det bra. Jag tycker också att det är gränslöst att i detalj skriva om barns mest sårbara situationer inför allmän beskådan. Jag kan förstå att man kanske i en privat chatt med t ex sina egna föräldrar kan känna att man vill skriva av sig alla jobbiga känslor och be om råd från de människor man känner sig allra tryggast hos, men vem har glädje av att en förälder lägger ut bilder på ett sjukt barn och skriver "hurra, idag har vi magsjuka i huset och har fått byta fer bajsblöjor än vanligt och torka spya hela dagen, vilken rolig start på helgen! (obs sarkasm)"?
Vill man nödvändigtvis göra ett inlägg kan det väl vara till exempel "idag har vi det jobbigt med två sjuka barn som behöver konstant tillsyn och detta har raserat de rutiner vi är så beroende av, om ni undrar varför vi inte svarar i telefonen vet ni att vi har fullt upp en tid framöver, tack till alla som visar oss respekt och stöttar oss"? Och ska man lägga upp en bild för att visa hur jobbigt man har det hemma kan man väl lika gärna lägga ut en selfie som visar hur sliten man själv är som förälder, inte på ett utslaget barn...