• Anonym (Fyller jämnt)

Fyller jämnt och känner mig ledsen

Fyller jämnt och har snart fest.
    Frågan har kommit från olika håll om vad jag önskar mig. För mig känns det konstigt önska. Hellre att jag inte får något och har en trevlig fest. Sen om jag försöker komma med något förslag så kommer fråga nr två om jag vill ha det här eller det där. 

Det känns bara tråkigt att jag ska hjälpa gästerna att välja present till mig. En kompis frågade, just ja du fyller ju snart, vad önskar du dig då? När jag fyllde jämnt förra gången gav hon mig en begagnad bok om barn. Hade småbarn då. Själv är jag en sån som fixar mycket inför andras födelsedag och annat så jag kanske bara ställer för höga krav. Är det oartigt fråga den som ska få presenten eller är det ok?

• Svar på tråden Fyller jämnt och känner mig ledsen
  • Anonym (Fyller jämnt)
    Anonym (-96:an) skrev 2026-05-10 23:26:13 följande:
    Efter att ha läst tråden och dina svar så känner jag att jag förstår dina vänners frågor och även vad det verkar som uppgivenhet. Herregud, ni är mitt i livet, folk har familj, barn, jobb mm och kanske helt andra intressen än att klura ut vad någon annan önskar sig.

Jag är själv en person som lägger saker på minnet under hela året om någon nämner något eller verkar sakna eller vilja ha något. Jag tycker det är kul att kunna överraska med den perfekta presenten, men det kräver många gånger jobb och massa tissel tassel för att inte råka avslöja, och det är faktiskt rätt jobbigt också, speciellt när livet rullar på!

Jag fyller också jämnt om bara ett par veckor, men blir inget firande här. Min mamma har frågat vad jag önskar mig och tycker att jag borde ha kalas, men har inga att bjuda, så deprimerande är det för mig. Känner att jag bara vill ha en lugn dag hemma, eller ännu hellre hoppa över dagen helt. 

Var glad istället att du har vänner omkring dig som tar sig tiden att komma och fira och mest sannolikt gör så gott de kan!

Förstår dig helt klart! Jag tror det är det som är orsaken till att jag känner som jag gör. Jag har vänner omkring mig men de är få som är nära och endast en som tex skulle fråga om jag vill följa med på något. Jag tror helt enkelt det handlar om att jag känner att jag är besvärlig som bjudit in folk till fest. 

Men ändrade på planerna och det blir lite släktingar istället. 
    Går igenom en utbrändhet och depression så tror att det kan orsaka att mina tankar om festen blir orealistiska.

Önskar dig en trivsam dag när du fyller år. Du får gärna bolla här hur du känner inför din dag och vad du kan tänkas hitta på då.

• Anonym (Fyller jämnt)
    Anonym (Anna) skrev 2026-05-10 23:32:00 följande:

Men du,  om du nu gillar begagnade saker och vill köpa en begagnad cykel. Ta en Xeroxkartong (låda för kopieringspapper). Pynta och måla den (barnen kanske kan hjälpa till? 

Skär ett hål i locket och önska dig ett anonymt och kontant bidrag till cykeln! De kan lägga ner kuvert eller sedlar rakt ner i lådan. Ingen behöver skämmas om de vill/kan ge 25 kronor eller 2500 kronor. 

Kanske klistra fast locket i kanterna och så låter du bli att räkna förren en dag eller två efter festen. Du behöver inte berätta för någon hur mycket det är i lådan heller. 

Förhoppningsvis så får du ett bra bidrag till en fin cykeln som du kommer trivas med i många år framöver. Och minnas din roliga fest! 

Grattis på födelsedagen! 

Tack för fin idé! Jag har landat i att festen måste minskas till hälften. Tror mycket handlar om att jag faktiskt inte är frisk för närvarande. Kanske behövde jag någon yttre orsak till att dra ner på mina förväntningar. Jag trodde jag skulle vara frisk när den dagen närmade sig men tyvärr gäller inte det. 

jag har mått mycket sämre förr och samlat på mig folk som mest tänker på sig själva. Jag har varit den som tänker till extra och bränt ut mig. Så det kan jag liksom inte göra något åt nu. Och det kan inte blandas ihop med mina ideer om hur livet ska vara nu. Och krav på hur andra ska vara. 

• Anonym (Fyller jämnt)
    Anonym (12345) skrev 2026-05-11 00:04:41 följande:

Nu blir jag lite förvirrad här när jag läst andra svar.

Ts, Har festen varit eller inte?
    Inte sitter du väl och är ledsen i förskott när du inte ens vet om festen blir bra eller vad du kanske får? Det känns rätt destruktivt. Så hoppas att det inte är så.

Festen är senare i månaden. Men jag har dragit ner på festen. Det blir för mycket hopblandat i känslor och kropp. Ska vila, ta hand om stunden och blicka framåt. Har lätt överprestera och att gå över mina egna gränser. Alltid tänkt på alla andra först och tror jag har idéer om att det ska ändras nu. Men då måste jag också acceptera andras begränsningar. 

Sen är det minnen från förr. Hade en fest när jag fyllde jämnt och där det blev som att jag var något folk ramlade in på. Jag kände mig dum då och väldigt ensam bland folk. Vill inte gå in på detaljer för att hålla mig anonym.

• Anonym (Fyller jämnt)
    Eurydike 87 skrev 2026-05-11 01:27:43 följande:

Tycker du ska försöka njuta av livet och fokusera på det positiva! Du ska ha fest och har gäster som vill komma. Det är ju en superbra grund för en superbra födelsedag 🎈 Försök låta bli att göra presenterna till en stor grej om de egentligen inte är så viktiga. Tänk på det som är bra och det kan ju vara så att gästerna frågar vad du vill ha för att de bryr sig! Hoppas du får ett fint firande 🥳

Tack! Ja det har verkligen hjälpt att skriva av mig här. Ni har alla hjälpt mig få perspektiv. Jag är för märkt av historia och av nuvarande hälsa och då är det så lätt för tankarna att krypa in i någon återvändsgränd och att stanna där. Men allt blir bättre av att dela med sig av tankarna oavsett hur skamliga de kan kännas.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Fyller jämnt) skrev 2026-05-11 05:24:01 följande:

Festen är senare i månaden. Men jag har dragit ner på festen. Det blir för mycket hopblandat i känslor och kropp. Ska vila, ta hand om stunden och blicka framåt. Har lätt överprestera och att gå över mina egna gränser. Alltid tänkt på alla andra först och tror jag har idéer om att det ska ändras nu. Men då måste jag också acceptera andras begränsningar. 

Sen är det minnen från förr. Hade en fest när jag fyllde jämnt och där det blev som att jag var något folk ramlade in på. Jag kände mig dum då och väldigt ensam bland folk. Vill inte gå in på detaljer för att hålla mig anonym.

Det låter väldigt sunt att du kommit fram till att minska festen och skruva ner förväntningarna nu när du är utbränd.
    Tror också att det ligger något i att även denna festen blev en överprestation och att det med presenterna mest var att hitta anledningar till att strunta i fest för vänner och bekanta och istället bara bjuda in nära släkt.
    Jag är inte utbränd och jag skulle aldrig våga vara värdinna på en fest för vänner, bekanta och kanske bekantas bekanta🙈 Skulle inte alls känna mig bekväm med det. Är dessutom dålig på att organisera. Släkten okej däremot, men där är man oftast genuint omtyckt oavsett hur det går i övrigt.

Tycker också att det är bra att du inte överpresterar, och kanske går tillbaka i sjukdomen i värsta fall, för människor där flera ändå inte bryr sig om att fira just dig, utifrån hur du känner. Det blir lite som att kasta pärlor åt svin.

Hoppas att du får en skön och avslappnad fest med släkten! Och att du inte känner pressen att överprestera när det är dina närmaste. Ta hand om dig!
  • Anonym (Fyller jämnt)
    Anonym (12345) skrev 2026-05-11 15:15:03 följande:
    Det låter väldigt sunt att du kommit fram till att minska festen och skruva ner förväntningarna nu när du är utbränd.
    Tror också att det ligger något i att även denna festen blev en överprestation och att det med presenterna mest var att hitta anledningar till att strunta i fest för vänner och bekanta och istället bara bjuda in nära släkt.
    Jag är inte utbränd och jag skulle aldrig våga vara värdinna på en fest för vänner, bekanta och kanske bekantas bekanta🙈 Skulle inte alls känna mig bekväm med det. Är dessutom dålig på att organisera. Släkten okej däremot, men där är man oftast genuint omtyckt oavsett hur det går i övrigt.

Tycker också att det är bra att du inte överpresterar, och kanske går tillbaka i sjukdomen i värsta fall, för människor där flera ändå inte bryr sig om att fira just dig, utifrån hur du känner. Det blir lite som att kasta pärlor åt svin.

Hoppas att du får en skön och avslappnad fest med släkten! Och att du inte känner pressen att överprestera när det är dina närmaste. Ta hand om dig!

Tack! 

skulle inte heller bjuda bekanta o deras bekanta men har endel vänner som liksom finns i perioder men som aldrig riktigt är självklara.

min släkt är svår på olika sätt, mina föräldrar utövade misshandel av olika slag när jag var barn. Plötsliga kraftiga slag mot huvudet eller nedlåtande kommentarer om utseende och mitt sätt att vara. Så det är inte med trygghet tyvärr som jag minskar ner till närmaste släkten men tiden har gått och såren från barndomen får stå tillbaka. Jag vill ändå värna om att hålla ihop släkten i alla fall för de yngres skull. Det blir nog trevligt.

• Anonym (Fyller jämnt)

Möjligt att allt som är jobbigt från barndom och det emellan och jobbigt i nuet kokas ihop och blir koncentrerat vid jämna födelsedagar. poppas fram i något som tex presenter.

Min pappa som när jag fyllde 12 år sa att jag var ful, att tjejer i min ålder var väldigt fula. Det pga att min näsa hade vuxit fortare än andra delar av ansikte. Han visade tydligt med en ansiktsmin att han var äcklad. Ja det är fasen svårt med födelsedagar.

Men jag gillar verkligen att fixa inför mina egna barns födelsedagar!

• Eurydike 87
    Anonym (Fyller jämnt) skrev 2026-05-11 17:45:55 följande:

Möjligt att allt som är jobbigt från barndom och det emellan och jobbigt i nuet kokas ihop och blir koncentrerat vid jämna födelsedagar. poppas fram i något som tex presenter.

Min pappa som när jag fyllde 12 år sa att jag var ful, att tjejer i min ålder var väldigt fula. Det pga att min näsa hade vuxit fortare än andra delar av ansikte. Han visade tydligt med en ansiktsmin att han var äcklad. Ja det är fasen svårt med födelsedagar.

Men jag gillar verkligen att fixa inför mina egna barns födelsedagar!

En svår barndom kan kleta sig fast som ett otäckt klister över sånt som hade kunnat vara kul! Barndomen kan man tyvärr inte ändra på, bara nuet och framtiden. Fundera över vad du tycker är roligt och gör sånt när du fyller år. Strunta i hur födelsedagar brukar firas. Extra laddat blir det ju när man fyller 50 år och känner förväntningar (både från sig själv och andra) på att fira lite extra, men försök att fira på ett sätt som just du tycker är kul.
  • Anonym (GRATTIS)
    Anonym (Fyller jämnt) skrev 2026-05-10 11:17:57 följande:
    Fyller jämnt och känner mig ledsen

Fyller jämnt och har snart fest.
    Frågan har kommit från olika håll om vad jag önskar mig. För mig känns det konstigt önska. Hellre att jag inte får något och har en trevlig fest. Sen om jag försöker komma med något förslag så kommer fråga nr två om jag vill ha det här eller det där. 

Det känns bara tråkigt att jag ska hjälpa gästerna att välja present till mig. En kompis frågade, just ja du fyller ju snart, vad önskar du dig då? När jag fyllde jämnt förra gången gav hon mig en begagnad bok om barn. Hade småbarn då. Själv är jag en sån som fixar mycket inför andras födelsedag och annat så jag kanske bara ställer för höga krav. Är det oartigt fråga den som ska få presenten eller är det ok?

Man frågar ju vad den önskar sig för att man bryr sig om den och vill köpa någon den vill ha. Vill du hellre få krimskrams folk gissat sig till eller vill du att folk ska va tankeläsare och uppdaterade om exakt vad du har, behöver o önskar utan kommunikation?

Grattis på födelsedagen, hoppas festen blir trevlig!
  • Anonym (Fyller jämnt)
    Eurydike 87 skrev 2026-05-11 18:10:34 följande:
    En svår barndom kan kleta sig fast som ett otäckt klister över sånt som hade kunnat vara kul! Barndomen kan man tyvärr inte ändra på, bara nuet och framtiden. Fundera över vad du tycker är roligt och gör sånt när du fyller år. Strunta i hur födelsedagar brukar firas. Extra laddat blir det ju när man fyller 50 år och känner förväntningar (både från sig själv och andra) på att fira lite extra, men försök att fira på ett sätt som just du tycker är kul.
    Tack ja det har du alldeles rätt i. ska försöka se det som en dag då jag ska ha kul på mitt sätt.
  • Anonym (Fyller jämnt)
    Anonym (GRATTIS) skrev 2026-05-11 18:26:43 följande:
    Man frågar ju vad den önskar sig för att man bryr sig om den och vill köpa någon den vill ha. Vill du hellre få krimskrams folk gissat sig till eller vill du att folk ska va tankeläsare och uppdaterade om exakt vad du har, behöver o önskar utan kommunikation?

Grattis på födelsedagen, hoppas festen blir trevlig!
    haha ja det kan faktiskt vara så att jag hellre får krimskrams. Tycker det är så otroligt jobbigt avslöja vad jag önskar mig och att kräva att det ska bli presenten.

tack för grattis!
  • Anonym (GRATTIS)
    Anonym (Fyller jämnt) skrev 2026-05-11 19:01:24 följande:
    haha ja det kan faktiskt vara så att jag hellre får krimskrams. Tycker det är så otroligt jobbigt avslöja vad jag önskar mig och att kräva att det ska bli presenten.

tack för grattis!
    Förstår. Läste inlägget om din barndom efter mitt svar. Tolkar jag dig rätt att du har svårt att låta dig själv få plats? Du fixar och ger utrymme åt andra men blir obekväm att ta din plats?

Om du inte har det gott ekonomiskt ställt så att presenter inte spelar någon roll kan du skriva att presenter undanbedes eller vad som men om ekonomin kärvar och du faktiskt önskar dig något kan du tänka såhär - du hjälper dom andra ge dig exakt vad du vill ha o behöver genom att önska (o det hade kunnats göra direkt på inbjudningen för att slippa alla frågor).. Och visst kan man önska att sina nära o kära är tankeläsare men det är tyvärr svårt.

Du får ta plats, o det är inte fel att önska o det är inte heller för mycket begärt av närstående att få reda på vad en önskar sig ♡
  • Anonym (Fyller jämnt)
    Anonym (GRATTIS) skrev 2026-05-11 19:06:10 följande:
    Förstår. Läste inlägget om din barndom efter mitt svar. Tolkar jag dig rätt att du har svårt att låta dig själv få plats? Du fixar och ger utrymme åt andra men blir obekväm att ta din plats?

Om du inte har det gott ekonomiskt ställt så att presenter inte spelar någon roll kan du skriva att presenter undanbedes eller vad som men om ekonomin kärvar och du faktiskt önskar dig något kan du tänka såhär - du hjälper dom andra ge dig exakt vad du vill ha o behöver genom att önska (o det hade kunnats göra direkt på inbjudningen för att slippa alla frågor).. Och visst kan man önska att sina nära o kära är tankeläsare men det är tyvärr svårt.

Du får ta plats, o det är inte fel att önska o det är inte heller för mycket begärt av närstående att få reda på vad en önskar sig ♡

Tack för bra tips och omtanke. Ja jag blir otroligt stressad av att ta plats. Men att ge andra plats är otroligt givande. Att se andra bli glada. Tränar på att inte vara för lyhörd när det gäller andras behov och tränar på att ta plats utan att vara obekväm. Men det är klurigt och tar mycket energi. 

Jag svarade en släkting som frågade förut, precis vad jag önskade och lyckades vända känslan av att det hela var fel till att uppleva det så  ni här förklarar att det handlar om. Det känns bra, som att jag nog börjar hitta den gyllene medelvägen till slut ändå.

• Anonym (GRATTIS)
    Anonym (Fyller jämnt) skrev 2026-05-11 19:18:16 följande:

Tack för bra tips och omtanke. Ja jag blir otroligt stressad av att ta plats. Men att ge andra plats är otroligt givande. Att se andra bli glada. Tränar på att inte vara för lyhörd när det gäller andras behov och tränar på att ta plats utan att vara obekväm. Men det är klurigt och tar mycket energi. 

Jag svarade en släkting som frågade förut, precis vad jag önskade och lyckades vända känslan av att det hela var fel till att uppleva det så  ni här förklarar att det handlar om. Det känns bra, som att jag nog börjar hitta den gyllene medelvägen till slut ändå.

Härligt, bra jobbat! Jag kan tycka det blir lättare att se hela bilden, att det faktiskt är en hjälp för dom att man kommunicerar sina egna behov. Men det är svårt att vara maskrosbarn. ♡
  • Anonym (Fyller jämnt)
    Anonym (GRATTIS) skrev 2026-05-11 19:29:09 följande:
    Härligt, bra jobbat! Jag kan tycka det blir lättare att se hela bilden, att det faktiskt är en hjälp för dom att man kommunicerar sina egna behov. Men det är svårt att vara maskrosbarn. ♡
    Ja den där kommunikationen som aldrig har utvecklats och plötsligt ska göra det på äldre dar, det är klurigt. Men jag vill alltid kunna förändra mig. Tack för stöd!
  • Just Precis
    Anonym (Fyller jämnt) skrev 2026-05-10 12:38:55 följande:
    För mig är tanken absolut viktigast. Därför tycker jag det är superkombination hjälpa någon bestämma vad den ska ge mig. Det känns förmätet på något sätt. samt att det egentligen är superenkelt köpa något till mig. Jag har haft specifika intressen sen jag var liten. samt alla vet vad jag har och inte har.

Du verkar olidlig. Du hävdar i flera inlägg att du minsann uppskattade boken och att det var andra som sa att det var opersonlig, men du gillar begagnat, skulle bli glad av ett använt plåster - och sen detta inlägg. Oookej. Utgår ifrån att du inte behöver fler offerkoftor iaf.

Du vet, man väljer själv vilket liv man har, hur man tolkar kompisarnas frågor tex. Men å andra sidan också vilka kompisar man förtjänar. 

• Just Precis
    Anonym (Fyller jämnt) skrev 2026-05-10 12:35:02 följande:
    Ok boken var använd av henne och hon är absolut inte fattig. Jag har specifika intressen som inte handlar om barn. Själv skulle jag skämmas ge en sån bok men vi är olika och som sagt jag skulle skämmas men vill ändå inte vara otacksam. Allt beror på den som ger och den som får. Så det är svårt komma fram till något här i en specifik händelse. Så lika bra lämna den till historien inser jag.

Snark, var detta inlägg jag skulle citera, inte ovan.

Att du var maskrosbarn kan förresten förklara offerkoftan men inte ursäkta den. Dags att skaka av sig den nu.

• Anonym (Fyller jämnt)
    Just Precis skrev 2026-05-11 20:55:43 följande:

Du verkar olidlig. Du hävdar i flera inlägg att du minsann uppskattade boken och att det var andra som sa att det var opersonlig, men du gillar begagnat, skulle bli glad av ett använt plåster - och sen detta inlägg. Oookej. Utgår ifrån att du inte behöver fler offerkoftor iaf.

Du vet, man väljer själv vilket liv man har, hur man tolkar kompisarnas frågor tex. Men å andra sidan också vilka kompisar man förtjänar. 

Kan bara säga att absolut inte förstår någonting om vad det här handlar om och absolut inte då ska dra så ee er Nils slutsatser. Det är skrattretande att du kallar det offerkofta. Saken är den att alla är resultatet av vad man faktiskt inte alls kan välja. Var du föds, med vilka du växer upp är av slumpen. Sen vet du absolut ingenting om hur jag alltid kämpat för att komma vidare i livet och att utvecklas som människa och inte sitta och stampa och tycka synd om mig själv.
    Det jag skriver här är den enkla människan som avslöjar hur tankar och känslor ändå kan röra till det. Men att jag inte visar det för andra men behöver resa någonstans. 
    Att vara stark när livet från början var skit är stundtals jävligt komplicera.
  • Anonym (Fyller jämnt)
    Anonym (Fyller jämnt) skrev 2026-05-11 21:11:26 följande:
    Kan bara säga att absolut inte förstår någonting om vad det här handlar om och absolut inte då ska dra så ee er Nils slutsatser. Det är skrattretande att du kallar det offerkofta. Saken är den att alla är resultatet av vad man faktiskt inte alls kan välja. Var du föds, med vilka du växer upp är av slumpen. Sen vet du absolut ingenting om hur jag alltid kämpat för att komma vidare i livet och att utvecklas som människa och inte sitta och stampa och tycka synd om mig själv.
    Det jag skriver här är den enkla människan som avslöjar hur tankar och känslor ändå kan röra till det. Men att jag inte visar det för andra men behöver resa någonstans. 
    Dra såna slutsatser
  • Anonym (Fyller jämnt)
    Anonym (Fyller jämnt) skrev 2026-05-11 21:11:26 följande:
    *Behöver rensa tankarna någonstans

iallafall jag har fått den hjälp jag behöver att rensa tankarna och det du försöker med nu handlar om något annat.
Svar på tråden Fyller jämnt och känner mig ledsen