Anonym (Fyller jämnt) skrev 2026-05-11 05:24:01 följande:
Festen är senare i månaden. Men jag har dragit ner på festen. Det blir för mycket hopblandat i känslor och kropp. Ska vila, ta hand om stunden och blicka framåt. Har lätt överprestera och att gå över mina egna gränser. Alltid tänkt på alla andra först och tror jag har idéer om att det ska ändras nu. Men då måste jag också acceptera andras begränsningar.
Sen är det minnen från förr. Hade en fest när jag fyllde jämnt och där det blev som att jag var något folk ramlade in på. Jag kände mig dum då och väldigt ensam bland folk. Vill inte gå in på detaljer för att hålla mig anonym.
Det låter väldigt sunt att du kommit fram till att minska festen och skruva ner förväntningarna nu när du är utbränd.
Tror också att det ligger något i att även denna festen blev en överprestation och att det med presenterna mest var att hitta anledningar till att strunta i fest för vänner och bekanta och istället bara bjuda in nära släkt.
Jag är inte utbränd och jag skulle aldrig våga vara värdinna på en fest för vänner, bekanta och kanske bekantas bekanta🙈 Skulle inte alls känna mig bekväm med det. Är dessutom dålig på att organisera. Släkten okej däremot, men där är man oftast genuint omtyckt oavsett hur det går i övrigt.
Tycker också att det är bra att du inte överpresterar, och kanske går tillbaka i sjukdomen i värsta fall, för människor där flera ändå inte bryr sig om att fira just dig, utifrån hur du känner. Det blir lite som att kasta pärlor åt svin.
Hoppas att du får en skön och avslappnad fest med släkten! Och att du inte känner pressen att överprestera när det är dina närmaste. Ta hand om dig!