• Twins 2

Donator

Så! nu har jag äntligen bestämt mig. Jag läste i tidningen förra veckan att det saknas äggdonatorer.Så jag tänkte eftersom jag har befolkat världen färdigt nu ;) efter en pojke o tvillingtjejer vill jag donera ägg,jag kan ju inte sätta mig in i hur det är att vänta för att få ägg men det måste vara den längsta väntan i livet.Eftersom jag tänker donera mina organ när jag dör så varför inte börja redan nu när jag vet att jag kan donera något iaf vet ju inte om organen är nåt att ha sen :)Till alla som väntar, ni finns i mina tankar.

• Svar på tråden Donator
  • Venus

Mumama, eftersom det är ett ingrepp man gör så finns risken att något händer.
    Nu är det väldigt sällan något går fel i Sverige eftersom allt är så reglerat och man får gå på kontroller ofta osv.

Nej, de tar inte alla äggen, en kvinna föds med ett visst antal ägg. Varje månad börjar kroppen producera hormoner som ser till så att flera äggblåsor skapas, men i vanliga fall så är det bara ett/två ägg som släpper. Resten återbildas. Det man gör när man genomgår en donation eller IVF är att man ser till så att fler blåsor stannar kvar och på så sätt får man fram fler än 1-2 ägg.

Ersättning får man för sina utlägg (mediciner, resor till/från sjukhuset) och förlorad arbetsinkomst, annan ersättning får man inte i Sverige.

Operation är det inte, man går in med en nål via slidan och in till äggstocken.

• Marlee

Idag har jag kontaktat SU för äggdonation. Funderat på det i ett par dagar och kom fram till att jag ville göra detta för dem stackare som inte kan få barn annars. Vill dela med mig av min egen lycka! Så nu ska vi bara vänta på svar och sätta igång med det hela. =)

• ExAnimo

Hej.

Redan för flera år sedan ville jag donera ägg. Men det var inte tillåtet i Sverige.
    Äntligen är det ok.
    Men nu är frågan.
    Jag är 44. blir 45 i slutet av detta år.
    Är jag för gammal att donera???

• ExAnimo

Jahapp så då var jag inte bara OldMama till Nicket. *duckar från alla svavelosande eder som läcker ut ur munnen på mig*

• Bei Bei

Venus: Kan man alltså bli för gammal för att donera? Kanske lika bra att sätta igång direkt... Har funderat på det ett tag under min graviditet. Känner mig verkligen lyckligt lottad som har en liten tös. Önskar alla som ville kunde få barn.

Sambon är dock nervös att jag ska bli ett elakt hormonmonster (är ostabil i hormonerna fortfarande efter förlossningen som var för 9 månader sedan.)

♥ Ronja ♥
  • Venus

Bei bei, ja man kan bli "för gammal"... Äggen förlorar sin kvalitet ju äldre man blir och eftersom man ska donera bort dem så ska ju chanserna vara så stora som möjligt för mottagarparet att få ett barn.

Kan lugna dig med att jag har oxå ostabila hormoner, men under tiden jag höll på med sprayen som försätter en i klimakteriet om man gör den långa behandlingen, gjorde mig ko-lugn Det var helt underbart. Så man behöver inte bli värre än vad man redan är

• Bei Bei

Venus: Ok, trode att det kunde vara en fördel att vara äldre donator iomed att man "släpper fler ägg" ju äldre man blir... Finns det någon åldersgräns?

Skönt att man kanske inte blir värre, känner mig långt ifrån ok i kroppen just nu.  (skyller på den elaka krångliga spiralen, har haft mens i ca 6 månader, nästan varje dag )

♥ Ronja ♥
  • Venus

Bei bei Vid en donation ser man till att det blir fler ägg en bara ett litet stackars Om det går vill säga. Det man genomgår är precis det som en som genomgår IVF går igenom fram tills man plockat ut äggen.
    Åldersgränsen är lite olika på olika ställen, men den övre gränsen brukar ligga runt 35-37 år om jag inte missminner mig helt.

Usch då Jag själv haft spiral en omgång i livet, tog ut den efter 13 månader för då stog jag itne ut längre.

• Emsingen

På tal om spiral; kan man donera ägg med spiral på plats? Funderar på det där med att donera (fast jag skulle inte få än, för nära inpå förlossning, amning etc)

Jag trivs så himla bra med min hormonspiral och har äntligen slutat blöda, så jag skulle gärna slippa ta ut den vid EVENTUELL donation...

På tal om preventivmedel, hur funkar det under processen? Får man sexförbud? Tänk om man skulle bli gravid med 20-lingar?! Fast det kanske inte går, eller?

• Bei Bei

Emsingen: Jag funderade också på det där med spiral. Tror man måste ta ut den. För min del skulle jag inte sörja, börjar bli ordentligt less på alla blödningar jag har

♥ Ronja ♥
  • Venus

Hur det är med spiralen vet jag inte.
    De som har p-piller får ta dem fram tills dagen de börjar spruta. De får alltså (oftast) en förkortad behandling, medan jag som valt att ha ett hormonfritt preventivmedel ska försättas i klimakteriet först

Nej, man blir inte gravid med 20-lingar Risken att man blir gravid finns så det är rekommendation på att man skyddar sig. Man reglerar kroppen ganska bra så för att få ägglossning så tar man en speciell spruta. Men risken att bli gravid med 20-lingar finns ju bara om man väljer att ta ÄL-sprutan, har oskyddat sex och inte lämnar ifrån sig äggen vid ett ÄP 

Svar på tråden Donator