Ernst Hugo skrev 2013-10-03 23:43:39 följande:
Trimma aldrig. En moped är inte gjord för farter på 70-100km/h Tänk att din son behöver bromsa från hög fart, med bromsar dimensionerade för 30km/h. Kör rakt i en korsning. Försäkringen gäller inte. Han förolyckas eller invalidiseras. Kan du leva med det?
Jag blir så inihelvete förbannad på folk som tror detta. Bor ni under en sten eller blev tappad som liten?
Alla mopeder är ostrypta och går i 70 km/h plus innan dom kommer till Sverige, så bromsarna och dylikt är visst dimensionerade för högre hastigheter. Jag har kört många olika trimmade mopeder som gick över 80 km/h. På precis ALLA dom bromsarna tog när jag kom i 100 blås. Både kvalitetsmärken och skitmärken.
Kan tillägga att de flesta av mopederna var från 02-04, så vissa var runt 10 år gamla och original bromsarna kvar.
Visst, en gammal ciao´s bromsar tar knappt stillastående. Men alla nyare mopeder går utmärkt att köra trimmade med.
Trimma är en del av själva moppe kulturen. Och sen att en tonåring inte kan hantera dessa farter, ska man då få köra en 125a när man är 16 år?