• mariah2

min son vill trimma sin moppe!

Min 15-årige son har fått en ny jättefin crossmoped. Hans kompisar har vespor och de tar sig snabbare upp för backar och accelererar mycket snabbare än hans moppe. Nu är han jätteledsen över detta och vill trimma sin moped, inte för att den ska gå snabbare utan för att göra den starkare. jag kan förstå det och han lovar att inte köra fortare än 45 men jag är ändå tveksam. Hans pappa säger defenetivt nej! Vad anser ni andra föräldrar? Får era söner köra trimmat?

• Svar på tråden min son vill trimma sin moppe!
  • PNVI

Hej
    Jag har under min moppetid alltid kört trimmat och även kört MC och aldrig åkt fast.
    Några kompisar åkte fast. Man behövar inte träcka runt på samma plats en hel kväll. Där man riskerar att stöta på poliser håller man 30. Vill man heldre köra MC så kan man välja en MC som liknar en moppe. Du kan köra förbi en polis i 30 med MC utan att de ser skildnad, det har hänt mig ett antal gånger. Häng lite framåt lutad på tyret så tycker polisen det ser kul ut.

• Yessir02

Låt grabben trimma!

Jag är 15-år och har en moped med 70cc och trycker 120 utan problem.
    Om polisen kommer inte fan stannar du? Du kör och sticker utan problem, jag accelererar till 100 på dryga ~5 sekunder.

Jag har dock modifierat motorn väldigt mycket.

• volvo142

ja tycker han ska få trimma är så trött på alla moralkärringar herregud kolla hur fort den går efter han har trimmat max 60 tycker jag är okej.

• pappsen 035

En gammal tråd men lika aktuell idag.
    Jag anser att om min son är så mogen att han kan ansvara för att själv tjäna ihop till en moped, körlektioner, körkort, service, försäkringar och ev. självrisker så får han själv ansvara för vad han gör med sin moped, men han kommer att bli tydligt upplyst med riskerna!

tycker som någon tidigare skrev att det stora problemet många gånger är att ungdomarna idag inte kan ta ansvar, verken för sig själva eller för andras säkerhet.
    De ungdomarna kommer alltid att utgöra en risk för andra människor, vare sig det gäller båt, mc, bil eller cykel.

Låt de unga få bestämma men lär dem tidigt vad ansvar innebär och handlandets konsekvenser.
    Ha en underbar sommar Sverige!

Eget ansvar
  • Ung kille som trimmar

Inte för att verka elak, men ni är gode så fjollat.

Om han nu inte vill att den ska gå fortare så köp ett nytt framdrev med mindre kugg, det ger styrka men drar ner på hastigheten.  

Jag har själv haft crossmopeder som jag och min farsa trimmade hela tiden (jag bodde i skogen så hade inget att oroa mig för) En av mopparna fick vi upp i en hastighet på 130-135km/h på plan mark och då mätte vi det med GPS så inget fel i mätarn eller så.

Låt grabben trimma och ha sig sen får han ta konsekvenserna själv och då lär han sig att det inte lönar sig att trimma, men drevet som sagt gör den söligare men starkare (-Fart | +Kraft) 

/Mvh En norrlänning med erfarenhet! 

Tungan ute

Jag uppmanar inte till illegala handlingar!
  • Fisknylle

Låt han trimma så den iallafall går 60 istället för 45, slipa upp lite på pluggen (du behöver inte ta bort hela pluggen som sitter i avgasröret) och Ernst Hugo nutidens mopeder är gjorda för att gå runt 70-80 Ostrypt och i länderna dom tillverkas är det lagligt men det är i Sverige och vissa andra länder mopederna stryps till 45 eller 30 km/h :)

• sixten
    Ernst Hugo skrev 2013-10-03 23:43:39 följande:

Trimma aldrig. En moped är inte gjord för farter på 70-100km/h Tänk att din son behöver bromsa från hög fart, med bromsar dimensionerade för 30km/h. Kör rakt i en korsning. Försäkringen gäller inte. Han förolyckas eller invalidiseras. Kan du leva med det?

Jag blir så inihelvete förbannad på folk som tror detta. Bor ni under en sten eller blev tappad som liten?

Alla mopeder är ostrypta och går i 70 km/h plus innan dom kommer till Sverige, så bromsarna och dylikt är visst dimensionerade för högre hastigheter. Jag har kört många olika trimmade mopeder som gick över 80 km/h. På precis ALLA dom bromsarna tog när jag kom i 100 blås. Både kvalitetsmärken och skitmärken.

Kan tillägga att de flesta av mopederna var från 02-04, så vissa var runt 10 år gamla och original bromsarna kvar.

Visst, en gammal ciao´s bromsar tar knappt stillastående. Men alla nyare mopeder går utmärkt att köra trimmade med.

Trimma är en del av själva moppe kulturen. Och sen att en tonåring inte kan hantera dessa farter, ska man då få köra en 125a när man är 16 år?
  • Daniel99Holm

Hej jag är själv mopedägare och när jag ville trimma min moped så sa pappa nej men då sa jag att när vi skulle köpa ett nytt framdrev så sa jag att vi kunde ta 10 istället för 11 kuggar och det gick pappa med på så jag fick som jag ville men den gick inte fortare den gick saktare ca:5 km mindre ska lägga till att den gick i 50 först efter jag tog ner den i kuggar så fick jag bättre axx snabbare iväg men den går lagligt då i 45
    så jag rekomenderar om han vill trimma den så köp ett drev som har en mindre kugg
    denna sida är bra den köper jag mycket på och det är ganska biligt
    www.twostroke.se/

• LALALALALLA

Tjenare! Tänkte svara på ditt 9 år gamla inlägg! Jag tycker absolut din son ska få trimma! Inte på samma sätt att den ska gå jätte snabbt typ 90km/tim men kanske 50km/tim och så bättre accs!

Ha det gött / Daniel

• hampus1617

låt killen trimma mopeden grymt tråkigt att sitta och puttra i 45 på en jävla moped så länge han följer alla trafikregler och hastigheter sen skaffar du en blackbox som stryper varven(den går långsammare) så att om polisen stannar han e det bara att strypa den när dom provkör den. och det dumma är att dom flesta crossmopederna idag går runt över 50 orginal när man köper dom. så om du blir stannad med en moped som går i 55 km eller en moped som går i 85 så anses den ändå som en lätt mc hursomhelst. så var det för mig, köpte en moped den gick ca 55 orginal så jag tänkte varför ska jag inte trimma den får ändå samma straff hursomhelst. 

• FattaBättre

När ungdomar tar moppe kort får dom rätta sig efter lagen precis som vi som har bilkörkort får rätta oss efter lagen. Visar vi att det är ok att trimma en moppe så visar vi att det är ok att bryta mot lagen. Att föräldrar ens kan tänka tanken att säga ja till detta och till och med tycka det är positivt visar på oförstånd. Jag själv kan inte för mitt liv fatta hur man då tänker som förälder.

• volvo142
    FattaBättre skrev 2015-11-20 09:45:33 följande:
    När ungdomar tar moppe kort får dom rätta sig efter lagen precis som vi som har bilkörkort får rätta oss efter lagen. Visar vi att det är ok att trimma en moppe så visar vi att det är ok att bryta mot lagen. Att föräldrar ens kan tänka tanken att säga ja till detta och till och med tycka det är positivt visar på oförstånd. Jag själv kan inte för mitt liv fatta hur man då tänker som förälder.
    Jag tycker du visar dina barn att det är okej att röka hach om du kört för fort nån gång när dom varit i bilen lika bra gemförelse ungefär..
  • SurGubbejävel

Jag vill trimma då min räknas som trimmad (54) och bli ifrån åkt av alla polare men när jag nämner saken börjar han skrika.... Tips på vad man kan säga?

• Boi

Nå om man kan trimma ska man väll kunna köra utan att köra ihjäl sig.

• Melker trimma moppen

Hej nu är det så att det finns DREVNING som gör att den blir starkare t.e.x 11T fram och 65T bak.

Vill era barn trimma tillåt dom det är större chans att dom hamnar i en olycka när dom går man får en annn syn på trafiken när man kör moppe o sånt. Förfan det är bara olagligt om man blir tagen moppe pojkar som har trimmat moppen stannar inte för polisen. Kör polisen efter så gasa dom får inte jaga en när det går för fort. Surkärringar hela högen ingen ny EU moppe gör 45 alla går runt 52 vilketn är gränsen allt över 52 räknas som lätt mc men går moppen t.e.x 59-60 så får ni bara böter polisen brukar va snäll på sånt.

Svar på tråden min son vill trimma sin moppe!