• Anonym

Fler som fått jobbig relation till svärmor efter ni fått barn?

Tycker att svärmor är irriterande ibland.Blir nervös bara att hon är i närheten ibland..

Hon tar saken i egna händer vad gäller vår son ibland. Hon kan säga: Nu ska du få lite mat..,men nu behöver du väl inte mat igen du åt ju nyss,men nu tror jag allt att mamma/pappa får lägga dig för du är trött osv..Precis som att hon hela tiden vet vad som är bäst för honom.

Hon ligger hela tiden 'steget före'..jag irrar bara runt när hon är på besök för att jag känner mig otillräcklig..Hon är snäll och lägger sig inte i saker annars,men hon är rätt bossig av sig..jag vågar absolut inte säga detta till henne.

Hon är snäll och ger oss saker ibland,men när hon säger:Sådär kan ni ju tapetsera i hallen..där i hörnet kan ni ju ställa den där träbordet..osv..har lust att bara gör precis tvärtemot för att hon ska få se på andra bullar Men hon kan väl allvarligt inte anta att vi ska göra allt på hennes vis..suck..
    Någon som har det som jag?

• Svar på tråden Fler som fått jobbig relation till svärmor efter ni fått barn?
  • Pillanstjernberg

Jag kände likadant när vi fick vår tös. Svärmor var inte rolig att ha i närheten. Fembarnsmor och "emeritus BVC sjuksköterska". Men det har blivit bättre med tiden eftersom jag har lärt mig att fräsa ifrån. Numer vet hon att det inte är någon ide att hålla på så eftersom det hon säger rinner av mig som vatten på en gås.
    Det blir nog bättre Du kommer säkert komma till det stadiet då du fräser ifrån.

• Hemma hos oss

Har tänkt ganska mycket på sådana här svärmorsproblem.
    Jag blir omotiverat skitsur och tar åt mej när svärmor påpekar ngt. eller ger ett råd.
    Om min egen mamma skulle säga samma sak skulle det vara helt ok.
    Varför? Relationen till svärmor är helt klart ett känsligt kapitel. Har tänkt en del på hur jag själv kommer att bli som svärmor till framtida svärdöttrar.

• Anonym

Hemma hos oss..jo så är det nog lite för mig också.Det MIN mamma säger kan jag ifrågasätta eller låta rinna av mig på en gång. Undrar varför det är så..?

• Mamma t Twins

Tjaa...
    Jag blev snittad med tvillingpojkar i v 40+2.
    Dessa var de första barnbarnen på båda våra sidor.
    Efterlängtade mao...

Då jag efter två timmar på uppvaket äääääntligen blir upprullad till salen där min alldels nya, älskade barn skall finnas med sin alldeles nyblivna pappa;
    Vilken syn är den första jag möter?!

SVÄRMOR med ett av mina barn i famnen?!?!!
    Helt oinbjuden, helt oväntat hade hon (sjuksköterska på barnintensiven) knackat på förlossningen, OCH blivit insläppt.

Behöver jag säga att vår relation kunde vara bättre.

• Lillbulan05

Svärmor, vem har inte haft jobbigt med henne efter man fått barn ! Jag hade jätte jobbigt! Min man såg ingenting, han tyckte allt bara var normalt! Hon la sig i ALLt, och då menar jag precis allt som hade med Julia att göra... Hon berättade för mig varför hon skrek, vilka kläder hon skulle ha på sig (självklart hennes kläder som hon köpt som jag inte alls tyckte om), att Julia skulle sova med dom (hon var då nyfödd) vad jag skulle mata henne med osv. Tillslut fick jag nog och tog detta med svärmor, vi pratade om det.. Hon var väldigt förstående och nu har vi en jätte bra relation. Jag vågar inte ens tänka på vad som hänt om jag inte pratat med henne!

• Anonym

inte så mycke med svärmor värre med svärfar....
    Kommer i stort sätt varje kväll, just när det är läggdax för barnbarnet grrrr....
    "oj ska du lägga dej nu" är den ständiga repliken.
    Svärmor försöker bromsa han , men han lyssnar inte.

Sen räcker inte det utan varje helg kommer han eller tjatar han att vi ska komma till dom, han måste ju få täffa barnbarnet "det var ju så länge sen sist"
    Visserligen så hälsar vi inte på dom så ofta, vi hinner inte, då kommer ju till oss i stort sätt varje dag

Är lite jobbigt ibland.

Sambon förstår inte, blir arg å säjer att " ja men då kan ja säja att dom inte får komma hit något mera"
    Men det e ju inte så ja menar

• Anonym (Bullmamma)

Jag tror att det gäller att kommunicera, känns det jobbigt att säga till får du be din sambo. Jag tycker det är rätt naturligt att var och en tar striden med sin egen släkt. Tar hon kommandot från dig när det gäller barnet (- nu ska du få mat) så be din sambo säga att vi bestämmer djälva när barnet ska få mat, det är inte något du ska bestämma. Du får istället fråga oss om det är o.k. att du får mata.
    Angåene hennes goda råd ang. tapetsering etc så svara du bara;- jo vi får väl se vad vi bestämmer oss för.

Mammat twins; jag hade också blivit vansinnig, jag hade velat hålla mina egna barn före svärmor. Synd att inte din sambo fattade det och kunde be henne vänta. Jag hade också gett bb en åthutning, sekretessen gäller även personal.

Anonym; varför inte klämma fram till svärfar att ni helst inte vill ha besök efter kl x då barnet ska lägga sig. Sedan behöver ni absolut inte träffas varje helg, säg att ni har ju träffats flera gånger i veckan, nu har ni annat att göra på helgen.

• Mia m Rasmus

Här är det problem med båda svärföräldrarna. När vi kommer hem till dom, så frågar dom Rasmus hur han mår och vad han gjort osv. Precis som om han skulle svara, han är 16 mån. Då försöker man svara i hans ställe, men då är dom inte intresserade av svaret.
    Dom fullkomligt ryker han ur famnen på mig när vi är där.
    Äter han inte ordentligt så får han ett kex utav svärmor trots mina protester. Min sambo bara sitter och tittar på. (vi har haft många diskussioner om detta)

Och igår när vi kom dit så var dom ute i trädgården, svärfar med en cigarett i handen, och jobbarkläder på sig med damm från plattor.Det första han gör är att gå fram till Rasmus och ska hälsa på honom. Tur nog så väjde Rasmus undan och ville bara hålla mig  i handen och gå en annan väg Skrattande.

Och till sist, när de kommer hit så bara öppnar dom dörren utan att plinga på. SKulle Rasmus sova då så skulle han absolut vakna, eftersom att hunden skäller. Numera låser jag alltid dörren, då står dom o rycker i den så skäller hunden också, och självklart vaknar han.
    Herregud vet inte människorna hur man använder en ringklocka

Men som andra skrivit här, skulle min mamma göra samma sak skulle jag nog inte bry mig lika mycket.

• Anonym

Mia med RAsmus: Det där att de frågar honom saker,hehe måste skratta lite..precis så gör svärmor och svarar jag så lyssnar hon inte! Så jag tänker inte svara nästa gång hon håller på och frågar,vill hon veta så får hon fråga mig/oss istället!

Om hon nu lyssnar ens då..HAr märkt att hon oftast fortsätter att prata med pojken och inte ens tittar på mig när jag pratar ..så gör hon även med min sambo ibland.Jag blev förvånad en gång när sambon och hon diskuterade och hon inte ens tittade eller svarade..utan fortsatte jollra med pojken.Då sa sambon:HALLÅ,jag pratar med dig! Det tyckte jag var så himla bra sagt!

Lillbulan05: Lät jobbigt att hon la sig i precis allt..skönt att det är bra nu då!

• Anonym (Håller med)

Jag blir irriterad på mig själv för att jag blir irriterad på svärmor. Löjligt va!

Hon är jättesnäll och mycket mer lyhörd än min egen morsa, som kan vara en riktig bitch. Men ändå blir det jobbigt.

Vi är väldigt olika som personer, hon är ingen jag skulle valt att umgås med. Hon är bilist, flyger utomlands 14 gånger om året, golfar, snackar överklassvenska, gillar formaliteter. Jag är radikal miljövän och föredrar avslappnat umgänge.

• Anonym

Det finns typ 1000 st MINST på bara detta forum...

• Anonym

Ja det finns ju fler som har det lite drygt med svärmor

• lisadweiertz
    Hej! Öppnar upp denna tråden ifall någon känner sig manad 🙂 Jag söker just nu en kvinna att intervjua för en artikel i Allas om när ens svärmoder är en stressfaktor. Självklart får du vara helt anonym om du vill och intervjun sker varmt och respektfullt via telefon eller mejl och du får godkänna alla dina citat. Om du vill veta mer skicka mig ett direktmeddelande. 💖
    Vänliga hälsningar, Lisa
  • Anonym (mm)

svärmor lät alla bjuda in hela familjen (mina barn, min sambo) o dom andra men inte mig. Hon tyckte de va upp till dom som bjöd in... 
    Svärmor säger jämt " vilka vackra ögon era barn har o de måste vara från min son" när de är nåt dåligt säger hon " de där kan inte vara från min son... hon lovar barnen saker o förhalar de jämt, när jag påpekar de blir hon sur. Hon säger jämt att jag måste sluta se mig som ett jävla mobboffer. Hela familjen har tagit hennes parti och säger jämt att jag försört o splittrat familjen främst för mina barn

• KimLinnefeldt

Det är din man som har nyckeln. Hennes son. Han måste förstå vad som händer, och markera mot sin mamma. 

Svar på tråden Fler som fått jobbig relation till svärmor efter ni fått barn?