• sabia

angåend FET:26/5

hej på er tjejer:
    jag är lite sur idag. jag kom hem precis ifrån HS. när jag var där nu på morgonen frågade jag de om de kunde sätta tillbaks två ägg. vet ni vilket svar jag fick? nej för att jag inte hade försökt tillräckligt längre å att jag fick bara två negativa resultat ifrån tidigare.DE hjälper oss att bli med barn, men de vill ej har sjuka barn. JAG BLIR SÅ JÄ...LEDSEN PÅ DE.

• Svar på tråden angåend FET:26/5
  • skrattigtjej

ts dålig stil av dem... asså att folk kan vara så elaka Gråter

• sabia

ja, skrattigtjej:
    jag tycker att de är så okänsliga ibland. De tror att de vet allt bara för att de är läkare. jag sa till de att jag kunde kanske tika väl får ett sjukt barn även om de bara satte in bara ett ägg.

• skrattigtjej
    sabia skrev 2006-05-23 11:38:01 följande:
    ja, skrattigtjej:jag tycker att de är så okänsliga ibland. De tror att de vet allt bara för att de är läkare. jag sa till de att jag kunde kanske tika väl får ett sjukt barn även om de bara satte in bara ett ägg.
    Men hur kan dem veta att ni få ett sjukt barn??? viken idiot förklarinig till dem asså... usha, sådana borde ej få jobba.. även om man får sjukt barn, så älska man de över allt annat..elle hur.... asså shit.. näää bu bä-. komme nog alldrig starta sådan, hellre tror ja ja adoptera, om de ej går vanlig väg.. hoppas du mår lite bättre nu när du fåt prata lite???
    krama om
  • sabia

precis, det undrar jag oxå. hur kan de veta det? jag har sagt till de förut å även nu att isåfall om nu det är så att jag skulle få ett sjukt barn så är ändå vi föräldrarna som ska ta hand om det lilla. inte ni läkarna. då sa hon att det kostar pengar å allt.
    nu på fredagen när jag åker dit skua jag vara berädd på att jag får bara ett ägg å inte två.
    krammmmmmm

• skrattigtjej
    sabia skrev 2006-05-23 12:25:18 följande:
    precis, det undrar jag oxå. hur kan de veta det? jag har sagt till de förut å även nu att isåfall om nu det är så att jag skulle få ett sjukt barn så är ändå vi föräldrarna som ska ta hand om det lilla. inte ni läkarna. då sa hon att det kostar pengar å allt.nu på fredagen när jag åker dit skua jag vara berädd på att jag får bara ett ägg å inte två. krammmmmmm
    Me fy viken dålig service... asså du ska ju kunna bestämma sj??? fy ösnka dejj lycka till, krama
  • Julifru

Sabia: Det finns regler angående det!

• sabia

hej julifru?
    vilka regler menar du?
    kram

• Julifru

Hej sabia glömde skriva hej
    Och önskar dig självklart lycka till med blivande ruvningen!
    Reglerna från socialstyrelsen att man bara får sätta in ett ägg men det finns undantagsfall!
    Tyvärr har jag ej länken men står nog på socialstyrelsens hemsida om du vill läsa!
    Har du gjort mer än 3 st ivf?

Kram

• Nickis

Sabia: går själv på HS och det är ju pga socialstyrelsens rekommendation som de sätter tillbaks 1 ägg och inte 2. Tror att det läkaren menar med "sjukt" barn är att risken att exempelvis få komplikationer under graviditeten är så påtagligt mycket högre med en tvillinggraviditet jämfört med en "normal". Risken är rätt stor att man föder för tidigt också vilket ju inte är optimalt för barnen.

Jag förstår jättebra längtan över att få tillbaks två och inte bara ett men samtidigt är det rimligt att gå den säkra vägen.

Stor kram och hoppas det går bra nu på fredag!!

• Julifru

eller två ägg?
    Återförande av embryon vid IVF/ICSI
    Sammanfattning
    I december 1999 skickade Socialstyrelsen ut en enkät till samtliga IVF-kliniker. Syftet med enkäten var att få en aktuell bild av hur Socialstyrelsens rekommendation om fördelarna med återförande av ett ägg påverkat klinikernas arbete med att minska antalet tvillingfödslar. Enkäten har under 2001 kompletterats med frågor om elektiv enäggsåterföring.

Svaren visar att alla kliniker anser att den stora andelen tvillingfödslar är ett problem med risker för barnen och ökad belastning för familjen. Alla är överens om att antalet tvillingfödslar måste reduceras kraftigt. Informationen till paren har förändrats efter Socialstyrelsens rekommendation, t.ex. informeras de nu om chanser och risker vid återförande av ett respektive två embryon och om risken för tidig förlossning. Fler par inser nu riskerna med tvillinggraviditeter, vilket var mycket ovanligt ett par år sedan. Det framhålls att fler par tar aktiv ställning för att undvika tvillingfödsel samtidigt som det finns par som önskar sig tvillingar. En graviditet är fortfarande det primära för paren.

Elektiv enäggsåterföring /Fotnot: Dvs. från början planerad (val av ett av flera embryon.)/ föreslås inte alla par, det avgörande är kvinnans ålder samt antalet preembryon och deras kvalitet. Diskussion om enäggsåterföring förs med alla som bedöms ha en hög eller normal grundfertilitet och med dem som har tidigare IVF-barn. Först under början av 2000 har diskussionerna kring elektiv enäggsåterföring tagit fart. Antalet återföringar av ett utvalt embryo har ökat kraftigt mellan åren 1998 och 2000. Huvudandelen av enäggsåterföring sker på grund av att det bara finns ett embryo totalt. I enkäten uppges ? år 2000 ? att graviditetsfrekvensen vid samtliga enäggsåterföringar är i genomsnitt 20 procent per behandling. Då endast elektiv enäggsåterföring inkluderas är graviditetsfrekvensen relativt god, men eftersom det totala antalet behandlingar i denna grupp är litet är siffrorna osäkra.

De vanligaste skälen till återföring av två ägg är kvinnans höga ålder, att paren gjort flera försök tidigare utan resultat och nedsatt embryokvalitet. Risken för tvillinggraviditet är mycket liten om kvinnan är äldre än 38 år, har gjort flera försök och har nedsatt embryokvalitet. Chanserna för kvinnor i denna grupp att bli gravida ökar med återföring av två ägg.

På Sahlgrenska sjukhuset har genomförts en retrospektiv analys där en grupp IVF-par med stor risk för flerbörd har kunnat identifieras. Därför genomförs för närvarande en studie där motsvarande grupp erbjuds återföring av ett preembryo. I studien, som startade i mars 2000 och beräknas pågå fram till början av 2003, deltar sex kliniker i Sverige, fem i Danmark och en i Norge.

Mer information

Om publikationen »

Kontakt
    Bo Lindblom

Uppdaterad: 2004-06-07
    [Publicerat] [Ett eller två ägg

• Julifru

Oj.. hoppas detta ger dig svar kopierade från socialstyrelsen!

• sabia

Nickis:
    jag förstår de, men å andra sidan känner jag mig lite desperat. man vill ju blir gravid å då tänker man inte nån mycket på själva konsekvens. men jag börja accepitera mer å mer att det är bäst så.
    jag hörde nån säga att chans var mycket större än om de satte in bara ett ägg.
    krammmmmm
    ps: jag tycker bara att det hela börja ta på mina kraft jag känner att snart orkar jag inte längre.

• Skorpion77

Sabia; du får inte själv välja om du ska få ett eller två tillbaka, eftersom det är en medicinsk fråga. Risken för komplikationer är så stor för barnen, till exempel risk för CP skador och risker för dig under graviditeten. Eftersom du "bara" har två misslyckade återföringar hittills har du inte kvalificerad dig för två embryon tillbaka. I mitt landsting gäller ett tillbaka om inte kvinnan är över 41 år, eller har minst tre misslyckade färska återföringar, eller om embryona inte håller toppkvalitet. Det är visat att chansen inte ökar nämnvärt för att man för tillbaka två embryon. Istället är det bättre att göra singel-ET plus frys-ET, ger större chans men mindre risker. Lita på att läkarna gör ett bra val och att du får det bästa embryot tillbaka. Lycka till!

• sabia

tack alla ni!
    vart skulle man ta vägen om man var ensam i en sån här situation?
    inte för att jag är glad för ni måste lida, men jag är glad att jag inte är ensam i mina långa resans gång.
    tack för att ni är så snälla. å även om vi vet det gör ont i våras kamp så försöker man ändå att glädjas å blir ledsna med andra.

• Baggy

HS talar emot sig själva. Efter 2 misslyckade färsk-försök och ett FET så blev vi helt plötsligt berättigade till 2 ägg tillbaka. De senaste 2 ruvningarna har jag fått 2 ägg, ruvar nu på våra 2 sista frysisar. Visst är det knäppt?

Jag misstänker att det inte blir något denna gång heller men än har jag inte testat (25/5).

Jag är opererad i magen x flera och var lite i valet och kvalet om vi skulle ta 2 ägg, men bedömde chansen som väldigt liten att båda äggen skulle ta sig.

• sabia

OHHH Baggy:
    jag hoppas att du lyckas jag ska hålla mina tummer för er.

agående mina ägg så ska låta de bestämma själva. jag är är ändå glad för att jag har fem i frysen å en till behandling gratis via landsting. om du förstår vad jag menar så tycker jag att tiden går rätt snabbt. allt började i oktober med hormoner å allt, å nu är maj å inget händer. å ändå har jag försökt med pergo olika hormoner innan vårt första ivf. så det inte så konstigt att jag blir sur när de säger att jag inte har försökt tillräckligt längre.
    kram på dig å lycka till

Svar på tråden angåend FET:26/5