• Anonym

tider för tonåring

Känner mig maktlös, sonen (16år ) kom hem å började förhandla om utetiderna, när han ska vara hemma på kvällarna.
    Hur länge låter ni era 16åringar vara ute vardagar och helger?
    Han ska på skolbal i nästa vecka och den slutar 23.30, vilket jag tycker är sent och vill att han kommer hem direkt efter balen, han sa då att ALLA kompisarna skulle åka hem senare, dom skulle typ gå runt ute... (låter ju helkul...!!!). Jag försökte stå på mig att jag ville han skulle komma hem direkt, då fräser han att jag verkar vilja att han sa bli mobbad för han kommer vara den enda som åker hem... Jag vet att det inte är så, men det gör ont i mig, för sen går han bara sin väg och vägrar prata med mig... som en liten martyr...
    Vad ska jag göra? Det är ju faktiskt skoldag dagen efter dessutom, även om det är lugnt nu innan skolavslutningen..

• Svar på tråden tider för tonåring
  • Anonym

Tack Bo Peep, dina ord värmde. Det är precis så jag känner också.

• Bo Peep

Släpp inte taget ännu TS. Tids nog är de redo, men bara du vet när.

Ha inte dåligt samvete för att du bryr dig!

• Nattsaga

När jag var 16 fick jag va ute hur länge som helst i stort sett. Skönt det. För de visste att de kunde lita på mig.

• Birgitta2

Sonen behövde inga tider. Han var inte intresserad att ränna på stan. Men tösen fick vara ute till ca 1.30 när det var helg, och jag visste var hon var. Och jag stannade uppe och såg till att hon var nykter när hon kom hem. Alltid. Och jag förbjöd henne att gå ensam ute, och det förstod hon så väl. Alltid vänner med sig.

• Bo Peep

nattsaga - hände det aldrig något oförutsett när du var ute på nätterna?

• mjuik

Jag har aldrig haft några tiden för att mina föräldrar kände att de kunde lita på mig. Hade jag inte skött mig hade jag antagligen fått tider.
    Släpp honom mera men berätta att du gör det för att du litar på honom och litar på att han inte missbrukar ditt förtroende. Tror inte han kommer göra det. Man vill ju visa att man klarar att ta ansvar för sig själv.

• jezzzica

herregud... klart man inte skall få komma och gå som man vill när man är 16. Jag har haft hårda tider och det har varit bra och det har varit dåligt. Men jag har alltid vetat att min föräldrar gör det för att de älskar mig och för att de är rädd om mig. Mina småsyskon får göra precis som de vill och de är respektlösa och okontrolerbara. Men man skall visa att man litar på sina barn då kan man ge lite friare tyglar, men häder det något så skall de veta att det får konsekvenser. Hård men rättvis tycker jag är bra

• Bo Peep

Man kan lita på sin unge att han/hon beter sig på ett ok sätt under kontrollerade former. Det kan man påverka genom barnuppfostran. Det man inte kan kräva är att de ska agera rationellt och förnuftigt i en oförutsedd situation skapade av dem själv eller av andra. Vuxna måste ha kontroll när ungarna tappar den.

Det handlar inte om tillit utan om mognad. Fria tider utan ansvar är att abdikera från sitt vuxenansvar och lägga ett alltför stort ansvar på ungen.

• Andrundrun

23.30 för en 16-åring tycker jag låter tidigt. När jag var 16år så fick jag i stort sett vara ute hur länge som helst. Mamma vra jättesträng med tider fram till det att jag var 16år.

• Neko

Jag fick vara ute så länge som jag ville när jag var 16 år, ifall mina föräldrar visste var jag var och med vilka jag var och vad vi gjorde. Men det var ju inte så att jag var ute varje kväll utan kanske en kväll varannan månad eller så. Jag fick sova över hos kompisar ifall det antingen var tjejkompisar, någon tjejkompis också sov där eller hos min pojkvän.

Min pojkvän hade mycket striktare regler när han var 16, han skulle vara hemma kl 2200 och hans föräldrar kom och hämtade honom. Han fick inte sova över hos någon kompis heller, förutom hos mej när hans föräldrar fick veta att vi var tillsammans och de hade träffat mej och jag hade sovit över där först.

• Sannive

Jag hade midnatt som tidsgräns tills dess att jag fyllde 18, då skulle jag vara hemma. Punkt. Stå på dig, vad skall han göra på stan efter 23??!! Dra omkring låter inte alls som en vidare bra sysselsättning. Stå på dig.

• CEEN

när jag var 16 hade jag nog ingen exakt tid. vi festade till 2-3 på natten utan problem.

redan på högstadiet var man ju på discon som varade till 1 på natten.

• Anonym (kolla)

Ett tips är att kolla med kompisarnas föräldrar, för att minska argumentet "alla andra får ju"....det får de antagligen inte alls, men kör med det hemma allihop.

• Tesie

Men VAD av värde gör en 16 åring ute mitt i natten? Och dessutom skoldag efteråt? Okey att man kanske kan släppa efter lite ibland, tex nu när dte är skolbal.

Sedan beror det ju på vart man bor, vad för kompisar ens barn har och vad de sysslar med.

Själv skulle jag vara hemma 21 på vardagar och 23 på helgerna när jag var 16.

Den dagen jag flyttade hemifrån fick jag bestämma själv, det tycker jag är en shysst deal, det är inte jag som ligger vaken på natten och väntar på att mitt barn ska komma hem. Det är ens förälder!

Nä stå på dig du det tycker jag! Du bestämmer!

• Anonym (skolbal)

Min son är 16 år och var på skolbal i torsdags.

Skolans rektor skickade brev hem och krävde att föräldrarna skulle komma och hämta sina barn. Var och en sitt. Ingen övernattning den natten. Detta på grund av att skolbalen hade urartat tidigare år, --> fylla och misshandel och bakfylla i skolan. Jag tyckte det var ett mycket bra initiativ.

När min son vill vara ute sent, senare än 23.30 kommer jag och hämtar honom om det finns en god anledning. Han tycker inte det är pinsamt och jag är en nattuggla. Dessa tider gäller när det är ledigt dagen efter.

Kväll före skoldag tycker jag att han ska vara hemma före 22.00 och läxorna ska vara gjorda.

Vi bor mitt i stan och det är ganska rörigt i vårt kvarter.

Ett tips är att prata om tider i en oladdad situation. Utan att gräla, under en promenad brukar funka. Du berättar varför du är orolig och sonen får en chans att förklara varför du inte behöver vara det.

kram från en för närvarande oorolig varannanveckasmamma.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Undrar)

Hur kan man tycka att det är Ok för tonåringar att vara ute hur länge de vill "för att man litar på dem"?
    Det handlar väl inte bara om tillit utan om gemenskap och respekt. Jag hade inte velat att min man kommer och går som han vill, och då är vi vuxna och har all rätt att bestämma själva. Är man en familj så tillhör man något och har relationer. Då visar man respekt och finns hemma normala tider och tillhör. Det är ju inget hotell.

Anonym skrev 2006-06-08 21:46:48 följande:
    tider för tonåring

Känner mig maktlös, sonen (16år ) kom hem å började förhandla om utetiderna, när han ska vara hemma på kvällarna.
    Hur länge låter ni era 16åringar vara ute vardagar och helger?
    Han ska på skolbal i nästa vecka och den slutar 23.30, vilket jag tycker är sent och vill att han kommer hem direkt efter balen, han sa då att ALLA kompisarna skulle åka hem senare, dom skulle typ gå runt ute... (låter ju helkul...!!!). Jag försökte stå på mig att jag ville han skulle komma hem direkt, då fräser han att jag verkar vilja att han sa bli mobbad för han kommer vara den enda som åker hem... Jag vet att det inte är så, men det gör ont i mig, för sen går han bara sin väg och vägrar prata med mig... som en liten martyr...
    Vad ska jag göra? Det är ju faktiskt skoldag dagen efter dessutom, även om det är lugnt nu innan skolavslutningen..

Svar på tråden tider för tonåring