• Katja77

God mat till rödvin?

Hej!

Jag har en flaska rödvin jag fått i present ståendes och nu är jag jättesugen på att dricka den till middagen imorgon kväll. Nu har jag fått total idétorka och kommer inte på vad vi ska äta. Någon som har tips på en god mat som passar till ett glas rött?

Tack på förhand!

• Svar på tråden God mat till rödvin?
  • andypandy

kött är alltid gott till rödvin tycker jag. köttbit med potatis gratäng mums !!
    även lax kan va gott eller en god pasta rätt med vitlöksbröd !

• Ewis

Min favo är oxfile och potatis gratäng eller varför inte en god mustig gryta med rödvin i (oxå).

Avis vill oxå dricka rött vin mmmmmmmmmmmm

• Katja77

Tack så mkt!

Fler tips?

Kom på en sak till, det är nästan ett år sedan jag fick vinet i present men visst håller det sig?

• Ishtar

Beror på vilket vin det är. Kolla upp det på Systembolagets hemsida. Där kan man oxå få tips om vilken mat som passar till. Det är alltid kul när det passar riktigt riktigt bra ihop!

• Xerxez

vad är det för vin, vilken druva? Vad heter det?

• maj72

En av de godaste måltiderna som jag nånsin har ätit var
    tagliatelle med gorgonzola och saltim bocca (italienska kalvsnitslar med parmaskinka och färsk salvia) och färsk sallad till. Och vi drack: jättegott rött vin till det
    (den måltiden satt även fart på kärlekshormonerna kan jag säga, så håll er hemma

• Katja77

Vinet heter Riverina Shiraz och kommer från Australien. Passar enlgt flaskan till pasta, lamm och grytor.

• Katja77

Flyttar upp för att få fler svar

• Emmisen80

Här kommer ett jättegott recept som både är lätt att göra och väldigt populärt och passar till rödvin oxå.

Bacontoppad gratäng! 4-5 port. 175 grader

6 kycklingfiléer
    salt och peppar

Sås:
    4-6 dl cremefraiche
    1 hönsbuljongtärning
    2 pressade vitlöksklyftor
    1 msk fransk senap
    2 msk kinesisk soja

Garnityr:
    200 gr bacontärningar
    1 dl riven ost

Gör så här:
    1. Tina frysta kycklingfiléer. Salta och peppra.
    Lägg i en ugnssäker form.
    2. Koka ihop ingredienserna till såsen och häll över kycklingen.
    3. Hetta upp en stekpanna och stek bacontärningarna knapriga. Fördela dem över kycklingen och avsluta med att strö över den rivna osten.
    4. Gratinera mitt i ugnen tills osttäcket är gyllenbrunt, 30- 45 min.

Serveras med pasta och en god sallad.

Det är absolut värt att prova. Supergott verkligen!

• Xerxez

Ok.

Shiraz är ganska kraftigt och behöver mat som kan matcha. Typ en rejäl grillad köttbit av nöt. En mustig gryta (med rödvin i givetvis) passar också perfekt.

Varför inte klassikern Boef Bourgignon?

150 gr tärnat bacon
    1,5 kg högrev i kuber
    1 skivad morot
    1 skivad lök
    salt, peppar
    1 msk tomatpuré
    2 hackade vitlöksklyftor
    1 tsk timjan
    1 lagerblad
    5 dl rödvin
    2 dl oxbuljong
    18 smålökar
    200 g champinjoner

Bryn bacon och lägg över i en gryta. Bryn sedan kött, och därefter lök och morot. Lägg allt i grytan. Tillsätt överiga ingredienser förutom smålökar och svamp. Koka på svag värme i 2-3 timmar.

Skala och koka löken 20 minuter i saltat vatten. Bryn svampen hel.

Red av grytan, och blanda ner lök och svamp. Låt koka några minuter. Servera med kokt potatis och en sallad.

• Xerxez

Ok.

Shiraz är ganska kraftigt och behöver mat som kan matcha. Typ en rejäl grillad köttbit av nöt. En mustig gryta (med rödvin i givetvis) passar också perfekt.

Varför inte klassikern Boef Bourgignon?

150 gr tärnat bacon
    1,5 kg högrev i kuber
    1 skivad morot
    1 skivad lök
    salt, peppar
    1 msk tomatpuré
    2 hackade vitlöksklyftor
    1 tsk timjan
    1 lagerblad
    5 dl rödvin
    2 dl oxbuljong
    18 smålökar
    200 g champinjoner

Bryn bacon och lägg över i en gryta. Bryn sedan kött, och därefter lök och morot. Lägg allt i grytan. Tillsätt överiga ingredienser förutom smålökar och svamp. Koka på svag värme i 2-3 timmar.

Skala och koka löken 20 minuter i saltat vatten. Bryn svampen hel.

Red av grytan, och blanda ner lök och svamp. Låt koka några minuter. Servera med kokt potatis och en sallad.

• mymmlan

Tycker att allt blir gott till rödvin, det smakar så hemskt illa att allt blir gott i jämförelse

• Katja77

Tack för tipset, men vi åt köttgryta igår så det känns som lite kaka på kaka...Tror ni att det fungerar med biff och potatisgratäng och kanske en sås på trattkantareller?

• mymmlan

vinsås älskar jag trots att jag inte tycker om rödvin, vinsås passar ju utmärkt till potatisgratäng och även biff, så då passar säkert rödvin också.

• Katja77

Hjälp igen! Snälla!

Nu har jag nyss varit och handlat och fyndade då en älgstek.Visst borde vi kunna äta älgstek och hasselbackspotaris och trattkantarellsås till mitt röda vin?

• Katja77

Ingen? Jag är verkligen jättedålig på det här med vin!

• Ishtar

Jomen visst kan du det. Det är inte så kinkigt!
    Så är, drick och vad glad du bara!

• ÄngelBängel

Jag som just satt och funderade om vi ska ta rött vin till maten ikväll: uppstekt tjockpannkaka

• Ewis

Tassa!

Älgstek blir super gott och kantarellsås till mumma.
    Jag däremot hade valt en krämig potatisgratäng till men hasselbackspot. är oxå väldigt gott!!!!

Är man bjuden eller *ler* ???

Svar på tråden God mat till rödvin?