• Svar på tråden Det supergoa gänget del IV
  • seSSa

    Här har det blivit katastrofalt med Leóns sovrutiner... för 4 dagar sedan somnade kl 22, 3 dagar sedan somnade 22.30, 2 dagar senare så sov han inte förrän 23 och igår 23.30.. Jag jinxade min tur me att skryta om hur bra jag hade fått det under de 3 dagar som han sov i sin säng o nu har man fått ett helvete..
    marcus fick ta león igår då jag gick o la mig.. var så sjukt trött! ca 1 timme senare kom marcus me león till sängen o gav mig honom så jag fick ta över d "sista"... Äntligen somnade han, 23.30 som sagt... jag fattar inte varför han sover så sent... Jag börjar ju "vagga" honom osv kl 21... Fan då!

  • brinkly

    seSSa--> låter inte kul! Hoppas det vänder idag! *hoppas*


    Jag har skrivit min förlossningberättelese nu... om någon vill läsa!
  • Que Sera Sera

    Godmorgon damer. =)
    Langesen jag skrev i traden. Har daremot kikat in o last en del till o fran. Ar bara sa slapp pa o skriva, tyvarr...

    Vet inte om vi har det sa 'latt' just for att vi inte har nagra rutiner. Jag ar helt installd pa att Elina har sin egna lilla dygnsrytm nu nar hon ar sa liten och vill helst inte stora henne utan vi anpassar oss efter henne istallet. Nu gar vi (framst jag) o lagger oss sa pass sent sa hon ar ju latt vaken kring 00-01 pa natten men ar for oss inga problem. Igar var hon ratt pigg nar vi gick o la oss men da ligger jag med henne nara, ammar henne o haller om henne. Till slut kommer John Blund o halsar pa anda.
    Vissa dagar sover hon jattemkt andra lite mindre. Ser allt som 'normalt' och tanker inte sa mkt pa det. Eller jo, sover hon valdans lite forsoker jag ju att hon skall komma till ro mm da jag ar lite nojjig over att det skall bli som dom dar 3 kvallarna med otrostligt skrik pga overtrotthet...

    Under natterna sa gar vi aldrig upp utan vi ligger har o snusar. Bajsar gor hon ju inte pa natten nu for tiden sa blojbyten blir ju enkla. Amma gor jag liggandes.

    Just det ja, ar hon piggare - som igar - nar vi skall sova brukar jag lagga henne pa min mage och gunga henne lite for att sova, da det inte ar alltid hon blir somnig av amningen...

    Ammandet under dagen ar helt nar hon vill. Har verkligen inga fasta tider eller sa over huvud taget. Ibland gar det timmar emellan ibland bara nagra minuter. Oftast da det ar kortare tid sa ar det for att hon vill ha trost eller snutta eller bara lite gos. Marker san skillnad pa hennes sugmetoder nar det ar for gos o nar det ar for mat.

    Na, for oss kanns verkligen allt sa naturligt o vi far hoppas att det fortsatter ga sa bra. =)

    Vi har varit ute pa resturang utan nagra knasigheter bade i fredags, lordags och sondags. Blivit ledsen har hon iom att hon vill ha tutten, da har jag forsokt att se om hon kan 'skumpas' till ro innan jag satter henne dar. Funkar det inte sa far hon snutta sa klart. Funkat gallant. Sen somnar hon ofta om igen. *ler*

    Sjalbarandet gar ocksa bra och jag blir alltid sa glad nar vi ar ute for att vi slipper att putta pa en stor klumpig vagn! =)
    Kommer fram overallt sa det kanns bade smidigt och praktiskt samt mysigt. Hon alskar sjalen ocksa, sover som en stock dari.
    Nar hon vaknar kan det dock vara brott ibland att antingen ge henne tuttis (som alltid efter hon vaknat) eller for att hon vill stracka pa sej o kanna sej lite rorlig.

    Kort o gott, sa gar det fint med andra ord. =)

    Ler gor hon inte regelbundet annu men det kommer ibland, och ar sa oerhort sott sa det finns inte! Hon ar ocksa mer stadig i huvudet nu och nar hon ar vaken i sjalen vill hon inte garna sitta med huvudet bakom ena axxelbandet, utan vill halla sjalv och titta runt lite. I natt vart ocksa forsta ggn som hon rullade fran sidan till mage sa fick lagga henne upp pa antingen rygg eller sida 2 ggr da jag inte kanner mej sa bekvam med att hon ligger pa mage annu.

    Ne, nu blev det massa langt... Blir val sa da man inte skrivit pa lange.. Heh...

    Idag aker min mans far hem igen och min mor kommer forbi pa torsdag (aker dock vidare pa fredag eller lordag redan...) och idag kl. 17 far vi hamta ut var bil! Skall bli sa skont med ny frasch sadan! =)

    Skot om er nu pinglor, o pussa era sma fran oss!
    Kram

  • KattenJanson

    hello!

    Hola Misun. Que tal? Jag vill oxå till barcelona. Jag var där när jag jobbade som reseledare men det var alltid i jobbet. Hade inte mycket egen tid. Men jag älskar saluhallen på ramblan o så skulle jag vilja se fotboll på nou camp. Barcelona är en häftig stad, många kontraster, både vad det gäller arkitektur och människor.

    brinkly - jag var också och fyndade på rean i lördags, men bara till Meja, inget till mig. orkade inte stå i kö för att prova. Härligt med leende. man bara smälter när man ser det.

    seSSa - När det gäller sovrutiner för Meja så är det lite olika. Oftast somnar hon vid 22-23-tiden och så sover hon 4 - 4½ timme. Käkar och sover tre timmar, sover 2 timmar. Men det är inte alltid det är så, men oftast.

    Just nu sitter hon i bärsele på min mage och suger lite på nappen. Börjar bli lite trött.

    Lotta - tråkigt när inte hantverkarna kommer som de ska. Så hade vi det senast med elektrikern. Tur att man har en händig sambo. Det är bara vvs och el som han helst inte vill göra själv.

    Syster - ja, jag tror och hoppas oxå att Greys blir ett bra avsnitt.

    Igår gjorde jag en gipsavgjutning av hennes hand. Den blev jättebra. Ikväll ska jag göra foten. Roligt att ha.

    Meja och jag var och shoppade födelsedagspresenter till min mamma igår. Hon fyller 55 på torsdag. Till helgen kommer de hit från Skåne. Ska bli så roligt. Och så får de träffa Meja igen. Lite tråkigt att vi bor så långt ifrån varandra. Ska laga en god fiskgryta med saffran. Ska även pumpa lite mjölk så att jag kan dricka lite vin till maten. Mmmm...jag längtar.

    Idag ska vi ut på promenad i det härliga vintervädret.

    Ha en bra dag!

  • syster76

    Vad olika alla dagar ser ut. Idag har Maja sovit i princip hela dagen( än så länge). Har bara vaknat till för lite mat. Jag har nu precis vaknat då jag somnade med henne på magen, vilket jag tycker är mysfaktor 10

  • KattenJanson

    syster - idag har Meja också sovit maraton. Men nu har hon varit vaken sedan 16.30, ätit och lekt i babygymmet. Nu sitter och hon och myser med pappa i soffan och lyssnar på roliga barnlåtar. Ska försöka hålla henne lite vaken nu, annars blir det nog en jobbig natt.

    brinkly - härlig bild på killarna i babygymmet!

    min ambition var ju att gå ut idag men vädret slog om och det började att snöa igen. Så jag har varit inne hela dagen. Men jag har fått gjort lite inne istället. Städat, tvättat och fått lite tid för mig själv. Läste igenom materialet som vi fick i en babybag från BB. Ska nog nappa på ett par erbjudanden från Go'boken och Vi föräldrar.

    Är det fler än jag som tycker att det är döjobbigt att komma på vad man ska äta varje dag. Har ju varit bortskämd att få lagad mat på jobbet varje dag. Idag blir det nog köttbullar och makaroner. Inte så kul men men... Har förvisso gjort en fruktsallad som det blir till tv:n ikväll. Det är ju gott.

    ciao!

  • Aussielotta

    Javisst är alla dagar olika med en sån där liten knatte.

    Sessa --> Jag tycker inte att Leons sovrutiner är så konstiga. Det diffar ju bara på nån halvtimme hit eller dit. Viggo har inga direkta sovrutiner, inte nåt klockslag då han skall lägga sig. Han går och lägger sig när vi går och lägger sig, vilket kan variera från dag till dag, men nån gång mellan 22-24 brukar det bli. Sen är det olika från dag till dag om han somnar in direkt eller inte osv. Tror det inte går att styra helt i början, utan man får ta det som det kommer.

    Idag har Viggo varit jättegnällig hela dagen, i synnerhet från kl. 1730 och framåt. Vet inte hur jag skall behaga honom. Vet inte om det är magen som spökar igen (har börjat med mjölkprodukter igen...) eller om han bara är grinig eller vad det är. Han skrattar emellanåt och nu sitter han i babysittern bredvid mig och är lite orolig, kan liksom inte slappna av. Resten av dagen har varit konstig. Första fläktgubben kom kl 0930 istället för 0900, hade tänkt amma när de var färdiga typ vid 0930, men då blev det förskjutet och de blev inte klara förrän 1030...då var Viggo jättehungrig. Sen skulle nästa dörrgubbe komma kl 11, jag stressade in i duschen och försökte få i mig lite mat....gubben kom inte förrän 1145....stressat i onödan. Detta besök tog låååång tid....blev klara 1330 ungefär....var tvungen att amma när gubben var där.

    Han har nästan inte sovit nåt idag. Han sover korta stunder, men vaknar ganska omgående. Han sover väl antagligen inte särskilt djupt. När han vaknar så börjar han gnälla direkt. Konstigt det där. Om det hade varit magen så förstår jag inte hur han kan bli lugn av napp och av att sova???!! Magontet kan ju inte bara försvinna bara för att han får en napp, eller?!?!

    Inatt var han lite småkinkig. VIlle ha mat ofta (enligt mina mått mätt), dvs kl 24, 03, 06 och sedan 1030... Han har fortfarande jobbigt med näsan, särskilt på natten. Han är så täppt att det blir jobbigt för honom att sova harmoniskt. Vet inte riktigt vad man skall göra åt det. Vi har testat allt och ingenting funkar. Det är väl bara att vänta ut det.

    Han har börjat skrika när han ammar också. Han verkar missnöjd eller så får han magont. Han vill liksom suga och suga och suga, fast hans mage får inte plats med allt....då skriker han av magknip, men så söker han efter bröstet som en besatt trots magknipet, suger lite och kommer sedan på att "just det ja, jag har ju ont i magen"...skriker lite till och somnar till....Förut sög han bara och släppte bröstet och somnade när han var mätt.

    Kanske det är en utvecklingsfas han är inne i.

    Christina --> Söta killar du har! jättegulliga. Nu har jag köpt apotekets knipkulor. De ser rätt lustiga ut. Jag testade och vet inte riktigt vilken kula jag skall börja med, antingen den mellersta eller den tyngsta. Verkar jobbigt tycker jag med dessa kulor. Hur skall man kunna gå omkring med dom i trosorna? Det verkar som om jag kniper på rätt sätt iallafall om jag läst instruktionerna rätt. Så kanske jag inte hade behövt köpa kulorna, utan bara fortsatt knipa på egen hand. Tror ärligt talat inte att jag kommer att plocka fram kulorna varje dag...det är för jobbigt...men får väl tvinga mig. Hur ofta skall man använda dem?

    Q --> Jag förstår inte hur du orkar låta Elina bestämma hur ofta hon vill ha mat. Hur ser du att hon är hungrig? Suger hon på fingrarna eller skriker hon eller vad har hon för signaler? Jag tycerk det är svårt att tyda Viggos signaler. Jag får nästan gå efter klockan, dvs mellan 2-4 timmars mellanrum. Om jag hade Viggo bestämma när han skulle ha mat så hade det blivit så att jag fått ge honom bröstet hela tiden, med tanke på att han vill ha nappen nästan jämt.

    Katten --> Tycker din lillskrutta om att sitta i bärselet? Viggo verkar ha svårt att komma till ro i det. Provade nu att sätta hononm i det igen, men han verkar inte gilla att han sitter så trångt. Han vrider och vänder på sig och nu är han grinig. Vet inte om det är en vanesak eller om det är så att vissa barn inte gillar att sitta i sele helt enkelt....Hoppas att han vänjer sig, det blir enklare så liksom.

    Jag skulel också vilja att Viggo sov hela dagen. Han gjorde det för nån vecka sedan och det var så skönt. Han var så lugn och harmonisk, inga körningar i magen eller nåt sånt. Han var som en annan bebis liksom. Kan vara skönt om han kan börja sova lite mer på dagen (utöver när vi promenerar med vagnen utomhus), för då kan jag vila lite också. För tillfället hinner jag inte ens lägga mig bredvid honom förrän han vaknar till igen.

    Katten --> Javisst är det svårt att hitta på nåt att laga. Jag kan dessutom inte använda creme fraiche eller andra mjölkprodukter för tillfället i maten, så det blir lite spartanskt. Visst kan man köpa sojaprodukter, men de är ofta så himla feta och smakar inte alls lika gott. Trist, men vad gör man inte för Viggos skull.... Mest blir det köttfärssås med spagetti, Kyckling med sötsur sås och ris eller nåt annat. Fått massor av mat av mamma, men hon använder mjölk i maten så dessa maträtter kan jag inte äta just nu, synd för hon gör supergod mat!

    Gipsavgjutning vill jag också göra, men tror inte att Viggo kommer att öppna sina händer för att låta mig göra det. Han har ständigt knutna händer.

    Hur gör ni när ni tvättar era små? Vi badar Viggo typ en gång i veckan fortfarande och tvättar håret. Försöker tvätta honom med vatten och lite olja på morronen, men det är svårt. Han vill liksom inte att man tvättar honom under armarna eller under hakan eller i nacken. Det samlas ju lätt lite smuts där, samma sak mellan tårna. Tvättar ni dom mellan tårna? Jag tycekr det ser ut som om Viggo har spruckit lite mellan vissa tår. Kanske jag inte torkar honom ordentligt mellan tårna efter tvätt?

    Nä, nu är det dags för UGly Bety!!!

  • Que Sera Sera

    www.familjeliv.se/krypin/que_sera_sera/galleri.php
    4 nya bilder pa min sockersotis!

    Lotta; Hennes signaler for mat ar olika. Ibland att hon suger pa fingrarn, smackar eller pockar pa oss och ibland att hon borjar grata... Har hon nyligen atit sa ar det ju gos hon ar ute efter o da tycker jag hon skall fa det. Ar hennes napp o flaska o trivs med det. =) Hon kan ocksa neka brostet om hon ej vill ha sa hon skoter det fint tycker jag. =)

    Idag har hon sovit som en toka... Vaknade nyss, sovit i stort sett i strack sedan 15-tiden, med att jag fatt vacka henne 2 ggr for mat. Nu at hon precis for 3e ggn o verkar som om hon kommer halla sej vaken nu ett tag. Far se om hon sover ngt i natt. *flinar*

    Ang bad sa tvattar vi henne med tvattlappar fran apoteket, ph-vanliga saker. Brukar inte bada henne utan jag haller henne o tvattar av henne over handfatet. Hon brukar inte klaga...

    Nee, skall mysa vidare med familjen nu. Var radd om er ok!!

    - Q

Svar på tråden Det supergoa gänget del IV