• Jempa L

    Sytråden spinns vidare!

    Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara för att visa upp sina alster!

    Tygbutiker
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/



    Mönsterlänkar
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com


    Länk till gamla tråden:

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m13692253-77.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-08 13:04:43:
    Fler länkar:
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-01 19:30:42:
    www.minanamnband.se/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-09 10:21:12:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m16175989-460.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m16175989-460.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m16175989-463.html?www.fairmonkey.se/www.familjeliv.se/Forum-11-240/m16175989-464.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-09 10:25:29:
    Sorry, hoppas detta funkar bättre...

    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-09 20:51:40:
    Vi fortsätter tråden här:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m19332311.html
  • Svar på tråden Sytråden spinns vidare!
  • sarahl

    Hej tjejer.
    Jag undrar om det är någon här som har lust att hjälpa mig.

    Jag skulle behöva måtten på en emmaljunga vinteråkpåse.
    ländgen, bredden och tjockleken. Jag skall sy en men hittar inga mått någonstans.

    är det nån av er som har en och har lust att mäta?

  • Humleblomstern

    Puh, det hade blivit fel med valutan på min faktura från Ottobre. Så nu ordnar det till sig.

  • karin123

    Carolina84: vill man handla från E-slöjd så är ju de alltid på mässan. Sen sist så var någon annan som sålde jättefina trikå och andra tyger också där. Jag tycker det är kul å gå på den där mässan. Men man måste vara beredd på att det är mycket lapptäcksmontrar.

  • cassiopeia

    sarahl:

    Bakstycket = 100 cm långt och 70 cm brett (lite smalare upptill där det börjar runda av, samt lite kortare på sidorna upptill)

    Framstycket 85 cm långt och 35 cm brett upptill och lite avsmalnande nertill till 31 cm bredd.

    Om du tänker dig åkpåsen som en låg avlång låda med en öppen kortsida i (där man stoppar ner barnet ) så är bakstycket undersida kanter på lådan medan framstycket bildar översida och ena kortsidan på lådan (fotändan).
    Höjden på hörnsömmarna vid fotändan är ca. 17 cm

    Hoppas du fattar hur man skall sy ihop den.

    Alltså framstycket viks 17cm i nederkant - så att det bildar en "kortsida", och bakstycket viks ungefär motsvarande på långsidorna som bildar just långsidor.

    Bakstycket är rundat upptill.

    Dragkedjorna (en i varje sida) är 45 cm långa isydda (skulle tro att man får ta två 50 cm.) och börjar 15 cm ner på framstycket (så att den biten ovanför skall kunna vikas ned (och sättas fast med typ små duffelknappar) så att luddet kommer fram på utsidan av åkpåsen.

    Du får fråga igen om du inte fattar!

  • cassiopeia

    sarahl:
    mitt i beskrivningen missade jag ett "och"

    Efter skulle det stå "så är bakstycket undersida OCH kanter på lådan..."

  • cassiopeia

    Såg precis att jag glömde tjockleken. Hmm lite svårt att mäta eftersom det beror på hur man klämmer.

    Yttertyget har du kanske sett. Sedan är det ju tjock teddy inuti och någon vadd emellan. Fråga i tygaffären efter vadd som håller värmen bra, termovadd finns väl (och då menar jag inte sådan man har i grytlappar för den kallas nog så).

    Skulle gissa att det går bra att sy av ett lite tunnare täcke kanske.

  • sarahl

    cassiopea, tack så himla mycket. tjockleken jag menade var väl egentligen höjden och den hade du ju mätt till 17 cm ca.

  • sarahl

    Hej.

    idag funderar jag på att handla material till åkpåsen, har ett camo mönstrat fleecetyg som jag tänkte använda inuti. Funderar på yttertyg, svart manchester kanske eller vad har ni för förslag, bild på vagnen finns i mitt galleri. Samt funderar på ett täcke att ha imellan. tror ni det funkar?

Svar på tråden Sytråden spinns vidare!