• Jempa L

    Sytråden spinns vidare!

    Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara för att visa upp sina alster!

    Tygbutiker
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/



    Mönsterlänkar
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com


    Länk till gamla tråden:

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m13692253-77.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-08 13:04:43:
    Fler länkar:
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-01 19:30:42:
    www.minanamnband.se/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-09 10:21:12:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m16175989-460.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m16175989-460.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m16175989-463.html?www.fairmonkey.se/www.familjeliv.se/Forum-11-240/m16175989-464.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-09 10:25:29:
    Sorry, hoppas detta funkar bättre...

    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-09 20:51:40:
    Vi fortsätter tråden här:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m19332311.html
  • Svar på tråden Sytråden spinns vidare!
  • NiRoDe
    PVeraB skrev 2007-04-09 16:55:09 följande:
    NiRoDeen Pfaff, den är bra. Hobby line 1142, Den har bassömnar. elastiska och automatisk trådträdare. En väldigt fiffig sak. jag tror jag betalde typ 3.900 eller nåt. Jag är nöjd och glad med min maskin. Inget krångel, bra maskin.
    Det låter bra, är det overlock på din?
  • PVeraB

    NoRoDe
    inte riktig overlock (dvs ingen kniv) men ja den har alla sånna där sömmar.

  • Bettan34
    Mimmi 71 skrev 2007-04-09 06:46:07 följande:
    Grattis Jox! Längtar till jag kan snusa på en också, har aldrig fått uppleva detta så det är mitt första som är på G. Man kan inte riktigt sätta sig in i hur det skall bli.Tack alla för komplimangerna för min overall.NicoleSthlm: vilken söt kjol och mössa. Vad snyggt det vara att sätt randigt ned till. Är det E-slöjs tyger? Bettan: Vad trevligt med en ny syhörna, men att inte får sy på en vecka eller mer skulle göra att jag fick abstinens. Här samlas ideer i huvudet på löpande band så efter någin dag är det kaos i huvudet om jag inte får sätta dem till handling. Själv hade jag tänkt att sätt upp mer hyllor i min syhörna, för jag får inte plats med alla tyger. Jag som hade tänkt att städa terassen idag, men med 10 cm snö på backen får det bli källaren och symaskinen istället. Jag är inte ledsen för det En tur på loppis skall det bli också. Hoppas att hitta gamla gardiner eller lakan med retrotyg. En rockring för ett babygym vore inte så dumt heller. Tyget ligger ju startklart i källaren (samma som feeceoverallen samt ett lila och orange inköpt på rea hos S&S).
    Jag hade ingen symaskin på 5 år, så jag har nyss skaffat den här så jag står ut en eller två veckor... mitt huvud blir oxo kakos av massa saker/ideer som ploppar upp i huvudet, men jag får ju mer tid och möjlighet sen när skrubben blir klar...
  • Bettan34

    Tack för tipset humleblomster... Här i boden finns tyvärr inte så många sybutiker så mans måste söka sig söderut...Skrattande

  • NicoleSthlm

    Ääääääntligen!!! Efter mycket om och men så fick jag till det!!

    Men fyyyyyy fan vad jag hatar kantband! Snyggt blir det men uss för att stryka stryka stryka!!!!!

    TADA.... här e resultatet iaf!!! 


    Mamma till Emilia 060707
  • lilla trollets mamma

    NicoleSthlm är det e-slöjds tyger? tyckte det randiga såg ut lite som det :) är det samma tyg du använt som kantband? nyfiken bara :p

  • NicoleSthlm

    Ja det är e-slöjd Och jupps jag använde samma tyg som kantband!! Men det tåls att sägas igen!! JAG HATAR KANTBAND!!


    Mamma till Emilia 060707
  • letw83

    jag är faktiskt kompis med kantband numera. det krävdes lite träning men nu går det riktigt kanon!

  • lilla trollets mamma

    Hatar också sy kantband...men det blir ju så fint :) sydde en väska med kantband idag men tiiid tog det... Vilken söm brukar ni använda, beror på tyget elelr?

  • Stratus

    Hmm, nu är det bara jag som är vaken. Skriver lite i nya tråden...

  • Leeluu

    Korpan: IKEA säljer ju hundkorgar som ser ut som Babynests annars ;)

    Nifelheim: Jag har bar aläst 2 recensioner på sysidan som gav den betyget 5. Vet inte om det är en ny Hugin eller gamla tyvärr. Det var en kompis som tipsade.

  • Tyrvi

    TinaZ: Sy sulkyklädsel är nog det enklaste man kan ge sig på i klä-om-vagn väg. Ajg har sytt en ny klädsel till en briosulky. Tyget bör nog vara lite kraftigare. Jag har ett ganska tunnt manchstertyg i min men "fodrade" med ett enkelt lager indisktbomullstyg mellan i den delen som går mellan armstöden och under sittplattan. I min nyfunna sulky består orginalklädseln av ett enkelt lager tyg som liknar markisväv.

    Jag tänkte sy en ny klädsel till min röda sulky snart och använda "fjärilstyget" som Åhlens har reat ut Andra sulkyn får behålla orginalkläseln retrovagnsfreak som jag är.

    Bästa sättet att få mönster är att rita av den klädsel som finns i vagnen. Glöm inte att om du ska kanta med kantband ska du inte ha någon sömsmån där, men där du ska sy ihop delarna behöver du sömsmån.

    Lycka till!

  • Sofina

    Med risk för att ämnet redan diskuterats på denna låååååååååånga tråd =), var hittar jag rättvisemärkta barntyger på nätet?

  • Brago

    behöver tips och råd på märken, pris, funktioner vad jag behöver tänka på mm

    funderar på att köpa en ny (troligtvis) overlock men har googlt och läst att det finns särskilda kantbandsmaskiner och även massor av olika kombinationsmaskiner. jag har aldrig använt mig av någon av dessa utan står som helt novis.
    den maskin jag isf köper vill jag ha kvar resten av livet utan att behöva köpa en ny. så även om jag är nybörjare nu så vill jag att det ska finnas de funktioner som jg kan tänkas behöva även i framtiden.
    märken, modeller, pris? har sett att de är ganska dyra så vill verkligen veta vad jag behöver ha för funktioner. syr lite sporadiskt när andan faller på så är ingen som syr massor, men när jag syr saknar jag en del saker på min vanliga maskin(singer) som jag annar är nöjd med.
    det finns säkert andra maskiner skriv vad ni tror och hur ni gjorde.
    Tacksam för hjälp!

Svar på tråden Sytråden spinns vidare!