• Jempa L

    Sytråden spinns vidare!

    Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara för att visa upp sina alster!

    Tygbutiker
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/



    Mönsterlänkar
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com


    Länk till gamla tråden:

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m13692253-77.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-08 13:04:43:
    Fler länkar:
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-01 19:30:42:
    www.minanamnband.se/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-09 10:21:12:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m16175989-460.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m16175989-460.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m16175989-463.html?www.fairmonkey.se/www.familjeliv.se/Forum-11-240/m16175989-464.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-09 10:25:29:
    Sorry, hoppas detta funkar bättre...

    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-09 20:51:40:
    Vi fortsätter tråden här:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m19332311.html
  • Svar på tråden Sytråden spinns vidare!
  • Tyrvi

    Ledilnaan: Hurdå tyg på insidan? Som sömsmån? Jag sydde sidsömmarna på overlocken och den skär ju av allt överflöd men har man inte overlock kan man ju sy raksöm, klippa ner sömsmånen och sicksacka ihop den.

  • Tyrvi

    Ledilnaan: Nix. Sån lyx kör vi inte med här Fast jag funderade lite på att sy en till med fodertyg innuti för att det ska bli lättare att köra ner blöjorna. Isåfall tror jag att jag tänker quiltaihop fodret och tyget så att det inte glider isär.

  • cassiopeia

    Gomorron!

    Äntligen har jag fått sytt lite!
    I helgen har jag sytt färdigt dockkläderna till min dotters kusin som jag började med för nån vecka sedan, och joggingbyxor till min dotter (blev sådär, tyget töjde sig nåt helt otroligt) och har börjat på en body till bebben i magen.
    Kul att äntligen få lite tid att sy även om det är på bekostnad av sömnen och jag känner mig som om det var fredag eftermiddag just nu men det var det värt!!!

    Foton kommer senare i veckan.

  • Humleblomstern

    Letw, det verkar som om du fått svar på din fråga, och att det var pga att du lagt till sömsmån i halsen som det blev fel? Jag har fö bara hållt in kantbandet (e-slöjdtyg) lite, lite när jag gjort mina bodys och lagt de två axelmarkeringarna över varandra och sytt ihop. Då har halsen blivit bra. Har inte märkt att det är fel på mönstret i övrigt (det var någon som nämnde att det var något fel på ärmen).

    Helgen har helt klart varit produktiv, känner mig riktigt nöjd!Det har både blivit spjälskydd och byxor till bebisen. Igår gjorden jag en sparkdräkt som blev riktigt bra måste jag säga (visst får man berömma sig själv!), bild på den kommer ikväll .

  • cassiopeia

    Ang. bodyn i Ottobre:

    Jag började sy på den igår. Har bara hunnit sy på muddkanten nertill på framstycket, och tyckte det var svårt att veta just om jag skulle sträcka eller inte, så jag valde att inte försöka göra det.

    Det blev hyfsat. Men om man tittar på framsycket nu så har liksom tyget töjt sig lite nertill i sidorna så att hela stycket liksom svänger ut lite där på båda sidor (kanske bör tillägga att mitt tyg är ganska tunnt).

    Hur blir det för er, och vad kan man göra för att undvika det?

  • letw83

    humle
    okej. så axelmarkeringarna ska vara vid varandra alltså. säkert var det sömsmånen som ställde till allt

  • Humleblomstern

    Cassi, eftersom tyget är så tunt skulle du nog ha hållt in kantbandet lite. Nu låter det som om själva tyget har sträckt sig när du sydde snarare än kantbandet.

    Uff, kantband är rackarns svårt att få till snyggt tycker jag. Det är alltid det som tar längst tid att göra.

  • letw83

    cassio
    jag sträcker litegrann på den nedre muddkanten. det blir bra. men jag har mest sytt i lite tjockare triåker, typ e-slöjds.

    syr du på muddkanten nere innan du syr ihop bodyn?

  • Humleblomstern

    letw, ja, de skall överlappa helt! Alltså, strecken skall ligga på varandra om du förstår hur jag menar.

Svar på tråden Sytråden spinns vidare!