• Lällas

    V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

    V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

    Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

    CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

    ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

    IBS
    Nebulosa
    68:an

    Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

    IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

    ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

    Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

    Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

    Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

  • Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • grådis

    Måste bara göra en reflektion; jag är tacksam att jag bor i sverige och att jag har den arbetsgivaren jag har, hade jag bott i USA (eller Afrika för den delen...) hade det nog varit svårt att överleva med denna sjukdom...
    Mitt besök idag gick på den nätta summan 2000:-...300kr för läkarbesöket...sen en sväng på apoteket för att hämta medicin för 1700:-....lagom utgift dagen innan lön...tur det finns kredit...men nu är man ju uppe i medicinhögkostnadskortet igen....så ett år framöver kostar ju inte det någe mer...
    fast min braiga arbetsgivare betalar medicin o läkarbesök
    Är väldigt tacksam för detta.

  • Zafon

    Hej alla!

    Lone star: Gulliga valpar!

    Lällas: Jag tar mesasal-suppar (ungefär samma som asacol) varje dag och tror att jag börjar blöda om jag inte tar dom. Sedan tar jag ju också två olika typer av stoppande medicin men de är ju bara för att hålla toabesöksfrekvensen nere.
    Jag äter precis vad som helst nu, det enda jag märker av är att jag får gå lite oftare på toa om jag inte äter regelbundet. När jag hade stomin åt jag inte ananas, sparris och svamp för det kunde tydligen fastna. Jag märker inte av några flöden nu och det bli inte akut (om jag inte slarvar med supparna).

    Grådis: Huvva, vidgning låter inte kul. Är det för att inflammationen är mer djup på crohnsare som ni får knepiga stenoser och fistlar? Är det någon UC-are som fått något sådant?

    Att ha en träff låter kul, så länge vi har lite vin bli nog vad som helst bra! (om jag inte plussat då förstås :) )

  • Lällas

    Tjenna. Kikar in i reklampausen från "Elvis på Cirkus". Det är ju Hudikgänget som uppträder och sitter här och blir lite stolt över dem...

    Lone Star State: Guuuuu sicka söta.. Helt urgulliga juh.. Grattis.

    Grådis: Har aldrig hört om dom supparna men skönt att dom inte va så stora, och bra att du inte tog skummet. Det är lite krångligare tycker jag med.

    Zafon: Kul att du också är med. Vi kan ju alltid hoppas att du plussat men annars är jag med och tar ett glas vin med dig.. Vad är det för stoppande mediciner? Det låter ju bra iallfall och såna vill jag också ha då.

    Nu börjar det igen.. på tvn alltså.. he he..

    Kramis.. /Anna

  • Billy och Jag

    grådis: jag vet, det är skönt att vi får det så pass förmånligt ändå.. Men å andra sidan känns det väääldigt kasst att betala nästan 3000 spänn per år för nått som inte är ett dugg kul!!! Det hade man ju kunnat gjort nått mycket roligare för Som studerande får får man nästan tveka att gå till läkaren eller om man har råd att hämta medecin.. eller ännu värre, ligga på sjukhus.. DE känns förjävligt.


    alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Zafon

    Lällas: Jag tar dimor (fast på recept annars blir det dyyyrt) och på natten tar jag cocillana etyfin som är en vanlig hostmedicin (receptbelagd) men som har stoppande effekt. Det finns också bulkmedel och Questran men de har inte fungerat för mig. Dimor ska man helst inte äta under graviditet men Cocillana är helt OK. Nämner det bara för det låter som om ni kommer hoppa oskyddat i sänghalmen rätt så snart efter din operation :)

  • gmt

    Åh halle Gud vilka sötingar, lone star - blir aldeles varm om hjärtat!

  • grådis

    Zafon...varför crohnsare får stenoser o inte uc:are? Vet inte riktigt, men du är nog inne på rätt spår..uc sitter mest ytligt i mucosan, crohns går på djupet genom alla lager på nåt sätt. ser man bilder från coloskopier så ser uc ilsket rött o svullet ut medan crohns ser ut som nån kastat in en handgranat i tarmen..gropigt, "kullerstensmönster", osv...
    Fast det är väl vanligare tycker man när man läser att uc är nära att spräcka tarmen och då måste ju hela tarmväggen vara inflammerad, eller? Så jag vet inte...får surfa runt lite
    Cochillana...mmm den är god:-d lite sus i kupan när man ska gå och lägga sig...ovanlig ordinering för diarre eller?

    Lällas, nä skum lät inte kul. Får väl se ikväll om suppen är så mycket roligare

    Jag ska få hem en kopia på min journal förresten..inga problem...fast det var la inte så mycket kul att läsa där tyckte han.. men det fanns inga hemligheter så det var bara att fördjupa sig sa han. Så den kommer väl på posten med en liten nätt faktura för kopieringskostnaden...

  • Fru U

    Vet iofs inte vad som kan hända med slutmuskeln, min är ju slapp ändå eftersom jag inte använder den till nåt särskilt (har bara 10cm ändtarm + några cm fistel och ovanför det en kronisk abcesshåla tack vare idioter till läkare)

    Om du inte har alltför mycket besvär så hade jag inte låtit dem inte pilla, varje gång man är och rotar där så ökar risken för ärrbildning. Jag är lika skepiskt som du till att låta dem pilla/rota/operera mig

    Hur länge har du varit sjuk grådis? Mer än 20 år i alla fall om jag förstod dig rätt? Inte kul att leva tonåren med uc/crohn men det gick..

    Min läkare kom för ett tag sen med, vad han tyckte var en enormt brilljant ide. UMAS har sysslat i ett halvår (6 månader!!) med en ny metod som säkerligen skulle lösa alla mina problem. Jo, jag vill ju så gärna vara försöksapa, tssss. Metoden består av att man under narkos pregar in en typ svamp i abcesshålan och sen skapar vakum på detta för att få hålan att kollapsa ihop. Denna svamp måste bytas under narkos var tredje dag, beräknad behandlingstid 1-2 veckor. Det negativa var att slidan skulle kunna dras bakåt och att flytningar och sådant då inte skulle komma ut lika lätt, och sen kunde sex också göra lite ont pga slidans då nya position.

    Behöver jag säga att jag tackade NEJ


    Live and let live
  • Zafon

    Grådis: Ja, det är konstigt att inte fler med Crohns får perforerad tarm, det ser ju så illa ut på endoskopibilderna, mycket värre än UC-bilderna.
    Min magläkare sade att för ca 10-20% funkar cocillana som stoppande medel. En vän fick det ordinerat för några år sedan och hennes tarmsystem stannade upp totalt och blev helknäppt. Som tur är tar jag så låg dos och blir varken trött, susig i huvudet, hjärtklappning eller något annat.

    Nu ska jag gå och göra lite nytta i hushållet!

    Zafon

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7