• Lyckokatt

    Ivf när man fyllt 40

    Vi ska välja Ivf-klinik. Svårt eftersom klinikerna har tillgång till olika typer av behandling. Vi tar tacksamt emot erfarenheter och synpunkter kring vilka faktorer som är viktiga när man fyllt 40.

    Funderingarna gäller möjlighet till:
    Menopur
    Assisted hatching
    Långtidsodling
    Kanske det finns andra saker som är lika viktiga att ta hänsyn till?

  • Svar på tråden Ivf när man fyllt 40
  • Lyckoprinsessan

    I Danmark kör de tydligen alltid korta på äldre eftersom nedregleringen kan ta för hårt annars...

  • Lyckokatt

    Verkar ju onekligen bra att välja en klinik som är beredd att individanpassa!
    Är det någon som vet om Fertilitetscentrum (Carlanderska)överhuvudtaget behandlar med den korta medtoden?

  • Klossen

    Jag har gjort både långa och korta metoden på Carlanderska. Det var iofs för 2,5 år sedan så jag vet inte om det ändrats sedan dess.

  • Primrose
    Impreza skrev 2007-12-17 10:00:01 följande:
    Jag är 41 och gjort ivf i Uppsala på Carl von Linné kliniken, super bra ställe. Nu har jag blivit med tvillingar efter 4 behandlingar. Nässpray har inte funkat utan jag har fått gå den långa vägen med sprutor.
    Nu blir jag förvirrad... det är väl den långa metoden då man först använder nässpray ( ex Synarela) och sedan, då man är nedreglerad, sprutar med Gonal-F (eller ex. Menopur)?

    Jag tålde inte nässprayen så jag fick börja spruta med nedregleringsmedlet Suprefact ett tag och sedan Gonal-F sprutor.

    Hur menar du, Impreza, att du har sprutat hela tiden och i så fall med vad? Nyfiken är jag!

    Tack, ÅsaStina! Jag går här och undrar om fröet har fastnat eller inte. Skulle nog kunna testa redan på julafton men jag ska försöka undvika det. Vill inte riskera en alltför sorgsam jul. Jag ska ta blodprov den 27:e i stället (om jag inte har fått mensen innan dess, förstås).
    Hoppas, hoppas!
  • xanni
    Lyckokatt skrev 2007-12-16 13:20:47 följande:
    Tack för era svar, alla! Undrar om någon vet vilka faktorer (förutom ålder - sägs det inte att fler kvinnor runt 40 får bättre resultat med det korta?)som spelar in när klinikerna väjer det korta resp det långa programmet för en viss kvinna.
    ÅsaStina, vi gjorde vårt första IVF-försök via Falun i år vilket lyckades och nu är jag i v 31. Skrattande
    Jag konstaterades på fertilitetsutredningen ha PCO med sporadisk och sparsam egen ägglossning och rekommenderades IVF. Min ålder (41) i det sammanhanget har en stor betydelse - PCO-äggstockar anses ofta vara mer välbevarade än "vanliga", då de ej avgett så många ägg under årens lopp. Därav brukar IVF kunna utföras längre upp i åldern för kvinnor med PCO. Jag behandlades med långa perioden, Gonal-F och fick ut 10 ägg. 9 ägg befruktades varav 6 gick till långtidsodling. 2 blastocyster fick jag tillbaka och 2 blastocyster ligger i frysen.
  • Primrose

    xanni: Det är intressant det du skriver. Jag har själv ett microadenom på hypofysen (vilket orsakar förhöjda prolaktinvärden) vilket gjorde att jag under flera år hade väldigt oregelbunden mens och ÄL. Jag har själv tänkt att då borde jag ju ha flera ägg kvar, men ingen har någonsin bekräftat det. Ja, visserligen gjorde jag ett äggreservstest genom FC i Stockholm men andra läkare har sedan vifta bort det resultatet som "ointressant".

  • Ljuva Oktober

    På CvL gjorde jag vid mitt andra IVF den korta metoden och använde menopur.
    Mådde mycket bättre än vid IVF nr ett som var långa metoden och Puregon. Min 40åriga kropp tyckte inte alls om nedregleringen.

    Nu fick jag ut två ägg och det resulterade
    i att jag nu är i v14

    Lycka till och är man över 40 får man ofta kämpa lite mer mot olika läkares attityder. Tycker jag i alla fall.

    Kram
    L.O

  • Lyckoprinsessan
    Lyckokatt skrev 2007-12-17 12:34:37 följande:
    Verkar ju onekligen bra att välja en klinik som är beredd att individanpassa!Är det någon som vet om Fertilitetscentrum (Carlanderska)överhuvudtaget behandlar med den korta medtoden?
    Jag planerar mitt andra försök på Carlanderska efter årsskiftet och vill försöka med korta protokollet samt en kombination av Gonal-F och Menopur. Ska du också göra IVF på Carlanderska? Vi kanske kan följas åt...
  • xanni
    Primrose skrev 2007-12-17 13:37:11 följande:
    xanni: Det är intressant det du skriver. Jag har själv ett microadenom på hypofysen (vilket orsakar förhöjda prolaktinvärden) vilket gjorde att jag under flera år hade väldigt oregelbunden mens och ÄL. Jag har själv tänkt att då borde jag ju ha flera ägg kvar, men ingen har någonsin bekräftat det. Ja, visserligen gjorde jag ett äggreservstest genom FC i Stockholm men andra läkare har sedan vifta bort det resultatet som "ointressant".
    Primrose, intressant! Jag har själv blivit diagnostiserad ett mikroadenom på hypofysen och medicinerat detta under 15 års tid. Denna medicinering reglerade min mens, men jag tog aldrig reda på om jag hade ägglossning eller inte under den tiden då det aldrig var aktuellt för mig att skaffa barn. Denna prognos på ett hyperprolaktinom sköts i stort sett i sank vid fertilitetsutredningen i våras då det konstaterades att jag hade ett flertal av de "typiska" PCO-symptomen, vilket sedan bekräftades av ett UL av mina äggstockar - fulla av omogna äggblåsor. 
    Jag kontaktade min endokrinolog som sa att mikroadenomet aldrig har vuxit till sig eller stört - han sa att det vid röngentillfällena "nog hade funnits något där, men man visste inte säkert..." Han tillade att det var mycket möjligt att det aldrig varit ett mikroadenom som varit orsak till ett högt prolaktinvärde och glesa menstruationer utan mycket tänkbart kan just PCO-syndromet vara orsaken till störningarna.

    Vet du om du "kvalificerar" dig till några fler PCO-symptom än ett högt prolaktinvärde?
Svar på tråden Ivf när man fyllt 40