• Lyckokatt

    Ivf när man fyllt 40

    Vi ska välja Ivf-klinik. Svårt eftersom klinikerna har tillgång till olika typer av behandling. Vi tar tacksamt emot erfarenheter och synpunkter kring vilka faktorer som är viktiga när man fyllt 40.

    Funderingarna gäller möjlighet till:
    Menopur
    Assisted hatching
    Långtidsodling
    Kanske det finns andra saker som är lika viktiga att ta hänsyn till?

  • Svar på tråden Ivf när man fyllt 40
  • Primrose

    xanni: Tänk vad de håller på och "klantar sig" - läkarna! Jag fick själv mitt adenom diagnostiserat våren 2004 i Storbritannien. De magnetröntgade och konstaterade en 4mm "stor" tumör ( som jag har sett på bild!). Redan c:a 1999 var jag hos en gynekolog på Sophiahemmet pga min oregelbundna mens och blodprov togs - men tydligen inte Prolaktin för hon sa att hon inte kunde förklara min oregelbundenhet....

    Äter du inte längre Bromokriptin då ( ex. Pravidel)?

    Jag vet inte så mycket om PCO - men jag vet att jag inte har många omogna blåsor.

    A propos Pravidel - nu när jag gör IVF utomlands har läkaren sagt att jag absolut inte ska sluta med medicininen förrän i vecka 15 (det är enligt henne först då som prolaktinnivån höjs hos "vanliga" gravid). Hon tror att mina MF kan ha berott på att jag slutat med Pravidel så fort jag vetat att jag blivit gravid och värdena har skjutit i höjden för tidigt. Ja, inte vet jag....
    Både i Storbritannien och i Sverige säger de att man ska sluta så fort man blir gravid. Vad har de sagt till dig?

  • ipanema

    Tack Primrose! ( nu skall jag bli bättre på förkortningarna)

    Det här med Menopur samt kort eller lång metod är helt klart värt att undersöka. jag skall kontakta carlanderska redan imorgon innan dom går på julledighet. Idag fick jag första blödningen efter vårt försök i november. så nu e 21 dagar drar alltså sprayningen igång, om man skall gå efter deras info...

  • xanni
    Primrose skrev 2007-12-17 18:26:22 följande:
    xanni: Tänk vad de håller på och "klantar sig" - läkarna! Jag fick själv mitt adenom diagnostiserat våren 2004 i Storbritannien. De magnetröntgade och konstaterade en 4mm "stor" tumör ( som jag har sett på bild!). Redan c:a 1999 var jag hos en gynekolog på Sophiahemmet pga min oregelbundna mens och blodprov togs - men tydligen inte Prolaktin för hon sa att hon inte kunde förklara min oregelbundenhet.... Äter du inte längre Bromokriptin då ( ex. Pravidel)?Jag vet inte så mycket om PCO - men jag vet att jag inte har många omogna blåsor.A propos Pravidel - nu när jag gör IVF utomlands har läkaren sagt att jag absolut inte ska sluta med medicininen förrän i vecka 15 (det är enligt henne först då som prolaktinnivån höjs hos "vanliga" gravid). Hon tror att mina MF kan ha berott på att jag slutat med Pravidel så fort jag vetat att jag blivit gravid och värdena har skjutit i höjden för tidigt. Ja, inte vet jag....Både i Storbritannien och i Sverige säger de att man ska sluta så fort man blir gravid. Vad har de sagt till dig?
    Primrose, jag har ätit både Norprolac och Pravidel i omgångar, men de har inte funkat 100 %. Det var antingen mycket illamående eller att prolaktinet inte lät sig regleras ordentligt (faktum är att jag tror jag blev snudd på översexuell av någon av dem också...inte så kul som det låter när man är singel ). Jag har under senare år ätit Dostinex som håller prolaktinet på en jämn och bra nivå.
    När jag pratade med min endokrinolog om medicinering under graviditet sa han att man som endokrinolog vet för lite om kopplingarna mellan prolaktinreglerande medicin och gravidhormoner. Han trodde nog inte att det var skadligt, men rekommenderade ändå att jag inte skulle fortsätta med medicinen.

    Så du gör IVF utomlands, hoppas det går bra för dig!! I vilken fas befinner du dig?
  • Primrose

    Jag fick börja med Dostinex (som innehåller Cabergolin en av de tre substanser man kan ta mot hyperprolaktinom, en annat är ju Bromokriptin) då jag först fick diagnosen. Jag fick en eller två tabletter i veckan tror jag - så de är starka. Men efter bara någon månad sa en läkare (i Storbritannien) att jag skulle gå över till Bromokriptin eftersom jag ville bli gravid. Jag tror att det hade med att göra att de är starkare. Bromokriptin tog jag från början 5mg/dag men nu är jag nere på 1,25mg/dag. Bara några veckor efter att jag började med Dostinex fick jag mensen tillbaka och sedan har den varit helt regelbunden (förutom vid MF etc.). Jag har haft turen att aldrig må illa av tabletterna - men många gör det, har jag hört.

    Jag har slagit upp Pravidel på FASS och där står det att man ska sluta med det om man blir gravid men att det inte finns några kopplingar mellan skador på foster och att man äter medicinen. De vet för litet, helt enkelt.
    Men ... jag har tidigare läst att för höga halter av prolaktin kan orsaka MF - i en "graviditets"-bibel jag köpte i Storbritannien. När jag har frågat läkare om detta (både gynekolog, IVF-läkare och endokrinolog) så har de  bara sagt att prolaktinet ändå går upp under graviditeten.  Men nu bekräftade läkaren på AVA-klinken att man visst kan få MF av att prolaktinet höjs för tidigt i graviditeten. Det är värt ett försök, i alla fall - om nu "fröet" fäster....

    Jag övergår om någon timme in i den 8:e ruvardagen.

    Nu ber jag om ursäkt till TS - det har blivit litet prat om saker du inte undrade över. Sorry! Men kontentan är att det finns väldigt många olika åsikter och inga totala sanningar i de här frågorna. Det gäller att hitt rätt i djungeln!Skrattande

  • Lyckokatt

    Primrose: Jag tappade bort er nånstans där på vägen i diskussionen om alla medicinerna... men ingen fara!

    Lyckoprinsessan: Ja, det lutar starkt åt Carlanderska. Och visst, vi kan absolut följas åt.

  • Lyckoprinsessan
    Lyckokatt skrev 2007-12-19 08:23:30 följande:
    Primrose: Jag tappade bort er nånstans där på vägen i diskussionen om alla medicinerna... men ingen fara! Lyckoprinsessan: Ja, det lutar starkt åt Carlanderska. Och visst, vi kan absolut följas åt.
    När planerar du att påbörja IVF?
    Om du bor i Göteborg vore det trevligt att träffas på en fika och prata om du har lust... Man känner sig lite ensam som 40+are ibland...
  • höstfru

    Håller med Primrose om att man nog bör söka sig till någon klinik som ser mer öppet på IVF för kvinnor 40+. Jag är 44 och har kontaktat några klinker i Danmark, där de har en klart mer flexibel inställning. Uppriktigt sagt känns det som att det konservativa Sverige är lite gammalmodig.
    Varje kvinnas möjligheter är ju minst sagt individuella. Visst, åldern spelar roll. Men inte enbart.
    Kram till er alla!

  • Lyckokatt

    Lyckoprinsessan:jag skriver i din gästbok!
    Höstfru: Det låter spännande. Om du har lust får du gärna dela med dig tips på vilka kliniker som verkar bra.

  • Primrose

    Ja, det kan vara värt att försöka utomlands. Jag blev ju upplyst av den svenska kliniken att efter endast ett IVF-försök i oktober ville de inte göra fler pga att jag skulle gå över deras åldergrsäns i December och att jag var "svårstimulerad". Vi blev rekommenderade ÄD och vi åkte till AVA-kliniken i Riga för ett samtal. Vi var helt inställda på att diskutera ÄD men när läkaren hade hört min historia sa hon "varför gör ni inte ett IVF-försök till"! Hon tyckte nämligen att jag hade blivit felbehandlad då jag tidigare blivit gravid (inte IVF) och att mina MF kunde ha berott på detta.

  • Nöjder

    entjej: Det var min hemortsläkare i Stockholm som rekomenderade korta metoden. Han sa att det inte är bra att "bromsa upp" dom som är äldre. Vid nedreglering stannar ju aktiviteten i äggstockarna av, för att därefter sättas i gång igen. Inte bra om man är äldre, enligt honom.
    Impreza: Vilken sorts "lång väg" fick du gå med sprutor?
    Ni som lyckats: Har ni några ideer om varför ni lyckades just denhär gången: Typ "slutat med kaffe", "tränat mindre", "ätit mera broccoli" eller något annat?

Svar på tråden Ivf när man fyllt 40