• TuvaLi

    Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för oss som lever med ständig smärta i muskler o leder, som väntar på en diagnos eller redan har fått en diagnos.

    Är en 2-barns mamma på 30 år, som levt med ständig smärta under 7 års tid. Är nu remitterad till smärtrehab och har nu en stor förhoppning om att få ett namn på det som drabbat mig. min läkare har talat om Fibromyalgi, vilket stämmer väldigt bra in på mig, förutom att jag ej är testad för de sk. Triggerpunkterna.

    Hoppas att det finns fler därute som känner igen sig i min historia, som kanske t.o.m som jag är mammaledig. (är hemma med den yngste som nu är snart 9 månader) Som oxå känner hur otroligt påfrestande det kan vara att vara mamma o ha så ont, och ändå vara tvungen att orka med en vardag, med blöjbyten, ständig sömnbrist (trots en underbar man) och tidiga mornar.

    Själv äter jag dagligen smärtstillande medicin, Tramadol / Tradolan i kombination med alvedon. Min dröm är ju naturligtvis att må så bra att jag kan lägga undan värktabletterna.

    Känner du igen dig, vill du oxå ha ngn att bolla tankar och känslor med? Vill du oxå dela med dig av ditt liv.

    Välkommen till tråden för oss som alltid har ont!

    Här är några av oss som hänger här!
    TuvaLi (TS)
    Ulrika
    Petra i Kattland
    Molly7272
    Lakrits
    CissLalia
    Chantelle
    Bellyboo
    Tjorvan
    Kimpossible
    Annapanna1975
    Morotsmamman

    Uppdatering
    TuvaLi (TS)
    Morotsmamman
    CissiLalia
    Molly7272
    Fru U
    Annapanna 1975
    Nybliven lappjänta
    Lakrits
    Kimpossible
    Mawan
    Alsephine
    Gosan2
    Vivaldi
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-26 05:19:37:
    TuvaLi (TS):
    30 år, 2 barn 9år/1år. Endometrios, Utredd på smärtklinik efter ca 7 års ständig värk. Diagnos: "Pain Disorder", generaliserad smärta samt överrörlighet i vissa leder o ligament.

    Fru U:
    crohns sjukdom, endometrios, reumatisk värk och/eller fibro

    NiXxI:
    32 år och två döttrar på 10½ respektive 1½ år.
    Diagnos "allmän ledvärk" sedan 2001, haft värk sedan 1998. Tror själv numera Fibromyalgi. Får se

    stardust:
    29 år, 2 barn 3½ och 1 ½ år. Fick diagnosen fibromyalgi för 3 år sen men har haft värk i kroppen sen jag var 9 år.

    Disan:
    24 år, 1 barn född 070620. Fick diagnosen Sjögrens syndrom vintern 2005/2006, men har haft värk och symtom sedan 9 års ålder. Överrörliga leder och en ryggkota för mycket.

    Razorblade Romance:
    Utredd på reumatologen efter svår värk i ca 7 år.Diagnos:Fibromyalgi 18 av 18 punkter.Har 4 barn.16..7..5 och 10 månader.

    Annapanna1975:
    32 år, inga barn (ännu), diagnos fibromyalgi (16 av 18 punkter) och IBS.

    Kimpossible: 40 år, 2 söner 11 & 5 år, gift m Ä 33 år. Fibromyalgidiagnos sedan -99.

    Lakrits:
    34 år, mamma till 5 killar(14 år, 13 år, tvillingar 9 år, minstingen 7 månader)Diagnos: Fibromyalgi sedan 2001, samt IBS.

    Petra i Kattland:
    36 år, 2 barn Simon 14 år och Rasmus 8 mån (+2 änglar). Fibromyalgi sen 1993, fick diagnos 1998, och sjukpension 2000.

    Plumpa:
    38 år, 2 barn, 14 och 11 år, Fibro diagnos 2007 (april, sjukers 50 %, jobbar 50 %

    CissiLalia:
    22år diagnos som ställdes sommaren 07 =symptom som vid fibromyalgi...kämpar för att få en riktig fastställd diagnos.
    inga barn och planerar inga.
  • Svar på tråden Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?
  • Ekorrfamiljen

    Hej tjejer!

    Tråkigt att läsa att så många mår dåligt just nu. Själv har jag gått introduktion som personlig assistent till en jättego människa. Det var bara det att jag nästan började gråta när jag såg hur man ska hantera henne. Lyfta och fixa till i rullstolen och så.. Jag vet att jag inte har styrkan som behövs!! Hur ska jag klara det? Vill ju ha jobb och jag gillar den här kvinnan jättemycket.. *snyft*

    TuvaLi: Åhh, mysigt med valp! Vi har vår hund "utleasad" när maken jobbar så dumma tider, för jag orkar inte med honom just nu. Han är för stark när han går i koppel och ja.. Jag orkar inte dammsuga så mkt som behövs och jag vill inte bo i en dammhåla. Lakrits: Jag önskar att jag orkade "bråka" med VC. Har träffat ett par läkare, men de kändes inte särskilt hjälpfulla. Blä, blir trött bara jag tänker på det.

    Nä, dags att äta. Hungrig!


    Tin - Tonåring, Saga - Sötis, Vendel - Vandal!
  • CissiLalia

    ååå va mysigt jag har haft de tidag....nollgradigt på termometern och mjuka snöflingor som dalat ner...vi bestämde oss för att packa väskan med varm chaklad och korv så gav vi oss ut i skogen och grillade oc hade underbart mysigt i snöyran

    hade lite otrur med elden för när vi väntade på fin glöd började de snöa större snöflingor så elden kvävdes men efter lite envishet från min sida så fick jag-Cissi-mästaren på eldning fart på brasan igen

    mysigt som bara den hade vi...kolal min bilddagbok lite senare så inkomemr bilder

    puss och kram

  • karin77

    Hej!
    Jag heter Karin är precis fyllda 30 år och är mamma till tvillingflickor på 4½ år. Jag har haft problam med olika smärtor i över 10 år men de senaste 5-6 åren har problemen förvärras och blivit mera smärtsamma. Har nu på börjat en utredningen i Skönvik/ Säter på Medicinsk rehabilitering. Träffade i December kurator och sjukgymnast och ska på läkar besök nu den 21 januari. Sjukgymnasten och kuratorn hoppas att jag snarast ska få en diagnos så de kan på börja en lämplig behandling och medicinering! Jag har ledvärk som förflyttar sig, ont i huvudet, nacken, axlar höger arm, ländryggen, knäna osv plus rubbad sömn dvs svårt att somna plus att jag ofta vaknar mer än 1 g i timmen.. Har dessutom hemokromatos, en blodsjukdom som gör att jag lagrar på mig järn i leder och organ. För att undvika lagring av järn så går jag på blodmottagningen och "tappar" mig på blod. I början gick jag där var annan vecka men är nu nere i ca 4 gånger per år!!!

    Jag har levt i förnekelse, försökt att inbilla mig själv att jag inte har problem. Har vid flera tillfällen inte blivit tagen på allvar så till sist strunatade jag i det. Känns bra att jag hittade på er alla så man slipper känna sig ensam.

    //Karin

  • Lakrits
    karin77 skrev 2008-01-06 19:03:38 följande:
    Hej!Jag heter Karin är precis fyllda 30 år och är mamma till tvillingflickor på 4½ år. Jag har haft problam med olika smärtor i över 10 år men de senaste 5-6 åren har problemen förvärras och blivit mera smärtsamma. Har nu på börjat en utredningen i Skönvik/ Säter på Medicinsk rehabilitering. Träffade i December kurator och sjukgymnast och ska på läkar besök nu den 21 januari. Sjukgymnasten och kuratorn hoppas att jag snarast ska få en diagnos så de kan på börja en lämplig behandling och medicinering! Jag har ledvärk som förflyttar sig, ont i huvudet, nacken, axlar höger arm, ländryggen, knäna osv plus rubbad sömn dvs svårt att somna plus att jag ofta vaknar mer än 1 g i timmen.. Har dessutom hemokromatos, en blodsjukdom som gör att jag lagrar på mig järn i leder och organ. För att undvika lagring av järn så går jag på blodmottagningen och "tappar" mig på blod. I början gick jag där var annan vecka men är nu nere i ca 4 gånger per år!!!Jag har levt i förnekelse, försökt att inbilla mig själv att jag inte har problem. Har vid flera tillfällen inte blivit tagen på allvar så till sist strunatade jag i det. Känns bra att jag hittade på er alla så man slipper känna sig ensam.//Karin
    Hej Karin!
    Välkommen in till oss!
    Det är super jobbigt att inte bli tagen på allvar när man har värk, tillslut kan man ju få för sig att man inbillar sig eller likn.
    Är så sorglig att vissa läkare inte tar oss värk patienter på allvar, och så undrar alla varför svenskarnas psykiska hälsa blir sämre och sämre???
    Det verkar vara ett lotteri, vilka läkare man kommer i kontakt med, hur duktiga dom är på sitt jobb samt hur mycket medkänsla dom känner för andra människor!! Jag börjar inse att jag hade tur som fick rätt hjälp och min fibro diagnos så pass snabbt som jag gjorde. Trodde i min enfald att det var så för dom flesta.
    Här inne får du iaf stöttning och råd av andra i samma sits.
    Kram//Eva
  • TuvaLi

    Karin: välkommen!

    Själv har jag knappt hunnit sitta vid datorn. Mått sisådär med värken men i hjärtat är jag världens lyckligaste.

    Vill ni se lilla Roffe så har jag öppnat en blogg om honom (mkt för att uppfödaren ska kunna följa vår "resa tillsammans" o kika på bilder osv.
    Ni hittar sötnöten på www.doedazz.blogg.se
    Eller oxå i min blogg o senaste inlägget. www.piiiiz.blogg.se där jag bloggar om hur det är att vara mamma o ständigt kämpa med daglig värk o trötthet.

    Måste få några timmars sömn, sen ska jag ta en ledig dag o läsa igenom alla inlägg här.
    Kram till er som håller tråden vid liv!!

    / Lilla jag

  • Mixela

    Hej!
    Jag brukar hänga på Fibromyalgi-tråden, men jag kanske är välkommen här med!

  • TuvaLi
    Mixela skrev 2008-01-07 09:29:15 följande:
    Hej!Jag brukar hänga på Fibromyalgi-tråden, men jag kanske är välkommen här med!

    Hej!! Så klart är du välkommen hit! Har du fibro? Här inne har vi alla lite olika bakgrunder o symtom, fast ändå är vi rätt lika varandra tror jag.


    Ha en bra dag!

  • Mixela
    TuvaLi skrev 2008-01-07 10:31:48 följande:
    Hej!! Så klart är du välkommen hit! Har du fibro? Här inne har vi alla lite olika bakgrunder o symtom, fast ändå är vi rätt lika varandra tror jag. Ha en bra dag!
    Hej!

    Jag har whiplashskador (1992), fibromyalgi (fick diagnos 2001 men har haft värk i hela kroppen sen 1993) och migrän (sen jag var 8 år). Ledsen 
    Ser att det är några från Fibro-tråden som är här med!
  • Mixela

    Kanske ska presentera mig lite bättre: Jag är 35 år, bor i villa i Boden med min man S (35 år) och vår dottersom är 5 år och 8 månader, snart fyller hon 6 år...

    Jag är sjukpensionär sen 2004, men har varit sjukskriven sen 1992, haft sjukbidrag många år, försökte skaffa mig en utbildning och började plugga på universitet men fick avbryta efter halva utbildningen (arbetsterapeut).

    Mina intressen är min familj och vårt hem, inredning, fotografering (drömmer om att öppna en ateljé, den dagen jag blir frisk).
    Kan ni presentera er så jag vet vilka ni är?!!! Skrattande

Svar på tråden Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?