• TuvaLi

    Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för oss som lever med ständig smärta i muskler o leder, som väntar på en diagnos eller redan har fått en diagnos.

    Är en 2-barns mamma på 30 år, som levt med ständig smärta under 7 års tid. Är nu remitterad till smärtrehab och har nu en stor förhoppning om att få ett namn på det som drabbat mig. min läkare har talat om Fibromyalgi, vilket stämmer väldigt bra in på mig, förutom att jag ej är testad för de sk. Triggerpunkterna.

    Hoppas att det finns fler därute som känner igen sig i min historia, som kanske t.o.m som jag är mammaledig. (är hemma med den yngste som nu är snart 9 månader) Som oxå känner hur otroligt påfrestande det kan vara att vara mamma o ha så ont, och ändå vara tvungen att orka med en vardag, med blöjbyten, ständig sömnbrist (trots en underbar man) och tidiga mornar.

    Själv äter jag dagligen smärtstillande medicin, Tramadol / Tradolan i kombination med alvedon. Min dröm är ju naturligtvis att må så bra att jag kan lägga undan värktabletterna.

    Känner du igen dig, vill du oxå ha ngn att bolla tankar och känslor med? Vill du oxå dela med dig av ditt liv.

    Välkommen till tråden för oss som alltid har ont!

    Här är några av oss som hänger här!
    TuvaLi (TS)
    Ulrika
    Petra i Kattland
    Molly7272
    Lakrits
    CissLalia
    Chantelle
    Bellyboo
    Tjorvan
    Kimpossible
    Annapanna1975
    Morotsmamman

    Uppdatering
    TuvaLi (TS)
    Morotsmamman
    CissiLalia
    Molly7272
    Fru U
    Annapanna 1975
    Nybliven lappjänta
    Lakrits
    Kimpossible
    Mawan
    Alsephine
    Gosan2
    Vivaldi
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-26 05:19:37:
    TuvaLi (TS):
    30 år, 2 barn 9år/1år. Endometrios, Utredd på smärtklinik efter ca 7 års ständig värk. Diagnos: "Pain Disorder", generaliserad smärta samt överrörlighet i vissa leder o ligament.

    Fru U:
    crohns sjukdom, endometrios, reumatisk värk och/eller fibro

    NiXxI:
    32 år och två döttrar på 10½ respektive 1½ år.
    Diagnos "allmän ledvärk" sedan 2001, haft värk sedan 1998. Tror själv numera Fibromyalgi. Får se

    stardust:
    29 år, 2 barn 3½ och 1 ½ år. Fick diagnosen fibromyalgi för 3 år sen men har haft värk i kroppen sen jag var 9 år.

    Disan:
    24 år, 1 barn född 070620. Fick diagnosen Sjögrens syndrom vintern 2005/2006, men har haft värk och symtom sedan 9 års ålder. Överrörliga leder och en ryggkota för mycket.

    Razorblade Romance:
    Utredd på reumatologen efter svår värk i ca 7 år.Diagnos:Fibromyalgi 18 av 18 punkter.Har 4 barn.16..7..5 och 10 månader.

    Annapanna1975:
    32 år, inga barn (ännu), diagnos fibromyalgi (16 av 18 punkter) och IBS.

    Kimpossible: 40 år, 2 söner 11 & 5 år, gift m Ä 33 år. Fibromyalgidiagnos sedan -99.

    Lakrits:
    34 år, mamma till 5 killar(14 år, 13 år, tvillingar 9 år, minstingen 7 månader)Diagnos: Fibromyalgi sedan 2001, samt IBS.

    Petra i Kattland:
    36 år, 2 barn Simon 14 år och Rasmus 8 mån (+2 änglar). Fibromyalgi sen 1993, fick diagnos 1998, och sjukpension 2000.

    Plumpa:
    38 år, 2 barn, 14 och 11 år, Fibro diagnos 2007 (april, sjukers 50 %, jobbar 50 %

    CissiLalia:
    22år diagnos som ställdes sommaren 07 =symptom som vid fibromyalgi...kämpar för att få en riktig fastställd diagnos.
    inga barn och planerar inga.
  • Svar på tråden Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?
  • Lakrits
    Ekorrfamiljen skrev 2008-01-16 11:39:59 följande:
    Hahaha! Om min karl ens skulle närma sig rullgardinen före kl. 9 skulle han få en rejäl avhyvling! Som tur är så är han lika kvällspigg och morgontrött som jag. Stackarn jobbar iofs morgonskift på fabriken nu. 5-14!! I would die!Jag har ju varit bättre ett par dagar, men igår mådde jag riktigt dåligt psykiskt och som ett brev på posten fick jag ont i axlarna, armbågarna (!) och hand- och fingerleder. Dessutom fick jag ont i tålederna också.. Och så naturligtvis huvudvärk! *suck* Det känns som små knivar som skär sig in i lederna. Ajj!Foglossningen ja, hur länge kan den sitta i egentligen? *tröttnar*B12-brist? Hmm, jag tror minsann jag ska ta mig till hälsokostbutiken!!Varma kramar till alla som vill ha och behöver. *sparkar lite på Tuva-Lis sjg*
    Hej ekorrfamiljen!!

    Huva, det låter som du hade en tuff dag igår, håller tummarna att du är bättre idag! Samma här, när jag mår psykiskt dåligt av olika orsaker, så kommer värsta värken som ett brev på posten.. Att kropp och själ hör ihop, det förstår man ju nu!

    Har en riktig pissdag idag, suttit vid datan ca 5 minuter nu och redan kommer börjar axlarna och nacken att bränna!

    Många kramar//Lakrits
  • Lakrits
    Disan skrev 2008-01-16 12:06:25 följande:
    B12 brist är ju ganska så vanligt, det räcker med att man äter lite slarvigt så kan man åka på en brist. Sedan har det ju mkt med tarmarna att göra också, om man har typ IBS eller colon irritabile är det vanligt med B12 brist också, tarmarna hinner inte ta upp ämnet. Om jag inte missminner mig är det många här inne som har problem med tarmarna?? (Jag är en av dem iaf! Fast det har blivit bättre efter förlossningen, förut sprang jag på toa allt mellan 3-6 ggr per dag, nu är det mer som 1-2 ggr.) Den B12 bristen jag har är iaf kronisk och läkarna vet inte var den kommer ifrån riktigt, man ser den inte i blodet, men ändå behövs extra tillskott för att må bra. Knasigt. Men man är van, har fått sprutor från och till sedan ungefär 9 års ålder. Nu när jag tänker efter: Det var i samma veva som jag fick mitt första skov!!! Det har vi aldrig tänkt på förut!!! Måste ta upp med min läkare...zionzmormor: Vet inte riktigt vad jag skall säga, men jag blir ledsen när jag läser det du skriver... ;-( Måste vara hemskt att ha det så! Att inte ens kunna kramas...TuvaLi: Vilken jävla idiot!! Vad tror folk att dem är egentligen..!!
    Jo, jag har också IBS, måste börja fundera jag också på att börja tillföra B12 och andra nyttiga ämnen i form av hälsokost..

    Det var ett nyttig tankeställare!! Kram Disan, hoppas du har en fin dag!
  • Mixela

    Nämen tjena Lakrits!
    Hur är läget idag? Jag ser att du har ont... det är inte mycket bättre för mig är jag rädd... Mår psykiskt dåligt över puckona på F-kassan... känner mig arg, besviken och trött.
    Kramar i massor

  • Missan

    Hej hej! Hoppas ni ursäktar att jag gick in och "tjuvläste" lite här. Jag har ett par släktingar som har just fibromyalgi, därav mitt intresse. När jag läste om de stora problemen med kvarstående foglossning studsade jag lite och kan inte hålla mig tyst. Jag är nämligen höggravid med mitt andra barn och har båda gångerna haft stora problem med foglossning. Dock har jag denna gång testat en s.k. huskur för att försöka få bukt med det och jag börjar faktiskt tro att det fungerar! Nässelpulver. Varje dag blandar jag en rågad matsked nässelpulver i ett par dl juice (för smakens skull), kör lite med stavmixern, och dricker det. Först gjorde jag det främst för att få upp mina blodvärden, vilket fungerade utmärkt, men jag hade även hört rykten om effekt på foglossning. Det tog först ett litet tag innan jag märkte förbättringen, men när jag nu sedan ibland har missat att dricka det under några dagar i följd kommer genast en stor försämring igen! Och efter ett par dagar med pulvret vänder det och blir bättre... Det påstås ha något med kroppens syra/bas-balans att göra. Nässlor är extremt basiskt.

    Jag kan inte garantera att det är så här, jag känner mig själv något tveksam till att det kan vara så här enkelt, men jag ville bara berätta vad jag själv upplevt. Om inte annat så är nässlor extremt nyttigt och kan vara värt att testa ändå. Fibromyalgi nämns också ofta i samband med nässlor, men här vill jag knappt ens börja spekulera över sanningshalten. Ni kan ju googla själva om ni är nyfikna. Här finns en länk om vad nässlor innehåller och sägs påverka i alla fall: lycka.info/

  • Missan

    Nähä.

    Kör google på "nässelpulver" så är det tredje träffen.

    Sorry för allt strul.

  • Mixela

    Missan: jag läste om nässelpulver i någon reklam för hälsokost, och blev nyfiken. Jag ska helt klart prova nu när du säger att du blev bättre i dina fogar! Jag har stoooora problem och är inne på mitt 7:e år med foglossning, är inte gravid och min dotter är snart 6 år. Visst är det sjukt att fortfarande ha problem!
    Dessutom har jag fibromyalgi, whiplashskador och migrän...


    Tack för att du påminde mig, jag ska genast skriva upp det så jag handlar det nästa gång jag åker till stan!

  • Gaztongirl

    Jag har provat nässelpulver. Kommer ihåg första gången jag testade, då var jag förkyld. Jag märkte direkt att jag blev piggare. Så visst är det nyttigt.

  • Annapanna1975

    Hmm. Eftersom jag varken gillar blodmat eller inälvor typ lever så har jag fasat för hur jag ska hålla järnvärdena uppe under ev. graviditet. Men nässelpulver kanske ca do the trick! Tack för tipset, Missan!

  • CissiLalia
    Disan skrev 2008-01-16 12:06:25 följande:
    B12 brist är ju ganska så vanligt, det räcker med att man äter lite slarvigt så kan man åka på en brist. Sedan har det ju mkt med tarmarna att göra också, om man har typ IBS eller colon irritabile är det vanligt med B12 brist också, tarmarna hinner inte ta upp ämnet. Om
    ja min mamam hade b12 brist som liten...år dåligt med fisk och sådan så hon började tapap hår...och nu har min stora syster förmodligen samma sak för hon äter inge fisk alls eller något sådant så nu har hon en stor kal fläck på huvudet..och den stackars kvinnan som ska gifta sej i maj..hoppas håret hinenr växa ut

    (jag ska fixa frisyren)

    stackars kvinna..jag skulel va helt förstörd om jag tappade hår...jag skulle inte visa mej ute inte utan peruk eller hatt...

    ananrs är själv så mår jag rätt ok har gjort det senaste tiden..lite småont här och där men humöret har varit ok...är taggad inför båtresa med väninniona nu på lördag så jag hoppas humöret håller sej uppe och värken hålelr sej borta
Svar på tråden Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?