• TuvaLi

    Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för oss som lever med ständig smärta i muskler o leder, som väntar på en diagnos eller redan har fått en diagnos.

    Är en 2-barns mamma på 30 år, som levt med ständig smärta under 7 års tid. Är nu remitterad till smärtrehab och har nu en stor förhoppning om att få ett namn på det som drabbat mig. min läkare har talat om Fibromyalgi, vilket stämmer väldigt bra in på mig, förutom att jag ej är testad för de sk. Triggerpunkterna.

    Hoppas att det finns fler därute som känner igen sig i min historia, som kanske t.o.m som jag är mammaledig. (är hemma med den yngste som nu är snart 9 månader) Som oxå känner hur otroligt påfrestande det kan vara att vara mamma o ha så ont, och ändå vara tvungen att orka med en vardag, med blöjbyten, ständig sömnbrist (trots en underbar man) och tidiga mornar.

    Själv äter jag dagligen smärtstillande medicin, Tramadol / Tradolan i kombination med alvedon. Min dröm är ju naturligtvis att må så bra att jag kan lägga undan värktabletterna.

    Känner du igen dig, vill du oxå ha ngn att bolla tankar och känslor med? Vill du oxå dela med dig av ditt liv.

    Välkommen till tråden för oss som alltid har ont!

    Här är några av oss som hänger här!
    TuvaLi (TS)
    Ulrika
    Petra i Kattland
    Molly7272
    Lakrits
    CissLalia
    Chantelle
    Bellyboo
    Tjorvan
    Kimpossible
    Annapanna1975
    Morotsmamman

    Uppdatering
    TuvaLi (TS)
    Morotsmamman
    CissiLalia
    Molly7272
    Fru U
    Annapanna 1975
    Nybliven lappjänta
    Lakrits
    Kimpossible
    Mawan
    Alsephine
    Gosan2
    Vivaldi
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-26 05:19:37:
    TuvaLi (TS):
    30 år, 2 barn 9år/1år. Endometrios, Utredd på smärtklinik efter ca 7 års ständig värk. Diagnos: "Pain Disorder", generaliserad smärta samt överrörlighet i vissa leder o ligament.

    Fru U:
    crohns sjukdom, endometrios, reumatisk värk och/eller fibro

    NiXxI:
    32 år och två döttrar på 10½ respektive 1½ år.
    Diagnos "allmän ledvärk" sedan 2001, haft värk sedan 1998. Tror själv numera Fibromyalgi. Får se

    stardust:
    29 år, 2 barn 3½ och 1 ½ år. Fick diagnosen fibromyalgi för 3 år sen men har haft värk i kroppen sen jag var 9 år.

    Disan:
    24 år, 1 barn född 070620. Fick diagnosen Sjögrens syndrom vintern 2005/2006, men har haft värk och symtom sedan 9 års ålder. Överrörliga leder och en ryggkota för mycket.

    Razorblade Romance:
    Utredd på reumatologen efter svår värk i ca 7 år.Diagnos:Fibromyalgi 18 av 18 punkter.Har 4 barn.16..7..5 och 10 månader.

    Annapanna1975:
    32 år, inga barn (ännu), diagnos fibromyalgi (16 av 18 punkter) och IBS.

    Kimpossible: 40 år, 2 söner 11 & 5 år, gift m Ä 33 år. Fibromyalgidiagnos sedan -99.

    Lakrits:
    34 år, mamma till 5 killar(14 år, 13 år, tvillingar 9 år, minstingen 7 månader)Diagnos: Fibromyalgi sedan 2001, samt IBS.

    Petra i Kattland:
    36 år, 2 barn Simon 14 år och Rasmus 8 mån (+2 änglar). Fibromyalgi sen 1993, fick diagnos 1998, och sjukpension 2000.

    Plumpa:
    38 år, 2 barn, 14 och 11 år, Fibro diagnos 2007 (april, sjukers 50 %, jobbar 50 %

    CissiLalia:
    22år diagnos som ställdes sommaren 07 =symptom som vid fibromyalgi...kämpar för att få en riktig fastställd diagnos.
    inga barn och planerar inga.
  • Svar på tråden Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?
  • Ekorrfamiljen
    Lakrits: Tack för varma ord! *kram*

    Missan: Åhå, ska kolla upp det där med nässlor. En vårdtagare jag hade en sommar tipsade om potatisavkok för min ledvärk! Det lär väl också vara basiskt.
    Tin - Tonåring, Saga - Sötis, Vendel - Vandal!
  • Lakrits
    Mixela skrev 2008-01-16 12:23:34 följande:
    Nämen tjena Lakrits!Hur är läget idag? Jag ser att du har ont... det är inte mycket bättre för mig är jag rädd... Mår psykiskt dåligt över puckona på F-kassan... känner mig arg, besviken och trött.Kramar i massor
    Hej vännen!!
    Skickade dig precis en uppdatering från Östersund!! Vad har hänt med fk??
    Hoppas du mår bättre nu*kramar om lääänge*
  • Lakrits
    Ekorrfamiljen skrev 2008-01-16 19:12:03 följande:
    Lakrits: Tack för varma ord! *kram*Missan: Åhå, ska kolla upp det där med nässlor. En vårdtagare jag hade en sommar tipsade om potatisavkok för min ledvärk! Det lär väl också vara basiskt.
    Vassegod ekorrfamiljen!!! Kramar dubbelt tillbaka!!!

    Missan: Tack för tipset, jag ska testa jag också! kram
  • Ekorrfamiljen
    Annapanna1975 skrev 2008-01-16 13:10:36 följande:
    Hmm. Eftersom jag varken gillar blodmat eller inälvor typ lever så har jag fasat för hur jag ska hålla järnvärdena uppe under ev. graviditet. Men nässelpulver kanske ca do the trick! Tack för tipset, Missan!
    Min kropp löste det av sig själv genom att få mig sjukt sugen på broccoli! Jag som avskydde broccoli innan ville ha det varje dag senaste graviditeten.
    Tin - Tonåring, Saga - Sötis, Vendel - Vandal!
  • TuvaLi

    Tack för ert stöd. Ja hur kunde hon säga så? ingen aning. Jag ska nog berätta för henne hur jag känner det.... måste ta mig i kragen o boka tid hos min läkare på vc. Måste fråga om det finns nån värkmedicin som jag kan ta när jag är på jobbet, för det känns inge bra att äta tradolan o gå på jobbet... inte med det jobb som jag har, men samtidigt vill jag ha kvar trad, eftersom dom är så bra mot värken. Och jag kan knappt sova utan dom när jag har ont.

    Usch ingen bra dag idag.

    Men med hundarna går allt jättebra, tränar så ofta jag kan o hinner och orkar och de ger mig så mycket positiv energi...

  • stardust

    Har så ont i mina ben och foglossningen är värre än vanligt. Har massor att göra idag men får se hur mycket jag orkar. Måste iaf till arbetsförmedlingen, suck.

  • Lakrits

    Det låter bra det Tuva, att du har dina hundar som fyller på dig med energi!! Du ska absolut vara ärlig och berätta till henne exakt som du känner, även att du känner dig påhoppad av dom.. att dom inte verkar ha någon förståelse alls för din situation. Det är ju något allvarlig fel på vården om vi som har kronisk värk ska bli bantad på vår livlina, smärtstillande och andra tabletter då dom är orolig över din lever?? Ja, menar vems lever pratar vi om. Att dessutom avfärda din värk med att, du har börjat jobba då är det vanligt med mer värk. Men hur kommer det då sig att du har haft värk under alla dina år hemma kan man ju fundera.. Visst skulle det vara kanon om vi alla värk pat inte skulle behöva tabl, men vilken dröm lever vi i då?? Verkligen ser lite annorlunda ut än så. Hade man kunnat legat på sofflocket hela dagen, så kanske man kan ta en tablett fri vecka, men vi har ju trots allt ett liv också vid sidan om av värken.. Hur det livet nu än ter sig för oss, så vill vi väl alla fortfarande ha ett DRÄGLIGT LIV även om vi haft oturen att fått värk av olika anledningar.
    Jag hejar på dig och hoppas du orkar ryta ifrån!!
    Kram//Eva


    TuvaLi skrev 2008-01-16 22:52:17 följande:
    Tack för ert stöd. Ja hur kunde hon säga så? ingen aning. Jag ska nog berätta för henne hur jag känner det.... måste ta mig i kragen o boka tid hos min läkare på vc. Måste fråga om det finns nån värkmedicin som jag kan ta när jag är på jobbet, för det känns inge bra att äta tradolan o gå på jobbet... inte med det jobb som jag har, men samtidigt vill jag ha kvar trad, eftersom dom är så bra mot värken. Och jag kan knappt sova utan dom när jag har ont.Usch ingen bra dag idag. Men med hundarna går allt jättebra, tränar så ofta jag kan o hinner och orkar och de ger mig så mycket positiv energi...
  • Lakrits

    Hej på er alla tjejer härinne!!
    Här hemma har vi sorg, eller hur man benämna det.
    Min man är sjukskriven för utmattningsdepression, jag tycker otroligt synd om honom, ingen borde behöva ha detta(har själv haft samma diagnos så jag vet).. Jag har som många vet fibromyalgi.. Vem tror ni det är mest synd om just nu enligt min man??? Ja, inte är det jag iaf!!! Nu när vi bägge är hemma, och sjuka.. så trodde jag i min enfald att nu hjälps vi naturligvis åt med våra barn och vårt gemensamma hem! Men nä, här ligger gubben och sover och jag gör EXAKT lika mycket som vanligt här hemma när han är på jobbet.
    Fy vad jag är ARG och less!!

  • Ekorrfamiljen
    Lakrits: Tycker uppriktigt synd om dig!! Här hemma var det ju likadant. Maken var arbetslös, jag var först studerande/gravid, sedan gravid/arbetslös och sedan föräldraledig. Jag hade superjobbig foglossning + värken i axlar, armbågar, handleder och så värk i ryggen förstås.. Uppå detta en enorm trötthet av att väckas av en bebis en gång i timmen nattetid och att inte kunna sova när bebisen sov på dagen.

    Gissa vem som tröttnade på dammråttorna först? JAG!! Vem var det som inte fick dammsuga p.g.a. foglossning och ledvärk? JAG!! Vem var det som trots detta dammsög och fixade? Jo JAG!! Sedan var jag så slut att jag var tvungen att vila.. Vem tycker då att jag är lat? Min man!

    Denna kontrovers är en stor anledning till att jag nu bor ensam en tid. Det ska bli intressant att se hur välstädat maken har det hemma nu när inte jag och bebis är där och "stökar ner". Hehe!

    Många kramar, Ekorrfamiljen.
    Tin - Tonåring, Saga - Sötis, Vendel - Vandal!
  • Annapanna1975

    Men uppriktigt tjejer, varför gör ni det? Varför fortsätter ni att göra allt arbete när mannen borde göra hälften? Dela upp arbetet på hälften var och vägra att göra deras del. Till slut MÅSTE de göra SIN del (jag VÄGRAR att kalla det "hjälpa till" för det är minsann lika mycket deras jobb fast de har y-kromosomer)!

Svar på tråden Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?