• TuvaLi

    Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för oss som lever med ständig smärta i muskler o leder, som väntar på en diagnos eller redan har fått en diagnos.

    Är en 2-barns mamma på 30 år, som levt med ständig smärta under 7 års tid. Är nu remitterad till smärtrehab och har nu en stor förhoppning om att få ett namn på det som drabbat mig. min läkare har talat om Fibromyalgi, vilket stämmer väldigt bra in på mig, förutom att jag ej är testad för de sk. Triggerpunkterna.

    Hoppas att det finns fler därute som känner igen sig i min historia, som kanske t.o.m som jag är mammaledig. (är hemma med den yngste som nu är snart 9 månader) Som oxå känner hur otroligt påfrestande det kan vara att vara mamma o ha så ont, och ändå vara tvungen att orka med en vardag, med blöjbyten, ständig sömnbrist (trots en underbar man) och tidiga mornar.

    Själv äter jag dagligen smärtstillande medicin, Tramadol / Tradolan i kombination med alvedon. Min dröm är ju naturligtvis att må så bra att jag kan lägga undan värktabletterna.

    Känner du igen dig, vill du oxå ha ngn att bolla tankar och känslor med? Vill du oxå dela med dig av ditt liv.

    Välkommen till tråden för oss som alltid har ont!

    Här är några av oss som hänger här!
    TuvaLi (TS)
    Ulrika
    Petra i Kattland
    Molly7272
    Lakrits
    CissLalia
    Chantelle
    Bellyboo
    Tjorvan
    Kimpossible
    Annapanna1975
    Morotsmamman

    Uppdatering
    TuvaLi (TS)
    Morotsmamman
    CissiLalia
    Molly7272
    Fru U
    Annapanna 1975
    Nybliven lappjänta
    Lakrits
    Kimpossible
    Mawan
    Alsephine
    Gosan2
    Vivaldi
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-26 05:19:37:
    TuvaLi (TS):
    30 år, 2 barn 9år/1år. Endometrios, Utredd på smärtklinik efter ca 7 års ständig värk. Diagnos: "Pain Disorder", generaliserad smärta samt överrörlighet i vissa leder o ligament.

    Fru U:
    crohns sjukdom, endometrios, reumatisk värk och/eller fibro

    NiXxI:
    32 år och två döttrar på 10½ respektive 1½ år.
    Diagnos "allmän ledvärk" sedan 2001, haft värk sedan 1998. Tror själv numera Fibromyalgi. Får se

    stardust:
    29 år, 2 barn 3½ och 1 ½ år. Fick diagnosen fibromyalgi för 3 år sen men har haft värk i kroppen sen jag var 9 år.

    Disan:
    24 år, 1 barn född 070620. Fick diagnosen Sjögrens syndrom vintern 2005/2006, men har haft värk och symtom sedan 9 års ålder. Överrörliga leder och en ryggkota för mycket.

    Razorblade Romance:
    Utredd på reumatologen efter svår värk i ca 7 år.Diagnos:Fibromyalgi 18 av 18 punkter.Har 4 barn.16..7..5 och 10 månader.

    Annapanna1975:
    32 år, inga barn (ännu), diagnos fibromyalgi (16 av 18 punkter) och IBS.

    Kimpossible: 40 år, 2 söner 11 & 5 år, gift m Ä 33 år. Fibromyalgidiagnos sedan -99.

    Lakrits:
    34 år, mamma till 5 killar(14 år, 13 år, tvillingar 9 år, minstingen 7 månader)Diagnos: Fibromyalgi sedan 2001, samt IBS.

    Petra i Kattland:
    36 år, 2 barn Simon 14 år och Rasmus 8 mån (+2 änglar). Fibromyalgi sen 1993, fick diagnos 1998, och sjukpension 2000.

    Plumpa:
    38 år, 2 barn, 14 och 11 år, Fibro diagnos 2007 (april, sjukers 50 %, jobbar 50 %

    CissiLalia:
    22år diagnos som ställdes sommaren 07 =symptom som vid fibromyalgi...kämpar för att få en riktig fastställd diagnos.
    inga barn och planerar inga.
  • Svar på tråden Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?
  • JuliaåRonjasmammis

    Cissilalia; grattis till vitkminskningen! Kul att du verkar så glad & taggad!! Lycka till med fortsättningen, kör du nån speciell grej, typ GI?

    TuvaLi; önskar dig bättring och hoppas att krisen du skrev om får en lösning! Du "låter" så ledsen just nu. Kramar!!

    NiXxi; Det där låter ju sjukt jobbigt!! Kan de inte ta in en vikarie istället? Beordrad övertid, jo visst, men inom rimliga gränser!! Nu blev jag surSkrikandes...

    Många kramar även till alla er andra!/Kim


    En ny början...
  • CissiLalia
    JuliaåRonjasmammis skrev 2008-02-05 19:11:06 följande:
    Cissilalia; grattis till vitkminskningen! Kul att du verkar så glad & taggad!! Lycka till med fortsättningen, kör du nån speciell grej, typ GI?
    nej eller ja jag kör med naturdiet den färdika shaken som smakar choklad och sambon använder den i pulver form (som jag tycker smakar wellpapp) men jag dricker typ fyra sådana om dagen kan hända att jag tagit nått att äta och vi har till och med ätit pizza och inte motionerat och ätit anant lite halvonyttigt men ändå gått ner så det är jag jätte glad över...tar äver äppelcidersvinägerskapllar och dricker en brustablet vid namn viktkontroll dagligen funkar topp...så vi ska fortsätta att ha sådana saker hemma så är vi hungriga elel rinte har tid att äta som tex så är jag jätte dålig på att äta frukost och då tar jag en sådan god ckoklad drink sist jag dracjk det gjorde jag de en månad med en måltid om dagen då gick jag ner 14 kilo
  • Disan
    TuvaLi: Vilket toppenjobb!!! Min syster pluggar till ssk och går praktik nu, fick hoppa in på ett planerat snitt och det var en av de bästa upplevelserna hon någonsin haft. Hon grät tydligen som ett litet barn när bebisen kom ut Förstår att du saknar det... Vad hände?
    Tänk att man kan vara så här lycklig!!
  • Sossiq

    God morgon alla....
    Orkar inte svara på de som är skrivet eller uttala mig om nånting...
    Är deppig och allt är skit, men de spelar ingen roll...
    Hoppas ni andra har de bättre och mår bra....

    Önskar er alla en super fin dag iallafall....
    Kram kram

  • Evelina

    Hej, Disan
    Är det din sambo som masserar dig?
    Min gubbe är inte bra tyvärr på massage,för det hjälper mig mkt.Jag kan inte gå till vem som helst har jag märkt för de tar i så mkt.Jag har gått till en tjej som är både naprapat och kan massage.Hon vet hur man gör.Tog massage som gravid på axelsson och det gick inge vidare alls.AJ!

  • 242

    hallå allihop,hur står det till i regnrusket (som det är i södra sthlm)?

    själv har man fått sota rejält för att man satte sig och sydde saker till babyn igår,efter 3h kunde ja inte stå på benen men var endå tvungen att gå till apoteket å hämta ut medecin,nu har vi iaf fixat fullmakt till sambon så han kan göra det hädan efter...

    har haft så sjukt ont i armarna inatt,förutom all värk som ständigt sitter i fogarna och benen.

    idag blir det till att ta ett varmt bad,det enda som funkat som smärtlindring under graviditeten,tyvärr så hjälper det ju bara medans man ligger där....

    min sambo har varit guld värd de senaste månaderna. bara en sån sak som att han utan en suck springer å hämtar ett glas vatten eller nyponsoppa mitt i natten om ja behöver gör så mkt!!
    vet inte vad ja skulle göra utan honom när ja mår så här...

    kram till er alla som har en jobbig dag idag!

  • jackisar 1

    hej en till med ständig värk får man vara med o prata lite?

  • Annapanna1975

    Du är så välkommen, så!

    jackisar 1 skrev 2008-02-06 14:42:24 följande:


    hej en till med ständig värk får man vara med o prata lite?
  • jackisar 1

    har en fråga ?
    har ätit alvedon o dexofen i snart 9 år och nu verkar jag blivit allergisk mot dexofen,tiparol samt pencillin o en massa annat,så nu undrar jag om det har hänt nån mer, nu äter jag somadril 350 mg men jag tycker att jag blir så lullig av dom.

  • Disan
    Jackisar1: Välkommen! Nej, det har inte hänt mig iaf... som tur är! Låter väldans jobbigt... Hoppas att det finns ngt som hjälper mot din smärta!

    Evelina: Ja, det är min sambo som masserar. Han har fått öva länge, men nu har vi fått in det som jag vill ha det. Han funderar dock på om han skall gå en riktig massagekurs, så att han lär sig lite knep och så. Men det har med ekonomin att göra, vi kostar inte på oss sådant 242: Jobbigt! Men skönt att din sambo får hämta ut mediciner nu då. Min mamma brukar hjälpa mig med sådant, det är jättebra om man själv inte orkar/kan. Härlgit att du har en toppenkille som hjälper dig mkt, det är guld värt!
    Tänk att man kan vara så här lycklig!!
Svar på tråden Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?