• TuvaLi

    Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för oss som lever med ständig smärta i muskler o leder, som väntar på en diagnos eller redan har fått en diagnos.

    Är en 2-barns mamma på 30 år, som levt med ständig smärta under 7 års tid. Är nu remitterad till smärtrehab och har nu en stor förhoppning om att få ett namn på det som drabbat mig. min läkare har talat om Fibromyalgi, vilket stämmer väldigt bra in på mig, förutom att jag ej är testad för de sk. Triggerpunkterna.

    Hoppas att det finns fler därute som känner igen sig i min historia, som kanske t.o.m som jag är mammaledig. (är hemma med den yngste som nu är snart 9 månader) Som oxå känner hur otroligt påfrestande det kan vara att vara mamma o ha så ont, och ändå vara tvungen att orka med en vardag, med blöjbyten, ständig sömnbrist (trots en underbar man) och tidiga mornar.

    Själv äter jag dagligen smärtstillande medicin, Tramadol / Tradolan i kombination med alvedon. Min dröm är ju naturligtvis att må så bra att jag kan lägga undan värktabletterna.

    Känner du igen dig, vill du oxå ha ngn att bolla tankar och känslor med? Vill du oxå dela med dig av ditt liv.

    Välkommen till tråden för oss som alltid har ont!

    Här är några av oss som hänger här!
    TuvaLi (TS)
    Ulrika
    Petra i Kattland
    Molly7272
    Lakrits
    CissLalia
    Chantelle
    Bellyboo
    Tjorvan
    Kimpossible
    Annapanna1975
    Morotsmamman

    Uppdatering
    TuvaLi (TS)
    Morotsmamman
    CissiLalia
    Molly7272
    Fru U
    Annapanna 1975
    Nybliven lappjänta
    Lakrits
    Kimpossible
    Mawan
    Alsephine
    Gosan2
    Vivaldi
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-26 05:19:37:
    TuvaLi (TS):
    30 år, 2 barn 9år/1år. Endometrios, Utredd på smärtklinik efter ca 7 års ständig värk. Diagnos: "Pain Disorder", generaliserad smärta samt överrörlighet i vissa leder o ligament.

    Fru U:
    crohns sjukdom, endometrios, reumatisk värk och/eller fibro

    NiXxI:
    32 år och två döttrar på 10½ respektive 1½ år.
    Diagnos "allmän ledvärk" sedan 2001, haft värk sedan 1998. Tror själv numera Fibromyalgi. Får se

    stardust:
    29 år, 2 barn 3½ och 1 ½ år. Fick diagnosen fibromyalgi för 3 år sen men har haft värk i kroppen sen jag var 9 år.

    Disan:
    24 år, 1 barn född 070620. Fick diagnosen Sjögrens syndrom vintern 2005/2006, men har haft värk och symtom sedan 9 års ålder. Överrörliga leder och en ryggkota för mycket.

    Razorblade Romance:
    Utredd på reumatologen efter svår värk i ca 7 år.Diagnos:Fibromyalgi 18 av 18 punkter.Har 4 barn.16..7..5 och 10 månader.

    Annapanna1975:
    32 år, inga barn (ännu), diagnos fibromyalgi (16 av 18 punkter) och IBS.

    Kimpossible: 40 år, 2 söner 11 & 5 år, gift m Ä 33 år. Fibromyalgidiagnos sedan -99.

    Lakrits:
    34 år, mamma till 5 killar(14 år, 13 år, tvillingar 9 år, minstingen 7 månader)Diagnos: Fibromyalgi sedan 2001, samt IBS.

    Petra i Kattland:
    36 år, 2 barn Simon 14 år och Rasmus 8 mån (+2 änglar). Fibromyalgi sen 1993, fick diagnos 1998, och sjukpension 2000.

    Plumpa:
    38 år, 2 barn, 14 och 11 år, Fibro diagnos 2007 (april, sjukers 50 %, jobbar 50 %

    CissiLalia:
    22år diagnos som ställdes sommaren 07 =symptom som vid fibromyalgi...kämpar för att få en riktig fastställd diagnos.
    inga barn och planerar inga.
  • Svar på tråden Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?
  • 242
    TuvaLi skrev 2008-02-12 15:22:44 följande:
    Läkaren på smärtkliniken klämde på mig lite överallt sen när hon var klar så sa hon att det var triggerpunkterna hon testat och att jag inte hade några???? måste säga att det kändes lite oseriöst. Borde hon inte ha sagt nåt innan? eller va hon rädd att jag skulle "låtsas" ha ont? men hur ont ska de göra och ska man säga till när det gör minsta ont eller skriker man av smärta??? hon informerade ingenting. Sen var mötet med henne i stort sett slut. Jo, hon sa att jag borde äta alvedon och tryptizol istället för värktabletter. men hade jag klarat mig på alvedon hade jag nog inte sökt hjälp heller.... ??
    mm..de e ju lite knöligt d där,när dom gör den fysiska undersökningen så kollar dom igenom anatomin,å samtidigt så klämmer dom lite här å där (just av den anledningen att d ska komma öförberett)så gjorde min läkare först å frågade hela tiden "gör d ont här?här?här?här?" men d klämdes på andra ställen oxå å vreds å vändes på höfter å armar osvosv.sedan efteråt så sa han "ja,du reagerar på något som heter triggerpunkterna,men vi ska göra ett riktigt test"

    de du fått låter ju inte osm en fullvärdig undersökning om man jämför me min,har även läst att de är me en speciell kraft d ska trycka me fingrarna å d är ganska svårt att få in det rätt,därav har de utväcklat den här apparaten ja snackar om..

    minns inteom man med den skulle säga till precis när d börja göra ont eller när d va olidligt,men d får man ju reda på där...
    men när dom petar å klämmer me fingrarna så är d ju direkt när d gör ont:)

    kan du inte be om att bli uträdd igen?
  • Fru U

    Precis, just det där med att läkarna själva ska trycka är idioti. Alla trycker ju olika starkt (det går inte att lära sig trycka exakt med det tryck som krävs)

    Den läkare som utredde mig gjorde ju dessutom det på mig när jag var fullproppad med värktabletter, tro f*n att det inte gör ont då (+ att alla dagar är olika)


    Live and let live
  • Annapanna1975

    De första 2 gångerna jag testades med triggerpunkterna frågade läkaren vilken sida som gjorde mest ont (tryckte på båda sidorna samtidigt) och då svarade ju jag vilken som gjorde mest ont, även om båda gjorde ont! 3:e gången frågade han var det gjorde ont, då var jag plötsligt 50% sämre enligt testresultatet och fick diagnosen fibromyalgi. (Innan hittade de 10 punkter och då kunde det inte räknas som riktig fibromyalgi för då ska man ha minst 11...) Egentligen hade jag ju fibro hela tiden...

  • nybliven lappjänta

    hej allihopa!
    har hängt med som bisittare ett tag för jag har inte haft tid eller ork att skriva.
    men jag har reagerat lite på några av era mediciner.
    kommer inte ihåg vem som skrivit vad men flera av er har skrivit att ni tar tradolan och alvedon x3 å nån tror jag skrev x4 tom, varför sätter man inte in tradolan retard på er? är det ens något man har föreslagit?
    jag antar nämligen att det är vanlig tradolan(den korttids verkande) ni får.
    själv har jag sedan över 5 år tillbaka nobligan retard (samma verksamma ämnen som tradolan fast den tålde inte jag) morgon och kväll + en tablett vid behov.
    blev även insatt på tryptisolen men den mådde jag skit på (känndes som om jag gick med en hink på huvudet hela tiden) så den togs bort igen
    medicin inställningen gjordes på smärtrehab för mig å där förklarade dom att det var "VÄLDIGT VIKTIGT" att bryta smärtspiralen.

    innan vägrade jag äta piller med det resultatet att jag hade flera migrän anfall om dagen och tappade ord och tom hela meningar, så jag knappt kunde prata.det förklarade dom med att hjärnan inte klarar av att hantera både smärtan å att tänka klart.
    tycker verkligen inte att ni ska acceptera att ni inte får en jämn medicinering,

    stå på er, byt läkare:)

    kram monica

  • nybliven lappjänta

    sorry!! glömde förklara att tradolan och nobligan retard är långtids verkande tabletter som håller i 12-14 tim.
    har man extra ont en dag så kan kan man ta en extra tablett men bara om det är inskrivet +1 vid behov i receptet.dom liksom vanlig tradolan skrivs bara ut i exakt antal.

    kram igen ;)
    monica

  • Fru U

    Jag vill inte ta tiparol retard av den anledningen att smärtan varierar från dag till dag (vissa dagar räcker det med att ta x2) och går jag över på retard så är det samma dos hela tiden och det känns onödigt


    Live and let live
  • Lakrits

    När läkaren som ställde dignosen fibro åt mig började trycka på trigger punkterna på mig, sa han ingenting alls från början. Han tryckte runt och samtliga gjorde ont, varav 4 stycken (vid knäna och uppe i nacken) gjorde så pass ont att jag hojtade till. Efter en undersökning som gick snabbt, så konstaterade han fibromyalgi. När jag började fundera efteråt tyckte jag undersökning gått lite väl fort och började inbilla mig att han måste ställt fel diagnos.Tyvärr var det ju rätt!!

    Hoppas ni mår bra ikväll.
    Nu blir det dumburken!
    Kram//Lakrits

  • CissiLalia
    Annapanna1975 skrev 2008-02-12 14:58:39 följande:
    Ja, det är inte lätt att vara ifrån "guben", men samtidigt vore det ju bra om du blev ordentligt utredd, så du får väl ge det en chans.
    ja givetvis är de bra men som sagt var så är jag verkligen jätte hemsjuk och mår jätte dåligt om inte jag får sova hemma
  • Mixela

    Jag har haft Tiparol retard och Nobligan retard, men det funkade inte alls lika bra som Tradolan.

  • JuliaåRonjasmammis

    Dum fråga kanske; Är inte Nobligan och Tradolan identiska preparat?
    Har för mig att Ä fick Tradolan på recept efter sin knäoperation, men att de bytte ut den till Nobligan på Apoteket.

    Guld iaf att det blev några kvar åt mig, när han inte behövde dem mer! Och trist att läkaren ser ut som om hon svalt nåt olämpligt när jag för dessa mediciner på tal... de funkade ju på mig!

    Ovanligt efterhängsen feber och vidhängande halsont här, börjar tro det är nåt influensaaktigt.

    Kramar till er/Kim


    En ny början...
Svar på tråden Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?