• TuvaLi

    Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för oss som lever med ständig smärta i muskler o leder, som väntar på en diagnos eller redan har fått en diagnos.

    Är en 2-barns mamma på 30 år, som levt med ständig smärta under 7 års tid. Är nu remitterad till smärtrehab och har nu en stor förhoppning om att få ett namn på det som drabbat mig. min läkare har talat om Fibromyalgi, vilket stämmer väldigt bra in på mig, förutom att jag ej är testad för de sk. Triggerpunkterna.

    Hoppas att det finns fler därute som känner igen sig i min historia, som kanske t.o.m som jag är mammaledig. (är hemma med den yngste som nu är snart 9 månader) Som oxå känner hur otroligt påfrestande det kan vara att vara mamma o ha så ont, och ändå vara tvungen att orka med en vardag, med blöjbyten, ständig sömnbrist (trots en underbar man) och tidiga mornar.

    Själv äter jag dagligen smärtstillande medicin, Tramadol / Tradolan i kombination med alvedon. Min dröm är ju naturligtvis att må så bra att jag kan lägga undan värktabletterna.

    Känner du igen dig, vill du oxå ha ngn att bolla tankar och känslor med? Vill du oxå dela med dig av ditt liv.

    Välkommen till tråden för oss som alltid har ont!

    Här är några av oss som hänger här!
    TuvaLi (TS)
    Ulrika
    Petra i Kattland
    Molly7272
    Lakrits
    CissLalia
    Chantelle
    Bellyboo
    Tjorvan
    Kimpossible
    Annapanna1975
    Morotsmamman

    Uppdatering
    TuvaLi (TS)
    Morotsmamman
    CissiLalia
    Molly7272
    Fru U
    Annapanna 1975
    Nybliven lappjänta
    Lakrits
    Kimpossible
    Mawan
    Alsephine
    Gosan2
    Vivaldi
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-26 05:19:37:
    TuvaLi (TS):
    30 år, 2 barn 9år/1år. Endometrios, Utredd på smärtklinik efter ca 7 års ständig värk. Diagnos: "Pain Disorder", generaliserad smärta samt överrörlighet i vissa leder o ligament.

    Fru U:
    crohns sjukdom, endometrios, reumatisk värk och/eller fibro

    NiXxI:
    32 år och två döttrar på 10½ respektive 1½ år.
    Diagnos "allmän ledvärk" sedan 2001, haft värk sedan 1998. Tror själv numera Fibromyalgi. Får se

    stardust:
    29 år, 2 barn 3½ och 1 ½ år. Fick diagnosen fibromyalgi för 3 år sen men har haft värk i kroppen sen jag var 9 år.

    Disan:
    24 år, 1 barn född 070620. Fick diagnosen Sjögrens syndrom vintern 2005/2006, men har haft värk och symtom sedan 9 års ålder. Överrörliga leder och en ryggkota för mycket.

    Razorblade Romance:
    Utredd på reumatologen efter svår värk i ca 7 år.Diagnos:Fibromyalgi 18 av 18 punkter.Har 4 barn.16..7..5 och 10 månader.

    Annapanna1975:
    32 år, inga barn (ännu), diagnos fibromyalgi (16 av 18 punkter) och IBS.

    Kimpossible: 40 år, 2 söner 11 & 5 år, gift m Ä 33 år. Fibromyalgidiagnos sedan -99.

    Lakrits:
    34 år, mamma till 5 killar(14 år, 13 år, tvillingar 9 år, minstingen 7 månader)Diagnos: Fibromyalgi sedan 2001, samt IBS.

    Petra i Kattland:
    36 år, 2 barn Simon 14 år och Rasmus 8 mån (+2 änglar). Fibromyalgi sen 1993, fick diagnos 1998, och sjukpension 2000.

    Plumpa:
    38 år, 2 barn, 14 och 11 år, Fibro diagnos 2007 (april, sjukers 50 %, jobbar 50 %

    CissiLalia:
    22år diagnos som ställdes sommaren 07 =symptom som vid fibromyalgi...kämpar för att få en riktig fastställd diagnos.
    inga barn och planerar inga.
  • Svar på tråden Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?
  • Annapanna1975

    Sossiq,
    själv dricker jag inte alkohol alls (alkoholism i släkten) men det hindrar inte mig och min man från att gå ut. Han tar en öl och jag tar en cola...

  • Sossiq

    jag brukar inte heller dricka nå speciellt, men min sambo vill så gärna gå ut och jag vill inte men har börjat fundera om jag ska offra mig en gång, men då vill han gärna att jag kan dricka 2-3cider så jag vet inte hur jag ska göra, själv tycker jag inte att de är värdt att måsta stoppa upp medicineringen för flera dagar för att dricka 2-3cider, men han förstår inte riktigt de där. Så därför tänkte jag att de kanske fanns andra som brukade ta nått glas ibland.
    Alkoholism i släkten inge kul de, vet själv har en massa som dricker alldeles för mycket... Är de nära släkting? Du behöver inte svara om du inte vill, kan vara rätt känsliga saker...
    Haft en bra helg annars då? Hänt nått skoj?

  • Annapanna1975

    Både min bror och min pappa. Brorsan dog i en fyllekörning och pappa har dragit ner på drickandet nu men klarar fortfarande inte av att dricka "lagom".

    Jag tycker att din sambo verkar självisk! Han har inte med att göra vad du dricker eller inte dricker, och av ren kärlek borde han inte vilja att du skulle stoppa upp med den medicinering du så tydligt behöver. Det borde vara nog för honom att du följer med, om du så bara tar ett glas vatten! Har han problem med att dricka själv så är det ett problem inom HONOM, som HAN får jobba sig igenom. Det är inte ett problem inom DIG.

  • Lakrits

    Hej alla härinne!

    jag dricker inte heller, av den enkla anledningen att vi har alkoholism i närmaste omgivningen. Jag och min man är båda "vita".. Vi har sett för mycket skit när det gäller spriten och finner inget nöje i att dricka. Går lika bra med cola*ler*

  • Lakrits
    Mixela skrev 2008-02-13 07:17:02 följande:
    Jag vet vad retard innebär, jag har provat både tiparol och nobligan retard och jag tyckte INTE det funkade, alltså tog läkaren bort det och satte in "vanliga" tradolan på mig och DET funkade mycket bätre för mig. Det är inte säkert retard funkar på alla även om man skulle kunna tro att det är samma sak som att ge flera tradolan om dagen...
    Håller med dig Mixela!! Testade under en period tradolan retard, då dom skulle vara så bra. Men de fungerade inte alls på mig, bytte efter en period med onödig smärta tillbaka till vanliga tradolan. För vissa fungerar säkert retard jättebra, men långt ifrån åt alla.
  • CissiLalia
    Sossiq skrev 2008-02-12 23:33:30 följande:
    Just ja jag har en fråga också....Om ni skulle vilja ta nått glas vin hur gör ni då???Jag har inte drukit en droppe sen 7 april 2006 men min sambo skulle hemskt gärna vilja gå ut men vill inte gå utan mig och jag funderade på att gå ut till sommaren men vet inte om jag vågar...hur gör ni???Kram kram på er alla och välkommen till ALLA nya...
    jag tar tabletter till morgonen och sen lagom till middagen då är de ingen fara om man sen dricker lite på kvällen och vissa gånger har jag til loch med bara tagit värktabletter till morgonen...(bra dagar )
  • JuliaåRonjasmammis

    Jag undviker värktabletter de dagar jag tänkt dricka vin på kvällen. Har sett för mycket på nära håll hur kombinationen alkohol/värkisar slår på folk. Inte roligt!

    Ibland blir det ju då att man ändå måste ta medicin, även om man har någon middag inbokad, men då är det bara att skippa alkoholen. 

    Fast vissa tabletter ska man inte ta på flera dar, varken före eller efter alkoholintag, tror det är Dexofen och liknande tabletter.


    En ny början...
  • Fru U

    Jag håller på med hormonbehandlingen inför ivf nu, men det gör skitont att ta sprutorna (2ggr/dag). Så ont så jag har svårt att hålla tårarna tillbaka, fast maken gör sitt bästa för att det ska gå så smärtfritt som möjligt

    Försöker tänka som så att varje spruta i alla fall tar död på lite endometrios för jag behöver delmål

    Varför ska det vara så omständigt att vara sjuk

    (man sätter sprutorna i magfettet, ni vet i den där lilla cykelringen nästan alla har)


    Live and let live
  • CissiLalia
    JuliaåRonjasmammis skrev 2008-02-13 11:33:11 följande:
    Jag undviker värktabletter de dagar jag tänkt dricka vin på kvällen. Har sett för mycket på nära håll hur kombinationen alkohol/värkisar slår på folk. Inte roligt!Ibland blir det ju då att man ändå måste ta medicin, även om man har någon middag inbokad, men då är det bara att skippa alkoholen. Fast vissa tabletter ska man inte ta på flera dar, varken före eller efter alkoholintag, tror det är Dexofen och liknande tabletter.
    ja jag måste ju tillägga att mina tradolan/tramadol tar jag absolut inye varken samam dag eller dagen efter alkoholintag utan håller mej til lvanliga ipren då har lite extra ont då men de fåre vara värt
  • Gaztongirl

    Jag kör också på retarden, tycker det är bättre med en jämn dos eftersom jag ändå får ta de. Blir piggare också när dosen "satt" sig så att säga. För mig fungerar Tramadolen bäst, sist tyckte hon på Apoteket att jag var lite sjåpig när jag ville ha de, eftersom de var dyrare än de hon tänkte ge mig

Svar på tråden Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?