• TuvaLi

    Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för oss som lever med ständig smärta i muskler o leder, som väntar på en diagnos eller redan har fått en diagnos.

    Är en 2-barns mamma på 30 år, som levt med ständig smärta under 7 års tid. Är nu remitterad till smärtrehab och har nu en stor förhoppning om att få ett namn på det som drabbat mig. min läkare har talat om Fibromyalgi, vilket stämmer väldigt bra in på mig, förutom att jag ej är testad för de sk. Triggerpunkterna.

    Hoppas att det finns fler därute som känner igen sig i min historia, som kanske t.o.m som jag är mammaledig. (är hemma med den yngste som nu är snart 9 månader) Som oxå känner hur otroligt påfrestande det kan vara att vara mamma o ha så ont, och ändå vara tvungen att orka med en vardag, med blöjbyten, ständig sömnbrist (trots en underbar man) och tidiga mornar.

    Själv äter jag dagligen smärtstillande medicin, Tramadol / Tradolan i kombination med alvedon. Min dröm är ju naturligtvis att må så bra att jag kan lägga undan värktabletterna.

    Känner du igen dig, vill du oxå ha ngn att bolla tankar och känslor med? Vill du oxå dela med dig av ditt liv.

    Välkommen till tråden för oss som alltid har ont!

    Här är några av oss som hänger här!
    TuvaLi (TS)
    Ulrika
    Petra i Kattland
    Molly7272
    Lakrits
    CissLalia
    Chantelle
    Bellyboo
    Tjorvan
    Kimpossible
    Annapanna1975
    Morotsmamman

    Uppdatering
    TuvaLi (TS)
    Morotsmamman
    CissiLalia
    Molly7272
    Fru U
    Annapanna 1975
    Nybliven lappjänta
    Lakrits
    Kimpossible
    Mawan
    Alsephine
    Gosan2
    Vivaldi
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-26 05:19:37:
    TuvaLi (TS):
    30 år, 2 barn 9år/1år. Endometrios, Utredd på smärtklinik efter ca 7 års ständig värk. Diagnos: "Pain Disorder", generaliserad smärta samt överrörlighet i vissa leder o ligament.

    Fru U:
    crohns sjukdom, endometrios, reumatisk värk och/eller fibro

    NiXxI:
    32 år och två döttrar på 10½ respektive 1½ år.
    Diagnos "allmän ledvärk" sedan 2001, haft värk sedan 1998. Tror själv numera Fibromyalgi. Får se

    stardust:
    29 år, 2 barn 3½ och 1 ½ år. Fick diagnosen fibromyalgi för 3 år sen men har haft värk i kroppen sen jag var 9 år.

    Disan:
    24 år, 1 barn född 070620. Fick diagnosen Sjögrens syndrom vintern 2005/2006, men har haft värk och symtom sedan 9 års ålder. Överrörliga leder och en ryggkota för mycket.

    Razorblade Romance:
    Utredd på reumatologen efter svår värk i ca 7 år.Diagnos:Fibromyalgi 18 av 18 punkter.Har 4 barn.16..7..5 och 10 månader.

    Annapanna1975:
    32 år, inga barn (ännu), diagnos fibromyalgi (16 av 18 punkter) och IBS.

    Kimpossible: 40 år, 2 söner 11 & 5 år, gift m Ä 33 år. Fibromyalgidiagnos sedan -99.

    Lakrits:
    34 år, mamma till 5 killar(14 år, 13 år, tvillingar 9 år, minstingen 7 månader)Diagnos: Fibromyalgi sedan 2001, samt IBS.

    Petra i Kattland:
    36 år, 2 barn Simon 14 år och Rasmus 8 mån (+2 änglar). Fibromyalgi sen 1993, fick diagnos 1998, och sjukpension 2000.

    Plumpa:
    38 år, 2 barn, 14 och 11 år, Fibro diagnos 2007 (april, sjukers 50 %, jobbar 50 %

    CissiLalia:
    22år diagnos som ställdes sommaren 07 =symptom som vid fibromyalgi...kämpar för att få en riktig fastställd diagnos.
    inga barn och planerar inga.
  • Svar på tråden Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?
  • jackisar 1

    Jag dricker inte heller pga.att det inte är värt smärtan dagen efter o före då jag äter dexofen.

  • Evelina

    Sossiq - kan du inte ta alcoholfri drink eller cola.
    svårt att förklara för någon som inte har smärta varje dag,tex kanske kan man säga om har vrickat foten,-hur skulle det kännas för dig om du kände så varje dag,-inte bara 1 v.

  • NiXxI

    Här är ännu en som sällan dricker alkohol. Vare sig jag eller min "ungtjur" faktiskt. Inte för att vi har haft alkoholismen inpå oss, utan mer för att det är rätt ointressant för oss båda utav någon märklig anledning.

    Visserligen dog min morfar pga alkoholiserad lever, men dessvärre (?) så lärde jag aldrig känna honom.

    Jag har vuxit upp med min pappa då min mamma lämnade oss när jag var 2 år för en annan man, så även om jag känner min mammas sida av familjen, så kääääänner jag dem inte .

    Jag äter som sagt var sällan godis och dricker sällan alkohol och jag tror det beror på min pappa, för han är ingen godisätare och första gången jag såg honom dricka så var jag 16 år ...

    Fan, jag kan knappt röra ryggen åt vänster...tror jag klämt en nerv eller fått någon infalmation...ont som sjutton gör det i alla fall.
    Hur är ni med beklagande av värk? För jag törs knappt andas om min värk, då jag inte vill vara till börda för någon. De på jobb vet knappt om det och min man...ptja, han vet ju, men han hör mig sällna klaga.

    Jag skriver av mig det här istället...*hmpf*

    Nu ska Sandra göra sängen, arbetat från 07,00-16,00 utan sittpaus. Bakat, plockat upp fem vagnar med varor och städat chark...plus grillat 86 kycklingar...är rätt mörbultad

    Stor, stor kram till er alla


    2008 ska blända skiten ur mig
  • NiXxI

    infalamtion...*skrattar så jag blir mer kissnödig*

    Tur vi alla har värken så att vi alla vet hur fel det kan bli med tangenterna

    Krams igen...

    Ps..Gaztongirl, jag blir aldrig bakfull, dock får jag otroligt ont i nacken dagen efter...varför vet jag faktiskt inte


    2008 ska blända skiten ur mig
  • nybliven lappjänta

    mixela: det känns som om du tolkat mitt inlägg som ett påhopp vilket det verkligen inte var menat som!
    det är väl klart att alla är olika å man tar den tablett som fungerar bäst. orsaken till att jag "reagerade" var pga det dom sagt till mig på rehab om hur viktigt det var att inte "dimpa" i värken, vilket man lättare gör med korttids verkande tabletter.

    min fundering blev därför att om man ändå äter så många grr/ dag så skulle man lika gärna kunna ta retard(för dom det funkar)och frågan blev därför om man ens hade nämnt att det finns eller erbjutit att provat på retard. nu har jag ju förstått att vissa inte behöver sina tabletter ens varje dag å då kan det vara onödigt att ha medicin i kroppen jämt. själv skulle jag aldrig klara mig utan och får ofta ta till min extra dos.

    har även för mig att dom pratade om att det skulle vara skonsammare för min mage att bara ta morgon å kväll istället för var 4 tim som dom provade med från början.

    så åter igen det var inte ett påhopp utan snarare en fundering om dom hade erbjudit det istället.vilket dom tydligen hade i ditt fall.

    kram monica

  • Mixela

    Nybliven lappjänta:
    Jag reagerade när du skrev att vi, pga "fel" medicinering (vi som åt vanliga tradolan ist för retard), skulle stå på oss och byta läkare. Jag tror nog de flesta på denna sida provat alla möjliga mediciner i olika kombinationer. Jag har provat en hel del och ingenting har hjälpt mig som den tablettkombination jag har nu! För mig funkade inte retard alls. Det blev en period med onödig värk, vilken lättnad när jag fick vanliga tradolan.
    Kram Mixela

  • angelica75

    Hittade också hit. Vill hänga med i denna tråd för att dela tankar och erfarenheter.
    Är en tjej på 33år gift 2 egna barn och ett bonusbarn(10, 12 0ch 13)Dom två yngsta är mina. Har även två jack russell. Fick diagnosen IBS 2001 och Fibromyalgi feb -03 Har då haft smärtor då i många år. Nr jag var 6 skulle fylla 7 fick jag diagnosen Dermatomyosit. Men denna sjukdom ligger nu på is*ler* Är sjukskriven sen jan-03 Har testat att arbetsträna vid tre tillfällen, men det funkar inte. Var på utredning på Doktorn & Companiför ca 2 år sedan. Där sa dom att jag skulle kunna vara återställd efter 1år det har snart gått 2år sen jag var där. Är medlem i en fibromyalgiförening. Där träffas vi varje vecka för att få skratta. Måste ha lite socialkontakt då man inte jobbar.
    Har även återkommande migrän attacker. Det smäller bara till i ena halvan av skallen.
    Kram på er

  • angelica75
    Svar på #655
    Jag har provat Tradolan, men jag blev så snurrig i skallen av dom.
    Lakrits skrev 2008-02-13 10:15:09 följande:
    Håller med dig Mixela!! Testade under en period tradolan retard, då dom skulle vara så bra. Men de fungerade inte alls på mig, bytte efter en period med onödig smärta tillbaka till vanliga tradolan. För vissa fungerar säkert retard jättebra, men långt ifrån åt alla.
  • Lakrits
    angelica75 skrev 2008-02-14 08:22:15 följande:
    Hittade också hit. Vill hänga med i denna tråd för att dela tankar och erfarenheter.Är en tjej på 33år gift 2 egna barn och ett bonusbarn(10, 12 0ch 13)Dom två yngsta är mina. Har även två jack russell. Fick diagnosen IBS 2001 och Fibromyalgi feb -03 Har då haft smärtor då i många år. Nr jag var 6 skulle fylla 7 fick jag diagnosen Dermatomyosit. Men denna sjukdom ligger nu på is*ler* Är sjukskriven sen jan-03 Har testat att arbetsträna vid tre tillfällen, men det funkar inte. Var på utredning på Doktorn & Companiför ca 2 år sedan. Där sa dom att jag skulle kunna vara återställd efter 1år det har snart gått 2år sen jag var där. Är medlem i en fibromyalgiförening. Där träffas vi varje vecka för att få skratta. Måste ha lite socialkontakt då man inte jobbar. Har även återkommande migrän attacker. Det smäller bara till i ena halvan av skallen.Kram på er
    Hej angelica75!
    Välkommen in till oss!!!
    Låter nyttigt att få träffa likasinnade och få skratta!! Det kan bli alldeles för lite av den varan vissa dagar.
    Jag har liksom du testat arbetsträna vid olika tillfällen. Första tiden brukar det gå bra, men hitills har det inte fungerat i längden. Börjar nästan ställa in mig på ett liv hemma!!
    Ha en trevlig dag! Kram//Lakrits
Svar på tråden Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?