• TuvaLi

    Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för oss som lever med ständig smärta i muskler o leder, som väntar på en diagnos eller redan har fått en diagnos.

    Är en 2-barns mamma på 30 år, som levt med ständig smärta under 7 års tid. Är nu remitterad till smärtrehab och har nu en stor förhoppning om att få ett namn på det som drabbat mig. min läkare har talat om Fibromyalgi, vilket stämmer väldigt bra in på mig, förutom att jag ej är testad för de sk. Triggerpunkterna.

    Hoppas att det finns fler därute som känner igen sig i min historia, som kanske t.o.m som jag är mammaledig. (är hemma med den yngste som nu är snart 9 månader) Som oxå känner hur otroligt påfrestande det kan vara att vara mamma o ha så ont, och ändå vara tvungen att orka med en vardag, med blöjbyten, ständig sömnbrist (trots en underbar man) och tidiga mornar.

    Själv äter jag dagligen smärtstillande medicin, Tramadol / Tradolan i kombination med alvedon. Min dröm är ju naturligtvis att må så bra att jag kan lägga undan värktabletterna.

    Känner du igen dig, vill du oxå ha ngn att bolla tankar och känslor med? Vill du oxå dela med dig av ditt liv.

    Välkommen till tråden för oss som alltid har ont!

    Här är några av oss som hänger här!
    TuvaLi (TS)
    Ulrika
    Petra i Kattland
    Molly7272
    Lakrits
    CissLalia
    Chantelle
    Bellyboo
    Tjorvan
    Kimpossible
    Annapanna1975
    Morotsmamman

    Uppdatering
    TuvaLi (TS)
    Morotsmamman
    CissiLalia
    Molly7272
    Fru U
    Annapanna 1975
    Nybliven lappjänta
    Lakrits
    Kimpossible
    Mawan
    Alsephine
    Gosan2
    Vivaldi
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-26 05:19:37:
    TuvaLi (TS):
    30 år, 2 barn 9år/1år. Endometrios, Utredd på smärtklinik efter ca 7 års ständig värk. Diagnos: "Pain Disorder", generaliserad smärta samt överrörlighet i vissa leder o ligament.

    Fru U:
    crohns sjukdom, endometrios, reumatisk värk och/eller fibro

    NiXxI:
    32 år och två döttrar på 10½ respektive 1½ år.
    Diagnos "allmän ledvärk" sedan 2001, haft värk sedan 1998. Tror själv numera Fibromyalgi. Får se

    stardust:
    29 år, 2 barn 3½ och 1 ½ år. Fick diagnosen fibromyalgi för 3 år sen men har haft värk i kroppen sen jag var 9 år.

    Disan:
    24 år, 1 barn född 070620. Fick diagnosen Sjögrens syndrom vintern 2005/2006, men har haft värk och symtom sedan 9 års ålder. Överrörliga leder och en ryggkota för mycket.

    Razorblade Romance:
    Utredd på reumatologen efter svår värk i ca 7 år.Diagnos:Fibromyalgi 18 av 18 punkter.Har 4 barn.16..7..5 och 10 månader.

    Annapanna1975:
    32 år, inga barn (ännu), diagnos fibromyalgi (16 av 18 punkter) och IBS.

    Kimpossible: 40 år, 2 söner 11 & 5 år, gift m Ä 33 år. Fibromyalgidiagnos sedan -99.

    Lakrits:
    34 år, mamma till 5 killar(14 år, 13 år, tvillingar 9 år, minstingen 7 månader)Diagnos: Fibromyalgi sedan 2001, samt IBS.

    Petra i Kattland:
    36 år, 2 barn Simon 14 år och Rasmus 8 mån (+2 änglar). Fibromyalgi sen 1993, fick diagnos 1998, och sjukpension 2000.

    Plumpa:
    38 år, 2 barn, 14 och 11 år, Fibro diagnos 2007 (april, sjukers 50 %, jobbar 50 %

    CissiLalia:
    22år diagnos som ställdes sommaren 07 =symptom som vid fibromyalgi...kämpar för att få en riktig fastställd diagnos.
    inga barn och planerar inga.
  • Svar på tråden Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?
  • TuvaLi
    Fru U skrev 2008-02-16 23:54:04 följande:
    Helt underbart. Kan tänka mig att det inte hade varit lätt annars. Själv vet jag inte vad jag hade gjort om maken hade arbetatJag har förresten påbörjat hormonsprutorna inför ivf:en nu. Tog ett antal dagar av megaont, storgråt och ångest innan vi hittade ett ställe att sticka på som inte gör ont (trodde aldrig att jag skulle säga det, men jag är för mager *asg*)

    Åh vad spännande och samtidigt jobbigt förstår jag! lite otäckt att ta sprutorna själv, även om din kille ger dig dom så..... hua! hur går det då? med utredningen och allt?


    Har en kompis som fått behandling vi ivf och de har världens finaste lilla kille nu. Och de kämpade i flera år med flera missfall...  så jag håller verkligen tummarna!! kram kram

  • TuvaLi

    Nu ska jag släppa in hundarna och sen hoppa säng, om mitt duntäcke tumlat klart i tumlaren vill säga.... annars får jag vara uppe en stund till. kram o godnatt!

  • Fru U

    Inte så mycket att utreda. Faktum är att de utredde inget, bara konstaterade att jag inte blivit gravid. Jag har ju endometrios, chrons sjukdom (är opererad flera gånger) och har reumatisk värk så de tyckte inte det var lönt att ens försöka ta reda på vad som går fel (eftersom det kan vara så mycket)

    Jag har tagit sprutan en gång själv (mest för att bevisa för mig själv att jag kan ifall maken inte skulle vara hemma  när jag ska ta den) men jag tycker det rätt, inte hemskt, men obehagligt (i alla fall nu när vi hittat ett ställe som inte gör ont, de första dagarna var hemska). Föredrar helt klart dock när maken ger sprutorna, han är så bra på det (och så är han mer delaktig i processen också på så vis)


    TuvaLi skrev 2008-02-16 23:56:55 följande:
    Åh vad spännande och samtidigt jobbigt förstår jag! lite otäckt att ta sprutorna själv, även om din kille ger dig dom så..... hua! hur går det då? med utredningen och allt? Har en kompis som fått behandling vi ivf och de har världens finaste lilla kille nu. Och de kämpade i flera år med flera missfall...  så jag håller verkligen tummarna!! kram kram
    Live and let live
  • Lakrits

    Godmorgon tjejer.

    Oj, vad länge ni var uppe inatt då, tuvali och fru U.. Somnade som en stock vid 22, brukar ofta lägga mig då!! Å andra sidan är jag aldrig pigg nuförtiden!!
    Angående att vara beroende av sin partner.. här kommer en till!
    Vill helst han ska finnas hemma hela tiden, utifall att...
    Han är lika beroende av mig och vi brukar prata om vi tycker det är ett problem att vara så beroende av varandra.. men än så länge känns det inte som ett sånt. Vi är ju inte friska varken han eller jag och har en våldsamt vild kille på 9 månader, behövs vara två på honom ibland*ler*. Fast han är våldsamt SÖT.
    Imorse nös hans pappa till och då härmade han honom med ett tydligt ;attjo!! riktig humorist lilla Liam!

    Vad säger ni om melodifestivalen då?? ni som såg???
    Älskade Sanna Nilsens låt, helt underbar.. hoppas hon tar hem hela skiten!

    Trevlig söndag på er alla töser!
    kram//Lakrits

  • Lakrits
    TuvaLi skrev 2008-02-16 20:31:05 följande:
    Hej, jag har verkligen mått python i helgen. Vaknade i fredags och mådde inte bra, magen var upp å ner, trodde jag skulle få magsjuka, sen fick jag sprängade huvudvärk och sen som grädden på moset så kom värken ikroppen... låg hela fredagen och jag är så glad att Chrille va hemma på dagen. Han skulle dock ut och jobba natt....Så igår natt var den jobbigaste natten på länge. jag la mig och försökte sova, vred och vände mig i sängen men kunde inte sova då det gjorde ont hur jag än låg..Vid 2-tiden började Isaac kräkas, och vid 4 tiden höll jag på att bryta ihop. Jag va så trött, tårarna bara spruta men Chrille åkte hem från jobbet så jag fick en välbehövlig avlastning där vid halv 5 tiden.... va så ledsen och hade så ont. Då kände jag verkligen att "jag orkar inte mer".... fy fan för att måsta ha det så här! Fatta så less jag är på mitt liv ibland, eller rättare sagt på min kropp!! Idag har det varit bättre, men jag känner mig så himla slut både i kroppen och i huvet! Ska det alltid vara så här! Om min värk triggats igång av psykologiska faktorer, innebär det då att jag kommer att bli helt bra en dag eller????kram
    Hoppas du mår bättre idag och att lille Isac återhämtat sig och börjat äta igen... Huvva för magsjuka och andra sjukdommar!!
    Många kramar från L
  • TuvaLi

    Godmorgon Lakrits!! Roligt å se att det är fler än jag som snokar runt här på morgonen hihi! Ja jag såg melodifestivalen, Sannas låt va jättefin. Jag är ju lite knäsvag för Andreas Johnsson så han och carolas låt tyckte jag var en de 2 bästa hittills, Så jag röstar på Sanna Nielsen och Johnsson/Häggqvist

    Fru U: Ja jag hra oxå endometrios och jag och min man försökte få barn i 2,5 år innan vi tillslut tog kontakt med Linné kliniken i Uppsala, och ca 3 veckor senare när vi fått en tid för utredning så plussade jag och nu har vi Isaac. Men jag förstår ditt dilemma, du har fler diagnoser än mig och er barnlöshet kan bero på annat kanske oxå. Eller så plussar ni när ni minst anar det. När jag jobbade på förlossningen så träffade man ju en del som försökt få barn i väldigt många år. Bl a ett par minns jag väldigt väl, de va i 40 eller 45 års ålder hade försökt med IVF i va 15 år eller nåt sånt, otroligt länge va det iaf. Tillslut gav dom upp och strax därefter så blev hon naturligt gravid och födde en frisk son tror jag det var på naturlig väg. Så det finns en hel del solskenshistorier!

    Ha en trevlig söndag alla ni, för oss blev det inget babysim idag. Isaac är fri från magsjuka men jättehängig och förkyld, jag är jätteförkyld så nåt bad vore nog inte så lämpligt idag..

    Kram på er!

  • 242

    god förmiddag på er alla!

    Tuvali: kyrya på dig å hoppas du slipper en sån kämpig natt du hade i fredags nu ett tag framöver! Det är jobbigt när det blir sådär!
    när kroppen inte vill å inget går som man vill å allt bara tar stopp!! kram på dej!

    Zionsmormor: Ang,detta me att ha flaskor av sprit..låter precis som här hemma,dessa inköp man gjort på resor som sedan bara står där,eftersom jag inte dricker den så dricker inte min sambo den,men d e som du säger,flaskorna är iaf rätt fina:)

    ang min karl så är han guld värd,och ja,ja e nästan helt beroende av honom,han hanldar,dammsuger å hänger tvätt..ja d där rörelserna som ja inte klarar av:)

    nu under graviditeten har han ju nästan gjort allt åt mig:) utan att sucka:) men d kanja tycka att ja e värd,me eller utan fibro,för d e ju inte världens lättaste de här me att bära ett foster i kroppen i 9 månader....

    Har BF 25/3 eligt UL (15/3 enligt sistamens) å d har varit riktigt tungt som senaste 3 veckorna,kroppen e helt paj å ja orkar bara "hålla mej uppe" nån timma sammantaget under en dag sen är ryggen å mellangärdet helt slut,hade så ont i går kväll så ja undvek att andas,kanske inte så bra...har man sedan väl lyckats hitta en "sovställning" som är okej,då vaknar ju bebisen där inne å puffar å har sig...inte mkt sömn,inte mkt energi å ständig värk... orkar man tiden som är kvar?

  • CissiLalia

    usch ja jag håller också på att bli förkyld...sambon har precis blivit frisk så som hela min släkt ochså..dom har redan varit sjuka men jag jag blir sist som vanligt och nu har jag ont i halsen och täppt i näsan..har köpt en TENS apaprat på tradera för 88 kronor...så jag köpte en till mamma också hon fyller 50 den 28:e och den blev på 111 så jag e super nöjd över priset...nepp nu ska jag krypa ner under täcket och kolal på lite mera buffy.........

    (jag e buffy beroende )

  • Mixela

    Jag är också beroende av min man. Vad har man för val? Orkar man inte allt så.... Ibland blir jag väldigt låg när det t ex är något jag behöver ha från förrådet som jag inte orkar få fram och bära ner från övervåningen, och han är på jobbet. Det är bara att acceptera läget. Fundersam 

  • nybliven lappjänta

    hej allihopa!
    skickar massor med kramar till er som orkar stå ut i vardagen med små barn.
    jag tackar min lyckliga stjärna att jag hade småbarns åren bakom mig när jag blev sjuk.
    vill bara ge er några tröstens ord i eländet,
    Barn är OTROLIGT anpassningsbara, och växer man upp med en "sjuk" förälder så lär man sig att ta hänsyn.dom lär sig även att ta ansvar på ett naturligt sätt som inte alla "normala" barn får.
    sånt som många föräldrar måste kämpa för att lära sina barn får våra naturligt:)
    nu är ju mina minsta barn 11 och 13 å mina älsta 19 å 20 och
    dom äldre barnen var ungefär som dom yngre när jag blev sjuk ,så för dom vart det en otrolig omställning från att ha haft en aktiv mamma till en som knappt klarade av att laga mat vissa dagar men för dom yngre så kommer dom knappt ihåg att jag varit frisk ens.
    det dom yngre "vann" med att jag blev sjuk är att det vi gör idag blir kvalitets tid,och det jag inte kan göra med dom har vi hittat olika sätt för dom att göra ändå.bla så fick deras pappor och min sambo ta mera ansvar precis som era män gör.

    om man frågar killarna idag om dom tycker att dom har gått miste om något pga min sjukdom så tror jag dom skulle svara tvärtom.

    mitt största dåliga samvete har varit allt jag inte kunnat gör med och för mina barn men nu i efterhand så ser jag ju att det inte var tvunget att vara jag som lärde dom att cykla eller simma.

    så tjejer ,försök att inte ha dåligt samvete för att ni inte orkar vissa dagar.tänk som så att även en frisk person skulle ha svårt att sköta ett magsjukt barn om dom var sjuk själv.och även en frisk person skulle be sin partner om hjälp (och många kräver det bara för att, även om dom inte har nån behov)

    småbarns tiden springer iväg fort å snart är dom självständiga individer som inte kräver lika mycket fysiskt av er.

    kramar i massor
    monica

Svar på tråden Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?